ErosLoveking skrev:
Hva går man etter? Komponister er jo selvsagt, men er det f.eks orkestre, utøvere, dirigenter, plateselskaper/utgivelser osv. som skiller seg ekstremt ut i positiv retning, og på den måten kan kalles et trygt kjøp.
Mvh
Tror det vil være rimelig delte meninger om 52 utgivelser en må ha.
De eneste orkestrene som jeg spesifikt går etter og som jeg synes har en karakteristisk, fantastisk klang er Staatskapelle Dresden (spesielt i det mest klassiske, europeiske reportoaret; så som Brahms, Beethoven, Schubert, Schumann, Bruckner, Mozart++) og Czech PO (med sin flotte treblåserrekke). BPO har vært litt for preget av sine dirigenter til at jeg forbinder dem med en særegen klang (f.eks. den storslåtte, basstunge Karajan-lyden) og VPO har hatt litt for mange dirigenter/utgivelser til at de blir noe jeg går spesifikt etter.
Royal Concertgebouw har også hatt en særegen, mørk klang, og dette orkesteret er vel også en favoritt. De er også veldig god på nyere musikk.
Ellers er det flott med disse russiske orkestrene før 1991 (da de ble mer lik de vestlige). Her er det rå blåserrekker og ofte energi som gjelder.
Orkestrene i verden har blitt mer like klangen de siste tiårene som jeg synes er veldig synd.
Det er sikkert mange meninger om dirigenter som er tilnærmet sikkerstikk, og en må i alle fall begrense det til enkelte komponister. Her spørs det jo også om man foretrekker HIP, tradisjonell eller begge deler.
Bach: Herreweghe, Leonhardt, Harnoncourt
Beethoven: Szell, Karajan, Klemperer, Walter, Carlos Kleiber, Erich Kleiber
Bruckner: Jochum, Karajan, Bøhm,
Giulini, Kubelik, Schuricht, Wand, Kempe
Debussy: Karajan, Martinon
Dvorak: Sejna, Talich, Ancerl, Szell
Haydn: Szell, Jochum, Kuijken (HIP)
Mahler: Bertini, Bernstein, Kubelik, Boulez, Karajan, Giulini, Klemperer, Walter, Abbado
Martinu: Neumann, Ancerl, Sejna, Munch
Mozart: Harnoncourt, Szell, Walter
Mussorgsky: Karajan++
Nielsen: Blomstedt, Bernstein, Martinon
Prokofiev: Ancerl, Kondrashin, Mravinsky
Ravel: Boulez
Rimsky-Korsakov: Ansermet, Kondrashin
Schubert: Sinopoli, Furtwangler, Giulini
Schumann: Barenboim, Sawallisch, Karajan (med SD/VPO), Furtwangler
Shostakovich: Haitink, Barshai, Rozhdestvensky, Kondrashin, Mravinsky, Karajan, Ancerl
Sibelius: Karajan, Blomstedt, Berglund
Strauss:
Rudolf Kempe
Tchaikovsky:
Mravinsky, Markevitch, Svetlanov
Når det gjelder pianister finnes det i alle fall en som jeg ofte snapper opp på instinkt og det er Sviatoslav Richter. Ellers har både jeg og mange flere stor sans for Ivan Moravec og Michelangeli. En ny interessant pianist er Yevgeni Sudbin (og han er jo på BIS med sin gode lyd).
Beethoven: Annie Fischer, Richter, Solomon, Gilels+++++
Brahms: Curzon, Richter, Solomon
Chopin: Sokolov, Michelangeli, Perahia (ballader), Moravec+++
Debussy: Michelangeli, Gieseking
Liszt: Cziffra, Bolet, Berman
Mozart: Clara Haskil, Edwin Fischer, Moravec, Casadesus
Rachmaninov: Rachmaninov (selv), Trpceski, Richter
Ravel: Pogerelich, Michelangeli
Schubert: Richter, Sokolov, Radu Lupu+++
Schumann: Richter, Annie Fischer+++
Scriabin: Sofronitsky, Sudbin
Fiolinister som jeg ofte går etter er David Oistrakh, Leonid Kogan, Nathan Milstein, Michael Rabin og Jascha Heifetz. Av de nyere liker jeg Julia Fischer spesielt godt. Det er også her avhengig av komponist.
De cellistene jeg verdsetter høyest er Pierre Fournier og Rostropovich.
Kammermusikk:
Strykekvartetter er det enkelte her som kan veldig mye om. Selv er jeg spesielt glad i piano trioer og duoer. Florestan trio og Beaux Arts trio er rimelig safe. Noen tips:
Haydn: Van Swieten (Brilliant)
Shostakovich: Repin/Yablonsky/Berezovsky +++
Tchaikovsky: Repin/Yablonsky/Berezovsky, Gilels/Kogan/Rostropovich +++
Plateselskaper jeg liker spesielt godt er Supraphon, Praga, Music & Arts, Melodiya samt at BIS har mye spennende (og godt produserte ting) + at det er masse bra på de store selvfølgelig. Brilliant Classics synes jeg også har mange veldig bra og billige ting. De blir bare bedre og bedre med årene!