Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å ha min 2011 Nissan Leaf på pkk i mai. Forventer ikke noe elbilrelatert.
    Var inne med den for et par år siden for en voluntary recall. De skulle ordne hovedbatterijord.
    Nissan Leaf er verdens kjedeligste bil på mange måter.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange prikker har den igjen på soh?
    Min første e-bil, en 2013 Leaf, havnet i deep shit på pk-kontroll våren 2018. Endeledd, stabstag, bærebruer og bremser rund baut måtte byttes, på 85k-ish km. Bnh ville ha 24k for jobben, men heldigvis finnes eurodel og eget verktøy.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Nissan Leaf er verdens kjedeligste bil på mange måter.
    +1

    Har 2015-mod (siste mk I-utgåva), og er heilt samd. Eg får heile tida kjensla av at det er ein gjennomført fornuftig og økonomisk konstruksjon. Lånte ein e-Golf av same årsmodell helga for eit par veker sidan: Kjentest mykje friskare og high-tech, men bilen har ein feilhistorikk lang som eit vondt år (stort sett all annan elektronikk enn drivlinja) og den reduserte batterikapasiteten gav meg alvorlege bekymringar.

    På hi sida, rett etter at eg hadde kjøpt bilen (brukt, som vanleg), var det ein eller annan sensor som svikta, og heile bilen iverksette ei eller anna form for katatonisk nedstenging av sikkerheitsgrunnar. Det gjekk på garanti, og eg reknar med det kunne skjedd på ein ny fossilbil også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange prikker har den igjen på soh?
    10/12 nå. 11/12 da jeg kjøpte.
    Gikk som firmabil Hønefoss-Skui t/r til jeg kjøpte den for tre og et halvt år siden. Alltid ladet til 80%.
    Jeg er litt spent på understellet nå. Halvannet tonn bil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    På hi sida, rett etter at eg hadde kjøpt bilen (brukt, som vanleg), var det ein eller annan sensor som svikta, og heile bilen iverksette ei eller anna form for katatonisk nedstenging av sikkerheitsgrunnar. Det gjekk på garanti, og eg reknar med det kunne skjedd på ein ny fossilbil også.
    Tvilsomt vel(?) En fossilbil stenger vel ikke ned dersom en sensor svikter? Nødmodus, ja, men nedstenging?
    Ellers er jo e-Golfen kjent for at klimaanlegget svikter 2 min etter garantiutløp og Møller ler av deg om en ber om hjelp. De vil heller ha 45k for å bytte 5 sensorer lett tilgjengelig i slangene for kjølemedium. Desverre er det sensorer som må programmeres, så det er ikke bare å bytte dem ut hjemme uten programmeringsverktøy.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Hatt uflaks med e-Golfen eg då. Fekk skifta 2 sensorar på garanti etter 140000 km, elles feilfri no på 182000 km. Nei, forresten, har skifta kupefilter og.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Tvilsomt vel(?) En fossilbil stenger vel ikke ned dersom en sensor svikter? Nødmodus, ja, men nedstenging?
    Eg skal ikkje påropa meg ekspertise der. Naudmodus har eg opplevd fleire gonger ved sensorsvikt på fossilbil, men ikkje at bilen har nekta å starta. Dette har vore vesentleg eldre bilar, så eg veit ikkje.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hatt uflaks med e-Golfen eg då. Fekk skifta 2 sensorar på garanti etter 140000 km, elles feilfri no på 182000 km. Nei, forresten, har skifta kupefilter og.
    Møller har nok solgt e-Golf til fler enn deg, og selv om akkurat du har fått fikset driten på garanti så snakker du ikke på vegne av resten. Sjekk elbilforum.
    Kanskje møller ikke turte annet pga barten din?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Eg skal ikkje påropa meg ekspertise der. Naudmodus har eg opplevd fleire gonger ved sensorsvikt på fossilbil, men ikkje at bilen har nekta å starta. Dette har vore vesentleg eldre bilar, så eg veit ikkje.
    Ja, en fossilbil skal være rimelig gammel før den blir like upålitelig som en random elbil med nybillukt. Bare å vedlikeholde dem det. 🙂
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Møller har nok solgt e-Golf til fler enn deg, og selv om akkurat du har fått fikset driten på garanti så snakker du ikke på vegne av resten. Sjekk elbilforum.
    Kanskje møller ikke turte annet pga barten din?
    Det er nok mogeleg :). Likevel er det ting som tyder på at kvaliteten er nokonlunde grei på e-Golf, har ikkje hatt trong for å byta slitedelar enno. Men klårt, slike delar som rust og elektronikk er jo ikkje noko utfordring her i Bergens-området sidan det korkje er salt eller fukt i området.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Rimelig overbevist om to ting:
    1. Merker som Mercedes og Lexus kommer til å jobbe stedig for å levere biler med lang holdbarhet, slik at deres gjennomsnitts levealder ikke faller nevneverdig på elbiler i forhold til fossilbiler. (Det er mer et problem at f.eks. frontlykter koster like mye som en god bruktbil om du skulle være uheldig en dag. Disse teknologiske nyvinninger driver jo forsikringsselskapene til å kassere fremfor å reparere, og det er uavhengig av drivstoff)

