Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Men nå gikk nå fyren til valg på å demontere byråkratiet og fikk et solid flertall. I USA er det også slik at 10tusenvis av toppbyråkrater plukkes av sittende det hvite hus, så de kommer og går med jevne mellomrom og har som oppgave å gjennomføre den sitrende president agenda. Altså stikk motsatt av hvordan de fungerer i Norge f.eks.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    Men nå gikk nå fyren til valg på å demontere byråkratiet og fikk et solid flertall. I USA er det også slik at 10tusenvis av toppbyråkrater plukkes av sittende det hvite hus, så de kommer og går med jevne mellomrom og har som oppgave å gjennomføre den sitrende president agenda. Altså stikk motsatt av hvordan de fungerer i Norge f.eks.
    Elon Musk er ikke valgt til noe som helst.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I USA er det også slik at 10tusenvis av toppbyråkrater plukkes av sittende det hvite hus, så de kommer og går med jevne mellomrom og har som oppgave å gjennomføre den sitrende president agenda. Altså stikk motsatt av hvordan de fungerer i Norge f.eks.
    Slik er det ikke. Det er flere politiske utnevnelser enn her, men ikke titusenvis. Max 4000, men mange har stått tomme lenge.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget står seg like fullt, de gjør akkurat det de gikk til valg på. Ble til og med utbrodert i et manifest.
    Et manifest som trump blånektet for å ha noe med å gjøre. Kjente ikke engang menneskene, løy han. Han ble ikke valgt med dette som mandat. Det programmet var massivt upopulært, og han ville formodentlig ikke blitt valgt om han hadde vedkjent seg Project 2025 som politisk plattform. Nå gjennomfører minionene hans det programmet likevel.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Et manifest som trump blånektet for å ha noe med å gjøre. Kjente ikke engang menneskene, løy han. Han ble ikke valgt med dette som mandat. Det programmet var massivt upopulært, og han ville formodentlig ikke blitt valgt om han hadde vedkjent seg Project 2025 som politisk plattform. Nå gjennomfører minionene hans det programmet likevel.
    Nå begynner du vel å nærme deg dement Asbjørn? Deconstruction of the administrative state har vært mantraet i et tiår i den leiren der og de har heller ikke lagt skjul på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner du vel å nærme deg dement Asbjørn? Deconstruction of the administrative state har vært mantraet i et tiår i den leiren der og de har heller ikke lagt skjul på det.
    Hvilket «manifest» er det du mener da? Hvem er «de»? trump selv blånektet for at han hadde noe med dette å gjøre. Han kan ikke hevde å ha et «mandat» til å gjennomføre det.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Ble det lovet 2 trillion dollars I spending cuts på trumps valgkampmøter før valget? Ble det også på de samme møtene lovet å legge ned blant annet Department of education?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ble det lovet 2 trillion dollars I spending cuts på trumps valgkampmøter før valget? Ble det også på de samme møtene lovet å legge ned blant annet Department of education?
    Hvilket «manifest» var det du henviste til? Det som trump selv nektet for å ha noe med å gjøre?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Hvilket «manifest» var det du henviste til? Det som trump selv nektet for å ha noe med å gjøre?
    Han hadde sannsynligvis selv ikke lest det, project2025 altså, men sakene han faktisk gikk til valg på i form av egen valgkampmateriell, tv annonser og innholdet på egne valgkampmøter var møysommelig dokumentert der. Har du virkelig fulgt så dårlig med? Stod det ikke på dailykos?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han hadde sannsynligvis selv ikke lest det, project2025 altså, men sakene han faktisk gikk til valg på i form av egen valgkampmateriell, tv annonser og innholdet på egne valgkampmøter var møysommelig dokumentert der. Har du virkelig fulgt så dårlig med? Stod det ikke på dailykos?
    Hvilket «manifest» var det du refererte til? Jeg spurte ikke om trump hadde lest «det» eller ikke, men om hvilket «manifest» du henviste til i ditt innlegg. Var det Project 2025 eller var det ikke Project 2025?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Hvilket «manifest» var det du refererte til? Jeg spurte ikke om trump hadde lest «det» eller ikke, men om hvilket «manifest» du henviste til i ditt innlegg. Var det Project 2025 eller var det ikke Project 2025?
    Var det jeg mente med "project 2025 altså" .

