Nei, problemet er vel heller at Mohican er for billig.
Importør av Ayon CD-spillere fortalte meg at han ikke tok inn de billige CD-spillerne fra Ayon (pris fra 45 tusen til 100 tusen). Solgte bare et par tre i året.
Derimot hadde han Soulution spillere fra kr 220.000,- og oppover på lager. Skulle tro det var storr kapitalbinding å ligge med så dyre spillere på lager så her må det ligge store fortjenestemarginer.....
Det er vel grunnen til at enkelte fabrikanter slåss om å ha de høyeste prisene. Det er det som selger og det er der butikkene har de beste marginene. Bedre å selge to spillere til kr 220 tusen enn to til kr 40 tusen. Hifi-bransjen er blitt syk....
Et eksempel:
For 10 år siden kjøpte jeg to stk McIntosh Mc275 monoblokker på Soundgarden Ålesund v/Johan. Pris kr 25 tusen pr stk. (Forresten betalte jeg ved henting og ikke noe i forskudd)...
Nå koster samme blokkene kr 65 tusen pr stk!
Men MC275 er vel likevel i dag rene røverkjøpet. Skulle man kjøpe siste Audio Research M160 monoblokkene må man betale ca kr 330.000,-. Selv om jeg sannsynligvis ville foretrekke lyden av førstnevnte i mitt oppsett ihvertfall.
Tendensen er klar, stadig nye modeller som er mye dyrere enn de de erstatter. Da må en god gammel traver som MC275 følge med.
Et annet eksempel: Prisen på mine Marten høyttalere gikk for to år siden opp med over 50%. Om det var tilfeldig at de samtidig skiftet importør vet jeg ikke....
Det er vel tendensen nå, også når det gjelder El.comp: De lager for billige produkter. Derfor går de konkurs. Man må lage noe skikkelig dyrt, få inn en god test hos Stereophile, og så er man i gang.....