BBking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er frie menneskers rett og plikt å utøve vold mot sine undertrykkere. USA har grunnlovsfestet denne retten til å forsvare seg mot lovgiverne hvis de truer deres frihet og selvstendighet.
Ja, og amerikanernes frihetslige rett til å bære våpen kritiseres sønder og sammen her på sentralen.
Ved et par anledninger på 80-tallet anvendte jeg meg av denne retten amerikanere har, den gjaldt også for meg som var norsk student i den staten der jeg skulle jakte. Jeg hadde fått student "social security number," og hadde amerikansk førerkort. En visitt i en våpenbutikk førte til innkjøp av hagle og rifle, på timen. Jeg kunne kjøpt så mange jeg måtte ønske, og kunne problemfritt gått til innkjøp av automatvåpen, samt fått kasser med ammunisjon til samme. I den staten gjaldt ikke regelen om registersjekk, så jeg kunne gå ut døren med mine innkjøp etter en time i butikken.
I Kansas City Star, tidligere i dette Herrens år, leste jeg en kommentar i en diskusjonstråd som jeg har hatt et visst utbytte av å dele med andre. Dette gjaldt en tråd der man kritiserte guvernørens holdning til abort - der diskusjonstråden av en eller annen grunn ramlet innom våpeninnehav.
I'm fine with registration and control of the automatic machine guns and .50 cal sniper guns. But I think law-abiding citizens should be able to get them. As I understand our constitution, we are allowed guns not just to defend ourselves from each other, but to defend ourselves against our government and its militia.
Personlig syns jeg dette, i og for seg, tilsynelatende irrasjonelle utsagnet viser til den identitetskollaps som den amerikanske smeltedigelen synes å ha ført til. Jeg er selv ekstremt glad i å skyte, og i stand til å treffe blink med åpne sikter på et vis som er lattervekkende morsom. Jeg får stor glede av å bruke skytevåpen -- men det har aldri falt meg inn, ikke en gang i stupfylla, at jeg var innehaver av våpen for å kunne beskytte meg mot andre nordmenn, eller for å kunne beskytte meg mot norske myndigheter, politi og militære.
Jeg har dog sett at min våpenkunnskap kunne være til nytte om jeg skulle bli bedt om å forsvare nordmenn mot ytre fiender.
Det som oppegående mennesker kritiserer, BB, er enkelte amerikaneres fullstendig paranoide holdning til andre amerikanere, og hva dette kan føre til i en nasjon der man kan kjøpe våpen slik man kjøper tyggegummi. (Og til dem som måtte tro at det er blitt strengere å kjøpe våpen i USA. Man har skapt et "gun show loophole." Våpen som tilbys på våpenutstillinger kan kjøpes fritt over disk, uten våpensjekk, dersom kjøper sier han eller hun ikke står i strafferegisteret og kan betale for seg. Og det gjelder allslags våpen og ammunisjon.)
Som jeg nevnte tidligere i denne tråden har staten ønsket å skaffe seg voldsmonopol - dette er et grunnleggende element i statsdannelsen. I USA er denne grunnleggende regelen blitt trukket i tvil pga en lesing av et bestemt Amendment (grunnlovstillegg). Men hele saken peker på et langt større problem som gjelder amerikansk identitet, og en rabiat hang til våpenbruk både mot eget og andre lands innbyggere.
Under snøfallet i Washington D.C. nylig ble internett brukt for å samle en flashmob, som skulle bedrive snøballkrig. En hop mennesker samlet seg, og hadde stor moro av å kaste snøballer på hverandre. En politibil kom til, og da en av de SIVILKLEDDE politibetjentene ble truffet av en snøball - gjorde han det eneste "fornuftige" - han trakk sin pistol. De snøballkastende hadde altså ingen grunn til å tro at han ikke var en av dem.
Det er dette som kritiseres, BB. Hvor lett skal det være for folk som er triggerhappy å få utløp for denne trangen.
http://voices.washingtonpost.com/lo...ooking-into-incident-a.html?hpid=todays-paper
En diskusjonstråd som får alt her til å blekne:
http://voices.kansascity.com/node/3891