Emmylou Harris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Wrecking Ball er på over 50 min - kan være noe å hente på at det er fordelt på flere platesider. Slipper å kastrere innersporene så mye.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wrecking Ball er på over 50 min - kan være noe å hente på at det er fordelt på flere platesider. Slipper å kastrere innersporene så mye.
    Visst.
    Aner ikke hvor mange LPer versjonen som @vim01 har inneholder.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Min utgave, kjøpt for ikke veldig lenge siden, og definitivt ikke i 2016. Tre LPer totalt.
    Nå husker jeg:rolleyes:

    Jeg kjøpte min for ikke veldig lenge siden hos Hifi&Vinyl, altså (veldig pent) brukt.

    Sånn, da slipper folk å evt lete etter den i butikker.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.729
    Antall liker
    58.859
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Urk, det ble mer nagging om WB enn jeg trodde, men la gå 🤣. Dere andre får bare holde ut.

    Hvor står det "RSD 2016"? Finner bare dette på min:

    Vis vedlegget 997153
    "RSD"står ikke på cover eller etiketter.
    Se lenken til discogs i lenken i mitt tidligere innlegg over.

    RSD er limited til 5000 ex worldwide.
    Deluxe er 3LP X 180g

    Alt dette og evt andre ting som viser RSD deluxe utgaven finner du i dette sakset fra discogs:
    Screenshot_20240217_225052.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.729
    Antall liker
    58.859
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    På AllMusic har de også en gjennomgang av hennes katalog, hvor de vurderer hvert enkelt album.
    Hva synes dere om rangeringen, karakterene gitt. Stemmer det med hva dere mener er hennes beste album?
    Scroll nedover på siden
    Det blir jo en smaksak. Det spørs jo mye hvor høy "countryfaktor" man tåler 🤠
    Jeg har ikke fullstendig oversikt over hele katalogen, men så vidt jeg kan se stemmer antall stjerner nokså bra med mine egne oppfatninger.
    Av de eldre (70 talls) innspillingene så scorer
    "Pieces of the Sky" , "Luxury Liner" og "Elite Hotel", høyt. Hvilken jeg liker best av disse klarer jeg ikke å velge. Er svak for Gram Parsons-låtene og også Townes Van Zandt.

    Av senere ting synes jeg "Wrecking Ball" er best og "Red Dirt Girl" bra.
    For de som ikke er helt sikre på om de liker country, er begge disse et godt valg.

    "Trio" (1987), med Dolly Parton og Linda Ronstadt er også verdt å nevne.
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    5.088
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    3 runder i Humminguruen og det ble en annen plate å høre på gitt! Snodig med så mye grums i sprett ny vinyl, men man lærer stadig.
    Og imens har jeg streamet denne og må definitivt på handleren igjen 😍
    1708209773455.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.171
    Antall liker
    6.867
    Torget vurderinger
    4
    Som så mange oppdaget jeg Emmylou Harris med Wrecking Ball, selv om jeg selvsagt visste utmerket god hvem hun var, forhistorien med Gram Parsons etc., jeg hadde sogar et par av de gamle albumene (på kassett) uten at noe av det bet seg fast. Wrecking Ball kom vel i 1995 så jeg tror det må ha vært 1997 jeg så henne i Oslo Konserhus. Jeg minnes ikke helt bandet, men Daryl Johnson var fortsatt med på bass og Brian Blade satt bak trommene. Det var en rytmeseksjon langt sør for hva man ville forvente av en countryartist. Var Buddy Miller med også ? En fantastisk konsert! Så henne et par (?) ganger på Rockefeller noen år senere uten at de kveldene bet seg like godt fast i hukommelsen.

    Når det gjelder Wrecking Ball tror jeg det er umulig å overvurdere hvilken effekt og påvirkning den hadde på musikken fra Nashville. Både soundet, musikerne og låtene hun valgte var så annerledes, uventet og djervt fra en så etablert artist. Den kickstartet forøvrig karrieren til en da svært ung og ukjent Gillian Welch som hadde skrevet "Orphan Girl".
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.729
    Antall liker
    58.859
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En av mine favorittfilmer er brødrene Cohens "O Brother Where Art Thou".
    I ei scene dumper hovedkarakterene, de tre rømlingene, borti noen kvinner som sitter i elva og synger betagende vakkert. De tre sirenene, spilles av Mia Tate, Musetta Vander, og Christy Taylor.


    Det er imidlertid ikke de som synger. De tre fristerinnene er dubbet. Det er Emmylou Harris, Alison Krauss og fabelaktige Gillian Welch som gjør soundtracket til den scena i filmen. Må si de løser oppgaven med glans.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn