Snickers-is skrev:
Nei, jeg mener kort og godt en neodym magnet som er plassert slik man normalt plasserer en ferrittmagnet, altså IKKE i polstykket.
Det er slik mine 660 grams neodym magnet ringer er montert.
I tillegg er magnetsystemet ventilert og polstykket har 24mm magnetgap med tilsvarende dimensjonerte bakplate og T-yoke.
Jeg registrerer ikke signifikant målbar temperatur økning selv om det spilles med 100dB i lytteposisjon.
Men en helt annen ting Snickers-is:
Barkenhaus Barkhausen effekten på ferritt magneter er ikke statisk, men varierer med temperatur.
Målinger foretatt viser at når temperaturen forandres forandres barkenhaus Barkhausen effekten i stepp med temperaturen.
Lavere temperatur = høyere barkenhaus Barkhausen effekt og motsatt.
Dette skal være målbart helt opp til curie temperaturen som for ferrit er ca. 460 grader om jeg husker riktig,
og er også målbart nedover med minus grader.
Dette forklarer noe som jeg har erfart i alle år og ble oppmerksom på når jeg gikk over til mine overdimensjonerte neodym magnetsystemer:
Har du et anlegg som står kontinuerlig påslått og gjerne med klasse A forsterkere, men med lyden avslått / mutet og så setter deg ned og spiller så låter det ofte ikke bra før det har gått en stund, typisk kanskje en time før det begynner å løsne og det spiller bare bedre og bedre..
Med overdimensjonerte neodym magneter spiller det bra med en gang og etter 5 - 10 minutter er det på topp.
Jeg regner med at dette skyldes at ferritt magneten har rom temperatur når en starter å spille og sakte, men sikkert blir oppvarmet - og at barkenhaus Barkhausen effekten på grunn av dette gradvis blir redusert.
Hva tror du om dette Snickers-is?
Dette kan være svaret på hvorfor field-coil spiller bedre enn ferritt og underdimensjonerte neodym magnetsystemer.
EDIT: Endret etter Barbaresco´s påminnelse