Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Dette "noen" kan like gjerne være en soft-ware bug som at det er en fot.
    Ja i teorien, og dette må man forutsette at myndighetene har vurdert. Men Tesla har levert bevis fra loggen at gasspedal var inne, mens bremsen først ble trykket inn etter bilen krasjet og stod stille. Da blir det utslagsgivende naturlig nok.

Hadde det vært bug vil man sett samme feil på flere biler.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Så du tenker det virker mest sansynlig at en taxisjåfør med mange års erfaring tar feil av brems og gasspedal - to ganger, rett etter hverandre? Eller mener du at «noen» kanskje kan være en programvarefeil? Utfra dine tidligere hyllester av denne ufeilbarlige åpenbaringen av en bil er det vel første alternativ som gjelder for deg.
    Se andre innlegg, men generelt når en elbil med 3-500 hester går i «veggen» uansett merke tenker jeg brukerfeil. Hvis ikke hadde frekvensen av krasj være høyere om det var SW feil.

Jeg har selv ved lukeparkering klart å sette bilen i første gir istedetfor revers og truffet bilen foran. Uhell skjer. Og det er helt naturlig for mennesker å tro de gjorde alt rett, men det er ikke før de ser opptaket at de innser de tar feil. Taxisjåføren blir kanskje redd for å miste jobben, bli erstatningspliktig osv. Mannen med hatt i Volvo er kanskje redd for miste lappen, erkjenne at egen alder gjør en uskikket, kjeft fra kona eller hva vet jeg. Det finnes utallige youtube klipp hvor folk hevder ditt og datt om feks Tesla selvkjøring som litt senere blir debunked som falsk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Familiebiler med såpass frisk akselerasjon burde kanskje hatt redusert akselerasjon som default. Og full akselerasjon som sportsvalg.
    Ja på Tesla er det bare å sette bilen i chill. Alternativt i Valetmode hvor alt begrenses. Du kan også låse bilens maxfart osv om poden skal ut med bilen. I Plaidmode hugger Tesla til på gassen, som om du dumper kløtsjen, så jeg forstår dette kan komme som en overraskelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.359
    Ja på Tesla er det bare å sette bilen i chill. Alternativt i Valetmode hvor alt begrenses. Du kan også låse bilens maxfart osv om poden skal ut med bilen. I Plaidmode hugger Tesla til på gassen, som om du dumper kløtsjen, så jeg forstår dette kan komme som en overraskelse.
    Jeg har laget en ny tråd for deg slik at du slipper å forurense alle tråder som omhandler bil med Teslaskryt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Du nemner at bilane står uverksame 97 % av tida. Eg veit ikkje om du kom på talet eller ikkje, men eit openbert problem er at alle har bruk for transport om lag samtidig.

Men eg skjønar ikkje at dette skal vera veldig viktig for dei som kjøper bil i dag, og heller ikkje at du som sjåfør og bilkjøpar skal ha særleg forståing for at bilen har svakheiter fordi det er på vegen til å utvikla slik funksjonalitet.

Jeg forstår ikke folk som idag kjøper ny elbil uten å ta en tanke på autonom kjøring. Hvilke system får man fra andre produsenter? Adaptiv cruise med laneassist? En Tesla til 350’ kan idag brukes som Robotaxi (i USA)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.359

Jeg forstår ikke folk som idag kjøper ny elbil uten å ta en tanke på autonom kjøring. Hvilke system får man fra andre produsenter? Adaptiv cruise med laneassist? En Tesla til 350’ kan idag brukes som Robotaxi (i USA)
    Jeg forstår at de som ikke kun ferdes på brede og relativt tynt trafikkerte veier ikke ønsker en bil som er ubrukelig. Si meg, har du noensinne kjørt på andre veier enn E18 mellom Drammen og Sandefjord?

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.763
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at Tesla har den opsjonen. Men jeg mener at den burde vært default på alle familiebiler med akselerasjon <5 sek. Gjerne med en myk start på de første meterene.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.584
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fjerner du rattet og pedalene, så vil bilen bestemme helt og holdent. Da vil du ikke lengre se fem 18 åringer drept i utforkjøring eller en taxisjåfør i 120kmt over et bytorv.
    Dette har vi sykler, busser, tog og trikker som kan få til allerede. Hvorfor drømme om utopisk teknologi da?

Da sier jeg ikke automatikken er bulletproof, men likevel statistisk sett tryggere enn et menneske fordi er menneske gjør feil, automatikken ikke.
    Ja, det er jo her slaget står nå. Du mener jo dette, men saken er at automatikk gjør feil. Alle vet jo det.

Tesla bruker AI til maskinlæring og den bruker 10 minutt på å lære seg hva et menneske lærer ila livet ved å gå igjennom videoer Tesla har sanket fra bilene.
    En datamaskin kan aldri lære seg det samme som et menneske, den saken er åpenbar. Derfor er forskjellen at mennesker gjør forståelige feil, og KI uforståelige feil. Hvilke foretrekker du?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.092
    Sted
    Liten by

Og jeg forstår ikke folk som idag kjøper ny Tesla uten å ta en tanke på eieren. Det er mye rart der ute ja...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    ^ Får jo håpe personbilene deres er litt bedre enn bussene de leverer. For der har de fortsatt myyye å lære - på alle områder.
    Kinabussene som var så elendige på vinterføre var jo bestilt av noen som åpenbart ikke forstår bil og bilkjøring i det hele tatt. De som ble levert til Oslo hadde passet bra i Bangkok. Men ikke i vinterlandet Norge. De er direkte uegnet for vinterføre da det er det bakerste hjulparet på leddbussen som driver bussen. Det blir jo som å kjøre bil med henger og det er hengeren som skyver deg fremover. Med riktige spesifikasjoner og en forståelse av at rekkevidden i vinterhalvåret blir kortere enn om sommeren så fungerer elektriske busser bra.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kinabussene som var så ...
    Det er helt andre ting enn akkurat det jeg sikter til her. De er generelt dårlig bygget og har en del mindre gode løsninger. Reservedelslogistikk og tilgang til reservedeler er langt fra god. 6-8 ukers lev.tid er "normalen". Teknisk underlag for feilsøk og rep er langt fra god osv.
    Så, det er jo bare å håpe på vegne av de som kjøper seg en "sjøløve" osv at det er noe bedre for personbilene.

Bussene burde jo egnetlig ikke hatt navnet BYD (BuildYourDream), men BYN (BuildYourNightmare)

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Ein knaus
    De er generelt dårlig bygget og har en del mindre gode løsninger. Reservedelslogistikk og tilgang til reservedeler er langt fra god. 6-8 ukers lev.tid er "normalen". Teknisk underlag for feilsøk og rep er langt fra god osv.
    Er dette problem knytte til den elektriske drivlinja eller til bussane generelt?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.638
    Sted
    Bergen
    Som nevnt over, selvkjøring kommer vel så mye av sikkerhetsårsaker som å fylle et «tenerskap». Miljømessig vil selvkjøring også være et pluss da man ikke trenger egen bil.

Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv. At vi trengte en garasje til 100-500K i tillegg for bilen(e) vil få våre etterkommere til å skratt-le. At vi lot våre barn på 16 år ta Uber hjem kl 0330 i en totalt fremmed bil med totalt fremmed sjåfør vil de riste på hodet av. At vi som 18 åringer kunne kjøre i 200kmt hvor andre ferdes vil de se på som det komplette galskap.

Mål energiforbruket på to arbeidsplasser hvor den ene bedriften har ventilasjonsanlegg med brukerstyrte «kontroll-element» og den andre bedriften har 100% sentralstyrt anlegg.
    På samme måte som at de som tenker disse tunge tankene kobler opp barna som rene sporingsbrikker for å sikre at intet skjer med dem
    så når barna endelig slippes ut av foreldrenes grep er de dumme som brød, lider av angst, alle må ha en diagnose og er knapt brukanes til noe annet en å servere kaffe i en kaffebar. Det kan de fordi de klarer etter lang trening å si til kaffemaskinen «hey… brew a cup of black coffee”, nei forresten det kan de jo ikke si, noen vil bli støtt..

forøvrig, hvem vil du at skal bestemme alt dette i over deg, for deg? Hvilke positive effekter tror du et slikt samfunn har, gitt at det fremdeles vil bli produsert unger som trump, benji, orban, putin, xi, +++?
    fordi du tror vel ikke at det kontrollspennet stopper i en steikke dum bil?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.533
    100% gasspådrag, mannen satt i passasjersete. Viser vel at bilen kan gi gass av seg selv…
    Skremmende at ansvarlige har oversett dette. Såpass uansvarlig at det gir grobunn for konspirasjonsteorier.
    Huse er sterkt kritisk til den tekniske undersøkelsen som ble gjort av politiet og Statens vegvesen.

