Enda en GRAAF GM20

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Unektlig en lekker sak denne graafen. Vel i havn med jobben!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nå er GM20 klar og noen bilder viser detaljer fra ombyggingen. Og litt til....................

Ikke så mye som synes av ombyggingen fra utsiden.

Uten rør kan en se litt blank aluminium og nye keramiske sokler.

Her er det plass til et av fire 6C33 utgangsrør.

Glødestrømmen er splittet fra en solid kabel fra trafoen til mange små. Det går en kobber / sølv / teflon kabel til hver enkelt forbindelse på rørsokkelen.

Mye lyd og varme når alt spiller. To GRAAF GM20. Den ene er ferdig og den andre nettopp ankommet. Samt to MAE SET 1. Den første som ble laget og den siste foreløpig. Den første er nå oppgradert med alle modifikasjoner. Den siste må repareres etter at Posten har mishandlet den. Den må ha blitt utsatt for mange G i flere retninger.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Dette ser jo veldig bra ut Audiomix. Da får jeg komme å hente herligheten en gang neste uke.
Gleder meg stort til å teste. Bør kanskje spilles inn på nytt i og med at kabling, sokler og noen ganske få komponenter er skiftet?

Innfellingen av soklene ser jo veldig flott ut.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hvilken type sokler har du brukt (7 hull = septal?) og hva slags rør er 6c33

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg vet ikke sikkert hva disse soklene heter. 7-pin med en pinne som er større enn de andre. Samme som brukes til 829B, 832, 3E29(?), osv. Tipper at den har vært i bruk siden før 1940. Du finner de både som surplus og nye. 6C33? Du får GOOGLE litt. Finnes en del info på nettet. Det er en kraftig og noe spesielt konstruert triode. Det er russisk. Det er mye dårlig kvalitet. Om historiene som er skrevet om dette røret er noe mer pålitelige enn selve røret vet jeg ikke. For å sortere de gode fra alle de dårlige må de først brennes inn 100-200 timer. Dette kan bli en svært spennende prosess. Som det jeg opplevde sist fredag. Når de dårlige er sortert bort, kan en selektere og matche. Det siste er bortkastet om en ikke har sortert vekk de dårlige. 6C33 er mest egnet som spenningsregulator. Ikke så høy anodespenning, men desto høyere strøm. Godt egnet til audio med andre ord. I GM20 er anodespenningen ca 150 volt. Slik det benyttes i GM20 er totalt effekttap (anode + gløding) opp mot 100W / rør på tomgang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
GM20 kom seg vel hjem til eieren i natt. Håper jeg. Det ble en lang kveld med mye O.T. som helst bør legges til en annen tråd. Alt var vel ikke relatert til GRAAF, men absolutt til Italia. Trenger litt tid til bilder og slikt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Kommer nok ikke til å få finlyttet til GM20 før til helgen, da det er en del på programmet de nærmeste dagene. Men, jeg fikk lyttet til den hos Audiomix igår, på hans nyinnkjøpte høyttalere, og det låt veldig, veldig bra. (Flotte høyttalere forresten).

Det var en usedvanlig hyggelig kveld hos Audiomix, med middag, vin og god musikk. Suverent opplegg.

Vil bare rette en stor takk til Audiomix som har gjort et utsedvanlig grundig og utsøkt stykke arbeid.
Nå gleder jeg meg over skikkelige keramiske sokler, hard-wireing til rør og ellers en forsterker i tipp topp stand . (Når det gjelder utseendet så ser den faktisk minst like pen ut, aluminiumet fremhever glødingen i utgangsrørene).

Så, jeg kommer tilbake med noen ord om lyden i løpet av helgen, men så langt virker alt i sin skjønneste orden.

Mange takk Hans - veldig takknemlig for at du har kunnet gjennomføre dette.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.583
Torget vurderinger
27
Ja, da har jeg fått spilt en god del i helgen.

GM20 spiller vakkert som bare det. Det er utrolig moro å få den tilbake. Når det gjelder hurtighet, luft og innsikt i opptaket overgår den alt annet jeg har hatt i hus.

Jeg skulle gjerne sagt noe om forskjellen på GM20 før og etter modifisering, men det blir i utganspunktet mengingsløst. Siden den fikk problemer før påske har jeg byttet riaa, step-up trafo, kabler (flere) og innstallert BAM for VSMene (dette er viktigste forskjellen). Det blir derfor vanskelig, om ikke helt umulig, å si hva hard-wireingen isolert sett har gjort for lydkvaliteten.

Men, den funker i hvert fall helt utmerket musikalsk så vel som driftsmessig. Bias og offsett er stabil (anbefales ombygget til alle med GM20).

Det låter bedre i heimen nå enn noen gang tidligere, det er vel en kombinasjon av Audiomix' innsats og utskiftninger av utstyr ellers som er årsak til dette. Uansett så har problemet så langt vært stabiliteten på GM20, og det tror jeg Audiomix nå har funnet en løsning på.

Nok en gang, mange takk.

Topp Bunn