Tesla forsprang er ikke tatt igjen men øker
Nei, dessverre. Jeg funderte litt på hvorfor elon behøver løpe rundt og drive med så mange avledningsmanøvre, og samtidig litt på hva som egentlig skjedde med de forrige "real soon now"-lanseringene. Vel, da Semi og nye Roadster ble lansert i 2017 var det mange som ikke fikk tallene for vekt, pris og rekkevidde til å gå i hop, og konkluderte med at disse konseptene måtte være basert på ny batterikjemi.
Det viste seg å stemme, de er basert på det nye 4680-batteriet deres som skulle ta Tesla et godt stykke forbi konkurrentene. På det tidspunktet ble Tesla ansett som ledende på batteriteknologi, spesielt $/Wh. Problemet var at de fikk problemer, og fikk ikke til å skalere opp den nye batteriproduksjonen. Nå ser det ut til at produksjonsvolumet øker, men de nye batteriene viser seg nå å ha dårligere egenskaper enn de gamle, og har stort sett ingen av de nye og fantastiske teknologiene musk skrøt av i 2017 og deromkring.
As it turns out, the 4680 is worse than Tesla’s old battery.
medium.com
Tesla continues to have issues with its 4680 battery cell, and Musk reportedly gave the team a drop-dead date for resolving the problems.
www.greencarreports.com
On June 26, it was reported that Tesla is considering halting the production of 4680 batteries at its GigaTexas factory in Texas due to unsatisfactory...
www.energytrend.com
I mellomtiden har musk forsøkt å distrahere markedet med "hey look at me look at me now!" stunts som cybertruck, cybercab, roboter og hva som helst annet enn å si noe om hva som skjedde med den grunnleggende teknologien for selskapets hovedprodukter. Realiteten er at de har tapt fem års forsprang i batteriteknologi og er nå i beste fall på nivå med kinesiske konkurrenter. Jeg var med på REC Solar og vet at det er ikke noen trivelig situasjon å befinne seg i.
Bilene som ble lansert med brask og bram i 2017 er fortsatt ikke på veien,
sju år senere, bare en håndfull Semi til spesielt interesserte kunder. En normal produktlivssyklus i bilindustrien er ca åtte år med en midlife update etter fire. Model S-karosseriet er fortsatt det samme som ved lansering i 2012-13. Det eneste som har endret seg utvendig er plastdetaljene. Det er
12 år, halvannen modellgenerasjon i bilbransjen.
Det "forspranget" er ikke så lett å få øye på lenger. Hva skulle det liksom være?
Jeg leste også gjennom regnskapene til Tesla. Selskapet ser fortsatt solid ut, men jeg har vanskelig for å tro at de vil tjene noe penger med ca halverte volumer som de ligger an til å få i år, i beste fall et nullresultat hvis de greier å kutte faste kostnader fort nok. Jeg ser ikke noen konkursrisiko på kort sikt, men den aksjen skal
ned.
Derimot ser musk selv ut til å være ganske eksponert. Han ser ut til å dra det vanlige trikset med å leve på lånte penger med aksjer som sikkerhet, heller enn å ta ut kontant inntekt som beskattes. Vel, det fungerer fint så lenge aksjene går opp opp opp, men om de faller med f eks 95 % - hooo boy. Da er det noen banker som vil få det travelt med å kalle hjem pengene sine og tvangsselge eiendeler. Så jeg tenker at et ettertrykkelig børsras i Tesla- og Starlink-aksjene kanskje er en av de tingene verden behøver nå, ikke bare for å korrigere en åpenbart feilpriset aksje.
Musk has US$548 million in personal loans from Morgan Stanley, Goldman Sachs and Bank of America, an increase of 8 per cent since May
financialpost.com
Photo by Sigmund on Unsplash
medium.com