Bil, båt og motorsykkel Endelig en fornuftig UFORNUFTIG elbil!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Morgan med elmotor blir som ei slegge med wifi, men kult læll.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Får assosiasjoner til kostbar og lekker retromoderne hifi på tre bein...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.477
Antall liker
84.253
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Tråbil konvertert til elbil

image.jpeg
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.212
Nå ble det aldri noe av den Morgan el bilen, da....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Fint det Alfa-karosseriet.
Den førse Teslaen var en Lotus Elise med elektrisk drivverk. Tung som f. Kunne ikke svinge.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Leste du på linken? Høres nesten ut som en spøk, men ser ut som bilen emulerer lyden av en bensinbil.

Vis vedlegget 919454
Som sagt, - dritkleint !

Hele poenget med å høre grom motorlyd når man kjører bil er vel samspillet med hva du gjør, hvordan bilen reager og hvordan motoren låter?

Totem GT er en gedigen vegetarpølse for en generasjon oppvokst med dataspill.

 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.387
Antall liker
11.109
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
De ønsket å lage en elektrisk bil med kjøreopplevelsen til en eksplosjonsmotor. Om de lyktes vet jeg ikke, men skulle gjerne prøvd en. (skjønt alt tilpasses mål til en bestemt sjåfør).
De lager en med v6 og.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Som sagt, - dritkleint !

Hele poenget med å høre grom motorlyd når man kjører bil er vel samspillet med hva du gjør, hvordan bilen reager og hvordan motoren låter?

Totem GT er en gedigen vegetarpølse for en generasjon oppvokst med dataspill.

Ikke uenig egentlig, men forstod deg som at du mente den bare summet som en hvilken som helst el-bil. :)

Men den ser kul ut, da.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Leste første innlegget og gikk på limpinnen
Men denne da, har sikkert elektrisk start motor
Morgan-Super-3-21-1024x768.jpg
 
  • Love
Reaksjoner: ePi

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.456
Jeg banner sikkert i kirken nå, men jeg syntes Morgan Three-wheeler er en av de tåpeligste som finnes. Meg om det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^^Hvordan tar en sånn der egentlig svinger? 🤔 Prone to snap oversteer?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
^^Hvordan tar en sånn der egentlig svinger? 🤔 Prone to snap oversteer?
Finn fram det gamle Top Gear programmet der Richard Hammon kjører en så finner du jo fort ut det

PS: Neste sommer skal jeg visst på besøk hos Morgan fabrikken. Der får man visstnok prøve forskjellige modeller.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Morgan Three-wheeler skal da absolutt ha en V2 i snuten! Dog er den uansett så dyr at det er andre Morgan modeller som er mye mer
interessante å bruke penger på.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Min drømme Morgan er en gammel Morgan +8 med 4,6 literen. Den går som et skoldet troll!
4,6 literen kan utvides til 5,2 liter om jeg husker rett. Men da blir dette ganske hysterisk raskt!
+8 kom opprinnelig med 3,5 liters motor og den var rask nok egentlig. 4,6 og 5,2 liter i den lette
bilen gjør den til en Ferrari killer på autobahn.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Det er en motorsykkel motor! Jeg regnet med at mange har inne er som Clarkson og regner alt av MC som homo!
For slike er det en V2! For mc folk en V-twin.

Edit; Jeg kjører selv en MC med V-twin, dog ingen Big-Twin.!
 
Sist redigert:

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Totem ser jo herlig ut, men har vel digital brummelyd som er dritkleint.
Den har vel "silent mode", synes jeg det sto, så da kan du bare velge om du vil ha lyd eller ikke (y)🙂
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Hadde jeg kjøpt en sånn en, hadde det vært fordi jeg hadde så mye penger at jeg kunne bedt dem lage en uten falsk motorlyd og med bedre lyddemping og stereo.

Lekker er den i alle fall.
Ser ikke ut som du trenger å betale noe ekstra for en uten lyd, kan bare velge "silent mode", problem solved. Og da kan du jo bruke enda mer på bedre stereo (y)🙂
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Morgan 3 wheeler er en fantastisk morsom bil som er knallgøy å kjøre. Man holder seg langt unna travle motorveier og kjører gledelig lange, svingete omveier. En skikkelig lykkepille!

-BB-
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
454
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Nye biler med elektrisk drift er nok veien videre!

Men hvorfor ønsker man å ødelegge en gammel bil ved å sette inn elmotor?
- understellet er ikke bygget for vekten batteri osv tilfører
- bremsene er ikke bygget for effekten (momentet/aksellerasjonen) man tilfører
- klimavennlig er det ikke da eldre biler brukes normalt såpass få km pr år at man aldri vil tjene inn produksjonskostnadene av elektrisk drivlinje
- mener det var Chris Harris som sa at når man setter inn elektrisk drivlinje i en "klassiker" så oppdager man hvor dårlig de er konstruert/satt sammen. Mangelen av motorlyd og motorvibrasjoner gjør at man finner hvor mye interiøret/karosseriet faktisk knirker..
- de fleste ev konverteringer gir begrenset rekkevidde og "manglende" hurtiglading, man ender dermed opp med en bil som blir mye vanskeligere å bruke på koseturer utenfor allfarvei.
- mesteparten av sjarmen jeg opplever med eldre biler kommer fra interaksjonen/jobben som må gjøres når man kjører

Beklager men kan ha blitt litt negativt dette!
Noe av infoen jeg baserer meg på er nok også tidvis utdatert (har ikke sett på sånne nedgraderinger siste året +)

Til eksempelet med Alfaen over. Lyden da mann?? En Alfa twincam med noen webbere og åpne spjell? "Vibrasjonen" i bilen når man nærmer seg rødmarkeringen?
Det kan ikke bli det samme å sette bilen i 4de gir, skru på strømmen å skyte avgårde! Uansett hvor stor stereo de har montert for å imitere motorlyd
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Men hvorfor ønsker man å ødelegge en gammel bil ved å sette inn elmotor?

- mesteparten av sjarmen jeg opplever med eldre biler kommer fra interaksjonen/jobben som må gjøres når man kjører
"Begrensningene i forbrenningsmotoren i bilen min gjør det helt nødvendig med en girkasse, slik at jeg er helt nødt til å clutche og gire selv, og aldri i livet om noen skal få ta fra meg begrensningene jeg så helhjertet har akseptert" 😁


Men fra spøk til side; jeg hadde lett bytta motor og drivverk i CXen min (eller en DS, sukk...) med elektrisk ditto fra f.eks. e-up/mii/citigo.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.722
Antall liker
1.950
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg hater originalitet, modifiserte biler er tingen. Men usikker på hva jeg syns om trenden med å konvertere til el drivlinje. Nå har det jo blitt veldig strengt enkelte steder med miljøsoner osv så hvis disse modifikasjonene medfører at eier fortsatt kan nyte bilen selv om han bor i en miljøsone så er det vel egentlig positivt.

Kjenner jeg bli glad nå på våren når jeg ser alt det flotte som ruller rundt på veiene her i Norge, det pynter opp veien/nærmiljøet.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
454
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Jeg hater originalitet, modifiserte biler er tingen. Men usikker på hva jeg syns om trenden med å konvertere til el drivlinje. Nå har det jo blitt veldig strengt enkelte steder med miljøsoner osv så hvis disse modifikasjonene medfører at eier fortsatt kan nyte bilen selv om han bor i en miljøsone så er det vel egentlig positivt.

Kjenner jeg bli glad nå på våren når jeg ser alt det flotte som ruller rundt på veiene her i Norge, det pynter opp veien/nærmiljøet.
Har ett inderlig håp at nullutslippssoner forsvinner etterhvert når majoriteten av hverdagsbilene blir nullutslipp.
Fritak for veteranregistrerte biler med begrenset km pr år f.eks.

Hadde vært artig å tatt med 2cv'n til Paris for å sjekket om de hadde gitt den bot for å være for gammel.
Har vurdert å montere katalysator på den, men må regne over klimaregnskapet en gang til..... (var meget negativt sist).
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Leste du på linken? Høres nesten ut som en spøk, men ser ut som bilen emulerer lyden av en bensinbil.

Vis vedlegget 919454
Når Vi var guttunger brukte vi klesklyper for sette pappbiter i eikene på sykkelen for at det skulle bråke.
At det skal være nødvendig med bråkgenerator for å få voksne folk til å kjøpe en elbil er bare latterlig.
Omtrent like latterlig som tullingene som må ha motorsykler man trenger hørselvern for å kjøre.
I mine øyne er stillegående like interessant for kjøretøy som for en platespiller.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Når Vi var guttunger brukte vi klesklyper for sette pappbiter i eikene på sykkelen for at det skulle bråke.
At det skal være nødvendig med bråkgenerator for å få voksne folk til å kjøpe en elbil er bare latterlig.
Omtrent like latterlig som tullingene som må ha motorsykler man trenger hørselvern for å kjøre.
I mine øyne er stillegående like interessant for kjøretøy som for en platespiller.
Enig i at fake motorlyd mest alt av er pinlig, ja. Samtidig er det noe med lyden av en kraftig motor som er litt berusende, IMO. Enten det er Ferrari, Maserati, Porsche, eller en primitiv V8. I tillegg har jeg blitt så gammel at jeg irriterer meg over biler, motorsykler og mopeder som bråker og forstyrrer ettermiddagsfreden når jeg sitter ute på terrassen. 🧐😌😅

Syns uansett Totem'en var fin å se på da, som sagt. 🙂
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Enig i at fake motorlyd mest alt av er pinlig, ja. Samtidig er det noe med lyden av en kraftig motor som er litt berusende, IMO. Enten det er Ferrari, Maserati, Porsche, eller en primitiv V8. I tillegg har jeg blitt så gammel at jeg irriterer meg over biler, motorsykler og mopeder som bråker og forstyrrer ettermiddagsfreden når jeg sitter ute på terrassen. 🧐😌😅

Syns uansett Totem'en var fin å se på da, som sagt. 🙂
Nå oppfattet ikke jeg deg som en talsmann for motorlyd.
Det var mer en generell kommentar.
 
Topp Bunn