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Holmestrand
    Ikke lest det?
    Han benektet et hvert kjennskap eller befatning med Project 2025.
    Eller som vi andre sier det:
    HAN LØY. SOM VANLIG.

Og idiotene og medløperne følger med som de sauene de er.
    Og noen, selv her i Norge, de "forstår, rasjonaliserer og forklarer".
    Verden er i ferd med å ta fyr.
    Men tilfeldighetene er våre venner, så det kan fortsatt gå bra, men føl deg ikke for sikker.

Screenshot from 2025-02-17 19-53-00.png

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Ikke lest det?
    Han benektet et hvert kjennskap eller befatning med Project 2025.
    Eller som vi andre sier det:
    HAN LØY. SOM VANLIG.
    Poenget er nå altså fortsatt at han gikk til valgkamp mange av sakene i manifestet, selv om han ikke vedkjente seg manifestet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det jeg mente med "project 2025 altså" .
    OK, og nå påstår du at han er valgt på etslags «mandat» om å gjennomføre et program som han blånektet for å kjenne til. Han har utnevnt personene bak manifestet til administrasjonen sin, enda han påsto å ikke engang vite hvem de var. Det er ikke et mandat fra velgerne, det er å bryte valgløfter.

Han sa forøvrig veldig mye rart på valgmøtene sine, mye prat om «retribution» og «deep state», uopphørlig gnål om hvordan valget i 2020 hadde blitt «stjålet». Noen oversikter over løftene hans her:

Men Project 2025 ville han virkelig ikke vedkjenne seg. Står heller ikke noe løfte om å kutte to trillioner dollar i kostnader noe sted jeg kan finne. Når og hvor mener du at han lovte det før valget? Det eneste jeg kan finne er at elon musk dro det tallet opp av hatten på et trump-rally, men ikke at kandidaten trump lovte noe slikt.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    OK, og nå påstår du at han er valgt på etslags «mandat» om å gjennomføre et program som han blånektet for å kjenne til. Han har utnevnt personene bak manifestet til administrasjonen sin, enda han påsto å ikke engang vite hvem de var. Det er ikke et mandat fra velgerne, det er å bryte valgløfter.

Han sa forøvrig veldig mye rart på valgmøtene sine, mye prat om «retribution» og «deep state», uopphørlig gnål om hvordan valget i 2020 hadde blitt «stjålet». Noen oversikter over løftene hans her:

Men Project 2025 ville han virkelig ikke vedkjenne seg. Står heller ikke noe løfte om å kutte to trillioner dollar i kostnader noe sted jeg kan finne. Når og hvor mener du at han lovte det før valget? Det eneste jeg kan finne er at elon musk dro det tallet opp av hatten på et trump-rally, men ikke at kandidaten trump lovte noe slikt.
    Det var nå på trumps eget valgmøte, og jeg tenker at alle som ikke er kranglefanter og ordkløyvere vil ta det som sies på et valgkamparrangement til inntekt for den som avholder arrangementet og faktisk stiller til valg. Igjen, dette er ikke noe nytt som har dukket opp, denne agendaen med å demontere byråkratiet har vært et aktivt prosjekt fra den første kampanjen hvor Bannon var arkitekt... At du mener dette har vært skjult for velgerne kan ikke skyldes annet enn at du har fulgt særdeles dårlig med.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var nå på trumps eget valgmøte, og jeg tenker at alle som ikke er kranglefanter og ordkløyvere vil ta det som sies på et valgkamparrangement til inntekt for den som avholder arrangementet og faktisk stiller til valg. Igjen, dette er ikke noe nytt som har dukket opp, denne agendaen med å demontere byråkratiet har vært et aktivt prosjekt fra den første kampanjen hvor Bannon var arkitekt... At du mener dette har vært skjult for velgerne kan ikke skyldes annet enn at du har fulgt særdeles dårlig med.
    Vel, jeg mener snarere at noen av oss advarte mot at trump kom til å implementere Project 2025 fra perm til perm hvis han ble valgt, i tillegg til all annen korrupsjon og faenskap han kom til å stelle i stand, men ble avfeid av MAGA-tullingene som forestilte seg at dette skulle bli noenslags utdeling av milde gaver i deres retning. Suckers.

Jeg er virkelig ikke overrasket over at han gjør det, mest over at noen påstår at de er overrasket. Men han løy om det før valget, og har ikke noe slags «mandat fra velgerne» om å gjennomføre Project 2025. Han og minionene hans gjør det likevel.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Vel, jeg mener snarere at noen av oss advarte mot at trump kom til å implementere Project2025 fra perm til perm hvis han ble valgt, i tillegg til all annen korrupsjon og faenskap han kom til å stelle i stand, men ble avfeid av MAGA-tullingene som forestilte seg at dette skulle bli noenslags utdeling av milde gaver i deres retning. Suckers.
    Men da burde det jo hvertfall ikke være ukjent for maga tullingene hvis de i tillegg ble advart. Om noe så styrker jo det mandatet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men da burde det jo hvertfall ikke være ukjent for maga tullingene hvis de i tillegg ble advart. Om noe så styrker jo det mandatet.
    Interessant logikk, det der. For å oversette til norske forhold, tenkt eksempel fra kommende valgkamp:
    • AP har formuleringer i partiprogrammet om behovet for en global formuesskatt.
    • H beskylder AP for å ville øke skattene om de blir gjenvalgt.
    • AP sier at det har de så minsanten ikke tenkt å gjøre og at H misforstår med vilje.
    • Et tenketank tilknyttet LO legger ut et dokument med forslag om å øke skattene.
    • AP sier at det har de slett ikke tenkt å gjøre, sådetså, vet ikke noe om tenketanken.
    • Medlemmer av nevnte tenketank står på stand for AP i valgkampen.
    • AP sier at det har de ikke tenkt å gjøre og at påstander om dette er ondsinnet løgn fra H.
    • AP blir gjenvalgt.
    ….og da mener du at AP har et klart mandat fra velgerne til å øke skattene, om jeg forstår deg rett? Løgn om eget program er OK hvis velgerne ble advart av motparten?

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Interessant logikk, det der. For å oversette til norske forhold, tenkt eksempel fra kommende valgkamp:
    • AP har formuleringer i partiprogrammet om behovet for en global formuesskatt.
    • AP sier at det har de så minsanten ikke tenkt å gjøre og at H misforstår med vilje.
    • Et tenketank tilknyttet LO legger ut et dokument med forslag om å øke skattene.
    • AP sier at det har de slett ikke tenkt å gjøre, sådetså.
    • Medlemmer av nevnte tenketank står på stand for AP i valgkampen.
    • AP sier at det har de ikke tenkt å gjøre og at påstander om dette er ondsinnet løgn fra H.
    • AP blir gjenvalgt.
    ….og da mener du at AP har et klart mandat fra velgerne til å øke skattene, om jeg forstår deg rett? Løgn om eget program teller ikke hvis velgerne ble advart av motparten?
    Igjen, du har hakk i plata og har hengt deg opp i hans fornektelse av project2025 manifestet. Det som egentlig var nytt med manifestet var en detaljert beskrivelse av hvordan man skulle bygge ned staten, at staten skulle demonteres har blitt predikert omtrent siden han kom ned rulletrappa.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, du har hakk i plata og har hengt deg opp i hans fornektelse av project2025 manifestet. Innholdet i manifestet har blitt predikert i 10år. Næmlig nedbygging av byråkratiet, reguleringer the lot.
    Nei, jeg har hengt meg opp i at du tydeligvis mener at Project 2025-manifestet skulle gi ham noe slags «mandat» fra velgerne når han selv benektet dette. Velgerne burde selvsagt ha forstått, men det gjorde de ikke, og det er ingen angrefrist når han likevel gjennomfører det. Suckers.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Nei, jeg har hengt meg opp i at du tydeligvis mener at Project 2025-manifestet skulle gi ham noe slags «mandat» fra velgerne når han selv benektet dette. Velgerne burde selvsagt ha forstått, men det gjorde de ikke, og det er ingen angrefrist når han likevel gjennomfører det. Suckers.
    Nå har jeg aldri hevdet at han gikk til valg på et manifest, det jeg sa var at det han lovet i valgkampen til og med ble utgitt mellom permer i form av dette manifestet. Han har i 3 valgkamper gått til til valg på nedbygging, at du som åpenbart må være en low information voter ikke har fått det med deg kan jeg ikke hjelpe for, desverre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bryr meg ikke så veldig om hvilke karakteristikker du legger på meg, men poenget er fortsatt at han løy til egne velgere og nå gjennomfører et radikalt program som han eksplisitt tok avstand fra i valgkampen og som velgerne ikke ville ha. Det er ikke et «mandat».

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.078
    Har vel egentlig bare hentet karakteristikker du ofte setter på amerikanske velgere, de er ofte "low information voters" og "suckers"

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.758
    Sted
    Sætre
    Mannen er jo egentlig et geni! Hva hadde elbiler hvert uten han? Allerede i 2012 satte han rekorder med sitt batteri angående rekkevidde i sin roadster. Siden har verdens bilmerker på en måte "diltet" etter å forsøkt å få til like bra resultater. Vil påstå at hadde det ikke vært for Tesla , som viste at det faktisk går å få det til angående rekkevidde å daglig bruk, så hadde ikke resten satset noe særlig på elbil.....Min tanke... Derfor er det egentlig veldig synd å se at deg har klikket totalt for mannen! Har han noen som helst irkelighetsyn igjen??? Tror det har gått til hodet på han å blitt totalt " blåst i toppetasjen "! Tenk å sysle bort så mye på så kort tid??!!!! Idiot!!!!
    Entreprenør vil jeg heller kalle han . Han kjøpte seg inn i Tesla . Det er ikke han som har skapt Tesla eller teknologien de bruker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har vel egentlig bare hentet karakteristikker du ofte setter på amerikanske velgere, de er ofte "low information voters" og "suckers"
    Tja, deg om det, men grunnen til at poenget med manglende «mandat» er litt viktig er at flertallet i USA allerede konstaterer at de ikke liker det de ser. Noen jubler, men det er fler som sier at det var ikke dette de stemte for. Litt sent å fatte det nå, selvsagt, og det er ikke opplagt at de vil å en ny sjanse til å stemme, men for opposisjonen er det likevel vesentlig. Om det gjør noen forskjell får vi se etterhvert. Landet er dypt splittet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sunnmøre
    men grunnen til at poenget med manglende «mandat» er litt viktig er at flertallet i USA allerede konstaterer at de ikke liker det de ser.
    Mandat i representative demokrati er alltid litt ullent når det kjem til konkrete saker (og spesielt nødvendige tiltak for å oppnå det ein har lova).

Når folk (td høgresida) er mot eit velmeinande velferdstiltak (td frå venstresida), er det jo ikkje fordi dei nødvendigvis er mot tiltaket i seg sjølv (gratis barnehage!), men fordi dei er mot dei auka kostnadene. Døma er legio.

Det som ikkje er fuzzy, er at eit representativt demokrati ikkje kan gje mandat til å gå utanfor konstitusjonelle rammene. Unnataket er å endra rammene, men det skal (by design) krevja veldig mykje arbeid.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.270
    Det som ikkje er fuzzy, er at eit representativt demokrati ikkje kan gje mandat til å gå utanfor konstitusjonelle rammene. Unnataket er å endra rammene, men det skal (by design) krevja veldig mykje arbeid.
    Eller et statskupp i en eller annen form.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Sunnmøre
    Eller et statskupp i en eller annen form.
    Det er eit interessant spørsmål: kan eit demokratisk val innanfor ei eksisterande, demokratisk statsordning (forfatning) gje eit mandat til statskupp.

