En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    DETTE har jeg tenkt på lenge! Tankene har gått omtrent slik: «Nei, nå har jeg jo kommet så langt, jeg har egentlig landet. Ikke vits å lage noen egen tråd nå....» Så går det noen uker (dager), så har jeg jammen forandret på oppsettet igjen. Da tenker jeg «hmmm.....at jeg ikke opprettet denne tråden før siste oppgradering. Da kunne jeg i hvert fall ha skrevet om det....». Og sånn går no dagan.

    Vel, nå er det jul og mange trege dager. Besøk av foreldre i stua, med begrensede muligheter for å spille musikk. Noe må man finne på.

    Så, jeg begynner her, jeg - med et bilde av nåværende status. Så får vi se hvor denne tråden tar oss.

    F4AEAC9F-6A1B-42C7-87A5-A15E6679BD97.jpeg


    Nåværende setup er nesten som på bildet, og som i signatur. Som jeg har delt i andre passende og upassende tråder, har jeg nytt analogoppsett på gang. Det ser cirka slik ut:

    CECC2004-9041-4677-AFE9-C9BA2F39494E.jpeg


    27760F07-E50A-4E11-88EE-BA54975BCF5A.jpeg


    Pickup er Audio Note IO I, kjøpt 3-400 timer gammel og er på vei fra Nederland, mens AN TT-TWO Deluxe med Arm-Three/II er bestilt nytt hos Stereofil og er henholdsvis 12 og 4 uker unna.

    Nottingham på bildet er nå tatt ned og Gyro SE er satt opp igjen. Sistnevnte vil holde fortet mens jeg venter på ny spiller. Monterer i første omgang IOI på Michell Tecnoarmen, deretter på Arm-Three når den kommer. Nottingham Spacedeck skal selges, også Gyro SE når ny spiller er ankommet. Jeg kommer til å gå bort fra to armer. Har lyst til å ha et «enkelt» oppsett der jeg ikke må vurdere hva jeg skal bruke hver gang jeg lytter. Skal kjøre den ene armen direkte i Audio Note M3 Riaa. Dermed ryker også EAR 834P snart.

    Det var litt om nåværende status og kommende planer. Har også noe annet småsnacks på vei, som vi kan ta etter hvert som det kommer. Kortsiktig plan i tråden er å fortelle litt mer om meg selv, og prøve å finne tilbake til, og dele, mest mulig av hifi-veien frem til hit. Håper noen gidder å henge med! :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Flott og spennende oppsett 👍😊 blir spennende å følge med her 👍
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med så mange AN produkter i benken henger en naturlig med :). Gratulerer med egen tråd Atle
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Som trådtittelen mer enn antyder - jeg er lydmann. I betydningen lydtekniker. Jeg er til og med noe så sjeldent som utdannet lydmann. Det er i tillegg min eneste utdanning, selv om jeg nå ikke jobber som lydtekniker lenger - men det får vi komme tilbake til etter hvert.

    Kom til Oslo i 1994 for å gå på det som da hette Norsk Lydskole, som etter hvert ble NISS, Westerdahls og som nå vel er en del av Christiania Høyskole. Da var jeg hele 22 år. Men musikk og lydinteresse hadde fulgt meg så lenge jeg kan huske. Noen av de første minnene jeg har er at jeg stod opp før hele familien. rushet ned på kjøkkenet, der jeg samlet alle kjøkkenstolene rundt meg og spilte på dem som et slagverk. Etter kornett i korps og akustisk gitar på musikkskole, fikk jeg endelig som tenåring tillatelse fra mine foreldre til å bytte elektrisk gitar og forsterker som jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene, inn i mitt første trommesett.

    Men før det, etter å ha løyet på alderen som 12-åring (man måtte være minst 13), og fått jobb som avisbud hos Stavanger Aftenblad, kjøpte jeg meg det jeg ønsket meg mest. Det så ganske nøyaktig ut som dette, selv om bildet er funnet på nettet:

    FC31D792-B2B9-439B-AB9B-B75203F5ADA0.png


    Frem til det, brukte jeg denne til å ta opp yndlingslåtene fra 10 i skuddet (og DER hørtes jeg veldig gammel ut!):

    49A0F672-9E51-4B44-B804-16A5969FF7A2.png
     
    Sist redigert:

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    413
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med egen tråd og flott anlegg 👍🙂.

    Ser det snart er kun en komponent som ikke er AN. Går du med noen planer om å bytte ht også?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det, @Stein Ivar. Ingen stor hemmelighet at jeg har blitt ganske så betatt av Audio Note, nei :) Men ingen planer om å bytte Doxaene i Audio Note. Hovedårsaken til det er at jeg regner med å måtte doble og kanskje nesten tredoble prisen for å oppnå tilsvarende med Audio Note høyttalere. Kjøpt nye, vel og merke. Er veldig glad i Doxane og de har bare stått her siden oktober. Blir ikke veldig overrasket over meg selv om det på et tidspunkt kommer AN-høyttalere inn - må bare prøve en gang - men i første omgang står oppgraderinga av 8.2 til 8.2 Signature høyere på planen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.474
    Antall liker
    57.150
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen med egen tråd. 👍
    Ikke så mange som har Audio Note platespiller. 🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Takk. Nei, det har jeg merket når jeg har prøvd å finne noe brukt :) Og de få som har, ønsker tydeligvis å fortsette med det.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    881
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Som AN-mann selv er jo dette et oppsett og en tråd det er forpliktet å følge med på! 😃. Ser veldig bra ut!

    Har forøvrig fått høre raskt på Doxa 8.2 Signatur hos Trond for en stund tilbake, og må si at det er noen fantastiske høyttalere! Dette var da spilt på Doxa-forsterkeri...

    Uansett; grattis med egen tråd! 👍
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kjekt å se at du fikk deg en egen tråd 😊
    Det skal bli spennende å følge med!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Egne tråder, det liker jeg. Da det i tillegg er så mange AN komponenter, så er det en forpliktelse og følge tråden din. Gratulerer! 😀
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    14.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Men før det, etter å ha løyet på alderen som 12-åring (man måtte være minst 13), og fått jobb som avisbud hos Stavanger Aftenblad, kjøpte jeg meg det jeg ønsket meg mest. Det så ganske nøyaktig ut som dette, selv om bildet er funnet på nettet:

    Vis vedlegget 685116
    Gratulerer med egen tråd og flott oppsett! Jeg hadde eksakt samme Fisher rack som tenåring. Mener jeg kjøpte det for konfirmasjonspenger:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Takk for så mange hyggelige gratulasjoner, alle sammen! Dette var en veldig fin start på noe som kan oppleves som litt skummelt for trådstarter. Men dette er jo bare hyggelig, og føyer seg inn i rekken av gode opplevelser med hifi-folket :)

    More to come. I dag fikk jeg en spennende pakke i postkassen...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Siden jeg liker bedre å se fremover enn å mimre om det som har vært, kommer denne tråden til å gå litt frem og tilbake i tid. Kommer straks til å fortsette på den kronologiske hifi-vandringen min, men først litt mer nåtid.

    Første skritt mot nytt vinyloppsett; finansiering. I dag blir denne demontert, pakket og sendt til Canada.

    A9277824-1935-4184-B84B-1886DD603F8D.jpeg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med spennende tråd Atle !
    Denne skal følges :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Dette så aldeles strålende ut med Nottingham Analog Spacedeck, Audio Note elektronikk og Doxa 8.2 høyttalere. Det virker heller ikke til å være spesielt ueffent det som kommer inn når Nottingham og Gyrodecket ryker ut. Å så har jo herremannen en profesjon som vil kunne avstedkomme nyttige synspunkter på gjengitt lyd.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    881
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ser i signaturen din at du har CD-spilleren jeg hadde i mitt neste historiske oppsett, Gjomle :)
    Ja, den Cd-spilleren står mest til pynt, men det hender den er i bruk :). Når det er sagt; det er en seriøs spiller med masser av kvalitetsfølelse, på tross av sin relativt høye alder! Låter riktig så bra 👍.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    I 1994 var jeg kun en hårsbredd unna å hoppe av fra Blindern og begynne på Norsk Lydskole, jeg også. Tenk hvor annerledes verden kunne sett ut om vi møttes 25 år tidligere, Atle. Mest sannsynlig hadde vi nok dannet en troika knyttet til lydproduksjon og AN-fanatisme sammen med Steve Hoffman😄
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I sterk tvil, om jeg skal poste dette innlegg, for å kritisere Doxa høyttalere = stooor vrede tilbake.
    Men, fordi trådstarter er den han er (hans egen fortelling om seg selv og sin lærdom og interesse for lyd), så tar jeg sjansen.

    Bevares, disse Doxa høyttalerne spiller da bra, for all del. Men, jeg kan ikke forstå at så mange er fornøyde med øvre mellomtone på disse - klarer ikke for alt i verden å erklære overfor meg selv at (eksempel Kari Bremnes sin stemme) gjengis godt nok - mener i fullt allvor at det mangler litt "oppløsning/klarhet" i nettopp øvre mellomtone. Forøvrig et frekvensområde som for dissse Seas driverne neppe tilhører deres fremste genskaper, slik jeg ser det.

    Dette innlegg er absolutt ikke til for å terge Doxa-venner! Jeg undrer meg bare oppriktig over at ikke flere oppdager det som for meg er en slags mangel ved Doxa høyttalere, noe jeg mener har vært tilfelle de to drøye tiårene jeg har lyttet til merkets forskjellige høyttalere.

    På den annen side er de fleste høyttalere (som Troels Gravesen hevder konstant) et slags kompromiss... Men, for meg (!) forblir ikke god nok gjengivele av menneskestemmer et for stort negativt aspekt ved en høyttalerkonstruksjon. Samme mener jeg er tilfelle med B&W 802D3, men hvor lillebror 805D3 gjengir dette aldeles fremragende, for å ta et eksempel til.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    10.991
    Spennende anlegg og spennende planer. Dette kommer jeg til og følge med på. ;)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.817
    Antall liker
    17.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    I sterk tvil, om jeg skal poste dette innlegg, for å kritisere Doxa høyttalere = stooor vrede tilbake.
    Men, fordi trådstarter er den han er (hans egen fortelling om seg selv og sin lærdom og interesse for lyd), så tar jeg sjansen.

    Bevares, disse Doxa høyttalerne spiller da bra, for all del. Men, jeg kan ikke forstå at så mange er fornøyde med øvre mellomtone på disse - klarer ikke for alt i verden å erklære overfor meg selv at (eksempel Kari Bremnes sin stemme) gjengis godt nok - mener i fullt allvor at det mangler litt "oppløsning/klarhet" i nettopp øvre mellomtone. Forøvrig et frekvensområde som for dissse Seas driverne neppe tilhører deres fremste genskaper, slik jeg ser det.

    Dette innlegg er absolutt ikke til for å terge Doxa-venner! Jeg undrer meg bare oppriktig over at ikke flere oppdager det som for meg er en slags mangel ved Doxa høyttalere, noe jeg mener har vært tilfelle de to drøye tiårene jeg har lyttet til merkets forskjellige høyttalere.

    På den annen side er de fleste høyttalere (som Troels Gravesen hevder konstant) et slags kompromiss... Men, for meg (!) forblir ikke god nok gjengivele av menneskestemmer et for stort negativt aspekt ved en høyttalerkonstruksjon. Samme mener jeg er tilfelle med B&W 802D3, men hvor lillebror 805D3 gjengir dette aldeles fremragende, for å ta et eksempel til.
    Skal ikke mene noe åpent om hvorvidt man skal poste slike spørsmål i andres nystarta hjemme hos tråder, men hadde vel ikke skadet med en liten "Flott oppsett", "Gratulerer med egen tråd" eller noe tilsvarende når du først var her fremfor å "disse" trådstarters utstyr? :) Doxa

    IMHO Jørgen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn