En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    blitzkrieg;1723220 Jepp. Hadde selv problemer en gang med å starte en kraftig Thule forsterker med 10A sikring. Ble skiftet til C-karakteristikk og da var problemet løst. Det er nesten ingen forsterkere som har behov for noe mer enn 10C skrev:
    Bra det ikke er noen bedrevitere på det forumet her, da. Fy faen! Jeg har spurt to forskjellige elektrikere om akkurat dette, og begge sa det samme, og det motsatte av dere. :D

    Forøvrig kan en ringkjernetrafo på 2kVA sikkert trekke litt juice, eller teller ikke det så lenge det funket å skifte karakteristikk med en Thule forsterker for mange år siden?

    En vannkoker trekker mer effekt fra nettet enn et helt stereoanlegg. På generelt grunnlag har vi hifi-nuts ganske store misoppfatninger om hva effektbehovet til anlegget faktisk er. Når ting først har kommet seg på tåler sikringer ganske stor overbelastning før de faktisk løser ut - om jeg ikke husker helt feil tåler vanlige sikringer 50% mer enn hva verdien er i en halvtime før de slår ut. Så det er ikke slik at en 10A sikring automatisk går om det plutselig går 12A gjennom den. Problemet ditt var jo å slå på forsterkeren, ikke å spille musikk. I 99% av tiden trekker et anlegg knapt effekt, det er kun ved dynamikktopper på høye volumer at det trengs særlig mye juice ut av en effektforsterker. Som regel spiller man med under 1W uteffekt.

    Temet er omfattende debattert i en annen tråd - løsningen på slikt er generelt trengere sikringer (eller softstart på utstyret), ikke større sikringer. 2300W - som er hva man kan ta ut i effekt av en 10A kurs er mye i lydsammenheng. Utstyr skal være veldig, veldig, veldig sært før det trenger så mye tilført effekt over tid.

    Jeg hadde for øvrig akkurat samme problemet selv med noen Vincent monoblokker jeg hadde for noen år siden. Elektrikeren jeg brukte sa at det bare var å sette inn trengere sikringer (de jeg hadde var allerede 16A, men A-karakterestikk). Det løste problemet hos meg.

    For øvrig skal det brukes sepsielle støplser når kursen er over 15/16A - det er av den typen som er på koketopper/komfyrer. Vanlige kontakter er kun godkjent for 16A.
    Du hadde jo allerede en 16A kurs, spørs om løsningen hadde blitt å endre karakteristikk hvis den bare hadde vært på 10A.
    Og det er helt riktig som du sier, problemet var å få startet faenskapet på en 10A kurs. Jeg tror heller ikke at den trekker 2000 watt kontinuerlig under bruk, selv om dette er oppgitt som maks. effektbruk. Saken er jo at det er andre ting på denne kursen enn bare anlegget også. Og at forsterkeren er litt brutal akkurat i oppstarten...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er mangel på softstart i en del forsterkere kombinert med hurtig sikring. Ikke størrelsen på selve sikringen. Det var blant annet tilfellet med Thulen. Når jeg først fikk slått den på, så gikk aldri sikringen. Du har vel så vidt jeg erindrer høyttalere med høy følsomhet og da er det stort sett 1W det går i. En PC trekker mer ifølge det jeg har blitt fortalt av en fagmann.

    Men for all del. Har man f.eks flere varmeovner i rommet, så kan det være fornuftig med en 16 sikring.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.564
    Antall liker
    106.707
    Torget vurderinger
    23
    Blitz, jeg ER elektriker. 10A er helt ok dersom du ikke har SVÆRE forsterkere eller kl.A som ikke trenger å være fullt så store....
    Selv kjører jeg 16A dedikert kurs til en røys med kl.A forsterkere som ellers knekker 10A hver gang. Simple as that.

    Samlet effekt på et anlegg er sjelden over det en normal 10A kurs tåler kontinuerlig, dersom du ikke har andre belastninger med mye effekt, type varme/mengder med gammeldags belysning...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dette er en av de beste kabeldiskusjonene gjennom tidene:D
    Ja, det er det, den har alt. Og når en gærning faller fra så står en annen frem!
    Jeg tenker at denne dugnadsånden skulle Gerhardsen sett.
    Vel, hvis for eksempel Betsson skulle sette odds på hvilken fløy som var de egentlige gærningene, ut fra gjennomslagskraft i den fysiske, observerbare verden, snarere enn ut fra gjennomslagskraft på dette virtuelle galehuset, så hadde du kanskje blitt misfornøyd...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.564
    Antall liker
    106.707
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror kobber er et inkontinent materiale, calsius.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    O.t.
    ...
    Da er det ikke mye å gå på med en 10A kurs, så lenge det er varmeovner, lys, og diverse andre ting som en 2kVa isotrafo med resten av anlegget på samme kursen, er det vel?

    Edit: og effektforsterkeren blir jo alltid skrudd på til slutt, når alt det andre er på.
    En ringkjerne transformator kan ved påslag ha en momentan belastning av strømnettet som nermest tilsvarer kortslutning (dvs omlag DC-motstanden i primærviklingen, mål evt mostanden over nettkontakten så får du en pekepinne). Det kan være et sted fra 10-60X nominell VA-rating (men vanligvis over ganske kort tid), se Inrush current - Wikipedia, the free encyclopedia. IMHO burde være ulovlig å selge utstyr med store ringkjerner uten softstart. Grunnen til at det ikke går galt oftere er at vorst case startstrøm avhenger av når på «sinusen» ut av nettkontakten du slår på strømen.

    Varmeovner osv på samme kurs er selfølgelig et bidrag til den total belastningen, og det kan vel fort bli en kW eller to avhengig av anntal og effekt.

    B karaterisitkk på sikringene skal kunne tåle omlag 3-5X nominell strøm C karakteristikk skal tåle omlag 5-10X nominell strøm og D karaktersitkk skal tåle omlag 10-20X nominell strøm, se Circuit breaker - Wikipedia, the free encyclopedia

    mvh
    KJ
     
    N

    nb

    Gjest
    B karaterisitkk på sikringene skal kunne tåle omlag 3-5X nominell strøm C karakteristikk skal tåle omlag 5-10X nominell strøm og D karaktersitkk skal tåle omlag 10-20X nominell strøm, se Circuit breaker - Wikipedia, the free encyclopedia

    mvh
    KJ
    Jepp, ergo er karakterestikk viktigere enn størrelse for å håndtere startstrømmer. Men etter div. påstander om inkompetanse kom jo opplysningen om at det var masse annet koblet til kursen også, deriblant varmeovner, som uansett drar mye, mye mer effekt enn effektforsterkeren.

    Jeg har forresten snekkere gående hjemme, kompressoren deres tar den dedikerte 15A B-karakterestikk-kursen jeg først frigjorde til de et par-tre ganger om dagen. Når jeg henviste de til en 15A med C-karakterestikk går det fint, selv om det er litt annet på kursen samtidig.

    I følge Blitzkrieg burde da løsningen være å bytte til 20 eller 25A sikring fremfor å koble om til en kurs med en tregere karakterestikk.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Blitz, jeg ER elektriker. 10A er helt ok dersom du ikke har SVÆRE forsterkere eller kl.A som ikke trenger å være fullt så store....
    Selv kjører jeg 16A dedikert kurs til en røys med kl.A forsterkere som ellers knekker 10A hver gang. Simple as that.

    Samlet effekt på et anlegg er sjelden over det en normal 10A kurs tåler kontinuerlig, dersom du ikke har andre belastninger med mye effekt, type varme/mengder med gammeldags belysning...
    Men skal man ha jordete stikk så går man vel opp til 16A ?