– Bilen har ikke vært koblet opp etter ulykken inntil jeg har gjort det her på verkstedet. De har bare tatt ut den såkalte svarte boksen og avlest den, og så konkluderte med at det er førerfeil. De har ikke gjort noe mer med ulykkesbilen, sier han.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.227
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja. en merkelig hendelsen dette med den Sandvika ulykken. De ble sagt at føreren ikke en gang satt i førersete da det hente. Han måtte klive inn på passasjer-
    siden pga. at det ikke gikk an å komme inn på førersiden. Blir vanskelig å vite hvordan hendelsesløpet var. Ellers så har det vært ''flying'' start på flere av disse elbilene ;) Det kan skje merkelige ting hvis gass og bremsepedal står tett sammen på en bil med automat:)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.638
    Sted
    Bergen
    Gir potensielt interresante problemstillinger der man tilsynelatende bare godtar det de tekniske bevisene/datene beviser/peker på
    dersom du her en forklaring som ikke underbygger det taper du pr default..
    I samme sjanger, dersom mobilen din viser at du har befunnet deg i et område der noe kriminelt har skjedd må du bevise at det ikke var deg
    osv
    osv

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.592
    Torget vurderinger
    1
    Kan det tenkes at Volvo-mannen (som ikke satt i førersetet) hadde venstre hånd og arm ned i førersetet- og dermed tilstrekkelig vekt ned i førersetet til at bilen registrerte dette som person i førersetet mens han var på vei over midtkonsollen, noe som vekker bilen, eller(?), og at han trykket gassen i bunn med venstrefoten etter å ha krøket venstre bein over midtkonsollen? Han må vel ha sparket fra i -noe- for å få fotfeste når han hadde planer om å få med seg høyrefoten over midtkonsollen når han skulle krøke seg videre over til førersetet?

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    100% gasspådrag, mannen satt i passasjersete. Viser vel at bilen kan gi gass av seg selv…
    Jeg vil si denne artikkelen er tendensiøs og for meg styrker konklusjonen til Politet. Man prøver å lage en sak ut av at bilen på magisk vis har bevegd seg av fri vilje. Men faktum er man beleilig hopper over er at en 63 år gammel mann bevisst prøvde å få bilen til å bevege seg fremover.

Man kan anta scenarioet er at mannen har skrevet over midtkonsollen med et bein, svett og forbanna, trykket på brems, så girspak i drive og så forsøkt å lirke bilen frem. Så har han kanskje mistet grepet over konsollen og med uhell trykket gassen bånn. Da er intuitivt å prøve å holde seg fast, så han spenner armer og bein. Det er den vanligste feilen man gjør når man ser man vil krasje, istedetfor for å slippe alt og ta «brace yourself», så spenner man alle ledd som medfører multiple beinbrudd.

Airbagargumentet faller også i fisk, bilen lander på høyre siden, mannen faller over i passasjersetet og høyre bag utløses.

Simco var også bastant ute ift Taxiulykka i Bergen, så Simco har ihvertfall mistet min kredibilitet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.397
    Dette er verkeleg ei underleg sak.
    Ettersom vi ikke ser saker der helt tomme elbiler går apeshit på egenhånd, tenker jeg vi kan lese ut av denne saken at vedkommende som var i bilen, gjorde et eller annet, i det minste. Bilen var åpenbart påslått. Så hvordan og hvorfor gjør man det fra passasjersetet?
    Det åpner for alle mulige scenarier, det hadde vært interessant om noen kunne forklare hendelsesforløpet litt mer.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Ettersom vi ikke ser saker der helt tomme elbiler går apeshit på egenhånd, tenker jeg vi kan lese ut av denne saken at vedkommende som var i bilen, gjorde et eller annet, i det minste. Bilen var åpenbart påslått. Så hvordan og hvorfor gjør man det fra passasjersetet?
    Det åpner for alle mulige scenarier, det hadde vært interessant om noen kunne forklare hendelsesforløpet litt mer.
    Jeg syns denne artikkelen og filmene er avslørende for hendelsesforløpet, bare at jeg selvsagt er uenig med konklusjonen. Dette var etter alle solemerker førerfeil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.105
    Sted
    Holmestrand
    helt utrolig at det er tillatt og skifte ut blinklysheddlen med knapper på rattet. Usedvanlig elendig løsning
    Elendig løsning er jeg enig i,
    men lov bør det være.
    At byråkrater skal bestemme at det SKAL være USB-C i uoverskuelig framtid er eks på dårlig framtidstenkning med hensyn på utvikling og innovasjon.

Selv savner jeg fortsatt lang-/nærlys med fotpedal på dørken.
    😂

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Ein knaus
    Eg tenkjer også at politiforklaringa er delvis plausibel. Han må vel også ha lagt tilstrekkeleg vekt på førarsetet til at bilen registerer at føraren er til stades og skrur seg på (viss ikkje: interessant kva som kan skje med ungar som kravlar rundt i bilen når han er parkert).

Eg har heller ikkje enorm tiltru til dei gymnastiske ferdigheitene til mann (63).

Det som ikkje rimer er (mi uheving)

Motor skrev:
    Hvordan klarte han i det hele tatt å få benet over konsollen, trykke inn bremsepedalen som han må for å sette bilen i «Drive», deretter flytte foten til gassen – og så trampe den i bånn?

Politiet har opplyst at bilens gasspedal var aktivert 100 prosent i cirka tre sekunder før bilen smalt i veggen.
    Eg kjøper at sjåføren kan ha spent seg (panikkreaksjon), men berre dersom han sat i førarsetet, evt. har ramla «oppi» pedalbrønnen. Men det rimar ikkje med at han vart funnen i passasjersetet.

Airbagargumentet faller også i fisk, bilen lander på høyre siden, mannen faller over i passasjersetet og høyre bag utløses.
    Det andre som skurrar, er om airbag-en ikkje løyser seg ut før bilen treff bakken. Her køyrer altså bilen gjennom ein mursteinsvegg i 62 km/t, og airbagen løyser seg ikkje ut?

Min instinktive reaksjon på dei fleste slike historier om sjølvkøyrande bilar er «jaha». Eg har sett mange menn 60+ med ekstremt aggressiv ryggestil, som om dei fem sekunda det tek å gjera det roleg og forsiktig er dei viktigaste i heile verda. Eg veit også at det er mogleg å rota til F/R, men normalt tek det meg < 1 s å korrigera. Men: i denne saka verkar det litt mindre opplagt.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Så det du sier er at airbag utløses etter at bilen har truffet bakken og mannen har falt over i passasjersetet. Høres rimelig ut ... litt seint kanskje, men sikkert rimelig.
    Mannen faller over i passasjersetet mens bilen er på vei ned, bilen treffer sideveis høyre side, airbag høyre side løser ut.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.021
    Eg tenkjer også at politiforklaringa er delvis plausibel. Han må vel også ha lagt tilstrekkeleg vekt på førarsetet til at bilen registerer at føraren er til stades og skrur seg på (viss ikkje: interessant kva som kan skje med ungar som kravlar rundt i bilen når han er parkert).

Eg har heller ikkje enorm tiltru til dei gymnastiske ferdigheitene til mann (63).

Det som ikkje rimer er (mi uheving)

Eg kjøper at sjåføren kan ha spent seg (panikkreaksjon), men berre dersom han sat i førarsetet, evt. har ramla «oppi» pedalbrønnen. Men det rimar ikkje med at han vart funnen i passasjersetet.

Det andre som skurrar, er om airbag-en ikkje løyser seg ut før bilen treff bakken. Her køyrer altså bilen gjennom ein mursteinsvegg i 62 km/t, og airbagen løyser seg ikkje ut?
    Dersom du leser artikkelen så kan du starte og kjøre Volvo uten noen i førersetet. Og bildet i artikkelen er sideairbag i høyre stol..

Mannen er uten sele, og gjennom to(!) krasj og et fall på 5-10 meter(?) er det helt irrelevant hvor mannen ble funnet etterpå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn