Endelig tid for lodding av delefilter, internkabling, terminaler og montering av dempematerialet. For ikke å glemme det aller viktigste, elementene. Når det gjelder diskanten og demping av den kommer Troels med tre alternativer 2,2ohm, 2,7ohm og 3,3ohm. Nå har jeg erfaring fra DTQWT og regner med at forholdet til lydsignatur er den samme så da har jeg valgt å gå for 2,7ohm. Personlig er jeg ikke glad i for mye diskant men ønsker masse detaljer og da tror jeg dette blir bra. Er ikke noe problem å bytte heler hvis jeg skulle forandre mening da filteret sitter lett tilgjengelig på baksiden. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og la limet få tørke over natta. Må si jeg gleder meg som en liten guttunge til å få disse i gang
Endelig tid for lodding av delefilter, internkabling, terminaler og montering av dempematerialet. For ikke å glemme det aller viktigste, elementene. Når det gjelder diskanten og demping av den kommer Troels med tre alternativer 2,2ohm, 2,7ohm og 3,3ohm. Nå har jeg erfaring fra DTQWT og regner med at forholdet til lydsignatur er den samme så da har jeg valgt å gå for 2,7ohm. Personlig er jeg ikke glad i for mye diskant men ønsker masse detaljer og da tror jeg dette blir bra. Er ikke noe problem å bytte heler hvis jeg skulle forandre mening da filteret sitter lett tilgjengelig på baksiden. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og la limet få tørke over natta. Må si jeg gleder meg som en liten guttunge til å få disse i gang
Etter at jeg fikk dem tilbake fra lakkereren har det blitt noen veldig lange dager/kvelder med montering.
Jeg syntes selv at dette har blitt veldig flott høyttalere.
Skal prøve etter beste evne å si litt om hva jeg hørte etter at jeg satte på signal. Rart at det ikke var noe som var koblet feil for det er fort gjort.
Rom og bass var det første jeg la merke til og detaljer. Bassen var veldig udefinert og ullen. elementene spiller liksom hver for seg. Etter hvert har lydbildet blitt noe tilbakelent, ullent og "rotete".
Nå har jeg passert 30 timer og lyden har begynt å bli fastere og høyttalerne begynner å forsvinne i lydbildet. Stemmer virker veldig naturlig og piano likeså. Lydbildet heller veldig mot det mørke/varme men håper og tror dette lysner også litt etter hvert. Men for en bass!
Det trenger nok mange timer ennå og jeg får komme tilbake med en ny oppdatering på lyden. Det er vel litt ymse hvor lang tid dette tar men jeg regner med et par hundre timer før det åpner seg skikkelig. Eller er det noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg må regne med?
Takk for påminnelsen. Tok en aldri så liten titt på delfilterskjemaet og oppdaget at mellomtonen skal kobles i motfase. Det er allerede ordnet og da ble det bedre, mer frigjort.
Skikkelig artig og inspirerende tråd dette. Godt gjennomført også, liker virkelig finishen som ikke er A4. Snakka med en fra Dynabel (gamle Eltek), han forklarte at lydsignaturen fra Gravesen er mindre aggressiv, og mørkere enn det som er vanlig i moderne hifi. Jeg har et par Spendor BBC-type kassehøyttalere som også har en slik lydsignatur. Selv om den umiddelbare imponator-effekten ikke er så stor, så må jeg si at jeg liker det bedre og bedre, lyttetretthet er helt fraværende. Så kos deg med disse flotte høyttalerne, og gi oss feedback når de er innspilt
Takk for påminnelsen. Tok en aldri så liten titt på delfilterskjemaet og oppdaget at mellomtonen skal kobles i motfase. Det er allerede ordnet og da ble det bedre, mer frigjort.
Mine Ellam 2.5 (tidligere design fra Troels) trengte ca 150-200 timer timer for at de skulle bli optimal.
Men lydsignaturen er kanskje litt mindre "imponerende" enn mange moderne design fra de store fabrikkene.
Jeg har 3 av Troels' design hjemme, og det som skiller dem fra andre er at du ikke blir trett eller lei etter noen timer. Kan ha de spillende en hel dag uten at jeg blir lei
Skikkelig artig og inspirerende tråd dette. Godt gjennomført også, liker virkelig finishen som ikke er A4. Snakka med en fra Dynabel (gamle Eltek), han forklarte at lydsignaturen fra Gravesen er mindre aggressiv, og mørkere enn det som er vanlig i moderne hifi. Jeg har et par Spendor BBC-type kassehøyttalere som også har en slik lydsignatur. Selv om den umiddelbare imponator-effekten ikke er så stor, så må jeg si at jeg liker det bedre og bedre, lyttetretthet er helt fraværende. Så kos deg med disse flotte høyttalerne, og gi oss feedback når de er innspilt
Takk for påminnelsen. Tok en aldri så liten titt på delfilterskjemaet og oppdaget at mellomtonen skal kobles i motfase. Det er allerede ordnet og da ble det bedre, mer frigjort.
Mine Ellam 2.5 (tidligere design fra Troels) trengte ca 150-200 timer timer for at de skulle bli optimal.
Men lydsignaturen er kanskje litt mindre "imponerende" enn mange moderne design fra de store fabrikkene.
Jeg har 3 av Troels' design hjemme, og det som skiller dem fra andre er at du ikke blir trett eller lei etter noen timer. Kan ha de spillende en hel dag uten at jeg blir lei
Beklager at jeg ikke har fått svart før og dere er ikke glemt men det er vår og masse som må gjøres.
Høyttalerne har stått å spilt seint og tidlig så mye har skjedd. Har passert 150 timer godt å vel.
Kommer senere tilbake med en grundig rapport om rommet, anlegget og selvfølgelig lyden fra mine nye høyttalere.
Når jeg nå skal prøve å beskrive hvordan disse høyttalerne låter bør jeg si litt om forutsetningene for det jeg hører. Rommet har også mye å si for lyden så jeg skal ta der gjennom en reise om hvordan dette låter hos meg.
Lytterommet mitt er ikke stort 9,6 m2 har jeg klart å «karre» til meg. Ei ordentlig furtebu som du må ut for å skifte mening. Har strippet det helt ned og lagt i godt med isolasjon i vegger og tak, lyddør til 35db, egen strømkurs og til slutt har jeg kledd vegger og tak med Fermacell Fibergips som skal være bedre enn to lag med gips, blir det sagt. Fibergipsen er mest for å få det mest mulig lydtett og egner seg heller dårlig i et lydrom for å dempe resonanser har jeg blitt fortalt. Trodde jeg skulle slippe å fylle opp rommet med dempeprodukter men den gang ei. Jeg har gått for produkter fra Sound Of Science som har en grei pris og funker veldig bra hos meg i hvertfall. Med et så lite lytterom er det vanskelig å få til det største lydbildet med klare begrensninger i bunnoktavene. Vi får se hva jeg får til med nye høyttalere. Transmissionline skal visst være gode for en oktav laver i bassen så dette blir spennende.
Anlegger jeg spiller på består av forsterkeri fra BAT som jeg har blitt veldig glad i. Som pre bruker jeg VK-31SE og power har jeg VK-225SE på 175w som er et forholdsvis nytt produkt fra BAT som jeg er veldig godt fornøyd med. Vinylsnurreren er fra Vpi og er en Aries 3 som får hjelp av en SDS til å opprettholde hastigheten. Aries’en sender signalet videre til riia’en som er fra EAR med betegnelsen 88PB og har innebygd pre men jeg lar den gå innom VK-31SE. Pickup er en ZYX R-100 FX Gull som sitter på en JMW 9 arm. Videre har jeg også en CD-spiller som kommer fra C.E.C hvor jeg også kan bruke dac’en til streaming. Bruker Tidal Master til den jobben og signalene overføres via usb-kabel fra Furutech. Får vel også ta med hva jeg bruker som kabling og her er det Black Magic rund baut. Giant høyttalerkabel, Revelation IC XLR for resten unntatt fra platespiller hvor det er rca. Strømkablene er selvlagde og er fra Furutech både kabel og kontakter. Tror vi har vært gjennom hele lista da.
Høyttalerne står på 20mm møbbelknotter fra Biltema som fungerer bedre rett på parketten enn oppå det teppet jeg hadde under til å begynne med. Tror det kan bli et roligere og mer definert lydbilde med spiks men dette får duge inntil videre. Høyttalerne blir bygd i to kasser og jeg har valgt å bruke et par terminaler i hver kasse for jumpere eller bi-wiering. Løsningen til Troels syntes jeg ikke noe om med noe lednings styr mellom kassene. Som jumpere bruker jeg foreløpig TC 4 fra kimber. The Giant er koblet til bass og jumperne går fra bass til mid/tweeter.
Høyttalerne er plassert litt to inn og 28 cm fra sidevegg, 31 cm fra bakvegg og 1,30 m mellom. Når jeg sitter i godstolen er det ca 2,5 m fra høyttalerne til mine ører. Mellomtonen sitter omtrent midt i ørehøyde.
Var nødt til å gjøre noen akustikktiltak underveis. Fjernet en «Hertz» fra hver side.
CD: Hugh Masekela – Hope: Denne kjenn vel de fleste til. Det første som slår meg er hvor dyp stortromma er og bassen men den tar aldri overhånd. Når jeg luker øynene tegner det opp et stort lydbilde. Lyden står ikke tilbake for noe selv om det er et opptak fra’93. Pianoet på Ntyilo Ntyilo kommet fint på høyre flanke og trompeten overtar fint i senter med masse detaljer uten at dette blir skarpt eller skjærer i ørene på noen måte. Dette heller helt klart mot det mørke og diskanten fremstår som tørr.
CD: Hilde Louise Asbjørnsen – Divin’ at the oceansound: Satte på denne rett før jeg gikk for å spise middag og da jeg kom tilbake var det tydelig skjedd noe med lyden. Her var det åpnet opp enda mer og lyden sto frem enda klarere og strammere med mye mere detaljer og for et rom. Stemmer kommer enda mere frem i lydbildet. Føler at den går enda dypere i bassen men det er vel fordi den har blitt klarere. Tenker høyttalerne nå ligger på 175 timer spilt. Dette låter jo veldig mye bedre. Trenger ikke spille høyt engang. Dette er ikke tilbakelent. Nå er det rett på sak bang-bang!
Da har det gått noen dager og vi har vært på bobiltur så da har stereoanlegget og jeg fått en liten velfortjent pause.
Under den pausen har jeg bestemt meg for å fjerne det ene teppet på gulvet foran høyttalerne. Dette er et teppe av den «langhårete» typen. Under har jeg lønneparkett. La ut en stripe med dempefilt med bredde på en meter rett foran anlegget for å kompensere noe for det store teppe. «Hetz’en» jeg fjernet har jeg hengt på plass igjen. WOW! Frigjort! Som å gå ut av flyet i syden etter en kald vinter og kjenne varmen slå mot deg. Nå skal jeg si det ble mye detaljer og innsyn i opptaket uten at diskanten blir skrikende. 3D! Bassen og mellombassen ble mye klarere og det føles som den går mye dypere akkurat som å fjerne et teppe (Det var kanskje det jeg gjorde ). Det er som å være på konsert hjemme i egen stue. Kjenne på nærværet og stortromma som slår deg i brystkassa. Høyttalerne forsvinner enda mer i lydbildet.
CD: Doug MacLeod – «Dubb» Et herlig driv med raske transienter. Her er alt med. Bare å sette seg ned og nyte.
CD: Hugh Masekela – Hope: Satte på denne igjen. For en bass. Jeg blir overrasket hver gang hvor naturlig stemmer er. Detaljer i bøtter og spann uten at det er slitsomt å høre på. Du hører at det spilles på en stor sene og at du nærmest er til stede blant mange tusen mennesker. Det er vel det vi kaller nærvær.
En liten konklusjon.
Dette er heller ikke en perfekt høyttaler og det handler om smak og behag. Dette er helt klart en høyttaler som heller mot det mørke. Etter de justeringene jeg har gjort spiller dette bare helt optimalt for meg. Den spiller med et kjempestort lydbilde med masse detaljer og går kjellerdypt. Dynamikk i bøtter og spann. Det har blitt mange timer sammenhengende lytting den siste tiden og merker ingen ting til å måtte skru av. Jeg får faktisk aldri nok! I skrivende stund syntes jeg det faktisk har gjort et lite hopp til på stigen til bedre lyd. Alt har blitt bedre.
Når det gjelder DTQWT bør den drives med en rørforsterker og Elam Flex 3w kan brukes sammen med alt av forsterkere og det er nok den største forskjellen. DTQWT, sånn jeg opplever det har et mye større bunndrag med den rette forsterkeren. Med to 10 tommere bak trenger den en del luft rundt seg for å spille optimalt. altså ingen ting for mine snaue 10 m2. Jeg brukte en BAT VK-55SE og det var en knall match. BAT har en hurtighet og attakk i spillestilen som jeg liker veldig godt. Når det gjelder lydsignatur kommer begge høyttalerne fra samme konstruktør og da får du samme litt mørke spillestilen. På den ande siden har du muligheten til å velge følsomheten på diskandet med å velge en annen/mindre verdi på medfølgende motstander. DTQWT er også let å lytte til over lengere tid. En høyttaler det var vanskelig å kvitte seg med.
Virkelig imponerende! Jeg har Gravesen TQWT og fikk bygget kabinett hos TQAudio i Gøteborg.. Jeg valgte litt mindre demping av diskant og fikk mere løft i diskanten...forresten så blir lyden mer åpen og 3D om du trekker høyttalere frem,om mulig
I et lite rom kan nok høyttaler med mye bass virke mørkere en de egentlig er, hos meg på 25m2 er TQWT ikke mørke,men heller ikke aggressive ,,,
Men Gravesen skriver selv til meg at han foretrekker en avrundet diskant , da det er mer naturlig og riktig enn hifi-diskanten som er det audiofil idealet ,men som bare illuderer detaljer men ikke er reell.
Han kan ha rett i det...