BigSwifty
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 07.06.2004
- Antall liker
- 3.915
Ikke lett å komme med nye ideer her, Høvding ? Fristende å sitere Gordon Gekko "If you want a friend, get a dog!" Stå på !
Jeg er enig i at vi trenger en kategori som f.eks. kan kalles for "Lytteerfaringer", og hvor en kan diskutere hvordan en oppfatter ulike komponenter lydmessig uten at en trenger å forsvare det en hører utifra en vitenskapelig ståsted.
Det er sikkert mange som vil si at dette blir helt feil da vitenskap og lyd henger nøye sammen, men det er veldig mange som lytter til hi-fi komponenter som ikke kan så mye om teknikk, og for mange dreier denne hobbyen seg kun om lytting, og ikke så mye om hvorfor.
Det vurderes å lansere et støttemedlemskap/vip-del på HFS som vil gi brukerne en rekke fordeler, og i denne sammenheng vurderes det også å ha et par kategorier på forumet som kun er tilgjengelig for støttemedlemmer. Fordelen for oss er at vi vil vite hvem som har betalt for støttemedlemskap, og det vil være enklere å håndheve reglene i disse kategoriene av flere åpenbare grunner. En av de tiltenkte kategoriene er nettopp "Lytteerfaringer".
Personlig er jeg av den oppfatning at alle sider av en sak bør diskuteres (såfremt en tar ballen og ikke mannen), men jeg synes det bør være mulig å separere diskusjoner som omhandler lytteerfaring og teknikk. Selv om all verdens vitenskap tilsier at kabler er basert på voodoo og snåsa, så er det veldig mange som ønsker å diskutere hva de hører, og som ikke kommer til å endre mening angående hva de hører uansett hvor usannsynlig det måtte være for de som er teknisk belært.
Mer om dette kommer litt senere, og hvis noen føler for å diskutere dette, så start en egen tråd under Kommentarer og hjelp til forumet.
Mvh
Høvdingen
Var det bare meg som så det selvmotsigende i dette?... så er det veldig mange som ønsker å diskutere hva de hører, og som ikke kommer til å endre mening angående hva de hører uansett hvor usannsynlig det måtte være for de som er teknisk belært.
Høvdingen
Du har selvsagt rett, men med "lyttekroken" etablert kan man fnisende henvise de indignerte dit når de bærer seg over vranglære og vantro. Det spørs vel om de vil trives i reservatet, men det vil være et tilbud om et alternativt sted å være for dem som mener at hvordan HiFi-utstyr virker er helt uvedkommende på et HiFi-forum.o.t.
Jeg har inntrykk av at de fleste diskusjoner om lytteerfaringer går i fred og fordragelighet (og mange av dem dør ut etter relativt få innlegg), også når det gjelder boutiquekabler. Det er «prinsippdiskusjonene» og når erfaringene «allmengjøres», at possisjonene blir tilspisset og nye avdelinger vil ikke endre på det.
mvh
KJ
Tiltredes! Hadde man bare klart å holde seg til topic (sier jeg, som slett ikke alltid er så flink til det!) Men, av en eller annen grunn er det noe ved temaet kabler, som gjør at det lett sklir ut.Utgangspunktet for denne tråden er verken lytteopplevelser eller teknikk - det er stilt spørsmål om 6.000 kroner for en nettkabel er rimelig. Klart at meningene spriker. Det blir som å spørre en gruppe mennesker om de synes biff er dyrt.
Mener man at man ikke hører forskjell på kabler - da er jo saken grei: da er enhver ekstra kostnad for kabler urimelig. Analogt med biffen: liker man ikke biff, spiller det ingen rolle hva den koster. Mener man derimot at man hører forskjell - enten det er reelt, er subjektivt eller er placebo - må man vurdere om forskjellen er verdt 6.000 kroner. For noen KAN forskjellen i lytteopplevelse og opplevd totalkvalitet være verdt merprisen - uavhengig av hva kabelen koster å produsere, eller hva kabelen "burde" koste, rent teknisk.
Så det koker ned til at noen synes at 6.000 kroner er en urimelig pris, mens andre synes at det høres helt greit ut. Hva er problemet? Ikke noe som man trenger en VIP-avdeling for å håndtere, spør dere meg.
Det er vel ikke snakk om straff, men et vernet område der det er begrenset hva man får lov til å skrive. KJs poeng er vel at en del kabelentusiaster sliter med at det dukker opp ordvekslinger og tematikk de ikke liker, og da kan det være fornuftig å gi dem en liten krok der reglene er strenge. Til sammenligning: På skøytebaner får man ofte ikke ha med kølle og puck på søndager, for da blir det skummelt og utrivelig for kvinner og små barn. Poenget er uansett at det er noen kvalifiserte lyttere som ikke tåler tekniske betraktninger, men all den tid denne gjengen* er liten må lyttekroken bli en liten spesialavdeling for spesielle, spesielt interesserte.Men, skal man først opprette en "lukket avdeling", burde det etter min mening ikke være de med "Lytterfaringer" som skal bures inne og straffes på pungen, jfr KJ i debattens innlegg nr 1243.
Æsj, nå var du sneversynt og kjip! Jeg hadde allerede strøket den verbale blådressen!Jeg tror vi legger tanken om VIP-kategorier på is, men det var greit å lufte ideén.
Mvh
Høvdingen
Men i en ræ....hølfri sone er det lett å bli forstoppet, husk det. Plumbo hjelper selvsagt på tette sluk.Æsj, nå var du sneversynt og kjip! Jeg hadde allerede strøket den verbale blådressen!Jeg tror vi legger tanken om VIP-kategorier på is, men det var greit å lufte ideén.
Mvh
Høvdingen
Topic er om et nettkabel til 6.000 kroner kan forsvares, og det har ikke bare å gjøre med den enkeltes rett til å bruke egne penger på hva de vil (folk kan spyle pengene sine ned i dass for alt jeg bryr meg). Det har vel så mye å gjøre med at dette er et produkt som markedsføres basert på svada, feilinformasjon og en begrepsbruk som ikke hører virkeligheten til.Tiltredes! Hadde man bare klart å holde seg til topic (sier jeg, som slett ikke alltid er så flink til det!).
Så hele HFS skal være faktafri og vitenskapsfri sone, forutenom (feks) tech-hjørnet? Igjen, jeg synes sånt vil være temmelig sekterisk.Men, skal man først opprette en "lukket avdeling", burde det etter min mening ikke være de med "Lytterfaringer" som skal bures inne og straffes på pungen, jfr KJ i debattens innlegg nr 1243.
Hva er godlyd orso? Er det din subjektive oppfattelse som definerer den, eller sammenligner du kolonner med tall og grafer for å komme frem til dette begrepet?Alle virkelig gode anlegg er basert på vitenskap og gode målinger. Og kabler er ikke det man fokuserer på da. Godlyden ligger helt andre steder.
Sammenligningen er feil. Den reelle parallellen til hifi er at passasjerene skal bedrive styrkeberegning mens de flyr.Vel, neste gang du kjører over en bro eller setter deg i et fly får du håpe at ingeniørene hadde et dogmatisk forhold til bjelkenedbøyning, strekkfasthet, utmattingsbrudd og sikkerhetsfaktorer.
Ikke enig. Nå er riktignok kvakksalverloven fjernet, men skal da det ikke være lov - uavhengig av hva folk opplever - å diskutere det faktum at produkter selges og markedsføres basert på utlegninger som ikler seg vitenskapens drakt, men i innhold overhodet ikke har noen vitenskapelig etterettelighet?Mener man at man ikke hører forskjell på kabler - da er jo saken grei: da er enhver ekstra kostnad for kabler urimelig. Analogt med biffen: liker man ikke biff, spiller det ingen rolle hva den koster. Mener man derimot at man hører forskjell - enten det er reelt, er subjektivt eller er placebo - må man vurdere om forskjellen er verdt 6.000 kroner. For noen KAN forskjellen i lytteopplevelse og opplevd totalkvalitet være verdt merprisen - uavhengig av hva kabelen koster å produsere, eller hva kabelen "burde" koste, rent teknisk.
Ja, det gjør ihvertfall jeg. Tilbragte en søvnløs natt i økonomiklasse på Turkish Airlines over Sentralasia med å utlede differensialligningene for vibrasjon og nedbøyning av bærekryssene i racket mitt, for så å løse dem og deretter bygge rack når jeg kom hjem. Ja, det var en veldig lang flight. Aldri mer.Sammenligningen er feil. Den reelle parallellen til hifi er at passasjerene skal bedrive styrkeberegning mens de flyr.Vel, neste gang du kjører over en bro eller setter deg i et fly får du håpe at ingeniørene hadde et dogmatisk forhold til bjelkenedbøyning, strekkfasthet, utmattingsbrudd og sikkerhetsfaktorer.
;DSå hvorfor bytter man til stadighet deler på denne flyvemaskinen sin da, om ikke å få en bedre opplevelse som passasjer?
Slett ikke. Jeg syntes i utgangspunktet ikke noe om idéen om en VIP-kategori, spesielt ikke hvis noen skulle bli nødt til å betale. Men hvis man nå skulle opprette en slik kategori, måtte noen "blø". Og da syntes jeg det ble feil hvis disse "bløderne" ble den almene hop, som er fornøyd med det de hører, eller tror de hører, og ikke har noen peiling overhodet på hvorfor de hører det de tror de hører. Men det har jo bare akademisk interesse nå, da hele tanken er lagt død.Synes forsåvidt det er greit med et faktafritt hjørne, eller en vernet krok der det ikke er lov til å diskutere fakta og vitenskap om man vil, selv om det imo bare aktualiserer snåsaparallellen. Imidlertid tror jeg at det vil bli begrenset aktivitet der, og jeg tror i hvert fall ikke det vil gjøre at "skyttergravskrigene" i tråder som dette forsvinner. De mest høylytt indignerte dukker jo støtt og stadig opp både i Tech-hjørnet og under Forskjeller og Testmetodikk, jeg vil påstå langt oftere enn "teknokratene" invaderer såkalte lyttetråder. Enkelte har et latent behov for å trolle, komme med nedsettende karakteristikker av sine med-/motforumister og fyre opp til krangling, sånn er det bare.
Topic er om et nettkabel til 6.000 kroner kan forsvares, og det har ikke bare å gjøre med den enkeltes rett til å bruke egne penger på hva de vil (folk kan spyle pengene sine ned i dass for alt jeg bryr meg). Det har vel så mye å gjøre med at dette er et produkt som markedsføres basert på svada, feilinformasjon og en begrepsbruk som ikke hører virkeligheten til.Tiltredes! Hadde man bare klart å holde seg til topic (sier jeg, som slett ikke alltid er så flink til det!).
Så hele HFS skal være faktafri og vitenskapsfri sone, forutenom (feks) tech-hjørnet? Igjen, jeg synes sånt vil være temmelig sekterisk.Men, skal man først opprette en "lukket avdeling", burde det etter min mening ikke være de med "Lytterfaringer" som skal bures inne og straffes på pungen, jfr KJ i debattens innlegg nr 1243.
Jeg bruker en sånn, den fulgte med Sonos'en, og er hvit. Bruker egentlig denne TDK Analoge Audio Interconnect 2 meter Audio Kabels Standaard | TDK - Life on Record, bare for å være "sikker" og "seriøs"Hvis en kan stille et vennligsinnet spørmål til kabel skeptikerne om hvilke kabler de bruker og hvilken parameter var viktig ved dette valg.
Asbjørn fortalte relativt tidlig i tråden om hans kabler og ved å ha følgt endel av hans innlegg i ander tråder så føler jeg også at jeg forstår hans strategi og valg.
Andre snakker litt som om "hvis kabelen leder signalet er det godt nokk", og da farer mine tanker litt spøkefullt til slike "lakris snorer".
Vis vedlegget 232072
Siden vi tross alt er på HFS går jeg ut fra at lista ligger noe over dette.
Ikke hør på ingeniørene.Deres enestående faglige kunnskap er oppskrytt
Forsyn dere
ingeniør tabber�-�Startsiden�s�k
dreamliner problems�-�Startsiden�s�k
VW Golf IV: – Må jeg virkelig på verksted for å skifte lyspære?�|� broom.no - alt om motor - biler, bruktbiler, biltester og bilmerker
feilkonstruert�-�Startsiden�s�k
feilkonstruksjon�-�Startsiden�s�k
osv,osv,osv osv....
Joda, det er menneskelig å feile. Men hvis det var regelen heller enn de spektakulære unntakene, ville du ikke tørre å sette deg inn i en bil, ta en heis, reise med fly eller båt, telefonen din ville ikke virke, oppvaskmaskinen ville ta fyr jevnlig, og iPaden jeg skriver dette på ville ikke eksistere. Det er jo ikke helt slik det er. Se deg om, mann.Ikke hør på ingeniørene.Deres enestående faglige kunnskap er oppskrytt
Forsyn dere
Jeg er for slike diskusjoner, jeg - og på ingen måte tilhenger av tvilsom markedsføring. For min egen del bruker jeg aldri noe annet enn de strømkablene som produsenten har funnet det for godt å putte i esken sammen med utstyret - hvis jeg ikke heller bruker noen jeg har plukket med meg fra avdankede PCer og slikt på jobben. Sånn sett er ingen strømkabel verdt 6.000 kroner i mine øyne, men registrerer bare at enkelte åpenbart har en annen mening om saken.Ikke enig. Nå er riktignok kvakksalverloven fjernet, men skal da det ikke være lov - uavhengig av hva folk opplever - å diskutere det faktum at produkter selges og markedsføres basert på utlegninger som ikler seg vitenskapens drakt, men i innhold overhodet ikke har noen vitenskapelig etterettelighet?Mener man at man ikke hører forskjell på kabler - da er jo saken grei: da er enhver ekstra kostnad for kabler urimelig. Analogt med biffen: liker man ikke biff, spiller det ingen rolle hva den koster. Mener man derimot at man hører forskjell - enten det er reelt, er subjektivt eller er placebo - må man vurdere om forskjellen er verdt 6.000 kroner. For noen KAN forskjellen i lytteopplevelse og opplevd totalkvalitet være verdt merprisen - uavhengig av hva kabelen koster å produsere, eller hva kabelen "burde" koste, rent teknisk.
Da har du to valg:For min egen del bruker jeg aldri noe annet enn de strømkablene som produsenten har funnet det for godt å putte i esken sammen med utstyret - hvis jeg ikke heller bruker noen jeg har plukket med meg fra avdankede PCer og slikt på jobben.
Hehe - ja takk, begge deler, sier nå jeg. Beolabene mine fungerer aldeles utmerket med den øverste varianten, mens resten av utstyret i det store og hele trives godt med kabler som vises på det nederste bildet.Da har du to valg:For min egen del bruker jeg aldri noe annet enn de strømkablene som produsenten har funnet det for godt å putte i esken sammen med utstyret - hvis jeg ikke heller bruker noen jeg har plukket med meg fra avdankede PCer og slikt på jobben.
Vis vedlegget 232091
eller...
Vis vedlegget 232092
og ingen av dem koster 6000,- heller
Men kommer man ikke på å prøve den øverste så kanskje......
Joda, det er menneskelig å feile. Men hvis det var regelen heller enn de spektakulære unntakene, ville du ikke tørre å sette deg inn i en bil, ta en heis, reise med fly eller båt, telefonen din ville ikke virke, oppvaskmaskinen ville ta fyr jevnlig, og iPaden jeg skriver dette på ville ikke eksistere. Det er jo ikke helt slik det er. Se deg om, mann.Ikke hør på ingeniørene.Deres enestående faglige kunnskap er oppskrytt
Forsyn dere
tu.no/ingeniorbragd - Teknologi, tester, forbruker og stilling
Ok, da foreslår jeg at du setter deg ned og lager en iPhone på kjøkkenbenken, eller et passasjerfly i garasjen. Det er tydeligvis like enkelt eller komplisert som å lage en hifi-kabel, etter hva jeg forstår, og der har vi jo lært at det er de selvlærte amatørene som lager de beste produktene.Mange nyvinninger er skapt av selvlærte uten noe særlig utdanning
Mitt utvalg:Hvis en kan stille et vennligsinnet spørmål til kabel skeptikerne om hvilke kabler de bruker og hvilken parameter var viktig ved dette valg.
Asbjørn fortalte relativt tidlig i tråden om hans kabler og ved å ha følgt endel av hans innlegg i ander tråder så føler jeg også at jeg forstår hans strategi og valg.
Andre snakker litt som om "hvis kabelen leder signalet er det godt nokk", og da farer mine tanker litt spøkefullt til slike "lakris snorer".
Vis vedlegget 232072
Siden vi tross alt er på HFS går jeg ut fra at lista ligger noe over dette.
Denne uttalelsen skriker etter eksempler. Kom igjen, dette gleder jeg meg til!Mange nyvinninger er skapt av selvlærte uten noe særlig utdanning