ELP laserplatespiller

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
platespiller med laser....blir spennende å lese tester og diskusjoner etterhvert.
mvh kenneth

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Ja, virker spennende men koster jo ca 100k da

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.336
Torget vurderinger
26
Disse har jo vært på markedet mange år, er det ny versjon på gang eller?

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
jøss! javel :-[ aldrig hørt om det jeg ::)
mvh kenneth

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

denne spilleren har blitt omtalt tidligere.lastet ned en informasjons-video fra en av forumet's deltagere.laserplatespilleren er også omtalt hos :

www.audiophile.no

mvh. s,

K

knutinh

Gjest
Tanken som slår meg er at dette må være glimrende for diverse arkiver, biblioteker og lignende som sitter på store lagre med vinyl i varierende tilstand som er for skjøre til å spille av på vanlig måte.

Jeg mener å ha sett at NRK varmebehandlet gamle plater for å rette dem ut nok til en siste avspilling?

Det som hadde vært kostelig er å se om signalet fra laseren blir digitalisert et eller annet sted for å muliggjøre signalbehandling :)

-k

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Tanken som slår meg er at dette må være glimrende for diverse arkiver, biblioteker og lignende som sitter på store lagre med vinyl i varierende tilstand som er for skjøre til å spille av på vanlig måte.

Jeg mener å ha sett at NRK varmebehandlet gamle plater for å rette dem ut nok til en siste avspilling?

Det som hadde vært kostelig er å se om signalet fra laseren blir digitalisert et eller annet sted for å muliggjøre signalbehandling :)

-k
ja. det burde jo være et utmerket verktøy. rart slike spillere ikke er blitt mer utbredt.
det er vel noen nuller og 1 tall innblanda tenker jeg.
mvh.kenneth

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Denne tråden skulle vel ha ligget i Vinylavdelingen... ::)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.336
Torget vurderinger
26
Mener å ha lest at spilleren er såvidt følsom for støv og skitt på platene at de må renses gansk ofte. Rensingen utgjør sånn sett en omtrentlig samme slitasje som normal avspilling med kvalitetsutstyr. Dette er bare noe jeg mener å ha lest, så jeg vet ikke.

Ellers forsvinner vel litt av sjarmen med vinyl hvis platen skal puttes i en slik plastskuff og avleses med laser og dermed frarøve oss alle innstillingmuligheter? Lurer på om ikke kompisen til onkelen min har en sånn spiller, minnes snakk om en som hadde platespiller med laser.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1

...jepp, mener det er ti år siden jeg leste om den der første gang.....

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Dette burde jo være et godt verktøy for dem som ønsker å digitalisere sine gamle plater, istedetfor å kjøpe elendige nyutgivelser på cd ifra plateselskapene.
Selv om den koster mer enn cd-plata i butikken, så er nok lydkvaliteten bedre via denne spilleren.
Da jeg ikke har hørt den eller har noen referanse, så kan man ikke si med sikkerhet, men ved det som står skrevet, så blir det nok ikke dårligere.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Testet i HiFi News for en 2-3 år siden. Ble slaktet der.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hei !

denne spilleren har blitt omtalt tidligere.lastet ned en informasjons-video fra en av forumet's deltagere.
mvh. s,
Så og hørte denne filmen jeg også.

Hørtes ut som om han var godt plaget med kntring etc

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:

...jepp, mener det er ti år siden jeg leste om den der første gang.....
Det er mulig det tok lang tid før systemet fungerte, men det er da over 20 år siden jeg leste artikler om denne første gang. Jeg vet ikke om det var akkurat den samme som dette, men helt make. Mener det var i danske Hifi & Elektronikk jeg leste om det første gang. At noe slik fremdeles eksisterer er jeg forundret over, for jeg trodde ikke det nådde veldig langt utover prototype-stadiet. En sjelden gang tar også jeg feil ::)

Edit: Dette sitatet viser at jeg ikke er en senil skrytepave: "Dette er eit legendarisk produkt som vart utvikla i USA gjennom 80-talet, men så dyrt å produsere/utvikle, at amerikanarane gav opp produktet. Japanarane, derimot... " Audiophile.no

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.389
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg leste på diyaudio at det de gjør nå i konserveringsøyemed er å fotografisk scanne hele Lpn for å lagre den digitalt. Så kan den visstnok gjengis "prikkfritt". :)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.369
Torget vurderinger
4
Denne lasersaken ble vel endelig klar for markedet, etter langdryg utvikling og masse rykter, just idet bunnen falt ut av vinylmarkedet og sølvskiva erobret de tusen hjem.

Bad timing !

Y

ymir

Gjest
hei
Spilleren ble slaket i august/september,2005 av Jonathan Valin, The Absolute Sound

Topp Bunn