En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bekjenne at jeg fortsatt er i en form sjokktilstand over disse 300B monoblokkene: 11 watt er alt som skal til for å rocke, groove og by opp til dans :cool:

    Har akkurat nå arbeide hjemme og kan sitte å digge musikk, så jeg tenkte at jeg kunne ta opp igjen tråden her med å anbefale musikk. Jeg har nylig oppdaget, sikkert mange her som har vært tidligere ute med å finne, Sophia Zelmanis vakre plater. Innen sing-and-songwriter tradisjonen er dette lavmælt, enkelt og vakkert. Jeg har nå fått en hel haug av hennes skiver, hun har faktisk gitt ut mange, men kan også anbefale den siste skiva; Soul, som en begynnelse. For dere som er opptatt av å lytte på anlegget mer enn musikken, så kan dere spille siste sporet på Soul :rolleyes:

    Sophias Soul.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    En annen skive som sterkt kan anbefales, og fra en helt annen musikksjanger enn den forrige, er Frank Oceans Channel Orange. Han er en del av den nye generasjonen R&B/hip-hop/soul, og etter min smak så lover dette godt. Her kan jeg ikke love audiophile lydopptak, men det bør ikke stoppe oss fra å lytte på musikken :p

    Channel Orange.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har fått tatt litt bilder av den nye stua. Her er noen bilder:

    IMG_1754.jpg


    IMG_1755.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er veldig fornøyd med den nye leilighetens lydforhold. Vi totaloppusset hele greia, noe som er en fordel når er interessert i lyd. Vi fikk hele kåken lydisolert, så her er det bare å spille på :cool:. Fikk også satt inn egne strømkurser. Jeg sitter midt i rommet ved sweetspot med lang avstand til bakvegg. På hele bakveggen er det bokhyller, noe som bidrar til å dempe lyden. Tregulvet har en ruglete og grov overflate, med tydelige spor etter høvlingen, noe som også synes å virke dempende på refleksjoner (har ikke sjekket dette veldig, men opplever liten endring om jeg legger teppe foran lytteposisjon.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er det jo disse jeg sitter og titter på når jeg lytter

    IMG_1756.jpg


    IMG_1757.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    De nye 300B monoblokkene har mange innstillingsmuligheter, og med det har jeg gjort meg noen erfaringer som kanskje er av interesse for flere:

    For det første ble jeg overasket av at Tannoy Kensington SE, som nominelt oppgis til å være en høyttaler med 8 ohm, drives best på innstillingen på forsterkerne som er tilpasset høyttalere med en motstand mellom 12-20 ohm, fremfor innstillingen som er tilpasset 4-8 ohm. Den eneste målingen av impedansekurven på Kensington jeg har funnet er fra HiFi World september 2006. De skriver at høyttaleren har en impedanse på «9,3 ohm overall». Jeg er usikker på hva «overall» betyr, men det viser vel at motstanden er generelt høy. De viser også en graf, som er vanskelig å tyde på grunn av liten skrift, men det kan synes som at impedansen ikke går så lavt i bassen, men relativt høyt i deler av de høyere frekvenser. Uansett, er det overraskende at denne innstillingen skulle likevel gjøre at bassen blir stram, kroppslig og uanstrengt. Eller, kom gjerne med innspill, dere som har greie på dette?

    For det andre, er det overaskende at støynivået er så lite sammenfallende med opplevelsen av detaljer og transparens i musikken. Jeg har mange ganger lest at en, gjerne SS forsterker, har en fullstendig stille bakgrunnsstøy og at det dermed oppleves som at detaljer i musikken blir tydeligere. På disse 300B monoblokkene kan du stille trinnvis graden av negativ feedback. Det betyr blant annet at desto høyere negativ feedback, jo mindre gain og med det mindre støy. Jeg spiller nå på bare 3 dB negativ feedback, noe som innebærer høy gain, og relativt mye støy i høyttalerne (som har 93dB sensitivitet) på tomgang. Likevel har jeg aldri hørt Kensington spille mer detaljert og transparent før. Skjønne det den som kan, kom igjen gjerne med innspill for å opplyse meg om det tekniske.

    For det tredje, opplever jeg å ha mer trøkk på single-ended innstilling, som bare utgjør 11 watt, enn i push-pull drift, med 24 watt. Merkelig?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Satte i dag opp Snapperne slik at jeg kunne sammenlikne litt mer systematisk med Neo-Classic 300B blokkene. Det er helt tydelig en huslyd i Manley utstyr. Så selv om jeg lyttet til Snapper som en push-pull forsterker og 300B som single ended, så var det påfallende lik lydsignatur. Forskjellene var primært på tre områder: bassen har noe mer klangfarger med 300B men også noe mer fremtredende. Bassen er nok det, som noen vil kalle, "tørrere" med Snapper. Jeg foretrekker bassen i 300B blokkene. Den holografiske romfølelsen, spesielt dybde perspektivet, er større og bedre med 300B. Og til slutt, magien i vokalregisteret er uslåelig med 300B. Så kortfattet kan en vel si at du at 300B blokkene har alle kvaliteten til Snapper, men er bedre på enkelte parametere. Eneste fordelen med Snapper er at de kan spille høyere; på Kensington kan de spille så høyt at det gjør vondt før det vrenger. 300B blokkene spiller høyt, men ikke ved smertegrensen.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Snapper.jpg


    Legger ved et bilde til.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Gedigent oppsett det der, Oslo2, oser seriøs hifi av de Manley`ene. Fine bilder, kan bli konvertitt fra transistor av mindre :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    You must come over to the dark side - to the the glowing force!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Etter den positive overraskelsen Frank Ocean og skiva hans Orange Channel fra i sommer, ble jeg inspirert til å sjekke litt mer ut av ungdommens nye RnB/soul skiver. Jeg har jo ofte blitt sittende å høre på neo-soul, som selvfølgelig er soul'en som kom da jeg var yngre. Må si jeg igjen har blitt positivt overrasket av denne nye pop'en. For eksempel den nye skiva til Brandy er jo skikkelig fengende. Kanskje ikke så rart at det fenger, men jeg er jo ikke akkurat i målgruppa. Jeg kan heller ikke si jeg visste så mye om dama før, men skjønner jo etterhvert at hun har holdt på en stund. For andre i en form for livskrise som har lyst til å lytte til ungdommens musikk, så kan denne anbefales. Jeg er jo ikke for å avskrive musikk bare ut i fra snobbethet :rolleyes:
    brandy.jpg
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Litt usikker på om det er flere som er interessert i moderne R&B og soul, men tenkte jeg kunne anbefale et par skiver til fra den unge generasjonen som er med på å prege denne musikksjangeren. For tiden går det mye i denne stilen. Alle disse skivene - Frank Ocean, Miguel, Brandy og Drake - er ultra-kommersielle, men har vekket min musikalske interesse fordi de også er innovative og ektefølte i uttrykket O0
    Miguel1.jpg

    Miguel2.jpg

    Drake.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.583
    Antall liker
    106.792
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden er herved SlukApprobert.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden tror jeg ikke jeg har sett før, Onepoint-source og 300b liker vi! Spiller mye av den samme musikken også, Drake synes jeg har noen låter innimellom som er bare helt utrolig vakre, spilles ofte her i huset. Flott tråd! :cool:
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Takk for musikktips! Har selv hørt mye på R&B i det siste, Brandy er ny for meg mens Frank Ocean, Drake og Miguel har jeg hørt mye på. Liker også The-Dream, eller Terius Nash som han heter og har gitt ut et album som. Kanskje litt på siden, men vil gjerne tipse om Kendrick Lamer som har gitt ut et album som heter good kid, m.A.A.d city. Det er hip-hop, men jeg føler det er en del fellestrekk med tidligere nevnte artister.

    Fantastisk flott anlegg og stue du har fått. Inspirerende!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden tror jeg ikke jeg har sett før, Onepoint-source og 300b liker vi! Spiller mye av den samme musikken også, Drake synes jeg har noen låter innimellom som er bare helt utrolig vakre, spilles ofte her i huset. Flott tråd! :cool:
    Fint å vite at det er flere som hører på denne musikken, kom gjerne med tips :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Takk for musikktips! Har selv hørt mye på R&B i det siste, Brandy er ny for meg mens Frank Ocean, Drake og Miguel har jeg hørt mye på. Liker også The-Dream, eller Terius Nash som han heter og har gitt ut et album som. Kanskje litt på siden, men vil gjerne tipse om Kendrick Lamer som har gitt ut et album som heter good kid, m.A.A.d city. Det er hip-hop, men jeg føler det er en del fellestrekk med tidligere nevnte artister.

    Fantastisk flott anlegg og stue du har fått. Inspirerende!
    Selv takk flippin: jeg skal sjekke ut t. Nash, the-Dream skal jeg høre nærmere på. K. Lamar har jeg lest en del om i det siste. Er ikke Lamar mer rap enn soul; skal uansett høre på det i morgen ;-)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig oppsett og ikke minst en stue som hadde sklidd rett inn i interiørmagasinet!
    Forøvrig flott tips med Sophie Zelmani!!
     
    Sist redigert:

