En liten Linn Sondek LP12 lek...

B

break_out

Gjest
Holder på å bytte ut de siste rester av eldre deler på min LP12 for å få den til dagens standard. Da min ytterplate var av eldre versjon med noen ”sykt” små merker så byttet jeg denne ::).
Jeg var av den oppfatning at denne ikke var forandret gjennom tidenes løp men det var den. Forhøyningen ytters rundt platens topp var skrånet innover på ny versjon, og den eldre typen jeg hadde var en rett kant.
Så også at det var litt mer avslepne kanter generelt en den jeg hadde.

Så spørsmålet er: Er det noen deler igjen av den første versjonen av spilleren fra 70’tallet? Jeg tror jeg vet om en del som ikke er forandret strukturelt :-X, men vet dere om noen?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.305
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
...men du vet hva Philadelphiakromosom (Bcr-Abl) positiv (Ph+) er for noe....

Tallerken kanskje?

B

break_out

Gjest
Vidar P skrev:
..jeg vet ikke engang hva en ytterplate er.

Mvh Vidar P
Unskyld, var yttertallerken lettere å forstå 8)

Tillegg: Denne plate/tallerken diskusjonen har vært oppe før om jeg ikke husker feil ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Så spørsmålet er: Er det noen deler igjen av den første versjonen av spilleren fra 70’tallet? Jeg tror jeg vet om en del som ikke er forandret strukturelt :-X, men vet dere om noen?
Siden du påstår at yttertallerkenen er forandret er svaret NEI.......

Plinth, topplate,subchassi,wiring strap, armbrett, innertallerken, yttertallerken, lager, rem, lokk, hengsler, motor med pulley, belt guide, fjærer, pakninger, bolter, skruer, muttere, skiver, hengsel braketter, ledningsklemmer, P-clip, motorfester, platematte..... Alt er byttet ut og forbedret, opptil flere ganger for mange av delene.

Hvilken del mener du at ikke er forandret, break_out?

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Siden du påstår at yttertallerkenen er forandret er svaret NEI.......

Plinth, topplate,subchassi,wiring strap, armbrett, innertallerken, yttertallerken, lager, rem, lokk, hengsler, motor med pulley, belt guide, fjærer, pakninger, bolter, skruer, muttere, skiver, hengsel braketter, ledningsklemmer, P-clip, motorfester, platematte..... Alt er byttet ut og forbedret, opptil flere ganger for mange av delene.

Hvilken del mener du at ikke er forandret, break_out?
Jeg er ikke sikker men trodde kanskje at belte guide er den samme strukturelt. Vet at den først var blank eller ubehandlet og nå er svart, men er noe gjort med denne utover dette?

Dersom denne er forandret på så vet ikke jeg heller om en eneste del igjen fra opprinnelig design :-\.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Jeg er ikke sikker men trodde kanskje at belte guide er den samme strukturelt. Vet at den først var blank eller ubehandlet og nå er svart, men er noe gjort med denne utover dette?

Dersom denne er forandret på så vet ikke jeg heller om en eneste del igjen fra opprinnelig design :-\.
Nei, bortsett fra å ha forandret finish er den vel temmelig lik. Hører du forskjell på ny og gammel belt-guide har du nok bedre hørsel enn de fleste på sentralen....eller er vesentlig bedre til å bløffe ;)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:

Nei, bortsett fra å ha forandret finish er den vel temmelig lik. Hører du forskjell på ny og gammel belt-guide har du nok bedre hørsel enn de fleste på sentralen....eller er vesentlig bedre til å bløffe ;)
Skal ikke se bort i fra at noen klarer det kunststykket også ;).

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:

Monterte ny topplate i helgen og i den anledning så kjøpte jeg meg en ny belteguide. Det viser seg at den nye beltguiden er i hardplast og ikke metall som tidligere :eek:. Da vet ikke jeg om en eneste del som ikke er oppgradert på spilleren siden 1972.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Monterte ny topplate i helgen og i den anledning så kjøpte jeg meg en ny belteguide. Det viser seg at den nye beltguiden er i hardplast og ikke metall som tidligere :eek:. Da vet ikke jeg om en eneste del som ikke er oppgradert på spilleren siden 1972.
Nja...., spørs om vi skal kalle et bytte fra metall til hardplast en oppgradering 8)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Nja...., spørs om vi skal kalle et bytte fra metall til hardplast en oppgradering 8)
Tanken slo meg i det jeg monterte den, men så tenkte jeg at de sikkert har testet å funnet at hardplast er mye bedre en alu... ??? Besparelsen er i alle fall i fordel Linn og gjengen.

B

break_out

Gjest
Har fått meg den nye trampolin også ;D. Spilleren er ikke helt ferdig sammensatt enda men forventer en prøvelytt i kveld.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Tanken slo meg i det jeg monterte den, men så tenkte jeg at de sikkert har testet å funnet at hardplast er mye bedre en alu... ??? Besparelsen er i alle fall i fordel Linn og gjengen.
Har også nylig kjøpt meg en ny topplate og en ny "belt guide". Tror ikke jeg kommer til å bruke tid på å lytte til gammel kontra ny type av denne ;)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Har også nylig kjøpt meg en ny topplate og en ny "belt guide". Tror ikke jeg kommer til å bruke tid på å lytte til gammel kontra ny type av denne ;)
Det er et stykke arbeid å bytte topplaten men når en er i mål så er det en god følelse. Fikk byttet fjærer og olje også i samme slengen samt ny trampolin ;D.

Fikk en liten lytt i går og ja det har skjedd ting, men ingen konklusjon enda :-X

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
break_out skrev:
FZ skrev:
break_out skrev:
Fikk en liten lytt i går og ja det har skjedd ting, men ingen konklusjon enda :-X
Enn nå da?

B

break_out

Gjest
toriamos skrev:
break_out skrev:
FZ skrev:
break_out skrev:
Enn nå da?
Jeg har gjort flere gode bytter av komponenter den seneste tiden, og oppgradering av Linn spilleren med trampolin og ny topplate har vært vellykket.
Er rimelig sikker at den har tilført spilleren et løft i de nedre oktaver, men hvor mye den alene utgjorde er jeg usikker på… At den nye topplaten med hjørne bolt gjør spilleren mer stabil er en ting, men den nye trampolin er i aluminium og kraftigere som gir en bedre stivhet i spiller, så jeg antar at den står for mesteparten av løftet.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Lurer bare på,er disse delene til Linn billige?ettersom det handfles inn både det ene og andre,for så å finne ut:det har skjedd ting.... 8)Innbiller meg at delene koster en slant,og det er sikkert gøy å mekke å lytte for all del...men blir disse gamle spillerne på høyde med nye,(nyproduserte) eller blir det ikke i nærheten engang..Vitale deler som arm,tallerkener,sov har jeg forståelse for at byttes til bedre greier....men belt guide etc..... ;)....Linn er sikkert flotte saker, men GULL er det uansett ikke,å kjøpe hele spillern i deler,må jo bli dyrere enn å kjøpe en ny.......................Bortsett fra at man fordeler kostnadene,jeg er ikke så sikker på at gamle spillere,lett oppgraderes til dagens okkesom,skulle vært gøy å hørt to like,en oppgradert til dagens std...og en rett fra LInn....med lik arm og lik pickup,gjerne kjørt på samme riia med inngang for to spillere.....Tør å banne på at den som ikke er skrudd ihjel,og oppgradert til nye høyder,men original spiller best(forutsatt at det er brukt originale deler på den oppgraderte,

Til slutt:NÅ HAR JEG SIKKERT BANNA I KJÆRKA,OG VEL SÅ DET.....MEN MEN..

Ha en flott vinylhelg,mvh Espen

B

break_out

Gjest
ixos_76 skrev:
Lurer bare på,er disse delene til Linn billige?ettersom det handfles inn både det ene og andre,for så å finne ut:det har skjedd ting.... 8)Innbiller meg at delene koster en slant,og det er sikkert gøy å mekke å lytte for all del...men blir disse gamle spillerne på høyde med nye,(nyproduserte) eller blir det ikke i nærheten engang..Vitale deler som arm,tallerkener,sov har jeg forståelse for at byttes til bedre greier....men belt guide etc..... ;)....Linn er sikkert flotte saker, men GULL er det uansett ikke,å kjøpe hele spillern i deler,må jo bli dyrere enn å kjøpe en ny.......................Bortsett fra at man fordeler kostnadene,jeg er ikke så sikker på at gamle spillere,lett oppgraderes til dagens okkesom,skulle vært gøy å hørt to like,en oppgradert til dagens std...og en rett fra LInn....med lik arm og lik pickup,gjerne kjørt på samme riia med inngang for to spillere.....Tør å banne på at den som ikke er skrudd ihjel,og oppgradert til nye høyder,men original spiller best(forutsatt at det er brukt originale deler på den oppgraderte,

Til slutt:NÅ HAR JEG SIKKERT BANNA I KJÆRKA,OG VEL SÅ DET.....MEN MEN..

Ha en flott vinylhelg,mvh Espen
Ja der tråkka du i baret gitt ;).

Noen av delene er dyre mens andre er latterlig billige, var det oppklarende? Dette er faktisk en spiller som en kan kjøpe i deler til samme pris som en ny sammensatt av Linn.

http://www.kontrapunkt.no/priser/LinnLP12Deler.pdf

Spilleren er opprinnelig fra 1972 og alle deler som jeg vet et oppgradert en til flere ganger. Min spiller har samme sammensetning som en ny, men jeg har ikke den nyeste armen eller den siste PSU'en, men drivverket er 2008 versjon.

Om min lyder dårligere en en fra Linn satt opp av Kontrapunkt er mulig, men gleden min oppi dette er at jeg faktisk kan kombinere det å skru/justere med min musikkinteresse. Har hørt flere spillere og blandt dem en slik som du har, kan ikke sammenlignes i det hele tatt ;D.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
He he....mulig det,men dette blir det uansett delte meninger om...spillerne har vel uansett ulike kvaliteter,og jeg har ikke hørt LINN enda,så jeg skal være forsiktig med å uttale meg,det spiller sikkert veldig bra,men at det er mer driv,smekk,og tyngde nedover enn i en vpi,det er det nok ikke.......Tatt i betraktning av man her må sammenlikne en LINN og VPI i samme prisklasse selvfølgelig...noen liker mora,andre dattera,sånn ere bare...Nå driver jeg å spiller inn pickup...igjen.......nestegang kjøper jeg en brukt en...de første timene er litt kiipe syntes nå jeg,men det kommer seg!

Har du LINN arm og....eller har du kommet på bedre tanker der?? ;) ;) ;DBare kødder!

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
He he....mulig det,men dette blir det uansett delte meninger om...spillerne har vel uansett ulike kvaliteter,og jeg har ikke hørt LINN enda,så jeg skal være forsiktig med å uttale meg,det spiller sikkert veldig bra,men at det er mer driv,smekk,og tyngde nedover enn i en vpi,det er det nok ikke.......
Det der var det mest tøvete jeg har lest idag. Nivået som BreakOut's LP12 er på er omlag en stratosfære høyere enn din Scout.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå må du lese en gang til Vidar P....

Jeg påpeker at spillerne må sammenliknes på likt grunnlag,altså ikke min billige scout mot en dyr linn,men noe som ligger i likt prissegment,jeg påpeker også at jeg ikke har hørt disse spillerne,så jeg skal være forsiktig å uttale meg,og for all del...

Det med armen var ment som en spøk......dersom noen ikke tok den!

Jeg skal virkelig gå inn for å få spillt med en oppegående LINN rigg,så skal jeg gjøre meg opp en mening.

