Emmylou Harris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    175
    Antall liker
    164
    Torget vurderinger
    5
    Hun kommer til Oslo (Sentrum scene) 30. april og til Bergen (Grieghallen) 1. mai
    Bilettene er i salg nå.
    I mellomtiden er det seneste (tror jeg) albumet hennes, All I Intended to Be.

    - gi det noen gjenomhøringer, det er et av de albumene som bare blir bedre og bedre...........
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    05.02. 2011, første og siste postering i dette som burde vært et fyrtårn av en tråd.
    Her er det flere som burde kjenne sin besøkelsestid og rett og slett skamme seg, damen
    fortjener så mye mer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uheldigvis så gjelder det så alt for mange artister. Var på en fantastisk konsert i fjor, antall betalende gjester - fire.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Hun kommer til Oslo (Sentrum scene) 30. april og til Bergen (Grieghallen) 1. mai
    Bilettene er i salg nå.
    I mellomtiden er det seneste (tror jeg) albumet hennes, All I Intended to Be.

    - gi det noen gjenomhøringer, det er et av de albumene som bare blir bedre og bedre...........
    Takk for tipset, la den inn i Roon nå, gleder meg!
    Roon er bra til å foreslå gode utgivelser, men Hifisentralen kommer også opp med mye bra. Selv om denne var 13 år gammel!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.393
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    At Emmylou Harris er oversett synes jeg ikke.
    At hun ikke er mest poppis her på HFS, er nok riktig. Det skyldes nok generell skepsis og fordommer mht til Countrymusikk. (?) 🙈🙂

    Jeg har sett Emmylou Harris med Daniel Lanois på Sentrum Scene vinteren 95/96.
    Der var det flere enn fire i publikum. 🙂

    Absolutt en stor konsertopplevelse, og noe av det mest minneverdige jeg har sett.
    Konserten var for det meste satt sammen av låtene fra Wrecking Ball.
    Jeg har ikke klart å finne bilder eller annen dokumentasjon fra konserten, annet enn en som nevner at han var tilstede i en annen tråd.
    Ektefelle, bror og svigerinne, var også der, så det er nok ganske sikkert ikke noe jeg har drømt. 😊

    Jeg husker ikke nøyaktig, men set-lista var nok nesten identisk med den under fra Beacon Theatre fra samme turné.
    Screenshot_20240216_154824.jpg

    I bandet var foruten Lanois, Daryl Johnson og Brady Blade (bror til Brian Blade) senere alle i Spyboy.

    Det var samme gjengen som spiller på BBC i videoen under. De gjorde 4 konserter i UK på samme turné.

    Det er en annen lignende tråd, men den ble dessverre ødelagt av avsporinger til Mark Knopfler/Dire Straits og Steve Earl.


    De som liker Emmylou Harris med Wrecking Ball og Spyboy, bør sjekke ut albumene til Daniel Lanois. Det var han som var både arkitekt og ingeniør da dette sporet i Harris' karriere ble skapt.
    Lanois er først og fremst kjent for å produsere for mange store navn, (Dylan, U2, ENO, Peter Gabriel, Robbie Robertson, Neville Brothers, Sinead O'Connor, Willie Nelson, Neil Young, for å nevne noen),
    men er også en glitrende musiker og låtskriver.
    Han er kanadier, og uttrykket kan til tider minne om Robbie Robertson som flere kjenner.

    Anbefaler varmt disse:
    Acadie

    For The Beauty of Wynona
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    At Emmylou Harris er oversett synes jeg ikke.
    At hun ikke er mest poppis her på HFS, er nok riktig. Det skyldes nok generell skepsis og fordommer mht til Countrymusikk. (?) 🙈🙂

    Jeg har sett Emmylou Harris med Daniel Lanois på Sentrum Scene vinteren 95/96.
    Der var det flere enn fire i publikum. 🙂

    Absolutt en stor konsertopplevelse, og noe av det mest minneverdige jeg har sett.
    Konserten var for det meste satt sammen av låtene fra Wrecking Ball.
    Jeg har ikke klart å finne bilder eller annen dokumentasjon fra konserten, annet enn en som nevner at han var tilstede i en annen tråd.
    Ektefelle, bror og svigerinne, var også der, så det er nok ganske sikkert ikke noe jeg har drømt. 😊

    Jeg husker ikke nøyaktig, men set-lista var nok nesten identisk med den under fra Beacon Theatre fra samme turné.
    Vis vedlegget 996611
    I bandet var foruten Lanois, Daryl Johnson og Brady Blade (bror til Brian Blade) senere alle i Spyboy.

    Det var samme gjengen som spiller på BBC i videoen under. De gjorde 4 konserter i UK på samme turné.

    Det er en annen lignende tråd, men den ble dessverre ødelagt av avsporinger til Mark Knopfler/Dire Straits og Steve Earl.
    Dhttps://www.hifisentralen.no/forumet/threads/emmylou-harris-wrecking-ball.3829/post-74670

    De som liker Emmylou Harris med Wrecking Ball og Spyboy, bør sjekke ut albumene til Daniel Lanois. Det var han som var både arkitekt og ingeniør da dette sporet i Harris' karriere ble skapt.
    Lanois er først og fremst kjent for å produsere for mange store navn, (Dylan, U2, ENO, Peter Gabriel, Robbie Robertson, Neville Brothers, Sinead O'Connor, Willie Nelson, Neil Young, for å nevne noen),
    men er også en glitrende musiker og låtskriver.
    Han er kanadier, og uttrykket kan til tider minne om Robbie Robertson som flere kjenner.

    Anbefaler varmt disse:
    Acadie

    For The Beauty of Wyona
    Vi bøyer oss i støvet, veldig bra R.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    14.431
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Velger å supplere videre her. Etter mesterverket Wrecking Ball med Lanois bak spakene så kom det to album med Malcolm Burn bak spakene. Burn var på mange måter eleven til Lanois og det høres på produksjonen. Både Red Dirt Girl og Stumble into Grace er meget gode album, men sist nevnte er det beste i mine ører. Stumlble into Grace er nesten på høyde med Wrecking Ball, men kanskje enda mer kommersiell i fremførelse. Etter det så er vi tilbake til trådstarter og albumet All I intended to Be.

    ECDFA708-3AB1-4589-9AB7-76B1056DC480.jpeg
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Fantastisk artist! Så henne på "Austin City Limits" i 1977.
    Møtte henne også "backstage" etter konserten.
    Opplevde henne som like hyggelig som hun er talentfull
    og pen! En komplett artist i mine øyne...
    Luxury Liner er favorittalbumet. Favorittlåta er denne:
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Må få presto til å ta inn Emmylou .. hun er jo klassisk..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.478
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Whats not to like
    Vis vedlegget 996644
    og hennes duetter med Graham.. og motsatt
    Et av hennes beste album! (y)

    Men når det gjelder duetter, holder jeg en knapp på denne. Fra Evangeline:


    Det er virkelig ikke ofte at en vokalist som Waylon Jennings nøyer med å synge annenstemme, men det gjør han her. Får gåsehud når han kommer inn!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Som vim01 skriver, hun har jobbet mye med Mark Knopfler, liker All the Roadrunning albummet, god lyd, trøkk, og god musikk! Et album du kan spille igjen og igjen.
    Kan være en grunn til at jeg ikke syntes noe om dette. Sliter med Knopfler også. "Wrecking Ball" Gav meg lite. Heldigvis så er smaken forskjellig, tenk så kjedelig hvis alle hadde hørt på samme musikk hele tiden.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.393
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tipper hvem som helst hadde gitt en halv arm eller mer for å få spill med Emmylou, 2. stemme, koring - hva som helst...
    Lowell George(Little Feat), var en av dem som ordna seg med tidenes korjenter. Emmylou Harris og Bonnie Raitt. (1977)
    Morsomt å se at Emmylou nærmest virker genert.

     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Sunndalsøra
    Emmilou Harris.jpg

    Jeg hørte henne live på Stavanger Country Festival rund 1986/87. Det var etter at hun spilte inn ''White Shoes''. Da var det supergitaristen Frank Reckard som var med henne. Magasinet Guitarplayer nevnte han som en intelligent gitarist. Han tok over etter James Burton og Albert Lee i Hot Band. En helt annen gitarist og stilart. Det var i Hot Band. Kan høre Frank Reckard solo på Tuben og låten Luxury Liner:) Hun er 76 og vil holde konserter i USA i 2024. Hun har vunnet flere Grammy's og priser. Har vært viktig for den ekte country musikken.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tror vel egentlig det er første gangen jeg hører noen ikke liker Mark Knopfler, men ja, jeg hater det meste av klassisk musikk så...
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste er vel at Wrecking Ball låter adskillig bedre på vinyl, - hvis du har noe orntli' å spille på. 🙊🙂
    Vis vedlegget 996809
    Mangler begge som @ou812rh viser over her. Det bør jeg kanskje gjøre noe med.
    :cool:
    Spille vinyl på? 🥺Dårlig med det, kun en skavre antikvitet. En annen ting vi har vært gjennom før R.
    Må ikke ha alt av en artist.😉
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Bartistan
    Red Dirt Girl har vært en guilty pleasure her i gården helt siden den kom ut. Jeg liker jo egentlig ikke nasale westernstemmer som tyter ut fra under aaaltfor digre hatter, men hadde hørt henne med Steve Earle uten at det voldte meg problemer.
    En dag jeg ramla innom PK i Thomas Angells Gt svevde det rundt noen svevende, sfæriske lyder som var merkelig tiltrekkende.
    Brått dukka det opp en vever men nasal røst og jeg mista interessen.
    De sto på sitt og spilte hele CDen og da jeg etterhvert labba ut derfra var Emmylou med meg hjem :cool:

    Edit: Jeg har Wrecking Ball og Stumbling into Grace også men de har bare støvet ned
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Køntry hørte jeg på når jeg var barn, vokste det av meg heldigvis, rørforsterker har jeg også prøvd - slags sen 40-års-krise. Godt å være ferdig med det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn