1. Hvor mye penger har du?Nå har det vært 69 stykker inne å sett på denne tråden, med så mye god kunnskap det er her inne er det rart at ingen av de har noen som helst formening her....
1. Fint lite1. Hvor mye penger har du?Nå har det vært 69 stykker inne å sett på denne tråden, med så mye god kunnskap det er her inne er det rart at ingen av de har noen som helst formening her....
2. Hvor har du de?
3. Når kan jeg komme og hente de?
De to driverne du nevner der er subdrivere, spiller nok ikke pent over 100hz.Billig og billig....
Når jeg begynte å tenke på dette så jeg for meg to stk l26roy, eller muligens to Ultimax 12"....
De du nevner er nok i en annen liga.
Hva drivere hadde du i de 12" bassene dine? Var det lukket eller BR?20-200 Hz er et stort området, og med et element på hver side blir det ganske store kompromisser. Klarte dette området ganske bra med mine gamle tårn med 4 stk 12" på hver side. Jeg ville lagt 20 Hz litt vekk og satset på noe som trykker bra ned til rundt 35 Hz. Å true ut noen ekstra hz nedover går gjerne utover det oppover. Det er i hvert fall mine erfaringer.
Hvis det er greit er det mye fint å få blant PA elementer det være seg JBL , Precision Devices, Acoustik Elegance, med flere
Peerless XXLS Aluminium i 50 liter lukket. Falt ganske mye av i bunnen på simulering, men rommet hjalp til så mye at jeg ikke trengte eq i bunnen.Hva drivere hadde du i de 12" bassene dine? Var det lukket eller BR?20-200 Hz er et stort området, og med et element på hver side blir det ganske store kompromisser. Klarte dette området ganske bra med mine gamle tårn med 4 stk 12" på hver side. Jeg ville lagt 20 Hz litt vekk og satset på noe som trykker bra ned til rundt 35 Hz. Å true ut noen ekstra hz nedover går gjerne utover det oppover. Det er i hvert fall mine erfaringer.
Hvis det er greit er det mye fint å få blant PA elementer det være seg JBL , Precision Devices, Acoustik Elegance, med flere
Disse: https://www.parts-express.com/peerless-by-tymphany-835017-12-aluminum-cone-xxls-subwoofer--264-1114 ?Peerless XXLS Aluminium i 50 liter lukket. Falt ganske mye av i bunnen på simulering, men rommet hjalp til så mye at jeg ikke trengte eq i bunnen.Hva drivere hadde du i de 12" bassene dine? Var det lukket eller BR?20-200 Hz er et stort området, og med et element på hver side blir det ganske store kompromisser. Klarte dette området ganske bra med mine gamle tårn med 4 stk 12" på hver side. Jeg ville lagt 20 Hz litt vekk og satset på noe som trykker bra ned til rundt 35 Hz. Å true ut noen ekstra hz nedover går gjerne utover det oppover. Det er i hvert fall mine erfaringer.
Problemet, og da er jeg kresen, var at det fra 70 og oppover kjørte med håndbrekket på. Løsningen jeg har i bassen nå er en del lettere på tå, uten brekke på og i medvind - men så har også dette kostet meg fire ganger så mye å bygge
Problemet løst.....vet ikke hvor jeg var som ikke kom på å nevne disse elementene20-500 burde funke greit med de SB23-driverne. De spiller greit opp til 3K, med en liten dip rundt 900.
Dynabel har de på salg til 600kr/stk.
Johan-Kr
Skal vi strekke strikken? 2x15"?
Regn ut areal på 4x8" og 1x15". Sammenlign hva som skubber mest luft.Jeg skytter inn et spørsmål her, da jeg etterhvert har tenkt noe lignende prosjekt.
Hvordan vil 4 stk 8" pr side spilla kontra en 15" pr side ? Vil man få samme "følelsen" av midbassen ?
De Peerless elementene har jeg hatt selv og de krever mye større kasser enn 50 liter for å spille pent oppover i frekvens.Peerless XXLS Aluminium i 50 liter lukket. Falt ganske mye av i bunnen på simulering, men rommet hjalp til så mye at jeg ikke trengte eq i bunnen.Hva drivere hadde du i de 12" bassene dine? Var det lukket eller BR?20-200 Hz er et stort området, og med et element på hver side blir det ganske store kompromisser. Klarte dette området ganske bra med mine gamle tårn med 4 stk 12" på hver side. Jeg ville lagt 20 Hz litt vekk og satset på noe som trykker bra ned til rundt 35 Hz. Å true ut noen ekstra hz nedover går gjerne utover det oppover. Det er i hvert fall mine erfaringer.
Problemet, og da er jeg kresen, var at det fra 70 og oppover kjørte med håndbrekket på. Løsningen jeg har i bassen nå er en del lettere på tå, uten brekke på og i medvind - men så har også dette kostet meg fire ganger så mye å bygge
Hva er fordelen med lukket kontra portet kasse?Hint to drivere i lukket og Linkwitz-transform tunet med Q=0,5 og F3 på 35-40Hz trenger i praksis veldig lite ekstra eq. Du mister naturlig nok litt headroom mellom 20-30Hz enn en gedigent svær portet kasse.
Hvis du vurderer såpass stor kasse, så ville jeg tenkt to 180 liters søyler med 8 elementer i hver og lukket kasse.
Mhp dsp og forsterkeri, så har MiniDSP noen varianter med dsp og to kanaler fortserker.
Hypex har noen nye tøffinger på gang, med dsp og ncore på opptil 3 kanaler.
Johan-Kr