Jeg har fått svar på det jeg spurte Break_out om,nemlig at en del deler var meget billige til denne spillern,og at han seff.liker å skru på spillern sin,sånn sett er det jo flott å kunne oppgradere på denne måten...

Ha en fin Søndag.

S

Stover

Gjest
men at det er mer driv,smekk,og tyngde nedover enn i en vpi,det er det nok ikke.......Tatt i betraktning av man her må sammenlikne en LINN og VPI i samme prisklasse selvfølgelig..
Om man har sånne lyttepreferanser er det sikkert mye som låter bedre enn lp12?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
men at det er mer driv,smekk,og tyngde nedover enn i en vpi,det er det nok ikke.......Tatt i betraktning av man her må sammenlikne en LINN og VPI i samme prisklasse selvfølgelig..
Om man har sånne lyttepreferanser er det sikkert mye som låter bedre enn lp12?
Hvis du mangler "driv, smekk og tyngde" både oppover og nedover, Stover, må du få deg en KEEL ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"Driv smekk og tyngde nedover" er jeg også veldig opptatt av. Det er alfa og omega i all slags klassisk musikk, ingenting annet teller.

Det var forresten veldig sprekt av en blodfersk vinylist som aldri har så mye som sett en LP12 å komme inn i en LP12-tråd med flagget til topps, og hevde at "den nok ikke har så mye.... etc". Især all den tid den samme spilleren han mener ikke har driv er regnet for å være alle taktstokkers mor.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
I rettferdighetens navn må det vel kunne sies at også andre har opplevd LP12 som litt lettvektig i bunn. Mener å ha lest flere tester som konkluderte i den retningen. Har også vært i kontakt med folk som har forbehold når det gjelder bassen, tross rosende omtale av spillerens øvrige kvaliteter. Selv stusset jeg faktisk også da jeg gikk over fra Thorens 126 III til LP12. Syntes noe av tyngden forsvant, selv om jeg etterhvert er blitt vant med LP12's måte å spille bass på, som kanskje like riktig. At "nykommeren" hverken har sett eller hørt LP12, men likevel har dannet seg et inntrykk f.eks ut fra hva han har lest, bør vel ikke diskvalifisere han fra å komme med innlegg i LP12-tråder, uten at vi blir sure og fornærmet av den grunn?

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er det der at du leser negative personlige egenskaper som ikke fremgår av det skrevne? Går det an å mene noe uten å bli kalt sur og fornærmet, please? Det der er tendensiøs skjult argumentasjon, kun egnet til å tillegge meg andre holdninger enn jeg har; noe som gjør diskusjon meningsløs og polarisert. Please slutt med det der.

Det at man er kort og direkte, og uenig med noen, samt ikke hiver på en masse smileys; betyr ikke at man er hverken sur eller fornærmet. Som i mitt tilfelle over. Hvorfor i alle dager skulle jeg være det.

LP12 er jo lett å sette feil opp, slik at bassen flyter ut og blir vag. Det er neppe spillerens feil.
En godt satt opp LP12/Lingo/Ekos/Akiva (f.eks) tordner ut bassenergi som få andre. Når den energien fins i kildematerialet vel og merke.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da har jeg bestemmt meg for en tur innom Kontrapungt,for nærmere bekjentskap med linn spillere,ser det er kommet en modell som heter Majik,og er vel en "billigmodell",tenkte å se på de forskjellige der nede,men aller helst få hørt denne spillern i ett oppegående anlegg på sikt(i hjemmeoppsett).....for kontrapungt regnes vel som en isærs oppegående sjappe!?

Heretter lover jeg å ikke krenke noen,ikke mene om noe jeg ikke kan osv...Når det er sagt,var innlegget over ment som spøk til Break_out,noe jeg syntes han tok veldig fint,med ett flott svar....Ser dette har blitt diskutert på andre linn tråder over her,mulig det var noe flåsete,men det var ikke ment sånn i allefall,om det kan være noe trøst.

Med dette håper jeg på tilgivelse hos menigheten her ;)for min uvitende sammenlikning med min rimelige scout platespiller. :eek:

Til Vidar:

Ja du har helt rett,jeg er fersk i gamet,og jeg har heller ikke mangfoldigene hyllemeter med vinyl,skapet fullt av pickuper,eller en spiller jeg har kjent i årevis,men jeg har lært en hel masse her inne av deg,og alle dere andre med mye erfaring,jeg kan vel ikke annet enn å beklage hendelsen :)

Du får ikke ta det så ille opp,men du skal vite at jeg respekterer alle dere her inne,som har årelang vinylerfaring...så er det sagt!

Mvh Espen Saatvedt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du tror jeg tar noe som helst ille opp, så tar du feil. Jeg vet hva jeg har og hva jeg vil ha. Om andre mener noe annet, så hjertens gjerne for meg.

Du får gratuleres med å kuppe tråden med temaet ditt, og ha lykke til i din Linn-karriere.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kuppe tråden er vel noe drastisk,syntes du ikke? Noen LINN karriere blir det neppe,selv om det skulle vise seg å spille bra tror jeg...kommer nok til å oppgradere innen vpi`s sortiment men man skal aldri si aldri Vidar!

Jeg vet og hva jeg vil ha,...jeg og.!Det er mye fine platespillere der ute,og det er gøy at mediet er kommet mere frem igjen,og lettere tilgjenglig med nye innspillinger.

B

break_out

Gjest
ixos_76 skrev:
Da har jeg bestemmt meg for en tur innom Kontrapungt,for nærmere bekjentskap med linn spillere,ser det er kommet en modell som heter Majik,og er vel en "billigmodell",tenkte å se på de forskjellige der nede,men aller helst få hørt denne spillern i ett oppegående anlegg på sikt(i hjemmeoppsett).....for kontrapungt regnes vel som en isærs oppegående sjappe!?

Heretter lover jeg å ikke krenke noen,ikke mene om noe jeg ikke kan osv...Når det er sagt,var innlegget over ment som spøk til Break_out,noe jeg syntes han tok veldig fint,med ett flott svar....Ser dette har blitt diskutert på andre linn tråder over her,mulig det var noe flåsete,men det var ikke ment sånn i allefall,om det kan være noe trøst.

Med dette håper jeg på tilgivelse hos menigheten her ;)for min uvitende sammenlikning med min rimelige scout platespiller. :eek:

Til Vidar:

Ja du har helt rett,jeg er fersk i gamet,og jeg har heller ikke mangfoldigene hyllemeter med vinyl,skapet fullt av pickuper,eller en spiller jeg har kjent i årevis,men jeg har lært en hel masse her inne av deg,og alle dere andre med mye erfaring,jeg kan vel ikke annet enn å beklage hendelsen :)

Du får ikke ta det så ille opp,men du skal vite at jeg respekterer alle dere her inne,som har årelang vinylerfaring...så er det sagt!

Mvh Espen Saatvedt.
Pleier egentlig ikke å være så snill når slike usakelige innlegg kommer opp, men jeg var lat den dagen og været var bra så...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fint å høre at det ikke var bare her det var bra vær i det siste :)

Har forresten byttet ut Ringmat med filtmatte, i anledning den ekstra direkteheten til KEF 205/2; synes som om Ringmat blir nesten smør på flesk da. Et spørsmål om balanse til syvende og sist vil jeg mene.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Vidar P skrev:

Har forresten byttet ut Ringmat med filtmatte, i anledning den ekstra direkteheten til KEF 205/2; synes som om Ringmat blir nesten smør på flesk da. Et spørsmål om balanse til syvende og sist vil jeg mene.

Mvh Vidar P
Har vært sol lenge nå, nesten som en lengter etter innevær med lengre lytteøkter ;)

Har selv returnert til filt på spiller og synes det fungerer bra. Hadde problemer med at filten klistret seg fast til platene før, men nå med platevasker så er det ikke noe problem lengre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
break_out skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Har vært sol lenge nå, nesten som en lengter etter innevær med lengre lytteøkter ;)

Har selv returnert til filt på spiller og synes det fungerer bra. Hadde problemer med at filten klistret seg fast til platene før, men nå med platevasker så er det ikke noe problem lengre.
Har brukt filt i etpar uker nå, den har ikke klistret seg ennå. Selv med plater som ikke er vasket. Men så har jeg endel planter i rommet nær LP12 (fukt etc).

Jeg synes kanskje personlig at Ringmat på LP12 har et hakk ekstra kvalitativt incisiv definisjon i bass og mellomtone, isolert sett; men koblet med ultra-ærlige og svært så direkte høyttalere som f.eks KEF 205/2, så kan det bli litt vel frempå, selv med Aro-arma som ellers er veldig naturlig i klangen.

Jeg skal sette opp mine Spendor S9e igjen i helga, tipper at Ringmat kommer på igjen da; vi får prøve og se.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar og break_out:
De nye filtmattene til Linn er tynnere og låter i mine (og andres ører) bedre enn de eldre. Billig oppgradering......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ; hva mener du med nye? Har du sånn ca år? Min er vel fra '95 tror jeg.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Planter ja, det hadde jeg glemt. Det skulle jo også være et av mine dempetiltak i lytterommet.

Er vi på filten igjen FZ, er det bedre resultat på begge sidene eller kun den ene ;).

Tror min matte er 2-3 år, er den ny nok?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Min var fra '97. Jeg kjøpte en ny matte for en kamerat med LP12/Ekos i fjor og tenkte jeg skulle prøvelytte på de to sidene. Det jeg umiddelbart hørte var at denne matta låt bedre enn begge sidene av min gamle. Kjøpte en ny samtidig med Keel'en og det andre stæsjet. Denne var enda tynnere enn den jeg kjøpte i fjor. Har ikke sammenlignet denne med fjorårsfilten eller med '97 årgangen enda. Kanskje det er som med vindruene, ikke alle årganger er like gode ;D

Uansett, Vidar, du har råd til å legge i et par hundrelapper i en fersk filt.....og hører du ikke forskjell kan du avbestille SuperNaimRIAA'en din og da sparer du noen titusener ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
Min var fra '97. Jeg kjøpte en ny matte for en kamerat med LP12/Ekos i fjor og tenkte jeg skulle prøvelytte på de to sidene. Det jeg umiddelbart hørte var at denne matta låt bedre enn begge sidene av min gamle. Kjøpte en ny samtidig med Keel'en og det andre stæsjet. Denne var enda tynnere enn den jeg kjøpte i fjor. Har ikke sammenlignet denne med fjorårsfilten eller med '97 årgangen enda. Kanskje det er som med vindruene, ikke alle årganger er like gode ;D

Uansett, Vidar, du har råd til å legge i et par hundrelapper i en fersk filt.....og hører du ikke forskjell kan du avbestille SuperNaimRIAA'en din og da sparer du noen titusener ;)
Forskjell i tykkelse ja.. Du justerte vel VTA mellom mattebyttene? Om ikke, så kan det jo være forskellen i nålevinkel du har hørt. Kanskje du ikke trives med så negativ VTA som du har trodd? :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
Forskjell i tykkelse ja.. Du justerte vel VTA mellom mattebyttene? Om ikke, så kan det jo være forskellen i nålevinkel du har hørt. Kanskje du ikke trives med så negativ VTA som du har trodd? :)
Og du er vel framme med skyvelæret og måler tykkelsen på LP'ene med etterfølgende VTA-justering før hver avspilling 8)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
toriamos skrev:
Og du er vel framme med skyvelæret og måler tykkelsen på LP'ene med etterfølgende VTA-justering før hver avspilling 8)
Næææh, jeg er jo kjent med problemet og har sørget for at alle platene i samlingen er like tykke....
VTA-justeringen på LP12 er jo laget av Fanden.

Topp Bunn