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig oppsett og ikke minst en stue som hadde sklidd rett inn i interiørmagasinet!
    Forøvrig flott tips med Sophie Zelmani!!
    Takk for hyggelig tilbakemelding pahf. Litt usikker på om jeg liker å bo i et interiørmagasin :rolleyes:
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Har egentlig ikke helt kommet meg etter lyttekvelden i går. Vi brukte en god stund på å eksperimentere og leke oss med alle de ulike innstillingsmulighetene disse monoblokkene har. Så kom vi til at vi fikk en fantastisk åpen, holografisk, lettflytende og differensiert lyd på rolige vokalbaserte låter. Det falt fra han ene at "nå kommer du vel nesten ikke til å høre på funk lenger, men bare singsongwriter musikk." Ja, ja... tenkte jeg, det er ikke så ille. Men jeg liker jo ikke at forsterkerne skal bestemme musikksmaken, så vi tenkte at vi måtte teste litt gamle og dårlige innspillinger. Vi dro frem noen 16bits gamle innspillinger med Rolling Stone. Fytte ****... det svingte og spilte som aldri før. Vi satte på noen dårlige innspilling av Curtis Mayfield, og det samme igjen. På 2 x 11 watt single-ended så smalt det i vei i stua. Ikke like høyt og med de store dynamiske svingningene som med Snapper, men med et nærvær, separering av instrumenter, romfølelse og oppløsning som var til gispe av. Når det i tillegg har en kropp og tyngde i bassen, som selv ikke Snapper'ne har, så var vi helt frelst, låt etter låt :)
    Må si dette var interessant lesning :). Som Snapper eier selv er jeg er utrolig godt fornøyd med både nærvær, separering av instrumenter, og bass, men med enda mer av dette kan jeg definitivt forstå gleden!
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    opera: Du er selvfølgelig velkommen til en lyttekveld. Bare gi lyd fra deg, så blir det 300B musikk i stua :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ca 2 minutter ute i klippet har vi prinsen over gitar!

    [video=youtube;BgRLrOyxUBo]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BgRLrOyxUBo[/video]
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden har ligget stille en god stund. Nå skjer det ting med anlegget. Har solgt mine elskelige Tannoy Prestige Kensington SE til et hyggelig musikkelskende ektepar. Eksperimenterer med ekstreme strømrensere og diverse. Har planer for høsten med nye høyttalere :confused: Kan si så mye som at jeg holder det innen Tannoy familien, selvfølgelig, spiller jo med Manley :cool:
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da fant jeg tråden din Oslo2, den er nok ikke 100% oppdatert, nei.:)

    Det var veldig hyggelig å besøke deg her i forrige uke, må takke for den.

    Det meste med kvelden var veldig bra: den italienske vinen (Brunello?) var som balsam, den hjemmelagde IPAen fra den blide Opera hadde sin humle den, frisk og fin, T-skjorta til Steingrim var røff og fin (som Manley?). Og lyden fra anlegget var så rik og flott at pelsen reiste seg opp på meg, og det til tross for musikk som ikke var helt i min gate. Da er nok lyden bra, du.... Jeg var veldig sliten den kvelden, men etter fem minutter i sweetspot var det som blåst bort.

    Eneste mulige lille aber var vertens supre gjestfrihet og engasjement. Det ble nesten vanskelig å være asosial og gravalvorlig og konse på musikk og anlegg og slikt noe, jeg klarte nesten ikke mobbe deg for musikksmaken engang:). Det ble rett og slett urtrivelig, ikke bra:cool:.

    Men rakk da å høre på godlyden og få hørt på musikk jeg ikke hører til daglig (alltid verdifullt det). Rakk også å kaste et par blikk på en utrolig vakker forforsterker (jo'a, alle komponentene dine var en fryd for øyet, men den preen var noe for seg selv). Akkurat kjøpt meg en Manley pre selv og har allerede begynt å sikle etter en annen. Angrer nesten på at jeg kom innom, hehe.

    En meget fin kveld.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Da fant jeg tråden din Oslo2, den er nok ikke 100% oppdatert, nei.:)

    Det var veldig hyggelig å besøke deg her i forrige uke, må takke for den.

    Det meste med kvelden var veldig bra: den italienske vinen (Brunello?) var som balsam, den hjemmelagde IPAen fra den blide Opera hadde sin humle den, frisk og fin, T-skjorta til Steingrim var røff og fin (som Manley?). Og lyden fra anlegget var så rik og flott at pelsen reiste seg opp på meg, og det til tross for musikk som ikke var helt i min gate. Da er nok lyden bra, du.... Jeg var veldig sliten den kvelden, men etter fem minutter i sweetspot var det som blåst bort.

    Eneste mulige lille aber var vertens supre gjestfrihet og engasjement. Det ble nesten vanskelig å være asosial og gravalvorlig og konse på musikk og anlegg og slikt noe, jeg klarte nesten ikke mobbe deg for musikksmaken engang:). Det ble rett og slett urtrivelig, ikke bra:cool:.

    Men rakk da å høre på godlyden og få hørt på musikk jeg ikke hører til daglig (alltid verdifullt det). Rakk også å kaste et par blikk på en utrolig vakker forforsterker (jo'a, alle komponentene dine var en fryd for øyet, men den preen var noe for seg selv). Akkurat kjøpt meg en Manley pre selv og har allerede begynt å sikle etter en annen. Angrer nesten på at jeg kom innom, hehe.

    En meget fin kveld.
    Selv takk for en fin lyttekveld :) morsomt at du fant den gamle tråden min. Den er nok ikke helt oppdatert, men "ånden" i anlegget er det samme: Tannoy og Manley. Si i fra så tar vi en lyttekveld til. Interessant å høre ditt anlegg også.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Men da tar vi flere kvelder da, her og der.
    Du peprer meg med Prince, og så får du Otis Redding et co i retur.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn