Satt igår og forsket på vinkling og justering av høyttalerne og plutselig var det noe som skjedde.
Feks sleden som passerer på Roger Waters "Too much rope" som før kom fra 1m til venstre for venstre høyttaleren startet nå rett ved min venstreside, gikk mot venstre HT og fortsatte til høyre ut av rommet. Slik har jeg aldri opplevd denne sangen så noe må jeg nå ha gjort riktig.
Dette kom nok av finjustering av HT samt nå en fullstending vinkling inn mot sweetspot.
Ulempen var nå at diskanten opplevdes mer skarp og skjærende samtidig man ble på en måte sliten av å høre på musikk. For en gangs skyld tenkte jeg at jeg skulle forske litt på kabler. Oppsettet var med Audio Metallurgy AG-0 XLR 0.75m signal mellom DAC/pre og effekt, samt Audio Magic Magic Wonder HT-kabler med solid strand. Hadde et par billige MonsterCable XLR og testet med disse. Skarpheten forsvant, men det gjorde også dybde og holografi. Gikk tilbake til Audio Metallurgy og da var skarpheten tilbake, men også dybde/holografi. Beholdt denne nå videre og tenkte jeg skulle bytte tilbake til Van den Huul The D-352 Hybrid HT-kabler som jeg brukte for en stund siden. Skarpheten ble borte, dybde/holografi var der fremdeles, ble kanskje en aning mer bass, men likevel var det noe som manglet uten at jeg kan sette fingeren på det.
Likevel var lyden mye mer behagelig å høre på enn med Audio Magic kablene. Har aldri vært noen kabelfanatiker, men dette ga meg en liten aha-opplevelse. Siden mine Divine 100.49 ikke er kjent for å ha skarp lyd, ei heller er NAD M51 det eller Coda CS, så tror jeg at jeg må forske mer på kabler og da kanskje først HT-kabler, kanskje også signal-kabel.
Forslag til hvor jeg burde starte? Kjøre videre med Metallurgy og skifte HT-kabel, eller gå tilbake til Audio Magic HT-kabel og skifte ut Metallurgy signalkabel?
Komboene oppsummert:
Metallurgy og Audio Magic: Åpen fin og nøytral lyd, men skarp diskant.
Monster Cable og Audio Magic: Mindre dybde/holografi, men uten skarp diskant.
Metallurgy og VdH: Åpen og fin lyd med en anelse mer bass, noe mangler likevel.
Monster Cable og VdH: Ikke testet.
Edit: Kan legge til at med den nye justeringen/vinklingen så er feks dama som snakker i begynnelsen av Three Wishes rett til venstre for meg et par meter unna, mens hun før var litt til venstre for venstre HT.