https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html Vituixcad synes jeg fungerer god. Det har i det minste vært god sammenheng mellom simulert resultat. Og målt resultat her hos meg.Har søkt en del etter gode kalkulatorer på nett. Til nå har jeg brukt micka.de, men synes ikke den funker så bra til å beregne med store kasser og langt ned i frekvens, så lurer på om noen har tips til hvilke kalkulatorer eller programmer som egner seg.
Planen har vært å få hver kasse til å yte lavt, men har ca 260l (brutto) av stua der jeg kan trykke inn en sub, og grubler på hvordan jeg best kan beregne, dele og integrere med resten. Planen er å gi den en egen plateforsterker, helst en som har inngang for høynivå input da jeg liker gamle forsterkere.
Hva jeg bør se etter av element til sub er også ganske ukjent for min del. Ute etter clean basslyd, men tenker en såpass stor kasse bør kunne gå dypt også med bassrefleks ved moderate lydtrykk.
Det var ikke ekstremt intuitivt, men begynner å få noe fornuftig ut av det. Takker for tips!https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html Vituixcad synes jeg fungerer god. Det har i det minste vært god sammenheng mellom simulert resultat. Og målt resultat her hos meg.
Ja, er bare litt uklart om jeg kan legge på prosenter med tanke på fylling av kabinettet, eller om det påvirker andre forhold? Har testet redusert volum, og det virker å ha lite å si for frekvensgangen ihvertfall. Litt avhengig av hva jeg finner ut til slutt er det ikke noe i veien for å gjøre kabinettet noen cm dypere, det er bra mhp resonans internt også.Jeg så på den simuleringen din, med et volum på 68l..... jeg regner med du har simulert det som evt skal bygges???
Da har jeg kommet noen steg videre i vituixcad, har fått lagt inn kassa med monacordriveren uten større problemer, har laget diffraksjonsplot og responsplot og lagt inn i simuleringen, samt tuklet litt med noen enkle filtere.https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html Vituixcad synes jeg fungerer god. Det har i det minste vært god sammenheng mellom simulert resultat. Og målt resultat her hos meg.
Det kan nok bli vanskelig å kombinere. Det blir litt sånn i samme gate som når jeg satset på Seos30 horn sammen med BMS 15n630. Men det vi vet er at hornet har høy effektivitet. Bassen din bør simulere godt oppover for å møte hornets cut off. Driveren du skal bruke i hornet har vel også noen fabrikksmålinger. Som kan brukes som biter i puslespillet.Etter det er jeg redd du må krysse fingrene å håpe det måler ok når alt er oppe å spillerDa har jeg kommet noen steg videre i vituixcad, har fått lagt inn kassa med monacordriveren uten større problemer, har laget diffraksjonsplot og responsplot og lagt inn i simuleringen, samt tuklet litt med noen enkle filtere.
Vis vedlegget 705261
Men støter på problemer når jeg vil legge inn horn/driver for diskanten... Ikke finnes parametrene som trengs for å legge inn kompresjonsdrivere og ikke finner jeg diskanter med nok respons til å fake et bra resultat heller. Har kikket på hornresp for dette slik at reslutat derfra evt kan importeres i vituix også, men der er det fryktelig komplisert å få til å modellere noe annet enn sirkulære horn, som vil gi en helt annen respons enn araihornet.
Jeg har gjort en god del søk, men finner ikke noe om temaet hverken her eller der. Noen pointers?
Bør vel la seg gjøre å skrive sine egne spl-plot, ettersom de er rene txt-filer og laste inn i simuleringen... Gjør et forsøk på det.Det kan nok bli vanskelig å kombinere. Det blir litt sånn i samme gate som når jeg satset på Seos30 horn sammen med BMS 15n630. Men det vi vet er at hornet har høy effektivitet. Bassen din bør simulere godt oppover for å møte hornets cut off. Driveren du skal bruke i hornet har vel også noen fabrikksmålinger. Som kan brukes som biter i puslespillet.Etter det er jeg redd du må krysse fingrene å håpe det måler ok når alt er oppe å spiller
Tapped horn.
...men de kan ikke gå høyt i frekvens.
Dette er helt vanlig, -3db ved 50-60hz og jevnt fallende kurve passer gjerne bra med hva normalt rombidrag gir. Ellers er det vel slik at tung membran (høy mms), mykt oppheng (høy vas) og slapp magnet (lav BL) er med på å senke fs. Qts sier noe om dette, som er en faktor for kombinasjonen av mekanisk demping (qms) og elektrisk demping (qes) i elementet.Jeg skjønner fortsatt ingenting når jeg forsøker å simulere sub...
Ettersom jeg akkurat kan få plass til 18" i kassa har jeg fokuset på slike, men har testet ymse 18sound, beyma, jbl etc uten å få f3 til å krype under 30Hz. Netto volum minus port, vegger etc på ca 160L, porttuning etter anbefaling fra produsenter for gitt element, gjerne omkring 30-25Hz.
Er det romresponsen som mangler?
Bruker man masse Eq?
Det er jo ikke egentlig noe problem å fikse med dsp og masse watt, men skjønner ikke hva det er jeg ikke skjønner.
Jepp.Det er null stress å få dypbass av 160L bassrefleks
Det blir vel fort en avveinning mellom høy følsomhet/lett membran/god respons oppover i frekvens kontra dypere bass...Simuler heller flere 12" i den kassen hornet skal stå på. Mye mulig du er nærme mål nedover med en god 12" Å blir det ikke nok for din smak. Så integrerer du sub. Når du har målt å satt opp hovedht i rommet
Joda riktig det. Du må finne ett element som møter hornet. Men som på samme tid klarer seg ok nedover. Eq nedover i en viss grad må til. Men det er ok så lenge forsterkeren leverer. Å man ikke overdriver rattingen. Jeg mener bestemt at dette prosjektet ditt. Har potensiale til å stå godt på egne benDet blir vel fort en avveinning mellom høy følsomhet/lett membran/god respons oppover i frekvens kontra dypere bass...
Ja. Og driveren liker seg ikke under 800 i følge jbl, så i plottet lenger opp har jeg krysset på 1200. Jeg skrev inn verdier fra jbl sitt datablad i vituix, men det er ikke riktig horntype, så sikkert litt annerledes i virkeligheten.Hornet er vel har vel cutoff som det fremgår av benevnelsen ved 480hz.
En god regel er holde seg en oktav over cutoff, så 1khz burde fungere som nedre grense i lag med 1" driveren.
Ikke i første omgang. Har en minidsp 2x4 å bruke.Horn og driver må sees i sammenheng så resultatet blir et annet enn det du finner i databladet til JBL ja.
Som en pekepinn kan det kanskje benyttes, men ikke som fasit
Skal du dele passivt?