I så måte tykkjer eg 1884 er eit interessant «case». Ikkje fordi det var grovt og slemt, men snarare tvert imot: fordi var i ettertid set pris på demokratiseringa, og har sett det opp i æreslinja 1814, 1884, 1905 og 1945.

Men det var, med all respekt for Sverdrup, heilt på grensa til statskupp/revolusjon og iallfall ei grov skipling av maktfordelingsprinsippet (altså, at ein (mis)brukte riksrettsinstitusjonen for å tvinga kongen til å underordna regjeringa Stortingsfleirtalet). I det tilfellet ser det ut for meg som om Venstre/Sverdrup opplevde eit mandat for operasjonen frå 1882-valet, som vel er det første partipolitiske valet i norsk historie.

Det sparkar i så fall litt bein under argumentet mitt. Det som skil 1884 frå mindre ærerike «statskupp innanfrå», er kanskje at mandatet frå valet var mykje klarare (V: 72 % av stortingsrepresentantane), og at det galdt eit spesifikt punkt.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.230
    Sted
    Portugal
    Kl. 16.43 | av NTB
    Rettsdokument: Musk har ingen formell myndighet
    Elon Musk har ingen formell myndighet til å ta beslutninger på vegne av myndighetene, ifølge et rettsdokument fra Det hvite hus.

Verdens rikeste mann blir sett på som leder av det såkalte Departementet for offentlig effektivisering (Doge), noe Trump også har hevdet at han er. Musk er imidlertid ikke ansatt i det nyopprettede byrået, som ikke er noe departement i vanlig forstand.

Musk er ansatt som rådgiver for presidenten, men er utenfor karrieresystemet og har derfor heller ingen formell myndighet, slår rettsdokumentet fast.

Dokumentet er skrevet av sjefen for administrasjonskontoret i Det hvite hus, Joshua Fisher.

– I likhet med andre seniorrådgivere i Det hvite hus har Musk ingen faktisk eller formell myndighet til å ta beslutninger på vegne av myndighetene selv. Musk kan bare gi råd til presidenten og formidle presidentens direktiver, skriver Fisher.

Fisher påpeker videre at Doge er adskilt fra Det hvite hus.

– Musk er ansatt i Det hvite hus. Han er ikke ansatt i Doge eller den midlertidige Doge-organisasjonen. Han er ikke den midlertidige administratoren, skriver han videre.

Fishers rettsdokument ble levert i en sak anlagt mot Musk av 14 amerikanske delstater, inkludert New Mexico.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.824
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Se også opp for tallet 88, som også fungerer som en slags hundefløyte blant pakket.

In neo-Nazism
    edit
    Nazi graffiti with the number 88

Neo-Nazis use the number 88 as an abbreviation for the Nazi salute Heil Hitler.[11] The letter H is eighth in the alphabet, whereby 88 becomes HH.[12]

Often, this number is associated with the number 14, e.g. 14/88, 14-88, or 1488; this number symbolizes the Fourteen Words coined by David Lane, a prominent white supremacist.[13] Example uses of 88 include the song "88 Rock 'n' Roll Band" by Landser, and the organizations Column 88 and Unit 88.

The number is banned on Austrian license plates due to its association with "Heil Hitler [and] where H comes in the alphabet".[14] In June 2023, the Italian Football Federation (FIGC) and the Italian government announced that the number 88 would be banned from use in Italian association football, as part of a joint initiative to combat antisemitism. This followed an incident in March of that year in which a Lazio supporter wore a club shirt bearing the name "Hitlerson" and the number 88, which led to the supporter receiving a lifetime ban from attending Lazio matches.[15]

In the US, former FBI assistant director of counterintelligence Frank Figliuzzi declared in 2019 that something as innocuous as raising a flag on the White House to full staff on 8 August (i.e. 8–8) is a "messaging" problem because "the numbers 88 are very significant in neo-Nazi and white supremacy movement."[16]

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn