En på trynet

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
mutz skrev:
Han fikk seg en på tygga. Ingen skade skjedd.

Jeg befinner meg blandt de som mener dette var fornøyelig. Og jeg mener voldsbruk i visse tilfeller er moralsk akseptabelt. En pappa som grisebanker sin datters voldtektsmann, eller lignende eksempler gis min fulle støtte. At korrupte, miserable statsmenn får seg en på tygga gjør meg ingenting. En mild applaus fra min side.

Verken det italienske "demokratiet" eller verden som sådan er blitt skadelidende.
Uten skille mellom prinsipp og enkeltsaker er vi bare en gjeng anarkister uten styring på noe som helst. Vi kan ikke la personlige følelser styre samfunnet.

Honkey
Du er en av få prinsippfaste her inne, den skal du ha, det viser du gang på gang.
Mens andre viser sitt sanne jeg; " det er greit at de jeg ikke liker blir utsatt for vold, men egentlig er jeg motstander av vold altså", er det bra at noen klarer å holde seg til prinsippene.

Jeg liker heller ikke Berlusconi, men det er skremmende å se hvor mange som mener at vold er greit og helt legitimt når det er en person med feile (andre enn egnes) meninger som blir slått.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Jeg liker heller ikke Berlusconi, men det er skremmende å se hvor mange som mener at vold er greit og helt legitimt når det er en person med feile (andre enn egnes) meninger som blir slått.
Voldsbruk er dessverre en del av hverdagen. I mange tilfeller er det mennesker med de beste intensjoner som blir rammet.

Så kan man diskutere hvem som er den mest etiske. Er det de som ikke griper inn når tilfeldige personer blir utsatt for vold på gaten, eller er det inngriperen som tyr til vold for å hjelpe det usyldige offeret.

Komponenten skrev:
" det er greit at de jeg ikke liker blir utsatt for vold, men egentlig er jeg motstander av vold altså"
Her vrir du problemstillingen.
De færreste, inkludert meg selv syns det er greit med vold pga. trynefaktor.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er frie menneskers rett og plikt å utøve vold mot sine undertrykkere. USA har grunnlovsfestet denne retten til å forsvare seg mot lovgiverne hvis de truer deres frihet og selvstendighet.

Vold er bare et redskap, likesom penger er et annet. Det kan brukes og det kan misbrukes men det er ikke i seg selv hverken bra eller dårlig.

Hele vårt samfunn og vår sivilisasjon holdes sammen av vold, eller trusler om vold, og lovnader om å slippe vold hvis man er lydig og underdanig mot sine herskere og herrer.

Men den lille mannen kan våkne og innse at han også sitter på denne maktens nøkkel om han vil bruke den.

V

vredensgnag

Gjest
Dermed faller også vredengnags teorier om at svåre snille politikere er trygge bare fordi de er greie folk.
Jeg anbefaler at det jeg skrev leses en gang til.
Det er gått noen dager. Statuetten av Milankatedralen er blitt en bestselger og produksjonen er i høygir.

Som jeg skrev er det som skjedde umulig å forsvare, men det kan forstås. Berlusconis meget store sikkerhetsoppbud under seansen har vært gjennom oppvasken. De tok for gitt at forsamlingen var vennlig innstilt.
Diskusjonen har gått på at det var en sinnsforvirret mann som agerte, der det rasjonelle Italia er kommet til kort overfor Berlusconi. Slik det politiske klimaet er ved å utvikle seg kan vi regne med lignende aksjoner i mange land, hvilket benyttes som påskudd for å isolere den overnasjonale politiske herskerklassen ytterligere fra demokratiene det påstås den representerer.
Velgernes kondisjonering avsløres på ulike vis - som når Berlusconi møtes med sympati, mens man undrer på om demonstrantene som grunnbankes i Køben har et arbeide å passe.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Det er frie menneskers rett og plikt å utøve vold mot sine undertrykkere. USA har grunnlovsfestet denne retten til å forsvare seg mot lovgiverne hvis de truer deres frihet og selvstendighet.
Ja, og amerikanernes frihetslige rett til å bære våpen kritiseres sønder og sammen her på sentralen.

V

vredensgnag

Gjest
BBking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ja, og amerikanernes frihetslige rett til å bære våpen kritiseres sønder og sammen her på sentralen.
Ved et par anledninger på 80-tallet anvendte jeg meg av denne retten amerikanere har, den gjaldt også for meg som var norsk student i den staten der jeg skulle jakte. Jeg hadde fått student "social security number," og hadde amerikansk førerkort. En visitt i en våpenbutikk førte til innkjøp av hagle og rifle, på timen. Jeg kunne kjøpt så mange jeg måtte ønske, og kunne problemfritt gått til innkjøp av automatvåpen, samt fått kasser med ammunisjon til samme. I den staten gjaldt ikke regelen om registersjekk, så jeg kunne gå ut døren med mine innkjøp etter en time i butikken.

I Kansas City Star, tidligere i dette Herrens år, leste jeg en kommentar i en diskusjonstråd som jeg har hatt et visst utbytte av å dele med andre. Dette gjaldt en tråd der man kritiserte guvernørens holdning til abort - der diskusjonstråden av en eller annen grunn ramlet innom våpeninnehav.

I'm fine with registration and control of the automatic machine guns and .50 cal sniper guns. But I think law-abiding citizens should be able to get them. As I understand our constitution, we are allowed guns not just to defend ourselves from each other, but to defend ourselves against our government and its militia.
Personlig syns jeg dette, i og for seg, tilsynelatende irrasjonelle utsagnet viser til den identitetskollaps som den amerikanske smeltedigelen synes å ha ført til. Jeg er selv ekstremt glad i å skyte, og i stand til å treffe blink med åpne sikter på et vis som er lattervekkende morsom. Jeg får stor glede av å bruke skytevåpen -- men det har aldri falt meg inn, ikke en gang i stupfylla, at jeg var innehaver av våpen for å kunne beskytte meg mot andre nordmenn, eller for å kunne beskytte meg mot norske myndigheter, politi og militære.
Jeg har dog sett at min våpenkunnskap kunne være til nytte om jeg skulle bli bedt om å forsvare nordmenn mot ytre fiender.

Det som oppegående mennesker kritiserer, BB, er enkelte amerikaneres fullstendig paranoide holdning til andre amerikanere, og hva dette kan føre til i en nasjon der man kan kjøpe våpen slik man kjøper tyggegummi. (Og til dem som måtte tro at det er blitt strengere å kjøpe våpen i USA. Man har skapt et "gun show loophole." Våpen som tilbys på våpenutstillinger kan kjøpes fritt over disk, uten våpensjekk, dersom kjøper sier han eller hun ikke står i strafferegisteret og kan betale for seg. Og det gjelder allslags våpen og ammunisjon.)

Som jeg nevnte tidligere i denne tråden har staten ønsket å skaffe seg voldsmonopol - dette er et grunnleggende element i statsdannelsen. I USA er denne grunnleggende regelen blitt trukket i tvil pga en lesing av et bestemt Amendment (grunnlovstillegg). Men hele saken peker på et langt større problem som gjelder amerikansk identitet, og en rabiat hang til våpenbruk både mot eget og andre lands innbyggere.

Under snøfallet i Washington D.C. nylig ble internett brukt for å samle en flashmob, som skulle bedrive snøballkrig. En hop mennesker samlet seg, og hadde stor moro av å kaste snøballer på hverandre. En politibil kom til, og da en av de SIVILKLEDDE politibetjentene ble truffet av en snøball - gjorde han det eneste "fornuftige" - han trakk sin pistol. De snøballkastende hadde altså ingen grunn til å tro at han ikke var en av dem.

Det er dette som kritiseres, BB. Hvor lett skal det være for folk som er triggerhappy å få utløp for denne trangen.
http://voices.washingtonpost.com/lo...ooking-into-incident-a.html?hpid=todays-paper

En diskusjonstråd som får alt her til å blekne:

http://voices.kansascity.com/node/3891

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Honkey-Chateau skrev:
mutz skrev:
Han fikk seg en på tygga. Ingen skade skjedd.

Jeg befinner meg blandt de som mener dette var fornøyelig. Og jeg mener voldsbruk i visse tilfeller er moralsk akseptabelt. En pappa som grisebanker sin datters voldtektsmann, eller lignende eksempler gis min fulle støtte. At korrupte, miserable statsmenn får seg en på tygga gjør meg ingenting. En mild applaus fra min side.

Verken det italienske "demokratiet" eller verden som sådan er blitt skadelidende.
Uten skille mellom prinsipp og enkeltsaker er vi bare en gjeng anarkister uten styring på noe som helst. Vi kan ikke la personlige følelser styre samfunnet.

Honkey
Du er en av få prinsippfaste her inne, den skal du ha, det viser du gang på gang.
Mens andre viser sitt sanne jeg; " det er greit at de jeg ikke liker blir utsatt for vold, men egentlig er jeg motstander av vold altså", er det bra at noen klarer å holde seg til prinsippene.

De har blitt en sjelden gjest her, frøken! Nu vel, takker så meget for Deres kompliment, og ønsker Dem en strålende og voldsfri jul, frøken Komponent!
:-*

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
... og nå som julenatten senker seg; hva er den prinsippielle forskjellen mellom statsministerens tryneslag og dette: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=597074 ?

Honkey
Well done!

Sjefen for verden største pedofiliring og den øverste offiser for det mest undertrykkende og sivilisasjonsødeleggende relgiøse system verden har sett fortjener litt grisebank.
Dessverre er tiden for knapp og gjøremålene i julen for mange til at jeg kan innlate meg på en lengre og tidkrevende krangel med deg Deph, ( det skulle ellers vært en fornøyelse ;D ) men hvordan du kan definere Den Romersk Katolske Kirken som "sivilasjonsødeleggende" er meg en gåte !?

Mye rart og ennu mere galt er gjort i denne kirkens navn, men sivilisasjonsødeleggende ?? Vel .....?
Hva enten vi liker det eller ikke så er nok Kirken, både Den Romersk Katolske, Den Gresk Ortodokse og de forskjellige variantene av Luthers reformerte kirke en av de vesentlige pillarene vi bygger vår vestlige sivilisasjon på. Historisk sett er kirken ( uansett variant ) en vesentlig nasjonsbygger og sivilisasjonsbygger, like it or not. Sivilisasjonsbygging og nasjonsbygging har aldri vært et spesiellt snillt og eller hyggelig skue, og ha også i bakhodet den tidsånd dette skjedde i.

Våre vikingforfedre var ikke så blodtørstige og fæle som ettertiden gjerne ønsker å framstille dem, men de var klart barn av sin tid og må dømmes ut fra det. Så også med Kirken og dens "ugjerninger". De var sett med våre øyne ille, men sett fra samtiden var det nok noe anderledes.

Som du kanskje ser så imøtegår jeg deg ikke på din noe tabloide beskrivelse av sexovergrep begått i Kirkens navn. De er vi enige i sak, nettopp fordi det som der har skjedd mot uskyldige barn skjedde i en tid der selv prester visste at dette var forferdelig galt ! Ut fra "tidsånden" når dette skjedde kan det vanskelig tilgis !

Som sagt er tiden en begrenset ressurs så noe langvarig krangel med deg har jeg ikke tid til dessverre. ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Spiralis skrev:
Mye rart og ennu mere galt er gjort i denne kirkens navn, men sivilisasjonsødeleggende ?? Vel .....?
Du var tydeligvis ikke i Latinamerika på 15-1600tallet? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Dessverre er tiden for knapp og gjøremålene i julen for mange til at jeg kan innlate meg på en lengre og tidkrevende krangel med deg Deph, ( det skulle ellers vært en fornøyelse ;D ) men hvordan du kan definere Den Romersk Katolske Kirken som "sivilasjonsødeleggende" er meg en gåte !?
Vi har både den brutale undertrykkingen av andre kulturer i Amerika og Afrika som eksempler på dette. Vi kan også se på kirken som den største bremseklossen for moderne vitenskap, kunnskap og opplysning. Det er ikke få mennesker som har blitt drept og torturert av kirken fordi de har funnet ut at virkeligheten ikke helt stemmer overens med de religiøse forestillingene og de forvirrede skribleriene til gale menn de baserer sin forståelse på.

Hva enten vi liker det eller ikke så er nok Kirken, både Den Romersk Katolske, Den Gresk Ortodokse og de forskjellige variantene av Luthers reformerte kirke en av de vesentlige pillarene vi bygger vår vestlige sivilisasjon på.
Det er ikke en pilar men et dypt arr etter en livstruende sykdom. Vi har overlevd befridd oss fra de religiøses makt og innflytelse i vesten i dag. Det er nettopp dette vi kaller sivilisasjon.

Som du kanskje ser så imøtegår jeg deg ikke på din noe tabloide beskrivelse av sexovergrep begått i Kirkens navn. De er vi enige i sak, nettopp fordi det som der har skjedd mot uskyldige barn skjedde i en tid der selv prester visste at dette var forferdelig galt ! Ut fra "tidsånden" når dette skjedde kan det vanskelig tilgis !
Katolske prester er i det store og hele enten jomfruer eller har deres eneste seksuelle erfaring med å voldta smågutter. Og dette er de samme folkene som skal preke moral og lage retningslinjer for verdens befolkning. :-\

Som sagt er tiden en begrenset ressurs så noe langvarig krangel med deg har jeg ikke tid til dessverre. ;)
Vi får ha det til gode.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er herr Norris, ja. Han er ikke å spøke med. Når Chuck går på helsestudio blir apparatene sterkere.

Topp Bunn