En liten Linn Sondek LP12 lek...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
VTA-justeringen på LP12 er jo laget av Fanden.
I tilfelle har Fanden gjort en god jobb, det er jo såre enkelt å justere VTA på Linn's armer.

S

Stover

Gjest
FZ skrev:
toriamos skrev:
I tilfelle har Fanden gjort en god jobb, det er jo såre enkelt å justere VTA på Linn's armer.
Nå vet jeg hvordan jeg har lært det, men hvordan går du frem egentlig....om du f. eks skulle justere mellom 2 mattebytter av ulik tykkelse?
Løsner umbrakoen, løfter/ senker, sikter osv?
:)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
Nå vet jeg hvordan jeg har lært det, men hvordan går du frem egentlig....om du f. eks skulle justere mellom 2 mattebytter av ulik tykkelse?
Løsner umbrakoen, løfter/ senker, sikter osv?
:)
Så lenge det er snakk om mindre justeringer, og det er det som regel, er det bare å gjøre som du sier. Teoretisk er det jo selvsagt mulig å tenke seg at man flytter så mye på høyden at det påvirker avstanden mellom P-klip og arm så mye at det introduseres sideveis krefter på armen, med det skal nok mye mer til enn slik justering vi snakker om.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er altså ikke noen stor fan av VTA-justeringssystemet til Linn. Armbasen (om det er det den heter) holdes på plass av en liten skrue som sitter mot en slisse eller spor. Skruen riper opp armbasen. Skruen roterer og har det av og til med å skru armen opp eller ned om man ikke holder igjen. Tar omtrent en fem - seks prøve og feilinger før VTA sitter som den skal. Dette er da ikke praktisk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Ekos har ikke denne slissen i armbasen. Linn har også gått bort fra skruen med fjær som de brukte på Ittok-armen for mer enn 15 år siden. Jeg har også sett en del grelle eksempler på at noen har skrudd til denne skruen alt for hardt slik at materialet når flytegrensen. Når dette er gjort deformeres stålet og det blir vanskelig å fininnstille VTA'en.
Linn advarer mot å dra til denne skruen for hardt fordi det skader armen. Det skal være mulig å dra til denne skruen så hardt at horisontallageret skades. Spesielt på Akito som har tynnere vegger enn Ittok og Ekos.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hvis jeg pensjonerer min Ekos2 blir det nok en slik en på Sondek'en :)

B

break_out

Gjest
Eneste aber for meg med SE armen er at den ikke kommer i svart ???

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Eneste aber for meg med SE armen er at den ikke kommer i svart ???
Titan lar seg nok ikke eloksere. Men ellers er jeg helt enig. Svart Ekos ser finere ut, min umiddelbare kommentar på Naim-forum da de viste de første bildene var: "Paint it black". (Bra låt forøvrig)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Den ARO'en din har blitt en hemsko, Vidar. Jeg vet du sikler etter "kjølen" og da må du pensjonere "pilen" ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Den ARO'en din har blitt en hemsko, Vidar. Jeg vet du sikler etter "kjølen" og da må du pensjonere "pilen" ;)
Joda, hadde nok kjøpt en Keel uten å blunke om jeg ikke samtidig måtte bytte arm. Enn så lenge får jeg bare vente og se. Platene (som ramler inn i høyt tempo om dagen forresten) lever i beste velgående i mellomtiden.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Joda, hadde nok kjøpt en Keel uten å blunke om jeg ikke samtidig måtte bytte arm. Enn så lenge får jeg bare vente og se. Platene (som ramler inn i høyt tempo om dagen forresten) lever i beste velgående i mellomtiden.

Mvh Vidar P
Får du virkelig tid til å høre på alle platene, Vidar. Døgnet har vel bare 24 timer i Kr.Sund også og noe av tiden skal gå med til jobbing og soving og andre nødvendigheter som en viss kontakt med resten av dem du omgir deg med ;)
Hvor stor er vinylsamlingen nå?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jobber med det. Det blir mange timer snurring i uka. Jeg er ikke nerda-off med hifi i sweetspot, så kan godt ha på ei plate mens jeg driver med andre ting også.

Men målet er vel som sådan ikke å konsumere maksimalt antall timer musikk; har jo litt samleglede med det også. Forhåpentligvis varer livet noen år til, kanskje blir det ikke mer vinyl å få tak i; kan umulig skade å ha en samling for fremtiden som det er spennende å dypdykke i, tenker jeg.

Nå kjøpte jeg nettopp rundt 100 vinylskiver fra Elusive (Classic, Speakers Corner, Testament etc); det tar ikke mange ukene å spille gjennom de; noen fester seg og returnerer kvikt til tallerkenen; andre var moro å høre men går i dvale for en tid. Morsomt det også.

Jeg er nok mer av en plate-entusiast og musikkelsker enn jeg er reinspikka hifientusiast egentlig. Setter meg langt heller og leser en biografi om en komponist enn en bok om rør eller kretskort. Setter meg også langt heller ned for å høre på Sonny Rollins enn på lyden i plata hans, evt lyden i den nyeste hifiboksen.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Setter meg også langt heller ned for å høre på Sonny Rollins enn på lyden i plata hans, evt lyden i den nyeste hifiboksen.
Uansett, mange av Sonny Rollins skivene har både musikalske og lydmessige kvaliteter som langt overgår de fleste. Visste du forresten at Sonny Rollins lenge nektet å spille inn i stereo da han syntes det var noe tullete greier. Slik sier ihvertfall soga........

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kunne ikke ha vært så veldig lenge, fordi både "night at Village Vanguard" (november '57) og "Way out West" (februar/mars '57) ble innspilt i stereo :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Kunne ikke ha vært så veldig lenge, fordi både "night at Village Vanguard" (november '57) og "Way out West" (februar/mars '57) ble innspilt i stereo :)

Mvh Vidar P
"Tenor madness" og "Saxophone Colossus" ble spilt inn i mono, men det var i '56 så det var vel kanskje ikke så rart.
Den som fortalte med dette var en kamerat som var en svoren Rollins fan med omtrent det som var av skivene hans. Har dessverre ikke mulighet til å få spurt ham igjen, han døde noen-og-tredve år gammel.....han hadde en stor jazz-samling fra han studerte i USA. Kjente foreldrene hans, men fikk meg ikke til å spørre om å få kjøpt dem. Håper de ikke ble kastet ihvertfall.

Topp Bunn