Digitale avspillere Electrocompaniet DAC

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Jeg har oppgradert anlegget mitt en del og kjøpte akkurat en Auralic Aries streamer og Audiovector R3 Arrete høyttalere. Ellers har jeg Electrocompaniet ECD 2 DAC, 4.9 pre amp og AW 2 x 120 Power. Jeg synes det lyder nydelig, men jeg er ingen fagmann. Han som kjøpte mine forrige høyttalere kan mye mer enn meg om dette, og han mente at det var skjedd mye med kvaliteten på DAC de siste år og at å skifte ut ECD 2 med en DAC fra Hegel eller tilsvarende ville bli et betydelig løft. Jeg spurte Electrocompaniet for ikke så lenge siden om de hadde oppgradering av ECD 2 men de sa at det hadde de ikke - det var for tidlig. Er det noen som kan litt om dette? Jeg har 0 peiling.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.803
Antall liker
2.008
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har en selv, kjøpte den vel i 2013 så helt ny teknologi er det jo ikke. Kjøpte en mini dsp shd for å få dsp og dac, denne er vel 10år nyere i designet og merket ingen forskjell på lyden.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.642
Antall liker
35.677
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ecd 2 dac holder i bøtte og spann...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hvis ikke han som anbefalte å skifte den ut har sammenlignet EC og Hegel DAC'ene direkte høres det mest for meg ut som litt bråkjekk synsing på gang.

Har forresten hatt ECD-2 selv og for mine ører hadde den høy nok oppløsning iallfall. Analogdelen på DA konvertere er vel heller ikke noe som er inne i noen rivende utvikling om dagen, så tror jeg hadde tatt det med ro om jeg likte lyden. :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.434
Antall liker
1.336
Sted
Horten
Jeg er enig med denne ukjente høyttaler-kjøperen; det har skjedd mye med kvaliteten på DAC'er de siste 10-12 årene.
-Om det er Hegel som skal brukes som standard for denne utviklingen, kan jo diskuteres. :rolleyes:

Jeg vil anbefale trådstarter å prøve litt andre DAC'er og høre.
Gjøre seg egne erfaringer er jo en flott del av hobbyen. Trenger heldigvis ikke bruke så mye penger idag på å teste knallgode DAC'er.

PS: Trådstarter kan jo også for test koble den Electrocompaniet DAC han har idag rett i power-amp'en. (aka koble utenom pre-amp. Husk å bruke/sette dac'en opp med volumkontroll). :cool:
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
629
Antall liker
477
Har selv ECD2 dac og Yamaha CD-S2100 som også er en kababel dac. Av de to er det ikke tvil om hvilken som har mest tyngde i lydbildet. Men hvilken som er best rent teknisk og målemessig best er en annen sak.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Jeg spurte Hegel om toppmodellen 30 kunne oppgraderes eller noe - den er jo også noen år gammel. Man sa at det kunne den ikke. Lydkvaliteten var fremdeles veldig god sa man, men den var også noe foreldet i forhold til nye filtyper, data osv. Det er kanskje lavere etterspørsel etter rene DAC nå siden for eksempel både Hegel og Electrocompaniet har sluttet å produsere slike. Men bruktprisene holder seg høye, så det er åpenbart noen som mener at disse utgående modellene fortsatt leverer.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Har selv ECD2 dac og Yamaha CD-S2100 som også er en kababel dac. Av de to er det ikke tvil om hvilken som har mest tyngde i lydbildet. Men hvilken som er best rent teknisk og målemessig best er en annen sak.
Og hvem av de to har mest tyngde i lydbildet?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.784
Antall liker
8.113
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg spurte Hegel om toppmodellen 30 kunne oppgraderes eller noe - den er jo også noen år gammel. Man sa at det kunne den ikke. Lydkvaliteten var fremdeles veldig god sa man, men den var også noe foreldet i forhold til nye filtyper, data osv. Det er kanskje lavere etterspørsel etter rene DAC nå siden for eksempel både Hegel og Electrocompaniet har sluttet å produsere slike. Men bruktprisene holder seg høye, så det er åpenbart noen som mener at disse utgående modellene fortsatt leverer.
På Oslo Hifi Show i mars sa representant fra Hegel at det jobbes med en ny ren DAC, men ytterligere info om specs eller lanseringsår kunne naturlig nok ikke røpes.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Ingen Hegel dac kan regnes som noe særlig mer moderne enn ECD2 når det gjelder pcm signaler. Den høyeste oppløsninga de støtter er 24/192. Foruten DSD 64 på HD12 og DSD 128 HD30. Noe som idag ikke er banebrytende ifht til mange andre. Om de har et litt bedre støygulv er en annen sak.

Om du funderer på å prøve Hegel, så styr unna alt som er eldre enn HD12. Har hatt / prøvd alle utenom HD30 og etter min mening låter HD12 og garantert HD30 endel bedre enn de eldre Hegel dacer. Men om du opplever de bedre enn ECD2 blir smak og behag / matching. Har både Hegel HD 12 og en Topping D90 MQA i dag og begge er veldig gode dacer.
 
Sist redigert:

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
127
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
Har ein EC-streamer som og har ECD2 DAC innebygd og er veldig fornøgd med lyden. Den er ikkje analytisk, noko eg set pris på. Har og ei fantastisk evne til å skille instrument i innspelingar.
Om du vil ha meir analytisk lyd så fins det nok andre som er betre. I mine øyrer vert ein meir trøtt av å høyre på det i lengda i beste meining.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Ingen Hegel dac kan regnes som noe særlig mer moderne enn ECD2 når det gjelder pcm signaler. Den høyeste oppløsninga de støtter er 24/192. Foruten DSD 64 på HD12 og DSD 128 HD30. Noe som idag ikke er banebrytende ifht til mange andre. Om de har et litt bedre støygulv er en annen sak.

Om du funderer på å prøve Hegel, så styr unna alt som er eldre enn HD12. Har hatt / prøvd alle utenom HD30 og etter min mening låter HD12 og garantert HD30 endel bedre enn de eldre Hegel dacer. Men om du opplever de bedre enn ECD2 blir smak og behag / matching. Har både Hegel HD 12 og en Topping D90 MQA i dag og begge er veldig gode dacer.
Takk takk - dette var nyttig å lese. Hegel sa at på HD30 ble DSD filer behandlet etter et gammelt system. Jeg aner ikke hva det er og hva de nye bruker nå, men det er tydelig at det har skjedd noe der. Det er visst også delte meninger om DSD er det som kommer til å styre fremtiden eller ikke. Oppløsning er vel kjempehøy, men om man hører det er en annen sak. Interessant også at du nevner Topping. Det er et merke jeg overhodet ikke kjente til, men jeg var i kontakt med en som hadde solgt sin T+A 8 DSD Dac (som vel var kjempedyr) og kjøpt en Topping (lurer på om det var en modell 70) fordi han mente den låt bedre. Topping er vel kinesisk, og det er tydelig at de kan sine ting også. Jeg sa jeg kjøpte en Auralic streamer, og den er vel også kinesisk og jeg er kjempefornøyd med den.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Har ein EC-streamer som og har ECD2 DAC innebygd og er veldig fornøgd med lyden. Den er ikkje analytisk, noko eg set pris på. Har og ei fantastisk evne til å skille instrument i innspelingar.
Om du vil ha meir analytisk lyd så fins det nok andre som er betre. I mine øyrer vert ein meir trøtt av å høyre på det i lengda i beste meining.
Det er vel mye som tyder på at ECD 2 holder i lange baner. Jeg så i en gammel test på nettet at prosessoren i ECD 2 også kunne håndtere DSD, men den var ikke satt opp for det, men testeren spekulerte i om det kanskje kunne komme en oppgradering senere. Det har tydeligvis ikke skjedd.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Takk takk - dette var nyttig å lese. Hegel sa at på HD30 ble DSD filer behandlet etter et gammelt system. Jeg aner ikke hva det er og hva de nye bruker nå, men det er tydelig at det har skjedd noe der. Det er visst også delte meninger om DSD er det som kommer til å styre fremtiden eller ikke. Oppløsning er vel kjempehøy, men om man hører det er en annen sak. Interessant også at du nevner Topping. Det er et merke jeg overhodet ikke kjente til, men jeg var i kontakt med en som hadde solgt sin T+A 8 DSD Dac (som vel var kjempedyr) og kjøpt en Topping (lurer på om det var en modell 70) fordi han mente den låt bedre. Topping er vel kinesisk, og det er tydelig at de kan sine ting også. Jeg sa jeg kjøpte en Auralic streamer, og den er vel også kinesisk og jeg er kjempefornøyd med den.
Topping er veldig bra til prisen. De låter litt forskjellig fra både Hegel og sikkert også EC. Litt korrekte og veldig oppløste. Hegel HD12 som jeg også har er litt mer organisk og varm.
Jeg tror ikke du behøver å tenke på andre dacer hvis du er fornøyd med EC. Det blir et sidespor gjetter jeg meg til.
 

breiva

Medlem
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
15
Antall liker
4
Har en selv, kjøpte den vel i 2013 så helt ny teknologi er det jo ikke. Kjøpte en mini dsp shd for å få dsp og dac, denne er vel 10år nyere i designet og merket ingen forskjell på lyden.
Kan du si hvilken Mini DSP SHD du kjøpte?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.803
Antall liker
2.008
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
trodde det bare var en shd
Er denne:
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn