Enda en om ny RIAA

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Hei starer enda en tråd om ny RIAA:)1
Tror denne har litt annen vinkling enn de jeg har lest til nå.
Ønsker RIAA med 2 eller flere innganger
Har siklet litt på Mola Mola Lupe , Esoteric e-02 EAR 88PB og noen Asthetix modeller. Men de blir for kostbare for meg nå.
Så nivået er mere mot lavere pris nivå denne gangen.
Kan benytte 2 innganger, dersom jeg også beholder den RIAAen jeg har fra før (EAR834P)

Har sett på GOLD NOTE PH-10 den har 2 innganger og masse muligheter. Har sett litt rundt, de fleste RIAAer jeg finner interessant ellers, er med en inngang.
Er også glad i trafo basert løsninger. Og regner med å bruke kun MC.
Hvilke produkter bør jeg se nærmere på? Er ikke bundet av PUer enda for det skal også kjøpes inn i nær fremtid.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du kan jo bruke en ekstern switch.
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
155
Antall liker
252
En brukt Audio Valve Sunilda kunne kanskje vært et godt valg?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har du betjeningsmessige krav?
Skal innstillingene kunne gjøres fra frontpanelet? Det er kjekt dersom du bytter pickup ofte og tilgang til bakpanel eller oppi er krøkk.
Alle audiofile som liker å sløse bort tiden med platespilleren sin bør ha en skitgod MM/MI eller to, og da må jo phonoforsterkeren også ha en haug settinger for pF og kOhm, slik at man kan gå seg ordentlig bort (der også).
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Kjøpte akkurat en Project tube box DS2. Nice price og mulighet til 2x MC som jeg også kjører 🤗. Har ikke rukket å teste den engang. Så kun en anbefaling basert på funkjoner.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Liker å nerde litt så mange innstilling er bra. Den jeg benytter nå har ingen, så det begrenser valg av PUer en del.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Hei @rotecop. Jeg har ikke sjekket prisnivået på de boksene som du omtaler som for dyre, så jeg bommer kanskje prismessig her. Uansett, jeg ville gjort en nøye vurdering av denne:

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Hva med en Denon 320 step-up inn i dagens RIAA ,den kan switche mellom to innganger.
og har en bypass funksjon . Tillater feks å kjøre en MM gjennom til RIAA og en MC til RIAA vis Step-up.
Perfekt om man har en spiller med MM og en med MC
2 MC settinger også, så man kan kjøre to ulike MC inn på en MM inngang på RIAA

Skal du bare bruke MC er valgbarhet av kapasitiv last irrelevant. Ohmsk Last for MC påvirker utgangsnivå og intet annet i følge mine målinger av en viss MC
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et aber (om jeg har forstått det riktig) er at man kun kan bruke den ene balanserte inngangen). Et annet er at det er alt for mye MC-justering. 50, 150 og 500 Ohm hadde holdt, og så kumme man lagt på 36 og 30 kOhm som MM-last i stedet.
 

spaceman_2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2016
Innlegg
88
Antall liker
108
Hej . God tråd om Riaa . Riaa , med mange indstillinger er godt . Ikke mndst 2 pladespillere på engang . Er du til det mere specielt byggede til dig er der her 2 alternativer . Den nye er fra FFYX , den har jeg ikke . Men jeg har den gamle modellen . Det blev den sidste Riaa . kig engang . En meget god Riaa , hvad dit hjerte begære . Kunne ikke finde nyt billede af MK II. Den nye er med Hovedtefon indbygget og med xlr output i udgang , på output . 1 indgang med rca på MM og MC er rca , med xlr output . Begge Moduler for MM og MC er separate , med hver sin del . En fantastisk og vellyden Riaa , med et eksotiskt look , alla Atomkraftwerk anno 1972
d3739389.jpg
r
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Takk for litt inspill så langt. Litt dårlig timing av meg. Da jeg ikke har tid til å følge forslagene @Atlerovik . Var egentlig litt med hensikt at jeg ikke satte noen beløp. Tenkte det begrenset forslag. Spennende sak det der , men desverre tror jeg den blir litt for kostbar for meg, denne . Kanskje på brukten hadde den vært passe:)
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
For å presisere. Ønsker 3 eller flere innganger, med individuell innstillinger for hver inngang. Eventuelt en RIAA med 2 innganger og beholde den jeg har EAR834p fungerer egentlig veldig bra med den PUen jeg har nå (har for øyeblikket kun en funksjonell) . Så på den billige løsningen Schiit Skoll . Kunne selfølgelig satt to sånne opp hverandre. Men blir veldig mye kabel søl. Desuten 150 ohm som største for MC høres ikke veldig seriøst ut? Skulle gjerne lest en lytte test av denne fra en troverdig hifi kilde:)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
150 Ohm er i laveste laget for hurrapickupen DL-103, men er nok til det meste annet jeg kan komme på. Jeg holder meg til tommelfingerregelen (R last)>=10(R generator).
Lyttetester av phonoforsterkere er det rareste synes jeg. Det er jo rakleverket foran som bestemmer hvordan det låter, spesielt når man ser hvilke data man kan få til med moderne IC-er, feil som ligger minst 20 dB under hva som er mulig å få til i selve mediet.
Mitt hovedankepunkt til Skoll er at den er mindre presis enn en Mani 2.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke eid manger MC som har egnet seg med så lav last som 150ohm . De jeg har eid har vært best på 400ohm - 6,8kohm
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Valentino. Sånn i full fart fra husken . Selfølgelig ikke 100% objekivt da dette er ett inntrykk over flere forskjellige RIAAer og 40 år:)
Div Ortofon mc 10-20-30 og Tsurugi. Lastet på rundt 50 ohm, da de var dårlige på pulser, og måtte dempes.
Shinon Red mener jeg fra 200-560ohm
Clearaudio Veritas 6.8kohm
Kiseki Purpleheart 400ohm ca da jeg benytter denne på trafo. (Har ikke selv fått testet denne mot faste laster men det kommer)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt MF Nu Vista
Men har eid MF M1 Vinyl og hørt M6x. Synes de låter litt daut og trist . Er det mer fart i Nu Vista versjonene? Koster også litt mere nye enn jeg egentlig har satt budsjett:)
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.734
Antall liker
10.322
Sted
London
Musical Fidelity M6 eller Cyrus Phono Signature
Cyrus har fire innganger, alle uavhengig innstilt og kan endres med fjernkontroll under avspilling
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Valentino. Sånn i full fart fra husken . Selfølgelig ikke 100% objekivt da dette er ett inntrykk over flere forskjellige RIAAer og 40 år:)
Div Ortofon mc 10-20-30 og Tsurugi. Lastet på rundt 50 ohm, da de var dårlige på pulser, og måtte dempes.
Shinon Red mener jeg fra 200-560ohm
Clearaudio Veritas 6.8kohm
Kiseki Purpleheart 400ohm ca da jeg benytter denne på trafo. (Har ikke selv fått testet denne mot faste laster men det kommer)
Alle de nevnte Ortofoner bør tross alt ikke lastes nevneverdig høyere enn 100 Ohm. De er jo nokså kilne på last, med et relativt smalt vindu, men 100 Ohm funker som ei kule med MC-serien. Evt. en 3 Ohm step-up trafo! :)
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
For å presisere. Ønsker 3 eller flere innganger, med individuell innstillinger for hver inngang. Eventuelt en RIAA med 2 innganger og beholde den jeg har EAR834p fungerer egentlig veldig bra med den PUen jeg har nå (har for øyeblikket kun en funksjonell) . Så på den billige løsningen Schiit Skoll . Kunne selfølgelig satt to sånne opp hverandre. Men blir veldig mye kabel søl. Desuten 150 ohm som største for MC høres ikke veldig seriøst ut? Skulle gjerne lest en lytte test av denne fra en troverdig hifi kilde:)
Hmm har en Kiseki P NS på fast last 150ohm akkurat nå , vet det sies det er match på + - 400ohm men dette fungerer meget meget bra i mitt tilfelle :)
( kjørt tidligere på 440ohm på en annen sak som er justerbar )
 

wildbuck

Medlem
Ble medlem
05.09.2008
Innlegg
32
Antall liker
54
Kan anbefale Musical Fidelity M6x VINYL. 3 innganger og alle innstillinger på frontpanelet. Låter bra gjør den også.
Oi! Har dobla seg i pris på halvannet år 👀

Er forøvrig godt fornøyd, synes den er ganske transparent. Lett å operere og nyttige funksjoner. Tre innganger, fordelt på to ubalanserte og én balansert.
 
  • Liker
Reaksjoner: TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Ja, den har steget kraftig i pris. Glad jeg kjøpte tidligt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det riktig at laveste MM-inngangskapasitans på den Cyrusen er 220 pF? I så tilfelle diskvalifiserende.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
jepp, bra ha ned mot 50pF for å kunne tilpasse MM ulike pF verdier, men gode RIAA som Cambridge har faktisk 220pF.. noen ganger trengs det mer..
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Liten eller ingen oppdatering.
Har bestemt meg for å prøve en GOLD NOTE PH-10. Venter bare på passende anledning, og litt velvilje fra Mala :)
Har nå utvidet til to pickuper som nå må passe med ny RIAA. Kiseki Purpleheart og Hana Umami Blue. Ny RIAA bør ha mange muligheter til å stille inn last for MC. Egenskaper for MM tror jeg ikke at kommer til å være så aktuelt for min del.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
jepp, bra ha ned mot 50pF for å kunne tilpasse MM ulike pF verdier, men gode RIAA som Cambridge har faktisk 220pF.. noen ganger trengs det mer..
Så denne først nå og må gå i rette med deg. Begge Alva-modellene til Cambridge har 100 pF inngangskspasitans på MM. Eldre saker har 220 pF.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Ja min CP2 er noen år, hvordan man kan velge å designe noe med mer enn 50pF er jo litt rart, når store PU leverandører anbefaler 100-200 på sine. Bare kablingen fra platespiller har fort 120pF ..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Liten eller ingen oppdatering.
Har bestemt meg for å prøve en GOLD NOTE PH-10. Venter bare på passende anledning, og litt velvilje fra Mala :)
Har nå utvidet til to pickuper som nå må passe med ny RIAA. Kiseki Purpleheart og Hana Umami Blue. Ny RIAA bør ha mange muligheter til å stille inn last for MC. Egenskaper for MM tror jeg ikke at kommer til å være så aktuelt for min del.
Min er erfaring er at så lenge MC lasten er høy nok så er det greit. Eneste jeg oppnår av endring ved å bruke lav last er lavere signalnivå mens frekvensrespons , forvregning og firkantpuls , sporing og armresonans er uendret. Begynner å lure på det om matching av MC er en overdrevet myte. Leverandørene sier i praksis at man skal ha last på 10x indre motstand ELLER mer , og det er selvfølgelig en god regel - da unngår man å miste for mye nivå. Har postet en kurve med min erfaring her tidligere. Men alltid morsomt å ha noe å tweake på selvsagt , så kjør på

MM omfatter mye mer tweaking og instillingskrav, ganske morsomt egentlig. Denne gir nesten alt Custom load ogs
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja min CP2 er noen år, hvordan man kan velge å designe noe med mer enn 50pF er jo litt rart, når store PU leverandører anbefaler 100-200 på sine. Bare kablingen fra platespiller har fort 120pF ..
Med 100 pF må man være ordentlig bevisst på hva kabelen mellom pickup og inngang tilfører. Under 100 pF her.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Mulig Balle Clorin, at det ikke har så mye å si med last. Den RIAAen jeg benytter nå har kun trafo og ingen justering. Funker ganske bra på begge de MC jeg nå benytter. Fler av de RIAAen jeg har hatt tidligere låt ikke særlig bra uansett hvilken last jeg benyttet:) Jeg hadde tenkt at det når jeg nå byttet RIAA skulle jeg ha med meg muligheten.
 
Topp Bunn