Ønsker anbefaling Electrocompaniet ECI 2, høyttalervalg?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Da har jeg blitt den lykkelige eier av en Electrocompaniet ECI 2!

Planen er å levere den på Tau, og be dem gjøre det som trengs for at den skal vare i 30 år til. Den skal stå i stua for daglig lytting til hverdags.

Kjøpet ble gjort for å oppfylle guttedrømmen fra da vi siklet etter Electrocompaniet, men ikke hadde råd. Tenker å koble til noe Topping, kansje kombinert dac/pre/hodetelefonforsterker, pluss platespiller. Og så etterhvert sub og romkorreksjon.

Spørsmålet er hva slags høyttalere som kan passe? Noen som har erfaring om hva den kan drive? Det blir stativhøyttalere, stua er liten. Har fått "skrekken" for Klipsch-diskant, så det blir ihvertfall ikke Klipsch. Lytter på "alt" - noe slikt som 30% diverse former for metal, 10% kunstmusikk med en forkjærlighet for barokk, 20% jazz, og resten fordelt over hele spekteret, mye 70-talls rock. Budsjett ikke fastsatt, men tenker kansje max 10 eller til nøds 15 tusen brukt eller nytt, men gjerne mindre.
 

Vedlegg

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.971
Antall liker
2.088
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skamløst foreslår jeg da disse.(Bruker dem selv) Pga.din musikkpreferanse og at de er lette å matche med øvrig utstyr.
De er skikkelig morsomme, -med bra bassgang, trøkk&driv, og etter en god innspilling er også diskant og mellomtone veldig bra. Og, de gir en STOR lyd og stor sweetspot. Et bra alternativ i disse tider da produsenter tror alle brukere vil ha høyttalere med monitoregenskaper som gjør at man ikke orker spille den musikken man liker. De kan også stå i hylle og på stativer nærme vegg, og du kan tune diskanten litt. Hvordan de matcher med EC`en din vet jeg dessverre ikke.


Og gratulerer med kul forsterker!
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Takk, jeg gleder meg som en unge!
Skal flytte om en måneds tid, så jeg er ute i god tid for å orientere meg i hva som finnes, sist jeg kjøpte anlegg var hifiklubben på nittitallet.

Takk for anbefaling! Jeg kan se at det er JBL, men linken virker ikke i Vivaldi nettleser, selv om jeg skruv av reklameblokkering.
" Please enable JS and disable any ad blocker "
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.971
Antall liker
2.088
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kanskje denne testen funker. De fåes med blå og sort grill også, jeg har orange. Liver opp litt i stramme moderne bolig miljøer;)
Jeg anbefalte de også fordi de eldre EC jeg har hørt ofte lyder litt snilt IMØ. JBL liver opp litt. Jeg har benyttet mine på rimelig klasse D amp på 20w, AB på 100w, AB på 30-40w, dyr klasse A på 20w og alt låter bra. Nå bruker jeg en AB på 45w og det låter også bra på både lavt og høyere volum. Men nå er det vel ikke en typisk rocke-maskin du har kjøpt? Effektmessig burde det holde:)

 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.409
Antall liker
195
Torget vurderinger
1
Greit å få byttet til nye elektrolytter i strømforsyningen til nye. Gir gjerne mer strøm også. Jeg liker raske dioder i strømforsyningen som gir mindre støy, Men de fleste bruker diodebroer der alt er i en "boks". Ellers er det "lupe" for å se etter dårlige loddinger og kontakter. En god tekniker spanderer litt nytt tinn på 30 års gamle loddinger.
Når det gjelder høyttalere er det bare å prøve. Gjerne brukte. Jeg synes det har vært en unaturlig høy prisvekst på høyttalere i landet i det siste....Alt har blitt "High End". Mange gode elementer er fortsatt produsert i Danmark og Norge. BJ.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Et spørsmål er også hva jeg bør bestille når jeg leverer den på Tau, om de fremdeles tar i mot. Man bør vel kansje være litt preventiv, og skifte ut ting som har potensiale for å ryke på en så gammel forsterker, selv om det ikke er "nødvendig"?

Jeg har ikke greie på elektro, men foreløpig kan det se ut som om dette bør med:

1 - Skifte kapasitorer (uten at jeg vet nøyaktig hva det er)
2 - bytte til nye elektrolytter i strømforsyningen
3 - se over loddinger og utbedre
4 - nytt potmeter (har hørt at ECI 2 uvikler skurr i disse)

Noen som har tips?
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Og etter å ha tenkt meg litt om, så setter jeg budsjett på høyttalere fra noe slikt som 25 tusen og nedover, brukt eller nytt.
Det blir tross alt i stua jeg kommer til å drive mesteparten av musikklyttingen, det blir for dumt å knipe inn på høyttalerne da, må ha noe som står litt i forhold til forsterkeren.
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
499
Antall liker
171
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Detta låter kanske lite bisarrt men jag hade en sån en gång och testade den på ett par Martin logan Ethos.
Fyy fan! Det lät kanonbra på riktigt!😳
Borde inte gå egentligen tycker man men den fixade det med bravur. Fattar inte varför jag sålde den kombon🤔
Den drev till och med ett par infinity kappa 9.2i. Inte världens kraft och tryck, men väldigt behagligt ljud med förförande värme i mellanregistret och öronvänlig diskant. Eftersom att det inte skulle gå egentligen så va jag tvungen att testa , bara för att😁.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Supert!

Eierglede og psykologisk tilfredstillelse i bøtter og spann. Jeg har sett en del kritikk mot det visuelle designet, men jeg synes det er helt fantastisk. New York 1920-tallet, Art Deco, og den type ting. Elsker messingen. Og viktigst, man hadde uoppnåelige drømmer om Electrocompaniet i slutten av tenåra sent åttitall/tidlig nittitall.

Kan ikke se annet enn at dette blir knallbra. Varm, gyllen lyd som brer seg i brystet som en god whiskey! Ser for meg at dette blir veldig bra til å lytte på inspillinger av så-som-så kvalitet, som mye av favorittmusikken fra billigere studio, at lydsignaturen kan skjule og dekke over og at man ikke blir lyttetrett.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
373
Antall liker
445
Jeg har hatt den forsterkeren og ProAc D15. Det fungerte ikke. (Det vil si at en Creek Destiny gav betydelig bedre resultat - litt sånn bedre på alt.) Jeg har ikke spesifikasjonene på ProAcene, men om du sporer opp dem og tolker de tallene, så vil det kanskje gi en pekepinn på hva som med fordel kan unngås.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.839
Antall liker
11.650
Torget vurderinger
2
Du bør velge en nokså moderat belastning, altså en lettdrevet og lettstyrt høyttaler. Samtidig bør den kunne formidle noe også i dypet, og levere god rytme og dynamikk, men det å få alt det der inn i en moderat boks er ikke helt enkelt, i grunn. Spesielt siden du ikke fikser Klipsch! :)

Men en høyttaler som gir veldig mye av det der, kombinert med en silkeglatt topp, er den ganske oversette perlen Roksan TR5 S2. Leter du på Finn, ligger det et par slike til salgs i Trondheim for en fornuftig sum. Burde være hånd i hanske for EC, og, ikke minst, for din musikkmiks.

SE: https://rognlien.wordpress.com/2016/12/10/roksan-tr5-s2/
 

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.249
Antall liker
19.781
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva er "Klipsch-diskant" lurer jeg på? Jeg hadde noen Klipsch R stativhøyttalere på en ec250, det låt meget bra. Ikke snakk om hard diskant i der.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Takk for informativt innlegg @Håkon_Rognlien!
Roksan TR5 S2 blir i anmeldelser beskrevet som med noe mørk og avrundet diskant. ECI-2 blir også beskrevet som "mørk" og avrundet i toppen. Jeg er nok av dem som foretrekker "romantisk" fremfor "analytisk" lydgjengivelse, men er det mulig at det kan bli for mye av det gode, når både høyttaler og forsterker har slike kvaliteter?

@Musikkmannen - Jeg har ikke hørt Klipsch i den dyrere enden av skalaen, men hadde et par klipsch rf82. Først med en Music Angel KT88 rørforsterker, og senere med en Marantz i midtsjiktet. De ble anbefalt til Music Angel fordi de er lettdrevne og skulle passe bra med rørlyd. Jeg ble aldri fornøyd, diskanten er rett og slett skrikende i mine ører. Harpsikordinspillinger, for eksempel Keith Jarrett Goldberg variations på ECM, høres ut som on noen knuser vindusruter. Derav skrekken for "Klipsch-diskant".
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.839
Antall liker
11.650
Torget vurderinger
2
Takk for informativt innlegg @Håkon_Rognlien!
Roksan TR5 S2 blir i anmeldelser beskrevet som med noe mørk og avrundet diskant. ECI-2 blir også beskrevet som "mørk" og avrundet i toppen. Jeg er nok av dem som foretrekker "romantisk" fremfor "analytisk" lydgjengivelse, men er det mulig at det kan bli for mye av det gode, når både høyttaler og forsterker har slike kvaliteter?
Nja... Jeg har et par slike høyttalere i mitt eie, så om du bor i rimelig nærhet av Asker, kan du låne dem og prøve sjøl. Jeg opplever dem ikke som mørke som sådan, mer det at de er såpass silkeglatte i gjengivelsen at diskanten gjør lite av seg; den bare er der.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.897
Antall liker
18.482
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Krix Equinox er en høyttaler som har overrasket meg hver gang jeg har hørt de i demo. Sist nå på Horten-messa.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Nja... Jeg har et par slike høyttalere i mitt eie, så om du bor i rimelig nærhet av Asker, kan du låne dem og prøve sjøl. Jeg opplever dem ikke som mørke som sådan, mer det at de er såpass silkeglatte i gjengivelsen at diskanten gjør lite av seg; den bare er der.
Takk for svar og tilbud! Jeg bor i Stavanger-regionen desverre men takk likevel.
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
202
Antall liker
282
Topp Bunn