Viktig å markere standpunkt..
Tommy Rasmussen har en nesten ny Tesla. Selv om han taper penger på å selge, mener han rett og slett at han ikke har et annet valg. Tesla-klubbleder håper folk klarer å skille mellom toppleder og bileier.
www.aftenbladet.no
I innkjørselen til Tommy Rasmussen i Sandnes, står en strøken fjorårsutgave av Tesla Model Y. Snart er den borte.
– Jeg er kjempefornøyd med bilen, den er det ingenting å si på. Det er han på toppen som er problemet, sier Rasmussen.
Han sikter til Tesla-sjef Elon Musk.
– Dråpen som fikk begeret til å renne over, var nazihilsenen hans. I tillegg til det at han sympatiserer med det tyske ytre-høyre-partiet Alternative für Deutschland, forklarer Rasmussen.
Dette bryter både med Rasmussens egne verdier, men også med jobben hans. Han er nemlig daglig leder i trevarebedriften Trevig.
– Jeg bruker Teslaen privat og i jobbsammenheng. Når jeg kjører ut til kunder med en slik bil, sett i lys av nyhetsbildet den siste tiden, sender det noen signaler. Det kan framstå som dobbeltmoralsk når jeg leder en bedrift som skal være ansvarlig og miljøbevisst, sier han.
Regner med tap
I 2024 betalte Rasmussen nesten 600.000 kroner for Teslaen. Straks legger han elbilen ut til salgs på Finn. Han kommer til å bruke en gammel Toyota-varebil har stående, mens han finner en ny bil han vil kjøpe.
– Jeg kommer nok til å tape penger på dette, men det viktigste for meg er å bli kvitt bilen, sier Rasmussen.
Og han er ikke alene om å ha gått fra Tesla-elsk til -hat.
Fire av ti nordmenn har blitt mer negative til Tesla, ifølge en undersøkelse utført av InFact for bruktbilforhandleren Rebil. Dette begrunner de med at Musk støtter president Donald Trump.
Jonathan Parr, analysesjef hos Rebil, sier til
Tek at funnet i undersøkelsen er oppsiktsvekkende i elbillandet Norge, hvor Tesla har vært det største bilmerket i en årrekke.
– Tesla Model Y er nærmest å regne som en folkevogn, påpeker Parr.
Ingen rushtrafikk
Terje Dahlgren, bilekspert i Finn Motor, kan melde at ferske analyser
ikke viser signifikant endring i kjøp og salg av brukte Teslaer, verken de siste ukene eller månedene.
– Vi ser heller ingen tegn til rush av nye publiseringer. Faktisk er situasjonen slik at det er flere Teslaer som markeres solgt sammenlignet med de som legges ut for salg. Altså, etterspørselen er større enn tilbudet, sier Dahlgren.
- Når det gjelder prisendringer, viser Finns analyse at snittprisen på brukte elbiler totalt sett har sunket med omtrent 15 prosent fra januar til desember 2024. For Tesla er snittprisfallet noe lavere, på rundt 13 prosent.
- På landsbasis er salgstiden på Finn for Tesla i snitt 57 dager, mens salgstiden er 51 dager i Rogaland.
– Selv om det kanskje er for tidlig å trekke konklusjoner, ser det ut til at flertallet foreløpig ikke lar seg påvirke av nyhetsbildet rundt Musk, sier Dahlgren.
– Skille mellom toppleder og bileier
Vigdis Asbjørnsen er president og styreleder i medlemsforeningen Tesla Owners Club Norway. Hun kjører selvsagt Tesla selv, og akter å fortsette med det.
– Jeg har fått med meg diskusjonene om Musk den siste tiden, og at mange har behov for å markere motstand mot meningene og handlingene hans. Men det er andre måter å gjøre det enn å selge Teslaen sin, sier Asbjørnsen.
– Hvis vi skulle kvittet oss med alle ting som er utviklet av noen vi er uenige med, måtte vi solgt ganske mye. I tillegg er det ofte slik at vi ikke vet noe om hva sjefen i et selskap mener om noe som helst, sier hun.
Asbjørnsen vet, blant annet, om medlemmer som har skaffet klistremerker de kan ha på bilen, der det står «jeg kjøpte denne Teslaen før Elon Musk ble gal».
– Jeg håper folk klarer å skille mellom toppleder og bileier. Det er viktig at de forstår at selv om noen eier en Tesla, betyr ikke det at de er enige med Musk, sier Asbjørnsen.
– Vi hører fra medlemmer som er redde for at noen kan finne på å skade bilene deres som en form for demonstrasjon mot Musk. Slik kan vi ikke ha det.
Stille før stormen?
Tilbake i Sandnes er Tommy Rasmussen i tvil om hvordan salget av Teslaen hans kommer til å gå. Tap blir det nok uansett, spørsmålet er hvor stort der blir.
Han er en anelse bekymret for at interessen for elbilmerket skal dale den kommende tiden.
– Det er klart jeg er spent. Jeg hører jo snakket rundt omkring og hvor sjokkerte folk er av Musk. Så jeg føler det er litt stille før stormen, svarer Rasmussen.