Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Produsenter som Tesla og Xpeng holder ikke på med den slags bytter og hvis en skal sammenligne er det vel mer nærliggende å sammenligne epler og epler, en trilling er veldig utdatert.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    1
    Produsenter som Tesla og Xpeng holder ikke på med den slags bytter...
    Ikke dermed sagt at det er så veldig lurt i lengden. Tiden vil vise. Det finnes ikke lifetime-væsker til biler. Den eneste kjølevæsken som virkelig ikke trengs å byttes er når den erstattes med luftkjøling.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.154
    Torget vurderinger
    4
    Ikke dermed sagt at det er så veldig lurt i lengden. Tiden vil vise. Det finnes ikke lifetime-væsker til biler. Den eneste kjølevæsken som virkelig ikke trengs å byttes er når den erstattes med luftkjøling.
    Men er det så vanskelig å måle væsken istedenfor å bytte på intervall?

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Sunndalsøra
    Ble sagt at hvis en har for lav fart til eksempel i tunnel, så kan en bli påkjørt bakfra. Det er for mange unødvendige feil. Bilene har blitt dårligere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Trondheim
    Min bil varsler også når jeg kommer for nær kantstein foran/bak ved parkering. Jeg synes det er greit - liker ikke å skrape opp front/hekk ved parkering. Noen ganger er kantsteinene farlig høye og liker ikke å skrape opp frontleppa.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.664
    Ble sagt at hvis en har for lav fart til eksempel i tunnel, så kan en bli påkjørt bakfra. Det er for mange unødvendige feil. Bilene har blitt dårligere.
    Tja...
    Det hevdes at Nissan har hatt noen titalls henvendelser (la oss si 70, for å ta et tall), av noe over 56 000 solgte biler, hvilket skulle bli sånn omtrent 1,25 promille? Og virker det veldig annerledes når en diesel eller bensinbil går i nødmodus, egentlig?

Det sagt: Nissans tilsvar er mildt sagt elendig. Jeg er rimelig sikker på at det er mer software enn batteri som er problemet her, og det burde de kunne fikse. Ettersom batteriet viser fin form annet enn i spesielle enkelttilfeller, er det neppe batteriet i seg selv som er problemet, det er nok heller et mønster som mistolkes av programmet, og med det kjører bilen i nødmodus. Erfaringen viser jo at batteriet "våkner opp igjen", og bilen kan kjøres videre som før, etter disse tilfellene.

(Anekdotisk: På jobb har jeg en kollega med en ganske ny Volvo med dieselmotor. Én av dieseldysene feiler med det resultat at ALLE varsellampene tennes på dashbordet, og bilen går i nødmodus. Innenfor garanti, så Volvo fikser det. Men det peker bare på at av og til er bilene litt for smarte for sitt eget beste)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.149
    Jeg er rimelig sikker på at det er mer software enn batteri som er problemet her, og det burde de kunne fikse.
    Spørsmålet er om vi ser tilsvarende programfusking til dieselgate. At programvaren er manipulert til ikke vise reell foreldring av batteriet. Og at dem nå møter seg selv i døra.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Hyggelig lesing i lønsjen. Det finnes da noen amerikanere med omløp i skallen.

For dem med omløp så leser man hele artikkelen og der kommer forbeholdene frem.

Nå skal det sies at Tesla er blant de få på lista som utmerker seg ved kun å tilby elbiler i sitt utvalg, og at tallene til dels nok også farges av dette.

Polestar og Lucid tilbyr også kun elbiler og befinner seg klart nederst på lista både hva gjelder kjennskap og kjøpsvurdering. Henholdsvis 21 og 17 prosent hadde kjennskap til disse merkene, mens bare én prosent vurderte å kjøpe dem.

Det står ingenting om hvem er spurt. Spør man mennesker i Texas ville man trolig fått null prosent på hvem som ville ha kjøpt Tesla.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.664
    Spørsmålet er om vi ser tilsvarende programfusking til dieselgate. At programvaren er manipulert til ikke vise reell foreldring av batteriet. Og at dem nå møter seg selv i døra.
    Kan være noe fake, selvsagt, men problemet som beskrives kan ikke med noen rimelig grunn tilskrives et sviktende batteri. Hendelsesforløpet er at selv med plenty kapasitet tilbake på batteriet, viser displayet at kapasiteten faller mot 0 i løpet av sekunder, og deretter sender bilen i sikker modus / full stopp. Etter en stund våkner batteriet til liv igjen, og bilen kan kjøres som før, men da har den tilsynelatende mistet en del % sammenlignet med før situasjonen oppsto.
    For meg tyder dette på en softwarefeil, ikke en batterifeil.

Problemet er at Nissan er helt elendige på å besvare dette på rasjonelt vis. Jeg er sikker på at de har mye kunnskap om hva som utspiller seg, men at de av en eller annen grunn ikke ønsker å dele dette med andre.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.149
    Kan være noe fake, selvsagt, men problemet som beskrives kan ikke med noen rimelig grunn tilskrives et sviktende batteri. Hendelsesforløpet er at selv med plenty kapasitet tilbake på batteriet, viser displayet at kapasiteten faller mot 0 i løpet av sekunder, og deretter sender bilen i sikker modus / full stopp. Etter en stund våkner batteriet til liv igjen, og bilen kan kjøres som før, men da har den tilsynelatende mistet en del % sammenlignet med før situasjonen oppsto.
    For meg tyder dette på en softwarefeil, ikke en batterifeil.

Problemet er at Nissan er helt elendige på å besvare dette på rasjonelt vis. Jeg er sikker på at de har mye kunnskap om hva som utspiller seg, men at de av en eller annen grunn ikke ønsker å dele dette med andre.
    Om dem kun forholder seg til spenning uten å vekte forbruk over tid kan jeg se for meg at dette kan skje. Den kan også forklare hvorfor det virker igjen når spenning stiger når batteri står uten last.

I hvertall er symtomene ikke helt ulikt hvordan eldet blyakkumulator kan oppføre seg når det er i ferd med å bli utladet. I stedet for gi "linjær" utløp slik det normalt gjør under dets levetid dropper nå spenning raskt mot slutten når batteriet eldes. Spenning kan likevel hente seg inn igjen ved å la kjemien vile litt.

Men samme kan nok skje om batteriet har kontaktproblem mellom paralelle grupper. Men min erfaring er at slik feil ikke "reparerer" seg selv ved hvile. Men trolig kan feilleses om gruppene med sw testes enkeltvis for spenning hvor man bruker et annet kontaktsett enn sterkstrøm går gjennom. Og da kanskje benytter dette resultatet til å beregne resterende restlading?

Merk jeg aner ikke om lading i kjemien Nissan benytter i sine batterier kan beregnes med spenning så fult mulig jeg fantaserer her.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.664
    Om dem kun forholder seg til spenning uten å vekte forbruk over tid kan jeg se for meg at dette kan skje. Den kan også forklare hvorfor det virker igjen når spenning stiger når batteri står uten last.

I hvertall er symtomene ikke helt ulikt hvordan eldet blyakkumulator kan oppføre seg når det er i ferd med å bli utladet. I stedet for gi "linjær" utløp slik det normalt gjør under dets levetid dropper nå spenning raskt mot slutten når batteriet eldes. Spenning kan likevel hente seg inn igjen ved å la kjemien vile litt.

Men samme kan nok skje om batteriet har kontaktproblem mellom paralelle grupper. Men min erfaring er at slik feil ikke "reparerer" seg selv ved hvile. Men trolig kan feilleses om gruppene med sw testes enkeltvis for spenning hvor man bruker et annet kontaktsett enn sterkstrøm går gjennom. Og da kanskje benytter dette resultatet til å beregne resterende restlading?

Merk jeg aner ikke om lading i kjemien Nissan benytter i sine batterier kan beregnes med spenning så fult mulig jeg fantaserer her.
    Nei, her er du litt ute på teknologisk tynn is. :)
    Blyakkumulatorer skiller seg vesentlig fra dagens elbilbatterier, ikke minst hva angår utladningskurve. Du har helt rett i at utladningskurven faller brått mot slutten, altså at spenningen faller plutselig på blyakkumulatorer. Dette skjer også med helt nye blyakkumulatorer; når de nærmer seg utladning, skjer spenningsfallet plutselig. Men da er også batteriet tomt, og selv om du kan måle at et hvilende batteri henter inn noe spenning, har det ingen kapasitet tilbake. Det er det motsatte som er tilfellet med nevnte Leaf-problematikk. Når batteriet "våkner igjen" etter disse episodene, har man plenty med kapasitet. Årsaken til at man leser av et tydellig %-tap etter en slik episode er nok også relatert til software; det er litt vanskelig for en resatt prosess å måle ut batteriet nøyaktig uten å ha historikken med normal utladning i minnet. Dette tyder altså på en elektronisk reset, som dermed har en omtrentlig kapasitetsangivelse av batteriet.
    Utladningskurven på Litium-Ion (og lignende teknologier) er betydelig flatere og mye mer lineær enn blyakkumulatorer, og er ikke direkte sammenlignbare. Så det at bilen kan kjøres milevis etter en slik episode, peker nettopp på at batteriet i seg selv er ok, men at noe annet går galt og griper inn i bilens kontrollsystem.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.149
    Men da er også batteriet tomt, og selv om du kan måle at et hvilende batteri henter inn noe spenning, har det ingen kapasitet tilbake.
    Ja det er hva jeg la til grunn for mine spekulasjoner.

Men det du sier er at Leafen faktisk har mer gogo juice i batteriet og ikke i bare displayet slik jeg først tolket det?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.664
    Ja det er hva jeg la til grunn for mine spekulasjoner.

Men det du sier er at Leafen faktisk har mer gogo juice i batteriet og ikke i bare displayet slik jeg først tolket det?
    Slik jeg har forstått sakskomplekset er at den tilsynelatende mister hele kapasiteten under hard belastning i løpet av mindre enn 30 sekunder, for deretter å gå i sikker modus eller full stopp. Etter en viss tid kvikner den til igjen og er fullt kjørbar, men da med et tydelig tap i % i forhold til før situasjonen oppsto.
    Eksempelet var vel at man leste 70% før hendelsen, ca. 50% når den "våknet igjen". Så langt jeg har forstått det er det kombinasjonen av kaldt vær og høy belastning som utløser denne situasjonen.
    Batteriets gjenværende teoretiske kapasitet viser at batteriet er tilnærmet så godt som nytt. Generelt ser det ut til å være mulig at batteriet i seg selv er tipp-topp: https://www.tu.no/artikler/nissan-leaf-batteriene-varer-og-varer/453921

Det fordømte her er at Nissan stikker huet i sanda og håper at dette forsvinner av seg selv. Det gjør det ikke.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.149
    Eksempelet var vel at man leste 70% før hendelsen, ca. 50% når den "våknet igjen". Så langt jeg har forstått det er det kombinasjonen av kaldt vær og høy belastning som utløser denne situasjonen.
    Er det kjent om dette kan leses som permanent reduksjon av kapasitet når batteriet har gjennomgått noen normale ladesykluser? Om ja er det jo forståelig at Nissan ikke er lydhør om en celleskade er medvirkende årsak.

Så langt jeg forstår det på broderen som kjører 1.gen Leaf er en slik batteridiagnose ikke samme for sluttbruker ser på dispaly og utføres som del av Nissan service.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.148
    Sted
    Sunndalsøra
    Er en video på Tuben med Ed China hvor han reparerer et batteri på Nissan Leaf. Da viser det seg at det er en komponent (rele) inne i batteripakken som er årsaken til et problem. Han mente at denne ''styringen' skulle ha vært montert utvendig, i steden for å måtte åpne hele pakken. Var da en ''sammenlimt'' boks. Har ikke nok teknisk innsikt å legge ut denne videon:) Men interessant å høre på en som har god kunnskap om kjøretøy.

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    1
    Er en video på Tuben med Ed China hvor han reparerer et batteri på Nissan Leaf. Da viser det seg at det er en komponent (rele) inne i batteripakken som er årsaken til et problem. Han mente at denne ''styringen' skulle ha vært montert utvendig, i steden for å måtte åpne hele pakken. Var da en ''sammenlimt'' boks. Har ikke nok teknisk innsikt å legge ut denne videon:) Men interessant å høre på en som har god kunnskap om kjøretøy.
    Merce har også slike batterier, der relé som svikter sitter inne i batteriet. Når reléet svikter vil de bytte hele batteriet, ikke kun reléet. Fint det når bilens batterigaranti går ut.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.176
    Denne?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Trondheim
    Det er vel nettopp det problemet BMWs nye batteriteknologi skal løse (og sikkert det samme i Mercedes' CLA). Batteristyringsmodulen er ekstern og kan repareres uten å gjøre inngrep i selve batteriet. I tillegg er batterimodulene sylindriske, som gir mer luft mellom cellene og dermed blir ikke batteriet så lett overopphetet.
    Så vidt jeg har forstått.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    940
    Siste Tesla softwareoppdatering la til batteridiagnostikk. Man initierer en helsesjekk som går over ett døgn fra bilens skjerm. Bilen må være tilkoblet lader så de stresstester tydeligvis batteriet til en hvis grad.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.705
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Som når Norges største parti faller som en stein på meningsmålinger, og parerer kort det ubehagelige med at de fortsatt er det største partiet.
    Det gjelder å klamre seg til de små positive halmstrå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.028
    Husker for mange år siden da Suzuki annonserte at de var Norges mest solgte bil med 4WD. Nederst i annonsen, med bitte små bokstaver, sto det at det gjaldt en viss dato. De hadde levert endel biler til hjemmetjenesten i en eller annen kommune....

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.176
    ^ Som når Norges største parti faller som en stein på meningsmålinger, og parerer kort det ubehagelige med at de fortsatt er det største partiet.
    Det gjelder å klamre seg til de små positive halmstrå.
    God sammenligning det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.435
    Sted
    Trondheim
    Etter en tur fra Bergen til Trondheim i 5-10° over Filefjell, Valdresflya, Venabygdsfjellet og Dovre rapporterer nå bilen en rekkevidde på 55 mil. Ikke ille for en produsent som oppgir 46-50 mil rekkevidde WLTP.
    PS: Det er jo optimistisk, så jeg forventer ikke en slik rekkevidde til daglig, men det indikerer jo hva man kan oppnå på varme dager med relativt flat vei og normale hastigheter (ikke motorvei).
    PPS: Jeg forventer fremdeles ikke å kjøre Trondheim-Oslo uten å måtte lade underveis, men er likevel litt imponert.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn