Endelig i hus (bildetråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Kombinasjonen Gotan Project på vinyl, TW Acustic Raven One og Bollinger champagne er jammen meg heller ikke den verste kombinasjonen jeg kjenner til. Som Ole Paus ville ha sagt det "Dette begynner å ligne et liv".....

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    terryboy skrev:
    Kombinasjonen Gotan Project på vinyl, TW Acustic Raven One og Bollinger champagne er jammen meg heller ikke den verste kombinasjonen jeg kjenner til. Som Ole Paus ville ha sagt det "Dette begynner å ligne et liv".....
    Pass deg!! Du kan faktisk begynne å fremstå som en jxxxx livsnyter. Ikke bra! ;) ;)

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    terryboy skrev:
    Pass deg!! Du kan faktisk begynne å fremstå som en jxxxx livsnyter. Ikke bra! ;) ;)
    Lover at det er siste gang jeg nyter en kombinasjon som dette og som er helt mot folkesjela i furet værbitt!! Fra nå av blir det knekkebrød, brunost og cd spilling på denne karen 8)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så var "pivot-spindle distance" satt til 233,5mm og armbord skrudd godt fast.
    Og dempeveske er fyllt på sitt rette sted i armen.
    Da gjelder det bare å finne en passende pickup.
    Kan denne passe mon tro ???
    Jaja, skade ikke å prøve :)

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, bare noen få småjusteringer til nå å så blir det lyd.
    I morgen..................

Vedlegg

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jens skrev:
    Imponade! Jeg finne for øvrig ikke ord. Du er flink!
    Har du fått 211ene også?

Mvh
    Helge

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    HSobstad skrev:
    Jens skrev:
    Imponade! Jeg finne for øvrig ikke ord. Du er flink!
    Har du fått 211ene også?

Mvh
    Helge
    211 kommer på mandag, men fiske i Suldal begynner natt til tirsdag.
    Er det dette som kalles et luksusproblem ::)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Finnes det laksefiske fortsatt?
    Forsvant fra hele greia for lenge sida. Såkalt laksefiske tiltaler meg overhodet ikke lengre. Hilsen en som er født og oppvokst under 300 meter fra Orkla, og pers på 16,1kg.
    Beklager,men fikser ikke den type "sportsfiske" noe mer :(

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Finnes det laksefiske fortsatt?
    Forsvant fra hele greia for lenge sida. Såkalt laksefiske tiltaler meg overhodet ikke lengre. Hilsen en som er født og oppvokst under 300 meter fra Orkla, og pers på 16,1kg.
    Beklager,men fikser ikke den type "sportsfiske" noe mer :(
    16,1kg :eek:
    Hmmmm...............
    Ikke fint sagt mot en som har pers på "bare" 16,0 kg (men det på fluestang vel og merke :)
    Skal forøvrig en liten tur til Orkla i august.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.832
    Torget vurderinger
    27
    Triplanaren Jens, er det siste utgave? Stemmer det at det er gjort noen mindre endringer på mod. VII (ser det står VII uII i signaturen din)?
    Fortell litt om treverket i spilleren også er du snill.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Triplanaren Jens, er det siste utgave? Stemmer det at det er gjort noen mindre endringer på mod. VII (ser det står VII uII i signaturen din)?
    Fortell litt om treverket i spilleren også er du snill.
    Siste utgave ja (produsert mai 2008).
    Det står altså VII u II på esken, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet noe mer om denne.
    Treverket på Teres?
    Vet dessverre ikke så mye om dette heller :-[
    Hmmmmm..............
    Fremstår visst som ganske så uvitende i dag ;D

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så ligger alt vel til rette for en hyggelig hifi aften her, men først noen flere bilder :)

Riaa trinn må jo til.
    Har to å velge i mellom.

- Whest PS.30R.
    Støyfri og ok riaa.
    Lyder slikt slik som man forventer av en bra transistor riaa og har "ubegrenset" med gain.

- Supratek Dual Grange.
    Ekstrem rørpreamp med separat strømforsyning.
    Fantastisk dynamikk og bra med "rørmagi".
    Dog noe støy og heller ikke like stram i bassen som en transistorsak.
    Kan ha to platespillere koblet til samtidig på denne og behøver bare å vippe over en bryter for å velge mellom dem.
    Preampdelen har to utganger.
    Den ene med 6sn7 rør og den andre med 101d rør (liker forøvrig klart best "mesh plate" varianten av disse).
    Begge er trafokoblet og jeg bruker 6sn7 til bass og 101d utgangen til resten.
    Det finnes egen volumkontroll til 6sn7 utgangen slik at det er særdeles enkelt å tilpasse nivået mellom utgangene.

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er hele denne sulamitten (inkludert en Isotek Sigmas plassert på gangen utenfor lytterommet og det er borret hull i veggen til kabler.

Sensoren til fjernkontrollen til preamp'en er også tatt ut av selve preampen slik at denne befinner seg i lytterommet og jeg kan justere volum fra godstolen.

Som alternativ lydkilde til Teres'en har jeg en TW Raven AC spiller av 2008 årgang (kom med ny strømforsyning i år).
    På denne er det for øyeblikket montert to armer.
    - Graham Phantom B44 av L (long) versjon.
    Har to armrør til denne.
    På det som står på er det for øyeblikket montert en Koetsu Rosewood Signature Platinium pickup.
    Bruker denne oppimot Whest riaa'en.
    - Schroder Model 2 Pertinax.
    Spesialversjon hvor magnetene er samme som brukes på Reference SQ.
    Er montert med Lyra Skala pickup.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med ny spiller :)

Men jeg må da spørre det uungåelige spørsmålet:
    Har du noen som legger på, bytter side og tar av platene dine for deg? ;)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Som forsterkeri brukes for øyeblikket Supratek Merlot monoblokker.
    Spesialkoblet for lettdrevne høyttalere og yter 8-10W.
    Alt i alt de beste forsterkerne jeg har hatt i hus, men de er ikke perfekte (hva er vel det?) så de roter og grumser litt i mellomtonen i forhold til enkelte andre forsterkere.
    Et nytt sett monoblokker som er beregnet til å erstatte Supratekene er forøvig ventet inn på mandag.

Grunnet et svært vanskelig rom dypbassmessig med bl.a. +18dB på ca 33Hz bruker jeg en Parc Rives EQ-dings til basskorreksjon.
    Etter korreksjon har jeg pluss/minus 2,5dB fra 18Hz til 200Hz i lyteposisjon.
    Parc'en får signalet fra 6sn7 utgangen på preampen og sende det videre (på linjenivå) til basshornene.
    Har også prøvd digitale løsninger il dette (Tact), men fant Parc'en lydmessig MYE bedre.

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalere er som de fleste vet Avantgarde Trio Omega med nyeste mellomtoner og basshorn.
    Har akkurat også fått nye "godstoler" som på tross av sin særdeles lave pris og opprinnelse fra østen fungere helt utmerket :)

Vedlegg

J

JAE

Gjest
    Hei Jens

Må liksom bare innom med grattis,dette oppsettet har jeg veldig sansen for,topp komponenter,med det beste fra AG,lyder vel fortreffelig analogt dette.

rett og slett vinyl/rør/horn på sitt beste

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer med ny platespiller Jens, den var dritlekker. Jeg gleder meg til og få høre på den, samt dine nye monoblokker. Heftige saker dette Teres greiene, (ps: laksen biter som aldri før her)

M

MPT

Gjest
    Ser meget flott ut! Hvor har du kjøpt Parc Rives? Vuderer selv å skaffe meg en sånn.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Du salige! Det ser jammen ut som om Helge og Truls må ta en dagstur igjen til høsten Jens?

Elektron

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Elektron skrev:
    Du salige! Det ser jammen ut som om Helge og Truls må ta en dagstur igjen til høsten Jens?

Elektron
    Dere skal være hjertelig velkomne :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Har akkurat også fått nye "godstoler" som på tross av sin særdeles lave pris og opprinnelse fra østen fungere helt utmerket :)
    Har dårlig erfaring med bord mellom høyttalere og sweetspot. Har du forsøkt å fjerne bordet og hørt om det låter bedre (anderledes)?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    16
    Grattis med et usedvanlig rått vinyloppsett. Hvor stort er rommet ditt og hvordan fungerer det med såpass store høyttalere? Jeg har alltid regnet mitt eget lytterom som for lite for Trio men kanskje mine 27m2 er stort nok likevel ?

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    Jens skrev:
    Har dårlig erfaring med bord mellom høyttalere og sweetspot. Har du forsøkt å fjerne bordet og hørt om det låter bedre (anderledes)?
    Har ikke prøvd å flytte bordet.
    Det er dog ganske lite og pleier å være fyllt med rot :-\
    Er dog herlig å ha til å hvile beina på ;D

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    HC skrev:
    Grattis med et usedvanlig rått vinyloppsett. Hvor stort er rommet ditt og hvordan fungerer det med såpass store høyttalere? Jeg har alltid regnet mitt eget lytterom som for lite for Trio men kanskje mine 27m2 er stort nok likevel ?
    Har også ca 27-28 kvadratmeter, men har skrå vegger og lav takhøyde.
    Synes allikevel det går ganske bra med Trio i et såpass lite rom.
    Volummessig tilsvarer det derfor et mindre rom og har du et vanlig rektangulært rom og har mulighet til minimum 3m avstand fra lytteposisjon til front av høyttalerne hadde jeg ikke vært så mye bekymret for romstørrelsen.
    Har 3-3,5m her hos meg.
    Parc'en min er dog et absolutt "must" for at bassen skal fungere.
    Fordelen med et såpass lite rom er jo også at man får "brukbar" dynamikk ;D

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Og hvordan lyder egentlig en slik tung "trespiller" ???
    Tja, egentlig som forventet vil jeg si.

Ekstremt basstrøkk som man jo får av ekstremt tunge spillere (som Teres og f.ks. Raven).
    I forhold til Raven har Teres'en trøkket en tanke høyere i frekvens noe som passer mine basshorn ganske bra :)
    Mindre og lettere spillere av ymse slag kan ha sine egne kvaliteter, men slik basstrøkk som en virkelig tung spiller vil de aldri få (IMHO).

I mellomtonen spiller Teres'en................,
    tja "tre"..............?
    D.vs. at lyden er ganske mellomtoneorientert og fokus er på hva som skjer der.
    Til sammenligning er f.ks. Raven ganske tilbaketrukket i mellomtonen.
    Sammenlignet med f.ks. LP12 som også har et visst trøkk i mellomtonen er trøkket på LP12 mye høyere oppe (egentlig i overgangen mellom mellomtone og diskant).
    Teres vil derfor i sammenligning oppleves som er varmere/mørkere spiller.

Diskantmessig er Teres'en litt tilbaketrukket og ikke like sprudlende som andre spillere.
    Måtte derfor justere Triplanar armen slik at silikondempingen er på minimum og dette hjalp MYE slik at jeg ikke føler jeg savner noe i diskanten :)
    Bør allikevel matches med en "sprek" pickup (noe som det finnes godt utvalg av som f.ks. Lyra).

Raven har kanskje enda sortere bakgrunn enn Teres'en, men sammelignet med andre "lettere" spillere er bakgrunnen til Teres'en "sort som natten".

Direkte drift ???
    Tja, lyder "direkte"....................
    Sammenlignet med Raven vil det si at den er mye mer pågående og lydbildet ligger lengre fremme.
    Med nye mellomtoner i Trio'ene passer det mitt system helt utmerket, men slik lyden var med de gamle mellomtonene tror jeg at det ville ha blitt for mye av det gode.
    Rytmisk er Teres'en helt super og passer derfor aller best på rytmisk musikk.
    På stille og rolig musikk kan det godt vært at noen vil vurdere en god spiller med remdrift til å være enda bedre med sin mer glidende overgang fra tone til tone (og til mer strekk man har i reimen dess mer glidende overganger får man..............)
    Har forøvrig hørt endel på den for tiden geniforklarte Monaco DD spilleren.
    Til sammenligning så har denne en ekstrem renhet i tonene (spesielt på piano) som jeg aldri har hørt maken til på andre spillere, men mangler IMHO trøkk og dynamikk.

Konklusjon?
    Som alltid, smak og behag.............
    Jeg liker dog ihvertfall Teres'en godt :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.832
    Torget vurderinger
    27
    Takker for en fin og nyansert fremstiling Jens.
    Synes det er befriende og flott når folk kan uttale seg om de ulike komponenters prioriteringer på en slik måte og ikke begrense seg til unyanserte konklusjoner om hva som er "best".
    For meg betyr slikt som dette svært mye .(Jeg har berømmet OMF for det samme tidligere).

Mange takk for en flott fremstiling av et herlig anlegg, håper tråden forsetter lenge enda.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Bukker ærbødig over det flotte utstyret ditt Jens.

Skjeldent fin samling av komponenter som vitner om en oppriktig interesse for musikk og teknikk!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.308
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Dette var jaggu lekkert.

Trenger du en som kan ordne i hagen og vaske dassen og tørke støv mens du er på jobben? ;)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Dette var jaggu lekkert.

Trenger du en som kan ordne i hagen og vaske dassen og tørke støv mens du er på jobben? ;)
    Hmmmm..............
    Er det ikke det man har kjerring til da ;D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.001
    Jens skrev:
    C. Alshus skrev:
    Dette var jaggu lekkert.

Hmmmm..............
    Er det ikke det man har kjerring til da ;D
    Ikke pent, ikke pent :-X

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Dette var jaggu lekkert.

Takk for tilbudet, men jeg er altså allerede gift ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    C. Alshus skrev:
    Dette var jaggu lekkert.

Nå aner ikke jeg hvem du er Alshus, men slike kommentarer plasserer deg umiddelbart under "personer med tvilsom legning" i min bok!

Jada, jeg er sikkert gammeldags - trangsynt - snever - homofob - og alt det der, men det er nå slik jeg er, og ikke noe jeg bevisst iklèr meg.

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    Her er det bare å ta av seg hatten - gratulerer - med ny platespiller og en lærerik bildetråd ;D

A

aair

Gjest
    Erland skrev:
    C. Alshus skrev:
    Dette var jaggu lekkert.

Nå aner ikke jeg hvem du er Alshus, men slike kommentarer plasserer deg umiddelbart under "personer med tvilsom legning" i min bok!

Jada, jeg er sikkert gammeldags - trangsynt - snever - homofob - og alt det der, men det er nå slik jeg er, og ikke noe jeg bevisst iklèr meg.
    Du skjønner vel at Alshus har lyst på ny platespiller, han og ;D Forøvrig artig at det de fleste av oss kaller husarbeid hos enkelte andre ses på som en "skeivhet", he, he.

Gratulere med ny spiller og arm, Jens. De Teres-gutta bryr seg jammen ikke mye om ROHS-direktivet og blyinnhold ;D

Edit: Hva var AirJack'ene til??

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    ...Diskantmessig er Teres'en litt tilbaketrukket og ikke like sprudlende som andre spillere.
    Måtte derfor justere Triplanar armen slik at silikondempingen er på minimum og dette hjalp MYE slik at jeg ikke føler jeg savner noe i diskanten :)
    Bør allikevel matches med en "sprek" pickup (noe som det finnes godt utvalg av som f.ks. Lyra).
    Spennende betraktninger :)
    Men ett spørsmål ang TriPlanar (som jeg også har):
    Har du prøvd UTEN silikondempning?
    Har aldri brukt silikondempning sjøl siden jeg er frarådet det både lydmessig og mht vedlikehold.........
    Har jo Lyra Titan på min PT Anniversary/TriPlanar Mk VII, og synes toppen er ypperlig.......(ja bunnen og mellomtonen også ;D )

Mvh OP

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    olaps skrev:
    Jens skrev:
    ...Diskantmessig er Teres'en litt tilbaketrukket og ikke like sprudlende som andre spillere.
    Spennende betraktninger :)
    Men ett spørsmål ang TriPlanar (som jeg også har):
    Har du prøvd UTEN silikondempning?
    Har aldri brukt silikondempning sjøl siden jeg er frarådet det både lydmessig og mht vedlikehold.........
    Har jo Lyra Titan på min PT Anniversary/TriPlanar Mk VII, og synes toppen er ypperlig.......(ja bunnen og mellomtonen også ;D )

Mvh OP
    Beklager Ola Petter, jeg forklarte meg nok litt dårlig :-[
    Når jeg skrev at silikondempingen ble satt til minimum så betydde dette i praksis helt ut demping.
    Slik lyden er nå ser jeg heller ingen grunn til å prøve å dempe :)
    Om jeg en eller gang prøver med ørlite demping hvis jeg skulle få en ekstremt "sprek" pickup i hus vil tiden vise, men jeg føler ihvertfall ikke noen umiddelbart behov for dette nå :)
    Lydforskjellen med eller uten silikondemping var altså SVÆRT stor.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nyydelig! Gratulerer med spilleren. Har vært på feire, og ikke fått med meg tråden før. Håper virkelig jeg får lov til å komme på gjenvisitt til deg! Maken til analog nytelse, tror jeg man skal lete veeeldig lenge etter her til lands. Jeg er fryktelig nyskjerrig på hvordan dette låter.. Regner forøvrig med at du har en viss skyld i at jeg nå sitter her med en Air Tight PC3 foran meg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn