Enda en GRAAF GM20

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Siden slutten av november i fjor har jeg tilbragt mange timer sammen med GRAAF GM20. Dessverre ikke så mye spilling. Det lille jeg har fått anledning til å høre forteller meg at dette er en forsterker som leverer musikk i øverste klasse. Derfor må de pleies og tas vare på. I går kom den enda en til behandling. Og slik ankommer en GRAAF:

Rundt på ryggen og klar for diagnose:

Alt ved en GM20 ser flott og forseggjort ut. Det er ikke bare lyden. Det er utseendet også. Dessverre er ikke alle gode ideer like godt utført i praksis. Det har mye sammenheng med at utgansrørene (6C33) er store, tunge, trekker mengder av glødestrøm og et kretskort som ikke overlever slikt stress i lengden.
Her er noen eksempler som viser hva som skjer over tid:

Løsning på sokkelproblemet til utgansrørene er nye keramiske sokler. Slike som ble brukt til sender rør. De tåler både strømmen og varmen.

For å dette til må jeg lage et "subchassis" mellom kretskortet i GM20 og selve forsterkerchassis. Ikke noe uoverkommelig, men en del jobb.

Det ble ingen traktering som står i stil med en GRAAF da eieren kom i går. Kaffe og Bamsemums er ikke favorittkost for italienske grever. Når forsterkeren er ferdig, må jeg finne på noe mer passende.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå er de der. Bare et lite tegn som var feil. Fort gjort.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Flott. Lykke til. Skal du legge inn vifter som du gjorde på forrige GM20 som var innom?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
de bråker som F%&/(%(%%(% !!!!
IMO
Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nei. Dette blir en "leggera". Noe mindre jobb enn den første. Med hensyn til vifta i den første GM20: Den er utstyrt med bryter! To hastigheter i tillegg til AV. Eieren kan velge mellom litt sus (ikke hørbart når han spiller) og / eller lang levetid. Ikke i pose & sekk her heller. Med moderat kjøling er det betydelig lavere temperatur på omgivlsene. Det vil si på komponenter som får redusert levetid dersom temperaturen blir for høy.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Ja, forsterkeren som ligger med bunnen i luften er min.

Takker så mye for igår forresten, veldig, veldig trivelig. Både dama og jeg var storveis fornøyd med serveringen. (Hun satte enda til bamsemums-krav for fremtidige hi-fi-seanser, noe jeg gikk med på).

Bildene fra printet er vel den du fikset forrige gang Audiomix?
Jeg gleder meg virkelig til å få GM20 fikset skikkelig. Jeg har snakket med eier av den du tok sist, og han er storveis fornøyd.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ja. De "styggeste" bildene er fra forrige jobb. De viser svakhetene slik de er på en GM20. Det er antall timer i drift og antall uhell som bestemmer hvor fort kretskort og "sokler" blir ødeøagt.

D

Dilla

Gjest
... det er nesten så jeg får lyst til å anskaffe en GM20 og be Audiomix pent om å forbarme seg over den :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Vi har jo sett bildene av forrige byggeprosjekt, helt rått.

Det Audiomix skal gjøre med min blir jo en noe enklere operasjon, men vi får sikkert noen bilder etterhvert. Kanskje jeg kommer til å legge ut noen av bildene med litt tekst på OAS-hjemmesiden etterhvert også, vi får se.

Godt å vite at den er i trygge DIY-hender. Jeg installerte riaa-trinn i min Hovland HP-100 i forgårs, men det var liksom litt mer plug-and-play. Det Audiomix skal til på her krever skikkelig tekniker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå er det ingen vei tilbake. Tomt chassis!

Det er store dimensjoner. Kretskortet er 33 cm X 40 cm og 4 mm tykt. Kan ikke huske at jeg har jobbet med noe større og tyngre. Det har 13 festepunkter mot chassis. Her er både komponentside og bakside vist.

Ikke så bra dette.............

Her har det vært fryktelig varmt. Tinnet har sikkert smeltet flere ganger og gullet er stort sett borte.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.283
Sted
'
Morsom tråd.
Du får holde oss informert om utviklingen.

"Noe" sier meg at jeg burde hatt en OTL i samlingen min. Det er noen opplagte fordeler med denne måten å gjøre slutt-trinn på.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
internasjonalt er det svært delte meninger om OTL´s fortreffeligheter.
hvorfor på død og liv unngå en god OPT?
jeg bare spør.
Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Tipper jeg er den som er mest spent på utviklingen her. At det har gått varmt for seg oppi der er helt sikkert, og som dere ser har det vært gjort et par halv-hjertede forsøk på å bøte på skaden tidligere. I hvert fall har det ikke vært gjort så grundig som nå!

Jeg gleder meg noe sinnsykt til å følge utviklingen.

Godt jobbet Audiomix. Men som nevnt, ta tiden til hjelp og nyt vårsolen i helgen. Jeg har en Bel Canto SET40 hjemme som gjør at jeg i hvert fall ikke er uten musikk om dagen.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.283
Sted
'
internasjonalt er det svært delte meninger om OTL´s fortreffeligheter.
hvorfor på død og liv unngå en god OPT?
jeg bare spør.
Det er jo et betimelig spørsmål. :)

Noen grunner kan være:
-Gode utgangstrafoer er dyre. (Egentlig ikke noe argument sett fra et teknisk ståsted)
-En trafo har alltid tap.
-En OPT, samme hvor god den er, vil alltid ha fase/frekvens problematikk.

Det siste punket er alltid en utfordring når det er snakk om NFB. Trioder kan selvfølgelig kjøres uten noen form for feedback, men da ofte på bekostning av Zut og distorsjon (uten at det trenger å bety så mye for det endelige resultatet)
På den annen side vil en OTL-konstruksjon begrense utvalget av utgangsrør. Få rør er i stand til å dra en 8 ohms last direkte.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
min begrensede erfaring med OTL på horn er:
god oppløsning
hurtig
MEN :
mangler skyv og impact i mellombassen
dynamisk "masete" og enerverende i lengden

litt samme effekt som med stax elektret-pickupen at det virker som om du får turbo på anlegget og dynamikken virker aksellerert?!

IMO

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Morsom tråd.
Du får holde oss informert om utviklingen.

"Noe" sier meg at jeg burde hatt en OTL i samlingen min. Det er noen opplagte fordeler med denne måten å gjøre slutt-trinn på.
Enig! Du bør absolutt bygge deg en slik. Og det er opplagte fordeler. Men................. En bør ha nok innsikt til å holde slikt gående ved egen hjelp. Som å ha en gammel Ferrari dette. Enten må du kunne fikse ting selv. Eller være villig til å betale for å få det gjort. Mye jobb.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jo mer en graver, jo mer skade finner en. Det lukter fortsatt svidd epoxy og glassfiber.

Det viste seg umulig å få de originale "soklene" ut av printet uten å gjøre enda mer skade.

Fra nå av blir det å reparere skader og bygge opp forsterkeren slik at den blir pålitelig og driftsikker. Med det været vi har er det ikke så mye annet å ta seg til.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Men dette ser da ut til å gå rette veien Audiomix.
Mye jobb ser jeg, men jeg har tro på at dette ordner seg.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
GRAAF har skjerpet seg og de siste GM20 hadde slike skinner til å føre fram glødespenningen:

Det bør holde. Men på andre siden er det samme type "Sokkel-pinner" som før. Får bare X fingrene å håpe at det ikke blir dårlig kontakt og varmgang. Noen her som har erfaring med GM20 i denne utførelsen?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
nettrafoen blir grisevarm og det er heller ikke noe godt tegn
IMO
Mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
For varm er ikke noe godt tegn. Men husk at tap er det samme som varme. Kan du holde på en komponent, er det rimelig sikkert at den ikke er for varm. De fleste elektronik komponenter tåler over 100°C. Da kan du ikke holde på dem!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå har det skjedd noen små fremskritt i arbeidet med å bygge opp i gjen GM20.
Aluminiumplate til nye keramiske sokler er ferdig:

Den er montert under det originale schassis:

Slik blir det seende ut fra oversiden:

Nå viser det seg at kobberbanene på kretskortet er en del ødelagt. De blir erstattet med sølvtråd som André leverte med i lange lengder. Jeg er ikke så lite imponert over hvor solid kretskortet er laget. Det holder bare ikke for så store strømmer og høye temperaturer som her. Rørsoklene er jeg IKKE imponert over. Det er ikke sikkert at alt som minner om gull er bra. De nye soklene er dimensjonert for mye tøffere rør enn 6C33. På nyere versjoner av GM20 er selve opplegget for glødingen gjort meget bra og solid. Men "soklene" er de samme som før. Uten for hyppig bytte av rør, holder det trolig en god stund................

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Det er så mye å glede seg over om dagen!

Vakre bilder av mine kjære. Takker for oppdateringen Audiomix.
Dette ser definitivt ut til å gå rette veien.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Må si det står stor respekt av arbeidet som Audiomix utfører her! Blir artig å høre GM20'en når den har returnert fra en slik seriøs hot-rod som dette, Fosse :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Må si det står stor respekt av arbeidet som Audiomix utfører her! Blir artig å høre GM20'en når den har returnert fra en slik seriøs hot-rod som dette, Fosse :)
Alltid velkommen du og LydKarl.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Fikk flere bilder fra Audiomix forleden, alt går etter planen.
Han kan sikkert si noen ord om status på GM20?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Status..............................
Jeg har italiensk bil også. Måtte spandere litt tid på den. Samt hjelpe en kompis med en båt. Og nyte det fine været. André var også opptatt og overlevering ble utsatt 7-8 dager. Regner med at den vil spille i løpet av kvelden. Legger ut noen bilder og litt tekst så snart alt er ok. Til uka blir det å rulle ut den røde GRAAF løperen og gjøre klart for overlevering. Til avtalt "sermoni"........?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.963
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
kanskje du burde endre nick til AudioGRAAFmix ?
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
God ide. Ikke alle login som kan ha ubegrenset lengde. Audiotrix er også vurdert. Årsaken til navnet er imidlertid seriøst nok og har sin spesielle historie..................

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Ja, det er min fortjeneste at overlevering har blitt utsatt (mye som skjer om dagen).

Jeg kan bare nevne at Audiomix har fulgt opp per mail med bilder og info til den største tilfredsstillelse. Men vi må få det ut her etterhvert, så resten av folket kan følge med.

Det ser utrolig bra ut og jeg gleder meg som en unge til å koble opp.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå spiller den! Først litt forsiktig testing, deretter med signal fra testoscillator og til slutt med musikk.
Det dro seg mot midnatt og jeg hadde ikke annet å gjøre enn å slå av og si takk for spillet. Tok med meg feil bilder i dag. En stemningsrapport fra båten mellom Sandejord og Strømstad er vel ikke noe interessant her? Det kommer mer fakta.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Ja, dette blir moro :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt spenning en fredag kveld skader ikke................. Men når et 6C33 sender ut stjerneskudd, blir det fort litt varmt både her og der. Fem minutter etter en hyggelig prat med Fosse smalt det. Et nesten hvitt lysglimt i et av rørene og stjernene falt til ro rundt pinner og elektroder. Så langt har jeg ikke funnet andre skader eller feil. Nytt sett med rør ble hentet hos Motron søndag kveld. I ettermiddag blir det ny spenning. Forhåpentligvis bare god lyd. Dette uhellet er ganske typisk 6C33. Og en av årsakene til et dårlig rykte. Disse rørene har blitt produsert og distribuert (nesten) uten kontroll og testing. Det er minst to måter å sortere de dårlige fra de gode på. Slik jeg opplevde nå. Eller seriøse forhandlere som først lar rørene få minimum 100 timer drift for deretter å matche de parvis. Kun matching har liten hensikt.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
619
Har GRAAF GM20 noen form for "slow turn on"-funksjon for å begrense strømtrekket ved oppstart? Hvis ikke, kunne kanskje det være noe å tenke på. Det vil sikkert forlenge levetiden til rørene betydelig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har GRAAF GM20 noen form for "slow turn on"-funksjon for å begrense strømtrekket ved oppstart? Hvis ikke, kunne kanskje det være noe å tenke på. Det vil sikkert forlenge levetiden til rørene betydelig.
Det sitter to NTC'er i serie med nettet. Det er nok til å begrense in-rush tilstrekkelig. Jeg har aldri hatt problemer ved påslag. Nå er ikke den store runde trafoen av type smultring heller. Ikke den mest brutale altså. En av hovedårsakene til havarier er dårlig rørkvalitet. Dette løses ved å kjøpe innbrente og selekterte rør. En annen årsak er at printed circuit board ikke er egnet til disse strømmene, effektene og temperaturene. Kobberet blir varmt, løsner og mister kontakten. Ikke er sokler / pinner noen god løsning heller.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Men nå blir det fin-fin løsning Audiomix!!

Du får komme tilbake med info når du har fått testet litt mer. Og litt bilder da, når du får anledning.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå spiller den igjen!
Fikk nye rør fra MOTRON søndag kveld. Det ble litt sent og testing ble utsatt til mandag. Nå er alt på plass, justert og bare grom lyd. Med litt ekstra kjøling mens testen pågår.

Topp Bunn