    Ps: Man kunne jo hatt en stjerne - trekant velger på forsterkeren ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Men for å gjenta meg selv, det er størrelsen på kabelen som er viktig, størrelsen og karakteristikken på sikringen er irrelevant så lenge den ikke løser ut. Det er snakk om 2-3W effekttap pr pol på sikringer det er relevant å bruke i en boliginstallasjon.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Poenget er at en hører ikke forskjell på kabler så da bør en ikke høre forskjell på ca like forsterkere heller?
    Jeg spør dere jeg, om det er slik at dere kan skille de to i en blindtest?
    På "normale" høyttalere er det ikke lett å høre forskjell på forsterkere, de låter likere enn mange tror, gitt kilden (og seff kablene) er de samme . Harbeth gir jo vekk ett sett valgfrie (Harbeth) høyttalere til den som kan høre forskjell på forsterkere på deres høyttalere.
    Hører dere dette kabelskeptikere (kaller dere det jeg (ikke vondt ment) men i mangel på et godt ord) dere som er helt ville at alle må bruke europris kabler)

    Orso og Sluket, klarer dere dette? Eller sitter du/dere med en for dyr forsterker hjemme? :p

    Rart dere to ikke vil svare på dette..selv etter å ha etterspørt dette spørsmålet flere ganger. Ja, jeg tærger kanskje nå, men det er poeng her og det er dette med å skille kabler eller forsterkere. Og at dere mener kabler er tull, men forsterkerene burde vert tull og da. Og jeg tipper dere sitter med dyre forsterkere uten å klare skille den ut mot en billig god en i en blindtest ;):p:confused::rolleyes::)
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I går innbilte jeg meg at jeg var i Fascination Street Studios, Carnegie Hall, hjemme hos Martha Argerich (dvs, hun satt ved pianoet og spilte sonater mens jeg satt på terrassen med en god rødvin for hånden.)
    Skulle jeg solgt HiFi-komponenter tror jeg at jeg ville brukt "Imagination without limits" som slagord.

    Når skal det gå opp for dem som sverger til kabelmagi at det er hjernen som er tryllekunstneren?

    Virker som om man ikke helt har skjønt hva ordet subjektivist betyr.

    Det aller meste vi driver med i denne hobbyen er illusjonsskapning som hjernen bidrar til.. At det brukes objektive mål for å oppnå glede kan vel ikke frata en den subjektive opplevelsen ?? Som forsåvidt alltid bare vil være en blek gjenskapning av virkeligheten...

    Så hva slags magi en sverger til må vel bli litt opp til den enkelte. Og derav finner jeg ditt innlegg temmelig arrogant vreden... Tror du du har "perfekt" lyd på dine antikvariske vinyl spillere ? Vil ikke din egen hjerne bidra til "magi" som hører forbi wow, flutter , spraking mm.. ?
    Det var en rar melding - men den bekrefter bare at du ikke vet hva subjektivist betyr, og hva det betyr for den enkelte ... du må gjerne lese hva jeg skrev noen ganger, til du skjønner hva som står.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."

    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Snodig at elektrikere her inne ikke støtter opp om det faktum at det er karakteristikken til sikringen som er for lav ved for høy inrush.
    Man kan også fort komme ut å kjøre hvis selektiviteten (ref. utløserkurver) blir feil.
    Man kan bla. se for seg at noen sikrer med 16A på utstyret på 10A kurs.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg var ikke gamle karen når jeg var Copeland, han trommeslageren i The Police. Forestillingsevnen vår er stor.
    Se bare hva musikk gjør med toppetasjen. The Tango Brain | Metier

    Men.... både vi og bransjen tar ikke inn over oss emi problematikken. Den løser vi på 300 ulike måter, også med kabler. EMI = grenssenitt = kabler.
    Jepp dette handler om system.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."

