emm-labs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hyggelig å lese at goddacen er hjemme hos far 8)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du banne på ;D

Lite utdrag fra testen og sammenligning med EMMLABS CDSA og konklusjonen alt i alt vel er at denne siste er bedre en de foregående ;)

A few listening notes comparing the CDSA to the new duo on the Fry St Quartet's Beethoven:

CDSA "lively... forward... sweet... dynamic... good image... stable... good string tone... plenty of space in image... good flow, pace..."

TSD1/DAC2 "Darker background... more lively... higher definition... greater impact... absolutely superb..."

Nå har jo jeg kun dacen og det blir vel hevdet at det er mulig å høre en forbering med cd i transport TSD1 kontra andre innganger, men at det ikke er store forskjellen.

The differences I heard were not subtle.

For meg er dacen aleine et helt ok valg, siden jeg neppe kommer til å putte cder mer, sjelden finner (ny) musikk av interesse for meg på Sacd og TSD1 koster over 100k.
    En gang noen år frem i tid, kan hende det dukker opp en TSD1 for en rimelig peng, dersom da Sacd eventuelt ikke er helt død men tvert om vekket litt mer til live, så er det ingen umulighet at det blir handlet, vil nok få plass til en ;)

Kjekt lese også at den kan oppgraderes via USB porten som også finnes der bak, ikke den til musikksignaler.

Good marks for industrial design but once again only fair marks for ergonomics. Flexibility is improved, but I'd like to see the USB input upgraded to accept 192 kHz signals. But the $64,000 question I asked earlier – yes, the sound is exceptional, the best yet from EMM Labs and the best stereo SACD reproduction I have ever heard. What you get here is also reminiscent of the best analog sound, 15" master tape. There's a complete absence of digital nasties of course, but the realistic dynamics, the sonic purity, the organic musicality and the unparalleled low level resolution bring the listener closer to the performers and let you experience the music more deeply. You can forget about all the advanced technologies involved. Just Enjoy the Music!

Kan forøvrig fortelle at Dac2 fortsatt fungerer fritt for problemet jeg hadde, etter 5 dagers bruk.

Mvh.KW

fibreist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    2
    Hei
    Til alle lykkeligeEmm Labs eiere.
    Jeg har en nesten ny CDSA på vei til Upgrade company i USA for en
    større sminkeprosess.Er det noen her som har prøvd noe lignende??

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Sminkeprosess?
    Kan du utdype dette litt nærmere?
    Litt spenndende å høre hva du skal gjøre og om dette vil funke.

mag.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    KW skrev:
    "There are several types of asynchronous data communications techniques and what we do in the so-called 'MFAST' receiver is a specific high-speed method. Roughly speaking, we dump all the incoming bits into an elastic buffer and read them out with a stable clock, free from source jitter. The artful part is in how to avoid buffer overrun (bits will be lost) or underrun (not enough bits mean dropouts). The method is entirely digital and performed by programmable circuits within one of the three Xilinx gate arrays."
    Ble litt usikker her, betyr dette at dac'en jobber asynkront (samme som f.eks. dCS, Wavelength m.fl.) og derved kontrollerer datastrømmen fra pc'n, eller er MFAST en måte å forbedre den adaptive usb-overføringen på? For hvis den jobber asynkront så er det vel (??) ikke noen vits i å bufre og reklokke (mulig det er noe jeg har misforstått her)..

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    KW skrev:
    "There are several types of asynchronous data communications techniques and what we do in the so-called 'MFAST' receiver is a specific high-speed method. Roughly speaking, we dump all the incoming bits into an elastic buffer and read them out with a stable clock, free from source jitter. The artful part is in how to avoid buffer overrun (bits will be lost) or underrun (not enough bits mean dropouts). The method is entirely digital and performed by programmable circuits within one of the three Xilinx gate arrays."
    Ble litt usikker her, betyr dette at dac'en jobber asynkront (samme som f.eks. dCS, Wavelength m.fl.) og derved kontrollerer datastrømmen fra pc'n, eller er MFAST en måte å forbedre den adaptive usb-overføringen på? For hvis den jobber asynkront så er det vel (??) ikke noen vits i å bufre og reklokke (mulig det er noe jeg har misforstått her)..
    Dette har jeg nok ikke god nok greie på til å svare rett på, men det kan jo virke slik ut i fra det som skrives :-\

Ny test.

http://hometheaterreview.com/emm-labs-tsd1-cd-transport-and-dac2/

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    120 dager siden siste innlegg, og nå har siste versjon av ett apparats sacd/cd spiller fra Emm Labs kalt
    XDS1 kommet.
    Jeg vet eller kan ikke noe om det som ceroxol spør om vedrørende usb og asynkron et par innlegg over her.

Men det hevdes i hvertfall at med skive i spillern så er nå jitter nede i 0,5 picosecund.

Videre så hevdes bl.a. dette;

XDS1 er udstyret med to digitale indgange (AES/EBU og TosLink). De fleste D/A-konvertere anvender PLL (Phase Lock Loop) kredløb til at låse sig til den indkommende data-strøm. XDS1 anvender i stedet MFAST (Meitner Frequency Acquisition System) teknologi. Hvor PLL kredsløb kun dæmper digital clock jitter, så gør MFAST konverterdelen i XDS1 helt immunt overfor jitter, hvilket betyder at man kan anvende en PC eller Squeezebox som lydkilde uden at gå på kompromis med lydkvaliteten.

Her nevnes det da ikke noen måleverdi, men dog at det ikke skal gå på kompromis på lydkvaliteten.

Betyr da dette at vi ikke vil kunne ha muligheter til å høre forskjell på skive i spiller kontra optisk inn fra f.eks. mac ?
    Jeg tror det, men dette vil jo kunne testes for de som eventuelt kjøper eller får anledning til å prøve/låne den ;)
    Mvh.KW

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Jeg har hatt XDS1 i snart 2 md. Jeg bruker spilleren slik den står. Etter ca 500 timers spilling låter dette svært godt. Er utrolig bra på SACD, men det som imponerer meg aller mest er hva den gjør med standard red book cd-er. Det er jo de vi har flest av. Disse er helt ugjenkjennelig i forhold til før. En annen ting jeg liker er at det låter svært naturlig, lite hi-fi om du forstår. Kan ikke uttale meg om hvordan den er som dac (blir det vel..) for andre kilder. Audio Royal skaffet min. Utmerket service. Spør de om pris.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må legge til at jeg ikke har hørt hverken Esoteric eller dcs sine beste spillere. De er helt sikkert gode..
    Tror ikke det er mulig å få det mye bedre pr idag. Kilde som tema blir liksom borte når man hører XDS1. Det er bare en fantastisk musikkformidler.

R

Roysen

Gjest
    plasma skrev:
    Må legge til at jeg ikke har hørt hverken Esoteric eller dcs sine beste spillere. De er helt sikkert gode..
    Tror ikke det er mulig å få det mye bedre pr idag. Kilde som tema blir liksom borte når man hører XDS1. Det er bare en fantastisk musikkformidler.
    ...tror kanskje man skal være litt forsiktig med å være sikker på slikt. Min erfaring er at det er temmelig stor forskjell på toppmodellene til de ulike produsentene.

Mvh
    Roysen

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var derfor jeg skrev "tror" at det ikke er mulig. Men du har sikkert rett i at det er stor forskjell. Jeg ar som sagt ikke hørt de andre. Uansett orket ikke jeg gå den tunge veien med å høre de andre kandidatene. Det er veldig vanskelig når man ikke bor nær Oslo. Lykke til i jakten videre...
    Mvh

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    plasma skrev:
    Har fått med meg at Ed Meitner har løftet lydkvaliteten ennå et par hakk på XDS1 kontra tidligere modeller. Spesielt SACD skal være ekstremt bra. Selv om du kan løfte CD lyden til et høyt nivå vil du på et eller annet tidspunkt stange i taket; det er simpelthen ikke mer å hente.

Jeg skulle svært gjerne hørt en sammenligningstest mellom en Sony 5400ES spiller med det analoge utgangstrinnet til Vacuumstate electronics + Terra Firma Uber Clock (eller Lite Clock) montert. Svært gjerne....så mye at jeg er villig til å betale gode inngangspenger for å overvære en slik sammenligning. :)
    Noen som kan tilby meg?

R

Roysen

Gjest
    Espen R skrev:
    plasma skrev:
    Har fått med meg at Ed Meitner har løftet lydkvaliteten ennå et par hakk på XDS1 kontra tidligere modeller. Spesielt SACD skal være ekstremt bra. Selv om du kan løfte CD lyden til et høyt nivå vil du på et eller annet tidspunkt stange i taket; det er simpelthen ikke mer å hente.
    Kjæling med detaljer og ny teknologi vil alltid gjøre at man kan strekke seg litt lenger.

Espen R skrev:
    Jeg skulle svært gjerne hørt en sammenligningstest mellom en Sony 5400ES spiller med det analoge utgangstrinnet til Vacuumstate electronics + Terra Firma Uber Clock (eller Lite Clock) montert. Svært gjerne....så mye at jeg er villig til å betale gode inngangspenger for å overvære en slik sammenligning. :)
    Noen som kan tilby meg?
    Denne klokken vurderte jeg også lenge inntil en jeg stoler 100% på fortalte meg dette: "The uber-clock is just built from a published schematic in a chip-sellers sales handbook."

Mvh
    Roysen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Roysen skrev:
    Denne klokken vurderte jeg også lenge inntil en jeg stoler 100% på fortalte meg dette: "The uber-clock is just built from a published schematic in a chip-sellers sales handbook."

Mvh
    Roysen
    Ikke vet jeg om dette statement er sant eller ikke. Det som er viktig for meg er lydkvaliteten, og min Terra Firma klokke montert i min Sony spiller har gitt meg noen lytteinntrykk som til tider kan kalles "amazing"! Dette sagt av en mann som har erfaring med klokkebytte i CD-spillere. Bare i Sony spilleren som nå har Terra Firma klokke har det tidligere vært 3 andre klokker! :)

R

Roysen

Gjest
    OK, beklager. Jeg visste ikke at du var eier av en slik klokke. Da stiller nok dine erfaringer sterkere enn slike statements. :D

Mvh
    Roysen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335

Noen som ikke syns dette ser dritlekkert og tillitsvekkende ut? :-*

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det litt greit at det står en slik i stuen min 8).

monitor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Da er det vel slik at man bør spørre ekspertisen?
    Jeg har en mulighet til å kjøpe meg en EMM Labs cdsd/dcc2 (vanlig utgave fra 2006, kjøpt i USA)
    Hva er en slik en verdt å betale for? Hvordan er lyden ifht. f.eks en Ayre CX-7e mp integrert cd spiller?
    Hva er nyprisen på en slik sak ifht. SE utgaven, og hva får man for prisforskjellen om man skulle gå for en SE utgave?

Er takknemlig for all info jeg kan få!

M

MPT

Gjest
    Har blitt eier av Emm Labs cdsd SE drivverk og dcc2 SE dac, de få timene jeg har fått lyttet til musikk, spiller det åpent, stort, litt mot det varme. Bassen går dypt når den skal med full kontroll.

Vedlegg

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, Emm Labs er gode ting :) :)

mvh
    ivarlo

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    8
    MPT skrev:
    Har blitt eier av Emm Labs cdsd SE drivverk og dcc2 SE dac, de få timene jeg har fått lyttet til musikk, spiller det åpent, stort, litt mot det varme. Bassen går dypt når den skal med full kontroll.
    Gratulerer med nytt drivverk og DAC, er flotte saker det der! Men hvorfor skiftet du ut dCs spilleren?

M

MPT

Gjest
    JK skrev:
    MPT skrev:
    Gratulerer med nytt drivverk og DAC, er flotte saker det der! Men hvorfor skiftet du ut dCs spilleren?
    Takker. Grunnen for det er at jeg har har hatt dCS i noen år nå og ville prøve noe annet.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.648
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer, skikkelige saker! Har prøvd CDSA, var heldig å få besøk av Morten fra High End Tjøme, spilte meget bra! Lekkert og velskrudd!

Mvh.
    SAL

M

MPT

Gjest
    SAL skrev:
    Gratulerer, skikkelige saker! Har prøvd CDSA, var heldig å få besøk av Morten fra High End Tjøme, spilte meget bra! Lekkert og velskrudd!

Mvh.
    SAL
    Takk. :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    MPT skrev:
    Se her ja, gratulerer så mye og velkommen som venn MPT.
    Jeg er ihvertfall storfornøyd med min Dac2.
    Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det har blitt stor oppmerksomhet rundt dette med asynkron i senere tid og jeg ser at enkelte ikke tar med EmmLabs som en dac/spiller som en av de.
    Jeg selv har ingen forutsetning for å avgjøre hvorvidt min egen Dac 2 er det eller ikke.

Dog har jeg nå fisket opp dette:

The key consideration for any external DAC is how to minimize or eliminate jitter. We've seen analog Phase Locked Loops (PLLs), digital PLLs and RAM buffers. Ed Meitner discards all of these methods in favor of his new MFAST (Meitner Frequency Acquisition System) technology, an asynchronous method which simply discards the clock embedded in the original signal. I asked EMM Labs' Shahin Al Rashid to explain:

If the signal did not come in over Optilink, then the MDAT circuits in the DAC2 upsample it to 5.6mHz before passing it to the discreet dual differential DACs, unique to EMM Labs, for conversion to analog. Ed Meitner believes that all available DAC chips exhibit some degree of non linearity, and that his design aims can only be achieved with discreet components. And sorry, he is not willing to sell his DAC circuitry to any other manufacturers.

På (min) Dac 2 er det pr. i dag en begrensning på USB inngangen til 48Khz og AES, TosLink and Coax på 96 kHz.

Dog er det via egen usb inngang og software mulig å heve dette til 192khz?

However, this is an upgradeable DAC (through its USB port) and you can expect future software upgrades to take you up to 192 kHz sampling frequencies.

Så langt jeg vet kun via Microsoft Windows PC (XP or 2000) :(

The DAC2 has a built in USB Port for updating the internal software. Download the latest software here in ZIP and Self Extracting ZIP formats.

You will require a Microsoft Windows PC (XP or 2000) with a USB Port and USB (A-B) cable, then follow the included instructions.

Zip Archive FilespaceSelf-extracting Zip File (exe)

With your serial number, please contact your EMM representative for the archive file password. OSX and Vista are not yet supported.

Dersom Importøren (Audioroyal) vet mer om dette og nyheter om slik oppdateringer, kunne det jo vært fint om disse ble oppdatert f.eks. her i denne vennetråden.

Ikke at jeg pr. idag har behovet, men det kan jo andre ha, men uansett kjekt å få vite om mulighetene.

Mvh.KW

Michail

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    11
    Hei,

Jeg har en CDSA hvordrivverket krangler litt av og til, hvor får en service i Norge?

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.350
    tror jeg kjøpte en emmlabs spiller i Moss en gang (ble levert på døra - så jeg er litt usikker). Søker du på Hifi, Moss (eller Horten kanskje) og emmlabs - se om du finner noe.
    Mvh
    JMK

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn