En tråd om barnevogner

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
En god gammel Geländewagen er tingen! ;)
Den er kortere og smalere en f.eks en Audi A6 men har mye mer plass innvendig.

Isofix skal nå være en felles standard. Dog virker det nok som om det er avtalt standard for hvordan man skal implementere feste av barnesete, ikke avtalt standard at alle nye bile skal ha det. (Lages fortsatt en del modeller der man ikke legger opp til isofix-feste.)

Min/vår erfaring er at isofixfeste og platform som bruker isofix er fint for baby/småbarn da man her ofte tar ut stolen med barnet i stolen. (Lett å ta ut og enkelt å klikke på plass når vi skulle ha stol&junior i bilen igjen.)
Vi måtte dog kjøpe ny stol til junior når han var 8 måneder da han ble for stor for vår BeSafe IziSleep og valgte da å gå for modell uten Isofix selv om bilen har festene da stolen er så stor at den ikke tas ut/inn av bilen. (Stolen står fast montert i bilen..).

Det som kan være greit å vurdere er om aktuell bil har airbag på passasjersiden forran og om denne enkelt kan kobles ut/inn. Dette er greit når man skal kjøre lengre strekk alene med barnet i bilen (dersom bilen har airbag forran.)

Ny bil sto høyt på ønskelisten hos fruen når junior ankom for ett år siden, viktigste prioritering var Isofix-fester. (som vi nå ikke bruker.) Mulighet for å ha barnestolen i pasasjersetet forran, og nok plass til barnevogn rett inn i bagasjerom (gir mer plass til annen bagasje en om den må stilles på tvers.)

Et annet punkt som er verdt å sjekke ut er hellingsgraden på sitteputen i setet der barnestolen skal stå. Heller det for mye og man har bakovervendt stol så er det lett for at den vesle henger med hodet når han/hun sovner i stolen. Vi løste dog dette med å bygge opp mellom stol og sete for å få stolen i bedre vinkel, men dette er nok ikke helt etter forskriftene. (Dette er ikke fullt så enkelt å løse dersom man bruker isofixbase, da er vinkel gitt av festepunkt og høyeste punkt på setet..)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
JA Peugeot 307SW har alvorlig mye plass. Mondeo også.
Vi leide en 307SW i Nederland og det var kun med et nødskrik at vi klarte å få bagasjen inn i den bilen. Jeg hadde bestillt en Mondeo men fikk den Puggen istedet og for å være ærlig var jeg ikke fornøyd.

Det koffert oppsettet vi hadde med gikk uten prolemer inn i fruens Passat STV, hadde også gått fint inn i min gamle SAAB9000CS heller ikke problemer i Skodaen.

Hvis dette times riktig kan man jo ta med barnevogna når ny bil prøves, så slipper du å kjøpe katta i sekken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Mondeo er en favoritt. Når jeg finner en til rett pris.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Mye sarv der ute. Er vel derfor samboeren (som tilfeldigvis er kjæresten min) vil ha en flunka ny barnevogn. Nå siktet jeg til biler...

Mvh. Bjørn
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Må rette meg selv i denne tråden. Sa tidligere at vi hadde kjøpt TFK fra nederland. Det stemmer ikke. Vognen vi kjøpte, og som vi har vært veldig fornøyd med heter EasyWalker Sky.

TFK krevde at "Baby Jungle" i Nederland skulle slutte å selge deres vogner til Norge og Sveits på grunn av prispolitikken i disse landene (les overprising). "Baby Jungle" responderte med å kutte ut TFK i sin helhet og viste til prinsippet om free trading.

Det er dermed fortsatt mulig å bestille herfra (bare ikke TFK)

http://www.babyjungle.nl/

Prisene er svært fordelaktige, også etter korrekt tollbehandling, og jeg våger påstanden om at servicen er like bra eller bedre enn om du handler i butikk.

Mvh. Birdman
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Dette var interessant.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
bjornh skrev:
JA Peugeot 307SW har alvorlig mye plass. Mondeo også.
Vi leide en 307SW i Nederland og det var kun med et nødskrik at vi klarte å få bagasjen inn i den bilen. Jeg hadde bestillt en Mondeo men fikk den Puggen istedet og for å være ærlig var jeg ikke fornøyd.

Det koffert oppsettet vi hadde med gikk uten prolemer inn i fruens Passat STV, hadde også gått fint inn i min gamle SAAB9000CS heller ikke problemer i Skodaen.
Pussig og overraskende. Innrømmer dog å være i besittelse av bagasjenett, slik at vi har full sikker stablehøyde.
Kanskje vi reiser for lett, at man trenger mindre klær på Hedmarken enn Finnmarken.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Da har min mor, min bror og hans kone og deres to barn vært i Israel i 2 uker, og jeg er nå i besittelse av nytt barnetøy til Hi-Fi barnet:



De to midterste stablene er barnetøy for knapt 600,- norske kroner, mens min samboer har fått litt klær kjøpt i Israle, og far, ja han har fått skyggelue kjøpt i samme land og halv flaske Baileys Irish Cream kjøpt på Ben Gurion.



Det er altså en Hi-Fi frelser som kommer til vår verden... ;D


Mvh. Bjørn
 

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.085
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
1
Da har jeg kjøpt transportmiddel til å transportere kjæresten, barn, barnevogn og alt mulig annet i dag:



Opel Vectra 1,8i CD, 1999-modell. Bilen er faktisk et ganske strøkent eksemplar av arten (og jeg har sett på mye rart de siste to månedene, og det er mye dårlig under 100k) og mye skiftes nå hos forhandler som gjelder bremser, foringer, flunka nye Nokian Hakka 4 dekk, mm. Ikke ble jeg flådd heller, noe som er gaaanske positivt.

Nye sommerfelger med dekk skal kjøpes til denne nå, så er jeg skodd for året ;D -superdekk.no hadde så godt tilbud at jeg ikke klarte å si nei...

-men nå er fortsatt det viktigste at jeg får plass til barnevogna, at ting er komfortabelt, sikkert (jeg har aldri hatt så mange kollisjonsputer før, faktisk ingen...) og i orden. Jeg er lei all den skruinga..!


Mvh. Bjørn
 

Vedlegg

Topp Bunn