En tråd om vinyl butikker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Råkk n' Rålls Oslo.
    En bruktsjappe like ved Karl Johans gate ikke langt fra Big Dipper.

Her finner man et bredt utvalg i alle sjangre. Betjeningen er hyggelige og kunnskapsrike.
    Det er tre etasjer i butikken og det må være hvertfall 15.000 plater i butikken til enhver tid.

Anbefales et besøk på det varmeste!

Vedlegg

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.152
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Backbeat i Tromsø ble besøkt denne uken.
    Kreativt å kombinere Cafe' og vinylsalg. Både brukte og nye plater. Koslig plass som er verdt ett besøk om man befinner seg i "Nordens Paris".
    (Bilder lånt fra nett)

Vedlegg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    813.jpg
    ROUGH TRADE I LONDON. Skal til London i romjulen og besøke min nevø som bor like i nærheten av Rough Trade. London i romjulen er blitt en tradisjon. Er alltid innom Rough Trade. Masse god vinyl
    602.jpg
    VINTAGE ROOM i Stockholm er også bra.

Sist redigert:

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Skal en tur til Stockholm denne uken.
    Noen flere en Vintage room som er verdt et besøk?
    Skal bo på Søder, ser det er noen i området.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gick tillfeldig förbi Jazzmessengers i Barcelona idag. Blev såklart en tur in och några skivor med ut. Flott butik med stort utvalg av nytt och brukt på vinyl! Otroligt trevlig dame bak kassan som bekräftade att de har många norska kunder i nettbutiken. Ta turen när du är i Barcelona nästa gång.

Adress: Còrsega, 202. Barcelona 08036. jazzmessengers.com

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Barcelona er en populær by av mange andre grunner enn plater og har vært omtalt før, men her er to butikker jeg synes var bra. Er man interessert i rock i ulike varianter, punk og garage så er disse vel verdt et besøk:

revolver-records-1410523401.png

https://www.google.no/maps/place/Re...2!3m1!1s0x12a4a2f6a0f7d3db:0x6307ef62909c4f12

wah wah.png

https://www.google.no/maps/place/Wa...m2!3m1!1s0x12a4a25f67dc5f19:0x226eb4a8b8b1904

Det ligger flere butikker i nokså umiddelbar nærhet til Las Ramblas:

https://www.google.no/maps/search/records+shops+Barcelona,+Spania/@41.3824367,2.1701558,16z

MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    På vinyljakt i Tirana
    En av høydepunktene ved en forretningsreise ett eller annet sted i verden, er jakten etter gode vinylsjapper. Takk for alle som har bidratt til å gjøre reiselivet litt rikere ved å dele sine erfaringer.

Fant lite om vinylsjapper i Tirana (Albania, for de som nå ble litt usikre), så jeg tenkte jeg kunne gå opp noen løyper og dele her på forumet.

Vel, etter tre dager, 60.000 skritt og utallige forespørsler, er resultat mildt sagt sørgelig. Det nærmeste jeg kom en vinylplate var en 78-steinkake, som du kunne få kjøpt for en dyr penge sammen med en litt «turistifisert», gammel (?) trekkoppmaskin, på en basar myntet på dumme turister.
    IMG_0517.jpg

En lokal helt, som jeg gjennom jobben er blitt kjent med, har gjort sitt ytterste for å hjelpe til. Etter først å ha forklart hva en vinylplate var, eller LP-plate, lyste det opp… Ahh, you mean gramophone? Han er en oppegående 28 år og hadde faktisk aldri hørt om eller sett en LP-plate før.
    Min venn ringte sikkert et tyvetalls av sine bekjente, men det samme skuffende resultatet. «I do not think there are any gramophone records in Albania.”

Men så ble det napp: Min venn fortalte at han hadde en venn, som hadde en venn, som kjente en som jobbet i «sentralarkivet» (hva nå det enn er?) Han kunne skaffe det meste, virket det som. Normalt solgte han LP-planter for 250 EURO, men jeg kunne få de for 150 pr stykk. Vi kunne møtes på en parkeringsplass, litt utenfor allfarvei, etter mørkets frembrudd – ta med cash – helst Euro, men dollar OK.

Jeg liker eventyr og spenning, men denne gangen slo trygghetsgenet inn, og jeg takket høflig nei, via min dedikerte venn.

Det ser ut til at dette bli den første forretningsreisen jeg er på, hvor jeg kommer hjem uten en eneste LP-plate i kofferten. For all del, Albania og Tirana, kan anbefales på det varmeste (god mat, billig øl, hyggelige folk osv), men altså et land uten vinyl, noe som sikkert skyldes at de som ble tatt for å eie, eller høre på en Beatles-plate på 60-70-tallet, måtte friste de neste 5-6 årene i fengsel.

Hører gjerne fra andre som kanskje har hatt bedre hell enn meg, eller om det er noen som vil ta opp sporet med «sentralarkivet»….

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Barcelona er en populær by av mange andre grunner enn plater og har vært omtalt før, men her er to butikker jeg synes var bra. Er man interessert i rock i ulike varianter, punk og garage så er disse vel verdt et besøk:

Vis vedlegget 331081

https://www.google.no/maps/place/Re...2!3m1!1s0x12a4a2f6a0f7d3db:0x6307ef62909c4f12

Vis vedlegget 331082

https://www.google.no/maps/place/Wa...m2!3m1!1s0x12a4a25f67dc5f19:0x226eb4a8b8b1904

https://www.google.no/maps/search/records+shops+Barcelona,+Spania/@41.3824367,2.1701558,16z
    Noen som vet litt mer om disse to sjappene (og evt andre i Barcelona)? Ser ut til at at må være med familien der om noen uker, så da kan eg vel like gjerne se om det er noen schallplattens å oppdrive...

Har hørt rykter om at det er JÆLA dyrt å handle i denne byen?

Kom gjerne med tips til flere sjapper ja, er for det meste intr i:

*garagerock
    *rock&roll
    *singer/songwriters
    *garagerock
    *stoner/doom
    *soul
    *garagerock
    *blues
    *jazz
    *garagerock
    *rockabilly

...og garagerock.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er ofte i London, og da går turen alltid til Portobello Road. Her kryr det av "platesjapper" under tvilsomme markiser ute i gaten. Hvis du kjøper brukt vinyl fra disse sjappene, så sjekk en ting. Når vinylplater står ute, blir de utsatt for fuktighet. Har opplevd flere ganger at innercoveret har vært klistret fast til selve platen. Uansett om platene står under tak, så er de mer utsatt ute enn inne. Nye plater med forsegling er vanskeligere å sjekke. Kjøp heller vinyl hos Rough Trade i en tverrgate til Portobello.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Vis vedlegget 331081

Vis vedlegget 331082

Noen som vet litt mer om disse to sjappene (og evt andre i Barcelona)? Ser ut til at at må være med familien der om noen uker, så da kan eg vel like gjerne se om det er noen schallplattens å oppdrive...

Har hørt rykter om at det er JÆLA dyrt å handle i denne byen?

Kom gjerne med tips til flere sjapper ja, er for det meste intr i:

*garagerock
    *rock&roll
    *singer/songwriters
    *garagerock
    *stoner/doom
    *soul
    *garagerock
    *blues
    *jazz
    *garagerock
    *rockabilly

...og garagerock.
    Se inlägg #47. Jazzmessengers i Barcelona. Flott jazzbutik med både nytt och brukt. Ok priser sist jag var där.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pass opp for lommetyver. De er jævlig frekke og kan mange triks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn