Electrocompaniet gjev jarnet i USA

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.149
Antall liker
8.790
Torget vurderinger
1
..man ser jo ett og annet kjent og kjært der ja...

Merkelig at jeg jeg ønsker å få de gamle AW180'ene tilbake akkurat nå... :'(
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.301
Antall liker
1.431
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Ja, det hadde vært morsomt om de lykkes med sine produkter "over there.."

Syntes det er litt synd med den dårlige promoteringa av dp line. EC har ikke engang lagt ut den fine testen på sine hjemmesider som svenske HiFi & Musik gjorde av dp A1 S og C1 S. Ser heller ikke forsterkeren A1b eller forforsterkeren C1b på EC sine hjemmesider.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har en en mistanke av at oppkjøpet av DP var motivert av tanken på å kvitte seg med en brysom konkurrent i det norske markedet dersom ikke den nevnte "costs-no-object" serien er DP da. Imidlertid gir vel ikke akkurat DP assosiasjoner til det selv om de lager fremragende produkter.

Mvh
Roysen
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.301
Antall liker
1.431
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg har en en mistanke av at oppkjøpet av DP var motivert av tanken på å kvitte seg med en brysom konkurrent i det norske markedet dersom ikke den nevnte "costs-no-object" serien er DP da. Imidlertid gir vel ikke akkurat DP assosiasjoner til det selv om de lager fremragende produkter.

Mvh
Roysen
Vet at representanter fra EC er inne på sentralen, men regner vel med at de glatt overser og ikke kommenterer dp satsinga, men kanskje kommer med kommentarer vedrørende "over there" satsinga .....
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei
Det stemmer ikke dette at vi har kjøpt for å kvitte oss med en konkurent......... :) DP var vel ikke noen konkurent til EC overhode. Solgte litt i Norge og Sverige, men fikk aldri det internasjonale gjennombruddet som EC fikk. EC er et high end Brand, DP er kjendt blant en svært liten gruppe her i Norge og litt i Sverige.
Det var nok helt andre grunner til at vi valgte å satse på DP, og det var Leif som tok kontakt med oss, og ikke omvendt....

Når det er sagt er vi veldig skuffet over at vi ikke har klart å få det nye designet på plass. Dette må på plass før vi kan kjøre dette internasjonalt. Intill dette er på plass gjør vi svært lite reklame for produktene. Man må huske på at utenfor Norge er det svært få som kjenner til DP, og for alle disse blir det uansett noe nytt når det kommer. Vi må derfor ta oss den tiden det tar å få dette perfekt......... Men for de som har et våkent øye er det gjort en glipp som jeg har akseptert å la stå på denne siden:

http://www.electrocompaniet.no/usa.html

Helt nede viser modellen som vi nå har begynt å forberede til produksjon. Vi håper å ha dette på plass i Q3, men dette er uoffisielle datoer !!

Og til alle DP venner..... Vi kommer ikke til å hverken å ødelegge eller forandre på DP sin lyd og kjennemerke. Vi vil videreføre dette på samme måte som vi har videreført EC. Vi er tro mot filosofien og ideen bak produktet. Vi kommer til å viderefore produktet i samråd og sammarbeid med det opprinnelige teamet. Men først må vi få det forba......... designet på plass :)

venlig hilsen

Pama
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.049
Antall liker
24.382
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da gleder jeg meg til dere får det forba......... designet på plass.

Kjekt når norske audioforetak får det til.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.083
Antall liker
9.181
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Pana....

Flott at du følger med her og gir oss en liten oppdatering.

Spesiellt gledelig - for oss som er DP entusiaster - er det at DP linjen videreføres og videreutvikles!

På bildet i linken er det vel den nye avspilleren - oppå en A1S, med C1S og A2 ved siden av...?

Er det bare design som blir endre - eller er det lydmessige oppgraderinger på gang også...?

Mvh
OMF
 
O

Omar

Gjest
Har hørt at Elkomp låter bedre i USA enn i Norge. Dette kommer av strømkvaliteten.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.149
Antall liker
8.790
Torget vurderinger
1
...sikkert fordi de har atomkraft over there...!
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Designet ser jo kjempebra ut i fra det jeg ser på bildet. :D
Men alt vil jo se bedre ut i forhold til tidligere. (synes jeg ;))
Får bare håpe at prisene blir edruelige da......
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.301
Antall liker
1.431
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Fint at du kom med kommentarer Pana.
Personlig syntes jeg godt dere kunne ha hatt blider og specs på hjemmesida deres for hele dp linja som er å få kjøpt per idag (iallefall med norsk tekst). Det er vel A1b, A1S, C1b og C1 S? Produktene burde også vært ute hos de forhandlerene som i dag er EC forhandlere. Skjønner at dere ikke trykker brosjyrer når dere skal endre design.

Som tidligere sagt så håper jeg dere lykkes både hjemme og ute. Det lille jeg har sett av soundgarden satsinga har ikke vært mye å skryte av, men det er et par måneder siden jeg var hos en SG butikk (hadde kun en ECI 5 og en matchende cd spiller). Forhåpentligvis er det blitt bedre....
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei
Vi kan ikke skylde noe på soundgarden........ Å fylle opp 16 butikker, samtidig som vi bygger opp lager i Tyskland, London og USA kombinert med "ongoing" salg har vært en utfordring for oss. Jeg tror siste leveranse til soundgarden for demoutstyr gikk ut denne måneden. Nå bør de aller fleste butikker ha et stort utvalg av produkter for display og test

mvh
Pana
 
R

Roysen

Gjest
Takk for avklaringen Pana, men er DP serien det samme som den omtalte "cost-no-object" serien?

Mvh
Roysen
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei

"
Takk for avklaringen Pana, men er DP serien det samme som den omtalte "cost-no-object" serien?
"

Nå satte du meg fast :) Jeg skal sjekke dette og komme tibake :)

mvh

Pana
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med det samme vi har deg 'på tråden', Pana: Jeg vil ha DP forforsterker med inngangsvelger og volumratt på fronten. Jeg hater fjernkontroller! Det er sikkert en og annen som kunne tenke seg å parkere den der stridsvogna i garasjen også. En fjernkontroll i litt mer Think-aktig størrelse ville vært fint.

Uansett skal dere ha lykke til. Det er gøy å se at det skjer noe.
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
:)

"Det er sikkert en og annen som kunne tenke seg å parkere den der stridsvogna i garasjen også"
Den va fine :)

Kan ikke love deg knapper i fronten, men det kan faktisk være noe å tenke på å gjøre den TFT skjermen vi skal bruke aktiv......
Vi skal tenke litt på dette..........

Og jeg kan iallefall love en myyyyyyye mindre fjernkontroll :)

mvh

Pana
 

Dilbert

Medlem
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Her var det mye kjente produkter....

Alt er jo kjøpt og betalt!
Hvor er ny utviklingen???

Det eneste nye som har kommet vest fra, er jo en rimelig uinteressant serie ved navn Prelud.
En kamerat av meg var på hytta mi, og så til sin store fortvilelse at displayet/teksten på min Aragon cd spiller til ca 1000.- fra Hi-Fi klubben hadde samme displayet som hans Prelud spiller.

Ved litt mer undersøkelse så viser det seg at det meste av bakplate og tekst var det samme også!
Er det den samme "ferdige" pakken?
I så fall hvordan kan det være 9-10.000.- forskjell i pris?

Jeg har 230-260 reisedøgn utenlands og hører mye på NRK på nettet, og jeg trodde nesten ikke det jeg hørte på Norgesglasset på web i forbindelse med Michael Jackson`s bortgang.
Der var det intervju med en kar fra Tau (Stian?) som lira ut av seg at de hadde levert utstyr til MJ?

På cd`ne står det da "per Abrahamsen", Trond Bråten" og Nils Kvam?

I tillegg føler jeg at jeg bare må si noe ang. historien bak EC.

Jeg har jobbet i produksjonen/service hos EC på Skårer fra 1994 - 2002 og jeg kjenner det meste av hva som har skjedd.

Når man jobber med noe man elsker, så setter man seg inn i historien.
Det meste av det som står på EC`s hjemmesider er fordreid, feil tidsepoker/personer og generelt mye feil.

Historien på EC sine sider og i denne artikkelen stemmer overhodet ikke, og de samsvarer heller ikke.
" http://aftenbladet.no/lokalt/ryfylke/1017680/Electrocompaniet_fra_Tau_skal_erobre_USA.html "

Hvis det er noen som skal nevnes i EC`s historie så er det Per Abrahamsen og Helge Skog.
Det er tross alt de som har utviklet 95% av alle EC produktene som har sett dagens lys.
(inklusiv 80% av de som er i produksjon i dag:)

Selv jeg skjønner dette med konkurranse, men det blir helt feil om man skal gjøre om historien!
Skjerp dere!!

Siste produktet jeg kan huske de jobbet med før jeg sluttet var 3 x aw120.
Merkelig at denne nå er i produksjon også?

Jeg må si jeg ble veldig glad når jeg hørte at EC ville fortsette å produseres, men jeg er veldig skuffet over at det ikke finnes "know how" i firmaet til å ta dette videre i samme lydsporet :)

Hørte forresten Nordic Tone høyttaleren på en messe med Abrahamsen for noen år siden i Oslo, og da fikk jeg høre at disse også er utviklet av Per & co sammen med ett firma fra Ski/oppegård. Audigo?
Samme høyttalerene? ;-)
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Dilbert skrev:
.....
Hørte forresten Nordic Tone høyttaleren på en messe med Abrahamsen for noen år siden i Oslo, og da fikk jeg høre at disse også er utviklet av Per & co sammen med ett firma fra Ski/oppegård. Audigo?
Samme høyttalerene? ;-)
Fidelity skrev en artikkel om disse høyttalerne i nr. 18, produsenten er da omtalt som Audiovation. Abrahamsen er iofs ikke nevnt der, uten at det betyr noe.
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/18.pdf
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.698
Antall liker
3.812
Torget vurderinger
1
Dilbert skrev:
Her var det mye kjente produkter....

Alt er jo kjøpt og betalt!
Hvor er ny utviklingen???

Det eneste nye som har kommet vest fra, er jo en rimelig uinteressant serie ved navn Prelud.
En kamerat av meg var på hytta mi, og så til sin store fortvilelse at displayet/teksten på min Aragon cd spiller til ca 1000.- fra Hi-Fi klubben hadde samme displayet som hans Prelud spiller.

Ved litt mer undersøkelse så viser det seg at det meste av bakplate og tekst var det samme også!
Er det den samme "ferdige" pakken?
I så fall hvordan kan det være 9-10.000.- forskjell i pris?

Jeg har 230-260 reisedøgn utenlands og hører mye på NRK på nettet, og jeg trodde nesten ikke det jeg hørte på Norgesglasset på web i forbindelse med Michael Jackson`s bortgang.
Der var det intervju med en kar fra Tau (Stian?) som lira ut av seg at de hadde levert utstyr til MJ?

På cd`ne står det da "per Abrahamsen", Trond Bråten" og Nils Kvam?

I tillegg føler jeg at jeg bare må si noe ang. historien bak EC.

Jeg har jobbet i produksjonen/service hos EC på Skårer fra 1994 - 2002 og jeg kjenner det meste av hva som har skjedd.

Når man jobber med noe man elsker, så setter man seg inn i historien.
Det meste av det som står på EC`s hjemmesider er fordreid, feil tidsepoker/personer og generelt mye feil.

Historien på EC sine sider og i denne artikkelen stemmer overhodet ikke, og de samsvarer heller ikke.
" http://aftenbladet.no/lokalt/ryfylke/1017680/Electrocompaniet_fra_Tau_skal_erobre_USA.html "

Hvis det er noen som skal nevnes i EC`s historie så er det Per Abrahamsen og Helge Skog.
Det er tross alt de som har utviklet 95% av alle EC produktene som har sett dagens lys.
(inklusiv 80% av de som er i produksjon i dag:)

Selv jeg skjønner dette med konkurranse, men det blir helt feil om man skal gjøre om historien!
Skjerp dere!!

Siste produktet jeg kan huske de jobbet med før jeg sluttet var 3 x aw120.
Merkelig at denne nå er i produksjon også?

Jeg må si jeg ble veldig glad når jeg hørte at EC ville fortsette å produseres, men jeg er veldig skuffet over at det ikke finnes "know how" i firmaet til å ta dette videre i samme lydsporet :)

Hørte forresten Nordic Tone høyttaleren på en messe med Abrahamsen for noen år siden i Oslo, og da fikk jeg høre at disse også er utviklet av Per & co sammen med ett firma fra Ski/oppegård. Audigo?
Samme høyttalerene? ;-)
Dette innlegget er ensidig svartmaling av dagens EC, og ukritisk heroisering av din tidligere arbeidsplass og arbeidsgiver. Det gamle EC gikk konkurs. Ny eier har skutt inn flere millioner for å få firmaet på fote igjen. Produksjonen er flyttet hjem til Norge (Tau). I første omgang ble gamle modeller modifisert og forbedret (jfr bl.a. tester i Fidelity). Noen nye modeller er da lansert. Flere kommer sikkert. Ting tar tid. Hva er forøvrig poenget med å lansere nye modeller hele tiden? Det er jo allerede etablert en bred kolleksjon. Strategiske oppkjøp/samarbeid med DP og Nordic Tone er gjennomført. Ting skjer.

En annen ting: Familien Abrahamsen har startet opp konkurrerende virksomhet under eget navn. Ingenting galt med det, tvert i mot. Men man bør ha forståelse for at nye EC ikke bruker sin egen hjemmeside til å promotere personen og navnet "Abrahamsen". I stedet gjengir de en kortversjon hvor selskapets navn fronter utviklingen. Er det så vanskelig å ha forståelse for dette?

For de som har behov for å drøfte dagens EC, med bakgrunn i gammel virksomhet under Abrahamsens ledelse, så anbefaler jeg at dere oppretter en egen tråd for dette. I denne tråden blir det bare usaklig og off-topic.
 
Topp Bunn