En gammel IT-konsulent krysser sine spor, hva skal jeg velge som løsning?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.908
Antall liker
14.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Sikkert litt avhengig av avstand og slikt?
Min router er en trevegg og 2-3 meter unna SBen.
Hadde litt krøll med biblioteket plassert på laptop og trådløst til router.

Var bare en liten input på at den kan funke ok med trådløst også.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
larshe skrev:
Filene ligger på en Nas-disk som jeg har installert Squeeze server på. Har så lenge kjørt via trådløst nett, dette går for så vidt greit, men merker at det blir noen sekunders delay. Så må nok ta jobben med å strekke noen kabler.
Hva slags NAS er dette? Jeg hadde lignende "problemer" med en Windows Home Server (HP), selv med kablet nettverk.

Både med en hjemmebygget server og en bedre NAS nå merker jeg ingen lag trådløst.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hva slags NAS er dette? Jeg hadde lignende "problemer" med en Windows Home Server (HP), selv med kablet nettverk.
Det er en ReadyNas Duo med 2x1TB satt opp i RAID.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Den er kanskje litt anemisk for å kjøre Squeezeserver knirkefritt.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Mulig, men det får holde inntil videre. Så lenge det ikke hakker under avspilling så kan jeg leve med det i første omgang.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.908
Antall liker
14.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Class skrev:
Den er kanskje litt anemisk for å kjøre Squeezeserver knirkefritt.
Blir fort tynn lyd av anemiske NAS?





;D
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det blir vel lett en audiofil tanke, ja ;D
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.908
Antall liker
14.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
6mm2 solid core i nettverkskablingen for å være på den sikre siden! :D
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Om du klarer å terminere 4 par av dem i pluggen skal du få en bolle ;D
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Det fantes en plugin til å sjekke båndbredde på squeezebox v3, sjekk om du finner den.
Er det mer latency når du buffrer en hires sang?
Ellers går det jo ann å "route" en kabel rundt veggen før du begynner å borre unødig. Kabel er nå best uansett.

NAS-et ditt er jo på papiret overkvalifisert til å streame lyd. Kjører du slimserver på serveren?
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Er det mer latency når du buffrer en hires sang?
Ja, når jeg streamer Hi-res kan det ta helt opp i 15-20 sekunder før sporet begynner å spille.

Har blitt enig med en venn om at han skal hjelpe meg å legge opp noen fastpunkter. Har uansett et ledig rør i veggen som kommer ut rett bak stereo anlegget, så det er ikke alt for mye pes uansett.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
larshe skrev:
Er det mer latency når du buffrer en hires sang?
Ja, når jeg streamer Hi-res kan det ta helt opp i 15-20 sekunder før sporet begynner å spille.
Hadde det samme "problemet" med en Mac Mini/Pure Music som laster musikken i minnet før avspilling, etter at jeg gikk over til Kablet over Gigabit nettverk er det ingen delay i det hele tatt.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Skal jo bare inn nok data tilstrekkelig for å dekode strømmen samtidig som man har nok båndbredde til å holde det gående.
Kommer man under 1:1 så er man jo også så lang ned i båndbredde at det tar lang tid å buffre. Ganske negativ koefissient på den kurven der.
100Mbit er 12.5 MB/s, hvilket er mer_enn_nok. Selv om man omså skal buffre hele fila først så er det dugende.
At du byttet til gigabit og løste problemene sier meg lite når det ikke står hva du byttet fra.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
kingu skrev:
At du byttet til gigabit og løste problemene sier meg lite når det ikke står hva du byttet fra.
De fleste forstår "gikk over til kablet" og for de som ikke gjorde det betyr det med teskjeen "gikk over fra Wi-Fi"

Forskjellen er stor, d.v.s store filer som 192khz kunne bruke 20-30 sekunder over trådløst, med Gigabit starter samme sporet så og si momentant.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Tiden går som kjent fort og faktisk har det nå gått mer enn 4 måneder siden jeg begynte med mine første spede forsøk med streaming av musikk. Kort oppsummert så har dette gått over all forventning. Månedene har gått med til å rippe Cd'er til FLAC og rett og slett å lytte til musikk.....
Har nå rippet ca. 80% av cd samlinga når dette er ferdigstilt går blir cd'ene pakket bort. Blir litt merkelig å ikke ha en cd i hylla etter å ha levd med dette mediumet siden 1986, men verden går som kjent framover.....
For å komme tilbake til lyden så har jeg gjort en del A-B testing ved å switche mellom CD, CD rippet til FLAC i 16/44 og samme spor lastet ned fra HD-Tracks i 24/96. Selv klarer jeg ikke å høre forskjell på CD og 16/44 streamet inn til D/A konverteren i min 808.2i. 24/96 fremstår som noe mer oppløst og dynamisk, men vi snakker ikke om enorme forskjeller. Jeg har også hatt flere venner innom som jeg har kjørt seanser for hvor jeg har switchet mellom de tre formatene uten å fortelle før etterpå hva de har hørt på. De fleste har vel konkludert med det samme at der er lite eller ingen forskjell mellom CD og FLAC, i hverfall i mitt oppsett. Aksjonsplanen for 2012 er vel således at 808.2i kommer til å bli solgt, dedikert dac med volumkontroll vil bli skaffet og en eller annen enhet for avspilling vil nok bli vurdert slik som en HTPC eller en MAC. En platespiller står vel også på ønskelista, litt av nostalgiske grunner, samt at jeg har en hyllemeter med vinyl det kunne ha vært trivelig å få hørt på en gang i blandt.
 
Topp Bunn