    2. EU kommer til å innføre en del miljøkrav som vil tvinge produsentene til å levere / garantere lang levetid. I sin tur vil dette fremtvinge solide teknologier.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tvilsomt vel(?) En fossilbil stenger vel ikke ned dersom en sensor svikter? Nødmodus, ja, men nedstenging?
    Hvis Ad-blue-systemet på en nyere diesel svikter ved at bilen ikke klarer å måle om den har ad-blue eller ikke, så vil bilen nekte å starte.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er viktig å byta motor og turbo med jamne mellomrom.
    Ja, motoren som sitter foran, og turboen som sitter.... -et annet sted. Det er nok langt fler e-biler som har fått ny motor i forhold til antallet e-biler, enn fossilbiler.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Ad-blue-systemet på en nyere diesel svikter ved at bilen ikke klarer å måle om den har ad-blue eller ikke, så vil bilen nekte å starte.

    Johan-Kr
    Hvis en sensor i batteriet i e-bilen min svikter så slukker (bricker) batteriet av sikkerhetsårsaker.
    Hvis en sensor som styrer AC svikter, så stenger bilen ned pga risiko for sviktende kjøling av batteriet.
    Hvis en/flere sensor/er i 5-trinns valve box svikter, så svikter kjøling av batteriet, og bilen stenger ned.
    Hvis en sensor for åpen/lukket stilling for lukene for luft til AC svikter, så starter ikke AC, så kan den ikke kjøle batteriet, så stenger batteriet ned.
    -av sikkerhetsårsaker.

    Men jeg har jo hull for tauekrok/øye foran da, og kan sikkert bli tauet av en fossilbil med litt mindre krav til at 'alt' av algoritmer for at bilen skal være good to go.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke for meg at det blir produsert holdbare biler i dag. Holder meg til det gamle og enklere ;)
    Ja, e-biler som fyller 10 år omtales gjerne som veteraner allerede, sikkert for å sikre en ettertraktet status, og på treff så snakker de om hvor mange batteri og motor-bytter de har hatt. +ombordladere. Må ikke glemme det kompliserte dritet der, til 50-100k+ kroner ved reparasjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Kan bli straffetoll på elbiler fra Kina (tv2.no)


    "Det har lenge vært kjent at EU mistenker at kinesiske bilprodusenter som eksporterer biler til Europa mottar ulovlig økonomisk støtte fra den kinesiske staten.

    Hvis det viser seg å være tilfelle, kan det bety at bilprodusentene har kunstig lave kostnader knyttet til produksjonen, sammenlignet med sine europeiske konkurrenter.

    En slik praksis mener EU er i strid med regler fastsatt av WTO (World Trade Organization). Reglene forbyr nemlig statsstøtte som kan gi produsentene konkurransefortrinn som ikke er tilgjengelig for produsenter i andre land."
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Vi har et par jokere i stokken når det gjelder privatbiler framover. EU holder på med et "End of Life" direktiv som i praksis ser ut til å medføre at alle privatbiler skal vrakes når de når 15 år. Da vil ikke bilfabrikkene måtte bekymre seg over holdbarheten på kjøredoningene. Det vil også føre til at EL bilene vil får et merkbart CO2 avtrykk. CO2 i forbindelse med produksjonen vil fucke opp hele regnskapet.

    Hummer H1 er jo lakkmustesten her. Den vil over hele sin forventede levetid, over 30 år, ha et meget lavt CO2 avtrykk, selv om den bruker mye diesel pr mil. men på grunn av at CO2 i forbindelse med produksjonen fordeles på så mange år kommer den gunstig ut likevel. Det var CO2 følger av dette direktivet.

    Men for oss i Norge vil dette direktivet også få andre "interessante" følger. Vi må kvitte oss med det meste av "nybil" avgifter, svært få vil ha råd til å kjøpe en bil med prislapp på mellom 600K og 1Mill når det må skrives av på 15 år. Dette vil få dramatiske følger for norsk politikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Men for oss i Norge vil dette direktivet også få andre "interessante" følger. Vi må kvitte oss med det meste av "nybil" avgifter, svært få vil ha råd til å kjøpe en bil med prislapp på mellom 600K og 1Mill når det må skrives av på 15 år. Dette vil få dramatiske følger for norsk politikk.
    Nå når 90% av nybilsalget er elbiler har vi vel i praksis avviklet bilavgiftene. Det er bare moms over 500 000kr....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    I forhold til kinesiske biler har det dukket opp andre interessante muligheter. Kina har etter sigende innført et forbud som gjør det ulovlig å kjøre Teslabiler forbi
    statlige/kommunale kontorer. De er redd for at bilene kan spionere på disse kontroene når de kjører forbi. Og husker man bare på ordtaket: "På seg selv kjenner men andre" må det jo være lov å begynne å spekulere på hva slags informasjoner kinesiske EL biler samler inn og sender til Kina??
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    I forhold til kinesiske biler har det dukket opp andre interessante muligheter. Kina har etter sigende innført et forbud som gjør det ulovlig å kjøre Teslabiler forbi
    statlige/kommunale kontorer. De er redd for at bilene kan spionere på disse kontroene når de kjører forbi. Og husker man bare på ordtaket: "På seg selv kjenner men andre" må det jo være lov å begynne å spekulere på hva slags informasjoner kinesiske EL biler samler inn og sender til Kina??
    Ingen med vettet i behold kjører Kina bil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Nå når 90% av nybilsalget er elbiler har vi vel i praksis avviklet bilavgiftene. Det er bare moms over 500 000kr....
    Det tar en sittende regjering et pennestrøk å innføre fulle avgifter på elbiler ved budsjettforhandlingene opp mot jul. Fulle avgifter på elbiler + stfaffeavgifter på fossilbiler tenker jeg er fremtiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har et par jokere i stokken når det gjelder privatbiler framover. EU holder på med et "End of Life" direktiv som i praksis ser ut til å medføre at alle privatbiler skal vrakes når de når 15 år.
    Huh?
    The basic principle is that a vehicle shall be considered as an ELV when it is irreparable.

    This principle does not apply to vehicles of historic interest , which are excluded from both the current EU legislation and are outside the scope of the new Regulation proposal.
    As in other cases, these criteria are first targeting illegal operators who, for example, use stolen cars, or pile up old used cars, for the purposes of smuggling spare parts or used cars without proper identification. It is not to hinder legal activities by private owners or hobbyists of vintage cars. If a car needs a repair, any part may be changed as long as the vehicle is fit to pass the roadworthiness inspections and remains authorised to operate on the EU roads. In particular, the proposed Regulation does not prohibit the repair or replacement of the engine, gearbox, shell or chassis assembly of a vehicle.
    According to definitions laid out in the Waste Framework Directive, it is primarily the customer's will which designates a given vehicle an end-of-life vehicle. However, in certain cases a vehicle is considered end-of-life simply due to the condition it is in.
    Hvor kommer den 15-årsgrensen din fra?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, e-biler som fyller 10 år omtales gjerne som veteraner allerede, sikkert for å sikre en ettertraktet status, og på treff så snakker de om hvor mange batteri og motor-bytter de har hatt. +ombordladere. Må ikke glemme det kompliserte dritet der, til 50-100k+ kroner ved reparasjon.
    Vel, jeg installerte nettopp appen Tessie på telefonen. Tesla har omsider åpnet API’et for tredjeparts apper, og den får da tilgang til en hel masse data som ikke er tilgjengelig i den offisielle Tesla-appen. Dessuten slipper man kommersielt mas om «referrals» og lignende.

    Appen har en monitor for batterihelse. Jeg har ikke merket noen degradering av batterikapasitet på hverken 2013- eller 2016-modellen ennå, men jeg var jo nysgjerrig. Ifølge Tessie har 2013-modellen mistet ca 5,9 % batterikapasitet på de 10 årene, 94,1 % gjenværende. Max rekkevidde er fortsatt 381 km etter 10 års bruk. Den er like god som ny.

    1709756445742.png
    1709756525287.png
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    15års grensen dukket opp i en artikkel jeg leste om saken. Etter sigende er snittalder i Tyskland og Frankrike 15 år, og EU byråkrater rgenet da dette som en narturlig alder der biler burde tas ut av trafikk. Det var et svensk tidsskrift, husker ikke nå hvilket.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre

    Er nok her det kommer fra
    Litt om saka her. Det ser ut som “problemet” er knytta til omsetnad og eksport av bilar som ikkje let seg setja i køyrbar stand (definert ved å stå på EU-kontroll, kanskje?) På meg verkar det som om det er litt fridikting.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det viktige ordet er jo «irreparable», men selv da med unntak for «historic interest».
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dette er døden for gamle biler, hvor mange biler har ikke blitt reddet fra bunnen av en sjø eller bygd opp rundt rammenummer.
    I tillegg er det veldig mye kjøp/salg av restaureringsobjekter
    for ikke å snakke om eksporten av biler til feks afrika der de tar våre "søple biler" og gir de 20-30år til med bruk
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    dette er døden for gamle biler, hvor mange biler har ikke blitt reddet fra bunnen av en sjø eller bygd opp rundt rammenummer.
    I tillegg er det veldig mye kjøp/salg av restaureringsobjekter
    for ikke å snakke om eksporten av biler til feks afrika der de tar våre "søple biler" og gir de 20-30år til med bruk
    Eg trur nok at det meste av det som hobbyistar gjer med bilar frå 1980-talet og eldre hamnar inn under “historical interest”.

    Det med eksport til Afrika (stort land!) er litt blanda, trur eg. Ja, dei held kanskje liv i bilar som aldri hadde vore tillatne i Europa, men eksport av regelrett søppel, under merkelappen “brukt”, og teke hand om på interessante måtar (god gamaldags skraphaug) har vore eit problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    dette er døden for gamle biler, hvor mange biler har ikke blitt reddet fra bunnen av en sjø eller bygd opp rundt rammenummer.
    I tillegg er det veldig mye kjøp/salg av restaureringsobjekter
    for ikke å snakke om eksporten av biler til feks afrika der de tar våre "søple biler" og gir de 20-30år til med bruk
    Det siste er nok noe man vil til livs, men det er ingen ting i direktivet som hindrer deg fra å bygge opp igjen en gammel Packard som har stått i myr og rustet vekk fra rammenummeret og ned. Igjen:
    As in other cases, these criteria are first targeting illegal operators who, for example, use stolen cars, or pile up old used cars, for the purposes of smuggling spare parts or used cars without proper identification. It is not to hinder legal activities by private owners or hobbyists of vintage cars. If a car needs a repair, any part may be changed as long as the vehicle is fit to pass the roadworthiness inspections and remains authorised to operate on the EU roads. In particular, the proposed Regulation does not prohibit the repair or replacement of the engine, gearbox, shell or chassis assembly of a vehicle.
    Dessuten eksplisitt unntak for "vehicles of historic interest", og hvis man følger linken videre fra forrige innlegg kommer man til definisjonen av slike her:
    (7)‘vehicle of historical interest’ means any vehicle which is considered to be historical by the Member State of registration or one of its appointed authorising bodies and which fulfils all the following conditions:
    it was manufactured or registered for the first time at least 30 years ago;
    its specific type, as defined in the relevant Union or national law, is no longer in production;
    it is historically preserved and maintained in its original state and has not undergone substantial changes in the technical characteristics of its main components;
    Kanskje litt vanskelig for hotrods og andre ombyggede biler, men restaurering til originalstand er klockrent innafor. Uansett hvor maltraktert utgangspunktet er.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    akkurat det med søppel og brukt elektronikk som små barn sitter og demonterer er noe dritt det er jeg helt enig i
    ang det med eu direktivet vil det jo taes en vurdering om bilen er cutted eller stripped også. Dvs enten at du reparer en kollisjonsskade eller rust, eller at du har demontert bilen feks for å restaurere den.
    Og det finnes mye bra biler som er verdt å redde fra alle årstall og mye nyere enn 1980 :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det siste er nok noe man vil til livs, men det er ingen ting i direktivet som hindrer deg fra å bygge opp igjen en gammel Packard som har stått i myr og rustet vekk fra rammenummeret og ned. Igjen:

    Dessuten eksplisitt unntak for "vehicles of historic interest", og hvis man følger linken videre fra forrige innlegg kommer man til definisjonen av slike her:

    Kanskje litt vanskelig for hotrods, men restaurering til originalstand er klockrent innafor.
    hot rodding er jo en stor del av bilkulturen og også feks modernisering av gamle biler vil jo falle innenfor her.
    Ser jeg må kjappe meg å få ferdig bilen min så jeg kan få godkjent den før det er for sent (modernisert e type)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke helt problemet der heller. Så lenge bilen er reparerbar er det innafor.
    It is not to hinder legal activities by private owners or hobbyists of vintage cars. If a car needs a repair, any part may be changed as long as the vehicle is fit to pass the roadworthiness inspections and remains authorised to operate on the EU roads
    Unntaket for historiske biler gjelder for dratt-opp-av-sjøen-type scenarier, hvor bilen under alle normale kriterier ville vært hinsides reparasjon, "irrepairable", men noen er likevel gale nok til å gå løs på å gjenoppbygge den til originalstand. Det er også innafor. Så lenge noen erklærer at de har til hensikt å restaurere den er den ikke avfall i dette direktivets forstand.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg håper du har rett
    det er mye gamle vrak som har blitt reddet som sagt
    bentleyer, ferrarier og bugattier reddet fra innsjøer
    biler som har brent ned
    biler som har fatale skader
    til og med bygget opp fra scratch med kun papirer og rammenummer


    Sirkulær økonomi er jeg for, bare det ikke blir firkanta og byråkratisk. Jeg tror alle er enige om at det mest miljøvennlige er å ta vare på det du har og kunne reparere det, evt finne andre bruksområder dersom man ønsker der.
    Og i dag har det gått altfor langt motsatt vei ift dette
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    2. EU kommer til å innføre en del miljøkrav som vil tvinge produsentene til å levere / garantere lang levetid. I sin tur vil dette fremtvinge solide teknologier.
    Vil i såfall kun resultere i ytterligere dårligere konkurransevilkår for Europeisk bilindustri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn