På vinyljakt i Tirana
En av høydepunktene ved en forretningsreise ett eller annet sted i verden, er jakten etter gode vinylsjapper. Takk for alle som har bidratt til å gjøre reiselivet litt rikere ved å dele sine erfaringer.
Fant lite om vinylsjapper i Tirana (Albania, for de som nå ble litt usikre), så jeg tenkte jeg kunne gå opp noen løyper og dele her på forumet.
Vel, etter tre dager, 60.000 skritt og utallige forespørsler, er resultat mildt sagt sørgelig. Det nærmeste jeg kom en vinylplate var en 78-steinkake, som du kunne få kjøpt for en dyr penge sammen med en litt «turistifisert», gammel (?) trekkoppmaskin, på en basar myntet på dumme turister.
En lokal helt, som jeg gjennom jobben er blitt kjent med, har gjort sitt ytterste for å hjelpe til. Etter først å ha forklart hva en vinylplate var, eller LP-plate, lyste det opp… Ahh, you mean gramophone? Han er en oppegående 28 år og hadde faktisk aldri hørt om eller sett en LP-plate før.
Min venn ringte sikkert et tyvetalls av sine bekjente, men det samme skuffende resultatet. «I do not think there are any gramophone records in Albania.”
Men så ble det napp: Min venn fortalte at han hadde en venn, som hadde en venn, som kjente en som jobbet i «sentralarkivet» (hva nå det enn er?) Han kunne skaffe det meste, virket det som. Normalt solgte han LP-planter for 250 EURO, men jeg kunne få de for 150 pr stykk. Vi kunne møtes på en parkeringsplass, litt utenfor allfarvei, etter mørkets frembrudd – ta med cash – helst Euro, men dollar OK.
Jeg liker eventyr og spenning, men denne gangen slo trygghetsgenet inn, og jeg takket høflig nei, via min dedikerte venn.
Det ser ut til at dette bli den første forretningsreisen jeg er på, hvor jeg kommer hjem uten en eneste LP-plate i kofferten. For all del, Albania og Tirana, kan anbefales på det varmeste (god mat, billig øl, hyggelige folk osv), men altså et land uten vinyl, noe som sikkert skyldes at de som ble tatt for å eie, eller høre på en Beatles-plate på 60-70-tallet, måtte friste de neste 5-6 årene i fengsel.
Hører gjerne fra andre som kanskje har hatt bedre hell enn meg, eller om det er noen som vil ta opp sporet med «sentralarkivet»….