    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
    La oss ikke stoppe ressonementet ditt rundt subjektivisme ved kabler eller hifiduppeditter. La oss ta med oss all musikk og andre kunstneriske åndsverk med i det samme. Komponister, utøvere, teknikere og publikum. :cool:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^Ja - hvorfor reagerer folk så ulikt som de gjør, på samme påvirkning ... ?

    Eller i vår andedam: hvorfor sendes samme oppsett på en messe til helvete eller til himmelen, av ulike lyttere. ;)

    Enjoy.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    3.612
    ^Ja - hvorfor reagerer folk så ulikt som de gjør, på samme påvirkning ... ?
    Det som jeg fant slående når jeg så hvordan en fremmed persons hjerne reagerte på ett musikkstykke (link i innlegg #1517) var at dette forgikk nokså likt i min egen hjerne mens jeg så animasjonen. Kult eller! Jeg følte periodevis at det stemte. Kanskje jeg og ham opplever denne musikken ganske likt?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."

    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
    La oss ikke stoppe ressonementet ditt rundt subjektivisme ved kabler eller hifiduppeditter. La oss ta med oss all musikk og andre kunstneriske åndsverk med i det samme. Komponister, utøvere, teknikere og publikum. :cool:
    Så du mener at tekniske konstruksjoner og kreative uttrykk burde vurderes og dømmes etter de samme kriteriene? Eller har jeg misforstått noe?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ^Ja - hvorfor reagerer folk så ulikt som de gjør, på samme påvirkning ... ?

    Eller i vår andedam: hvorfor sendes samme oppsett på en messe til helvete eller til himmelen, av ulike lyttere. ;)

    Enjoy.
    Jepp.

    Se for deg Bach komponere Juleoratoriet. Hva mente han med tonene han skrev? Hva ville han formidle?
    Hva tenker fiolinisten på i Oslo Domkirke anno 2013 på når hun/han spiller musikken, hva ønsker han/hun å formidle.
    Hvilket budskap, tanker, tolkninger og assosiasjoner gjør de 600 forskjellige publikummerene seg når de hører stykket der og da. Dagen etter etc etc...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^Ja - hvorfor reagerer folk så ulikt som de gjør, på samme påvirkning ... ?
    Det som jeg fant slående når jeg så hvordan en fremmed persons hjerne reagerte på ett musikkstykke (link i innlegg #1517) var at dette forgikk nokså likt i min egen hjerne mens jeg så animasjonen. Kult eller! Jeg følte periodevis at det stemte. Kanskje jeg og ham opplever denne musikken ganske likt?
    Det gjør dere sikkert. Mange som opplever musikk likt.

    Skjermbilde 2013-12-12 kl. 22.06.58.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."

    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
    La oss ikke stoppe ressonementet ditt rundt subjektivisme ved kabler eller hifiduppeditter. La oss ta med oss all musikk og andre kunstneriske åndsverk med i det samme. Komponister, utøvere, teknikere og publikum. :cool:
    Så du mener at tekniske konstruksjoner og kreative uttrykk burde vurderes og dømmes etter de samme kriteriene? Eller har jeg misforstått noe?
    Vi har ikke så mye valg har vi vel? Hvilke kriterier tenker du på?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    3.612
    ^Ja - hvorfor reagerer folk så ulikt som de gjør, på samme påvirkning ... ?
    Det som jeg fant slående når jeg så hvordan en fremmed persons hjerne reagerte på ett musikkstykke (link i innlegg #1517) var at dette forgikk nokså likt i min egen hjerne mens jeg så animasjonen. Kult eller! Jeg følte periodevis at det stemte. Kanskje jeg og ham opplever denne musikken ganske likt?
    Det gjør dere sikkert. Mange som opplever musikk likt.
    Hehe. Jeg har små barn her hjemme og det er interessant å følge deres musikkutvikling up Close. De ser ut til å trenge litt tilnærmingstid, så smeller det og de skal høre de hele tida. Det gjelder alt fra Elias, Sabeltann, Mgp jr til Smoke on the Water. Han på tre og han på fem reagerer likt på dette vil jeg si. Men også jeg tilpasser meg. Det er noe der ja. Det er mye som vokser på en, men kanskje ikke ønsket.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."


    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
    Forstår ikke hvad du mener vredensgnag, og forstår slet ikke du prøver at "intellektuelsere" noget som er så ligetil med lignelser osv.

    Jo nøjagtige signalet er som rammer vores ører og hjerne, jo nærmer vil det oplevede ligne den optagende live-begivenheden, hjernen kan ikke gøre andet, derfor har lydbilledet høj nøjagtighed/troværdighed og er optagelse naturtro så volder det ingen problemer at omsætte de "subjektive" parameter til objektivitet som omfattes ens af alle.

    Eksempler på objektive parameter kunne være Perspektiv , størrelsesforhold, balance/neutral, at alt er lige hurtigt, forskelle fra plade til plade osv , perspektiv forskelle, eksempelvis størrelses variationer af perspektivet fra plade til plade.

    Der kunne nævnes masse af andre ting, jo tætterer man kommer korrekt gengivelse jo mere kan bedømmes/vurderes helt objektivt , og alle vil opleve det samme og være enige , jeg gå naturligvis udfra at du taler om hi-fi og ikke om musik , eller en blanding af hi-fi og musik.

    Musik og hi-fi har reelt ikke noget med hinanden at gøre, nå noget skal vurderes kunne det ligeså godt foregå ved lytning til en stemme ,en lasbil, et stykke papir som bliver revet over, en optagelse fra autoværksted osv.

    Kan man ikke blive enige så skyldes det som regel at man er meget langt fra en korrekt gengivelse/høj troværdighed, og bedømmelsen af lyden bliver så helt overtaget af den personlige smag/subjektivisme i stedet for en vurdering udfra de klare objektive ting som burde findes/være i lydbilledet.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kan man ikke blive enige så skyldes det som regel at man er meget langt fra en korrekt gengivelse/høj troværdighed, og bedømmelsen af lyden bliver så helt overtaget af den personlige smag/subjektivisme istedet for en vurdering udfra de klare objektive ting som burde findes i lydbilledet.
    Eh, ja, presis - you get the point.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kan man ikke blive enige så skyldes det som regel at man er meget langt fra en korrekt gengivelse/høj troværdighed, og bedømmelsen af lyden bliver så helt overtaget af den personlige smag/subjektivisme istedet for en vurdering udfra de klare objektive ting som burde findes i lydbilledet.
    Eh, ja, presis - you get the point.
    Ok jamen så er alt jo godt, jeg forstod så bare helt dit indlæg. Måske sprogbarrierer.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    En gang kom jeg til å si til en jente at hun jammen ville gjort seg som fangevokter i en konsentrasjonsleir.
    Hun begynte å gråte, og jeg ble straks lei meg og følte jeg hadde gått for langt. Men det var altså noe med henne.

    Hun stanset meg da jeg ba om unnskyldning.
    "Nei, hold opp, jeg gråter ikke på grunn av hva du sa, men fordi du har rett. Broren min har sagt det samme, flere ganger."

    Mens vi som regel snakker hus forbi hverandre i disse trådene, kan det også være at vi noen ganger treffer blink, hva vet jeg?

    Det meste av det vi hører skjer mellom ørene våre - jeg er en vesentlig del av responsen. Sånn er det.
    En dag gikk det opp for meg at definisjonen på en subjektivist, innen HiFi, er en som ønsker at den responsen skal kunne tilskrives en ekstern duppeditt, og at responsen skal være helt uavhengig av personen som lytter - den fremkalles ene og alene av duppeditten. Og den samme responsen skal kunne oppleves av andre.

    Det var rart, og ga meg mye å tenke over.

    Og etterhvert gikk det opp for meg at duppeditter har magiske egenskaper - de evner nemlig uten unntak å løse et eksisterende problem, i den retningen bruker ønsket å oppnå.
    Jeg skal ikke nevne merket her, men jeg var innom en ledende kabelprodusents nettsider, og gikk gjennom utdrag denne hadde gjort fra ulikes anmeldelser av produsentens beste kabel. Disse utdragene gikk i alle retninger, og var mildt sagt selvmotsigende, men alle berømmet kabelen for dens evne til å bevirke ønskede transformasjoner.

    Ordet ønskede er nøkkelen.
    La oss ikke stoppe ressonementet ditt rundt subjektivisme ved kabler eller hifiduppeditter. La oss ta med oss all musikk og andre kunstneriske åndsverk med i det samme. Komponister, utøvere, teknikere og publikum. :cool:
    Så du mener at tekniske konstruksjoner og kreative uttrykk burde vurderes og dømmes etter de samme kriteriene? Eller har jeg misforstått noe?
    Vi har ikke så mye valg har vi vel? Hvilke kriterier tenker du på?
    Tja, at en teknisk konstruksjon nødvendigvis må være rent objektiv. Man konstruerer vel ikke bæringen i en skyskraper eller en hengebro med hjertet, visse forutsetninger jo nødvendigvis være på plass for at konstruksjonen i de hele tatt kan fungere? Det stiller seg vel ganske annerledes når det kommer til kunst og musikk som er en ren subjektiv og individuell tolkning av det man ser/hører?

    Selvfølgelig kan man argumentere med at for eksempel en gjennomsnittlig jazzmusiker i de aller fleste tilfeller er en objektivt sett teknisk flinkere musiker enn en gjennomsnittlig pønkrocker, men det har jo ingenting å si hvis pønken treffer deg langt inne i sjelen og jazz ikke gir deg noe som helst?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er mangel på softstart i en del forsterkere kombinert med hurtig sikring. Ikke størrelsen på selve sikringen. Det var blant annet tilfellet med Thulen. Når jeg først fikk slått den på, så gikk aldri sikringen. Du har vel så vidt jeg erindrer høyttalere med høy følsomhet og da er det stort sett 1W det går i. En PC trekker mer ifølge det jeg har blitt fortalt av en fagmann.

    Men for all del. Har man f.eks flere varmeovner i rommet, så kan det være fornuftig med en 16 sikring.
    Stemmer at jeg har følsomme høyttalere som sikkert ikke krever så mye strøm (litt usikker på fasevinkler og impedanser), men det har jo ikke så veldig mye å si for hva trafoen i forsterkeren trekker ved oppstart. Tror nok heller ikke at sikringen ville løst ut ved drift, bare jeg hadde fått skrudd den på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Blitz, jeg ER elektriker. 10A er helt ok dersom du ikke har SVÆRE forsterkere eller kl.A som ikke trenger å være fullt så store....
    Selv kjører jeg 16A dedikert kurs til en røys med kl.A forsterkere som ellers knekker 10A hver gang. Simple as that.

    Samlet effekt på et anlegg er sjelden over det en normal 10A kurs tåler kontinuerlig, dersom du ikke har andre belastninger med mye effekt, type varme/mengder med gammeldags belysning...
    Vet ikke hva du mener med svær forsterker, men mistenker at noe som kan trekke maks 2000 watt kontinuerlig fra strømnettet ikke kvalifiserer? Under normalt bruk tror jeg den trekker omtrent en tjuendedel av det igjen.
    Men jeg burde sikkert nevnt at det ikke er snakk om en dedikert kurs til anlegget her, men en kurs som forsyner hele stua med strøm. Før oppgraderingen forsynte den soverommet også, som ligger vegg-i-vegg med stua. Da blir det stereo, tv, varme, lys, og diverse andre ting som f.eks. støvsuger som var på den samme 10A kursen. Jeg er ikke elektriker, men det var ikke helt ok, altså. Hendte ganske ofte at strømmen gikk når jeg støvsugde f.eks., og lysene blinket når varmeovnen slo inn, eller man skrudde på forskjellige apparater. Det er helt eliminert nå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    B karaterisitkk på sikringene skal kunne tåle omlag 3-5X nominell strøm C karakteristikk skal tåle omlag 5-10X nominell strøm og D karaktersitkk skal tåle omlag 10-20X nominell strøm, se Circuit breaker - Wikipedia, the free encyclopedia

    mvh
    KJ
    Jepp, ergo er karakterestikk viktigere enn størrelse for å håndtere startstrømmer. Men etter div. påstander om inkompetanse kom jo opplysningen om at det var masse annet koblet til kursen også, deriblant varmeovner, som uansett drar mye, mye mer effekt enn effektforsterkeren.

    Jeg har forresten snekkere gående hjemme, kompressoren deres tar den dedikerte 15A B-karakterestikk-kursen jeg først frigjorde til de et par-tre ganger om dagen. Når jeg henviste de til en 15A med C-karakterestikk går det fint, selv om det er litt annet på kursen samtidig.

    I følge Blitzkrieg burde da løsningen være å bytte til 20 eller 25A sikring fremfor å koble om til en kurs med en tregere karakterestikk.
    I følge elektrikeren jeg spurte om jeg ikke bare kunne bytte til annen karakteristikk etter tips om det i en annen tråd her inne, helt konkret, og i følge en annen elektriker som ble forespurt om det samme, så ble det ikke anbefalt å bare bytte karakteristikk. Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.

    Mulig jeg tar feil her også, men jeg tror virkelig ikke jeg har sagt noe sted at dette var en dedikert kurs til bare anlegget, men jeg burde sikkert vært tydeligere på at det ikke var det.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Mulig det bare er jeg som er rar, men jeg synes både opplysnings og underholdningsfaktoren i denne tråden tok et skikkelig mageplask etter at man begynte å diskutere sikringer... ;)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.
    Dette høres ut som BS for å selge deg mer, og få ett større oppdrag. Unntaket er dersom de nye reglene for kabeldimensjon har tilbakevirkende kraft ved skifte av sikring. Det skal være en dimensjon tykkere nå enn før.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.
    Dette høres ut som BS for å selge deg mer, og få ett større oppdrag. Unntaket er dersom de nye reglene for kabeldimensjon har tilbakevirkende kraft ved skifte av sikring. Det skal være en dimensjon tykkere nå enn før.
    Dette var en elektriker som uansett ikke skulle ha jobben, men som jeg traff på i en annen sammenheng. Han hadde nada å tjene på å servere meg bullshit.

    Og jeg har blitt fortalt at de nye forskriftene ikke har tilbakevirkende kraft på gamle el-anlegg.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Det ble sagt at jeg måtte ha mer strøm også. Jeg har spurt fagfolk om dette, og fått beskjed om at både størrelse på sikring og tverrsnitt på ledning må oppgraderes samtidig.
    Dette høres ut som BS for å selge deg mer, og få ett større oppdrag. Unntaket er dersom de nye reglene for kabeldimensjon har tilbakevirkende kraft ved skifte av sikring. Det skal være en dimensjon tykkere nå enn før.
    Størrelse på sikring og kabeltverrsnitt må avstemmes. http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf

    Høyeffekt sikringer (ikke automater) krever egne beregninger pga store kortsluttingstrømmer, i elementautomater er dette normalt tatt hensyn til.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Mulig det bare er jeg som er rar, men jeg synes både opplysnings og underholdningsfaktoren i denne tråden tok et skikkelig mageplask etter at man begynte å diskutere sikringer... ;)
    Jeg for min del syns det begynner å bli litt slitsomt å forsvare/gjenta det jeg har blitt fortalt av en tredjepart, så jeg er gjerne ferdig med hele greia nå. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn