En AR-9 kone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Knalltøft Øystein! :)

Er 8" (Janzen?) basselementet eller skal du har ytterligere sidemontert/bakmontert bass?
    (12" Morell?)

Gleder meg til fortsettelsen av denne tråden!

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Audiodidakt skrev:
    Knalltøft Øystein! :)

Er 8" (Janzen?) basselementet eller skal du har ytterligere sidemontert/bakmontert bass?
    (12" Morell?)

Gleder meg til fortsettelsen av denne tråden!
    Hei Gisle... long time no see :)
    Det blir 8"-eren til Jantzen som skal parkeres i det største hullet. Bassene blir også som du sier, 2x12" Morel i sidemontert push-push i lukket kasse. Tror det blir noenlunde bra :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    hmm... skal jeg montere 12"-erne i egne frittstående kasser for å unngå en del av de typiske romproblemene i bassområdet?

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Korleis går det Øystein? Noko fremdrift?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    james skrev:
    Korleis går det Øystein? Noko fremdrift?
    Hei Atle!! Er i markedet og sjekker hva det vil koste å maskinere bafflene i aluminium. Nedsiden er at hver baffel vil inneholde 175kg i råmateriale :eek: Tror nok helt sikkert det dør ut i sanden...
    Har fått pris på ca. 7000kr om bafflene lages i MDF, noe som nok blir innenfor det en stakkar kan ta seg råd til :)
    Har tenkt at bafflene, baksiden, topp og bunn maskineres og bygges som en ramme. Er litt i tenkeboksen - muligens en alu/MDF kombo.

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Tytte71 skrev:
    Er i markedet og sjekker hva det vil koste å maskinere bafflene i aluminium. Nedsiden er at hver baffel vil inneholde 175kg i råmateriale
    Og hva er oppsiden med aluminium? Ville ikke tatt det helt ut. Da er det ingen vei tilbake.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    james skrev:
    Og hva er oppsiden med aluminium? Ville ikke tatt det helt ut. Da er det ingen vei tilbake.
    Det er mange fordeler med bruk av aluminium, som stivhet, lydtransmisjon og masse. Egendempingen er også bra men med noen utfordringer rundt høy Q-verdi (skarp resonanstopp). Aluminum kombinert med demping er way bedre enn heltre, kryssfiner og MDF - nedsiden er selvsagt den skøyhøye prisen. Jeg ser derfor mest på en kombinasjon med bruk av aluminium og trevirke. Referanse til noen som bruker alu med suksess:
    http://magico.net/Technology/Enclosures/Enclosures_01.php

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Noe å tenke på til Quadprosjektet mitt og?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    james skrev:
    Noe å tenke på til Quadprosjektet mitt og?
    Til quadprosjektet (ombygging og forsterkning av esl-63) så ville jeg valgt kraftige rørprofiler i stål. Stål er enklere å sveise, noe som i den anledning nesten er en forutsetning, og kan også enkelt dempes ved å fylle profilene med feks. sand :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Hva med å ha litt tjukk stålplate (12-18 mm) som elementene festes på, og så montere mdf/tre-baffel (forbaffel) oppå denne, kanskje med dempelim, men slik at det ikke er fysisk kontakt mellom chassis på elementene og forbaffelen?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Jeg tror du tar litt godt i nå. 12-18mm er MYE. Vi brukte 4 stk stålplater i hver Gaia, de ligger mellom selve kabinettene og mellomstykkene. 2 stk i bunnen og 1 stk mellom midtre mellomstykke og topp/bunnseksjonen, altså ligger alle horisontalt. Det blir totalt 8 plater (for begge høyttalerne) som er en del mindre enn høyttalerens footprint, disse var altså ikke mer enn 5mm tykke. Disse 8 platene så ganske søte og små ut der de lå, så for moro skyld ba jeg en kompis om å flytte dem. Han bøyde seg ned, tok tak, og de rikket seg ikke en millimeter. Totalvekten var nemlig ett eller annet sted godt over 60kg.

Om baffelen skal kles på baksiden med 18mm stål... ja da blir det vel kanskje 50kg bidrag til totalvekten bare i den plata.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    ha ha - ok ser den

Ingen stålekspert selv om hine hårde dagers sommerferier bestod i arbeid på smelteverk... ;-)

Vel - 4-5 mm er enda bedre; minimal risiko for pusteproblemer for elementet inni kassen (dvs. intet behov for "kamfering"/skråskjæring på innsiden av baffelen rundt elementhullet)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Audiodidakt skrev:
    Hva med å ha litt tjukk stålplate (12-18 mm) som elementene festes på, og så montere mdf/tre-baffel (forbaffel) oppå denne, kanskje med dempelim, men slik at det ikke er fysisk kontakt mellom chassis på elementene og forbaffelen?
    Det er noe i denne duren jeg tenker, men med bruk av aluminium. Aluminium har en egenvekt på 2,7 mot stålets 7,85 kg/dm^3 (MDF ca 0,8). Selv med 12mm tykkelse og alu blir ting fort VELDIG tungt :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ting tar tid... Drister meg til å legge ut en skisse på designet. Bassene som skal inn i siden vises ikke siden de ikke er på plass enda. Det er lov å kommentere og gi innspill til forbedringer :)

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Utrolig sexy, men det lukter mange titalls tusen i materialer og fresing.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Utrolig sexy, men det lukter mange titalls tusen i materialer og fresing.
    Takk, tar det som et tegn på at jeg ikke har bommet fullstendig ;)
    Mange titalls tusen er det ikke - et sted mellom to og tre når noen deler i tillegg til baffel skal maskineres. Pris så langt for 2 baffler i MDF (15cm tykkelse) er 800 euro inklusive maskinering. Noe høyere om den blir i komposittmateriale.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Ja, ok, jeg trodde du fortsatt var bestemt på aluminium jeg.
    Ble litt heftige priser med aluminium da delene må maskineres av hel ved - ikke akkurat serieproduksjon hvor en støpeprosess hadde vært naturlig. Alu-baffler ville utgjøre ca 1200 euro + maskinering (ca 5 euro pr. kilo), så da hadde det blitt flere titalls tusen for den ferdige konstruksjonen ja.

Litt skeptisk til å bruke så skjørt materiel som MDF mtp. grensenittet rundt WG munningene. Undersøker derfor tilgjengelighet og priser på komposittmaterialer.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Du kan lage en metallplate (for eksempel 3-4mm stål) med hull til elementene, du monterer den på baksiden av MDF-plata etter at du har frest ut ferdig. Så pusser du det jevnt, bruker rikelig med fyller (et par runder med skikkelig jevnsliping i mellom) og til slutt lakkerer du det hele. Om du deler opp metallplata mellom elementene tror jeg sjansen for at noe sprekker opp er mikroskopisk.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Du kan lage en metallplate (for eksempel 3-4mm stål) med hull til elementene, du monterer den på baksiden av MDF-plata etter at du har frest ut ferdig. Så pusser du det jevnt, bruker rikelig med fyller (et par runder med skikkelig jevnsliping i mellom) og til slutt lakkerer du det hele. Om du deler opp metallplata mellom elementene tror jeg sjansen for at noe sprekker opp er mikroskopisk.
    Siden nå baffelen først skal cnc maskineres, så er ønsket et "ferdig behandlet" resultat. Utfordringen så langt jeg kan se det, er å få en trang og tett omslutning rundt domene. Legger ved tegning som viser profilene som må til for diskant og mellomtone og som er grunnen til at jeg ikke er så begeistret for MDF i dette tilfellet. Elementene er tenkt montert inn i et adapter som skrus inn på baksiden. Kan sikkert løses på andre måter? :)

Vedlegg

kjellk

Medlem
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    0
    Hei! Jeg er så heldig så jeg har AR9LS og de kommer jeg ikke til å selge!
    Har originalbrosjyrene her så jeg legger ut ett par sider av de som info
    Mvh

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn