Politikk, religion og samfunn Endelig kan SAS konkurrere mot Norwegian.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Problemet med Gardermoen som hub er at det koster hundre kroner for en pils, eller to hundre for et smørbrød og en juicekartong. Prisene på Kastrup er under det halve, utvalget er mye bedre og man kan spise på restaurantene uten å ta opp forbrukslån. Dette er selvsagt resultatet av en absurd norsk avgifts- og alkoholpolitikk, men Gardermoen er uansett den siste flyplassen jeg vil mellomlande på. Om det tar en halvtime mer eller koster en hundrings ekstra, så velger jeg lett en flyrute med mellomlanding på Kastrup i stedet for Gardermoen.
Jeg velger å fly direkte så langt det lar seg gjøre men hvis det av bedrifstøkonomiske/markedsmessige årsaker kreves en HUB for norske flyselskaper, blir det nok Gardemoen.
 
L

leser1

Gjest
Finger, du bor i Bærum, stemmer ikke det? Da er ikke OSL en hub for deg, det er din "start-og endestasjon" :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Finger, du bor i Bærum, stemmer ikke det? Da er ikke OSL en hub for deg, det er din "start-og endestasjon" :)
det stemmer og det er fint for meg:) og en drøy million. slik at det er nok lettere å fylle opp flyene fra gardemoen enn f.eks værnes
 
L

leser1

Gjest
Det kommer jo helt an på antallet; tilbudte flyseter og markedets etterspørsel. Jo flere folk i markedet, jo flere ruter bør/kan man tilby.
Operatørene må hele tiden vurdere flytype (antall seter) og frekvens opp mot etterspørselen/potensiale.
Meg bekjent går direkterutene fra Værnes meget bra, nettopp på grunn av en riktig "dimensjonering".
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
direkte er best, fuck the rest. Værnes har et grunnlag for direkteruter. For kunden(meg) er det like greit å dra til kastrup hvis jeg sognet til værnes. Men for SAS-Norge kan nok Gardemoen være et bedre alternativ
 
L

leser1

Gjest
Finger, Gardermoen ER SAS sin hub i Norge og vil alltid være det.....
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Finger, Gardermoen ER SAS sin hub i Norge og vil alltid være det.....
Jeg vet det men Kastrup er SAS hub i skandinavia og det medfører at en del utenriks går via kastrup per nå. Nå reiser ikke jeg i nevneverdig grad i jobb lenger. for noen år siden var jeg mye i St.Petersburg og det var irriterende å svinge innom kastrup for noen timer hver vei. Til Nice må man som oftest innom Kastrup. jeg velger selvsagt norwegian til Nice om mulig da det er direkte flights
 
S

Slubbert

Gjest
Problemet med Gardermoen som hub er at det koster hundre kroner for en pils, eller to hundre for et smørbrød og en juicekartong. Prisene på Kastrup er under det halve, utvalget er mye bedre og man kan spise på restaurantene uten å ta opp forbrukslån. Dette er selvsagt resultatet av en absurd norsk avgifts- og alkoholpolitikk, men Gardermoen er uansett den siste flyplassen jeg vil mellomlande på. Om det tar en halvtime mer eller koster en hundrings ekstra, så velger jeg lett en flyrute med mellomlanding på Kastrup i stedet for Gardermoen.
Jeg velger å fly direkte så langt det lar seg gjøre men hvis det av bedrifstøkonomiske/markedsmessige årsaker kreves en HUB for norske flyselskaper, blir det nok Gardemoen.
SAS er ikke et norsk flyselskap, det er skandinavisk. Det er da nok direkteruter fra Gardermoen til at den kan betegnes som hub i Norge, men Kastrup er hub for Skandinavia og rutene til andre kontinenter. Ser ingen grunn til at den skal flyttes fra Kastrup til Gardermoen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Problemet med Gardermoen som hub er at det koster hundre kroner for en pils, eller to hundre for et smørbrød og en juicekartong. Prisene på Kastrup er under det halve, utvalget er mye bedre og man kan spise på restaurantene uten å ta opp forbrukslån. Dette er selvsagt resultatet av en absurd norsk avgifts- og alkoholpolitikk, men Gardermoen er uansett den siste flyplassen jeg vil mellomlande på. Om det tar en halvtime mer eller koster en hundrings ekstra, så velger jeg lett en flyrute med mellomlanding på Kastrup i stedet for Gardermoen.
Jeg velger å fly direkte så langt det lar seg gjøre men hvis det av bedrifstøkonomiske/markedsmessige årsaker kreves en HUB for norske flyselskaper, blir det nok Gardemoen.
SAS er ikke et norsk flyselskap, det er skandinavisk. Det er da nok direkteruter fra Gardermoen til at den kan betegnes som hub i Norge, men Kastrup er hub for Skandinavia og rutene til andre kontinenter. Ser ingen grunn til at den skal flyttes fra Kastrup til Gardermoen.
Jeg vet det. Poenget er hvis SAS blir delt opp i nasjonale selskaper
 
N

nb

Gjest
Jeg kjenner en som har jobbet i SAS - han sa for mange år siden at dersom man kunne få inntrykk av at SAS var vanstyrt sett fra utsiden så skulle man jammen sett det fra innsiden.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dersom krangelen med de danske fagforeningene gjør at man ikke kommer i mål med Den Store Kloke Planen i løpet av uken: SAS har vel uansett kreditter som gjør de fortsetter å fly en stund til? Det er vel ingen fare for oppbud og driftstans i år?
 
L

leser1

Gjest
Hvis det ikke blir enighet med de ansatte (les: fagforeningene) om Den Store Kloke Planen (DSKP), så blir det trøbbel.
De statlige garantiene (kassakreditten) gjelder kun dersom DSKP blir gjennomført og da sier det seg selv at man ikke lenger har penger til drift.....
Garantiene skal nemlig ikke brukes til drift (lønn, fuel etc) - det er kun en garanti hvis det skulle dukke opp nye askeskyer eller andre uforutsette hendelser som koster selskapet mye penger.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
.........................................Ser ingen grunn til at den skal flyttes fra Kastrup til Gardermoen.

Det ville være utrolig stupid å flytte huben fra CPH til OSL da OSL er sprengt hva angår kapasietet. "Teoretisk" kapasietet på OSL ligger på ca 60 flybevegelser i timen. I de mest travle rushtidene nå er de opp mot 85 bevegelser i timen. Hvilket er ganske godt gjort da flyplassen på langt nær er planlagt optimalt i forhold til å "trø" flymaskiner i gjennom "pølsemaskinen".

Avkjøringene fra rullebanen har minkende diameter slik at de ikke er fullverdige "high speed turn offs". Flyene må ha lavere hastighet før de kan svinge av rullebanen enn på de fleste andre store lufthavner i verden. Arkitekten syntes imidlertid at det ble vakrere slik han tegnet det!!?? Det samme gjelder den nyte "T2" terminal utvidelsen. Operativt er det hull i hodet, alle planer gikk på at den neste terminalen skulle bygges paralellt med den gamle. Det ble faktisk også bygget en STOOR tunell, fra den gamle terminalen bort til der den nye var planlagt, allerede da flyplassen ble bygget. Men fordi en eller annen luring kom fram til at det ville bli mere omsetning i butikkene hvis man bygget "T2" slik den er ferd med å bygges i dag så veide det mye tyngre enn dat faktum at flyplassen blir mye mindre effektiv slik det gjøres nå, sett i forhold til slik det fra dag 1 var planlagt!!
 
L

leser1

Gjest
Spiralis har noen hårreisende fakta, som det bare er sannhet i.
At OSL (Avinor) har slik fokus på å være shoppingsenter og ikke en flyplass, er en tragedie. Og verre blir det.
Den nye piren, Pir Syd (gatene 19A-19G), var ment å være provisorisk men den er nok kommet for å bli.
OSL er på full fart til å bli et nytt Fornebu. Utbygging skjer "klattete" og uten helhetsbilde og flere steder bygges det innover for å få plass til flere butikker og mindre plass til passasjerene (kundene). Og man endrer planer underveis, slik som med den nye terminalen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tror det blir svært krevende for SAS å overleve uten tilstrekklig kapasitet på Gardemoen. Tar utgangspunktet at man splitter selskapet
 
L

leser1

Gjest
En annen genial side ved OSL er at rullebanene ligger litt for nærme hverandre. Her kan sikkert Spiralis supplere meg, men jeg mener å ha forstått det slik at man ikke kan ha avganger parallellt på hver runway, kun på den ene og da landinger på den andre.
Vet du hvor mange meter det mangler, Spiralis?

Også dette begrenser antall avganger pr time.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
De av dere som har stillinger som betinger såpass mye flyreiser som man her får inntrykk av, har garantert råd til å betale for både øl og mat - også på Gardermoen! Jeg antar at dere reiser på diett eller regning, uansett -MED utenlandstillegg og bonuspoeng. Sytpeisa....:cool:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den desidert råeste flyplassen jeg har vært på når det kommer til bondefangeri er den i Antalya. Er noen år siden jeg var der sist, men da kostet en colaboks fra automat 8 1/2 Euro, og den minste hamburgeren fra Burger King lå på ca 110 kr. Våger ikke å tenke på hva en øl kostet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Dersom krangelen med de danske fagforeningene gjør at man ikke kommer i mål med Den Store Kloke Planen i løpet av uken: SAS har vel uansett kreditter som gjør de fortsetter å fly en stund til? Det er vel ingen fare for oppbud og driftstans i år?
SAS har tilsynelatende ubegrenset kreditt. Hva skal man ellers si om at et selskap som har tapt enorme pengebeløp hvert år i mer enn ti år fremdeles eksisterer i omtrent samme format som alltid. Jeg har ingen kvaler med å bestille billetter hos SAS.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
En annen genial side ved OSL er at rullebanene ligger litt for nærme hverandre. Her kan sikkert Spiralis supplere meg, men jeg mener å ha forstått det slik at man ikke kan ha avganger parallellt på hver runway, kun på den ene og da landinger på den andre.
Vet du hvor mange meter det mangler, Spiralis?

Også dette begrenser antall avganger pr time.
Dette synes jeg virker litt merkelig. Frankfurts to parallellrullebaner ligger jo mye nærmere hverandre enn på Gardermoen, og der klarer man langt større trafikk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Wilhelm,
Hvis mulig forsøker jeg så godt jeg kan å unngå flyreiser og besøk på Gardermoen hvis det ikke innebærer at jeg får timebetalt for å gjøre det!

Men, tross alt så er OSL slett ikke den dummeste flyplassen i Europa å fly til/fra. Den har enn så lenge vært rimelig kompakt og man behøver ikke løpe kilometer etter kilometer for å komme til gate. Gate 19A -> ut alfabetet før vi er ferdige!! medfører i overkant av fysisk aktivitet. Litt lite sitteplasser/oaser av stillhet og fred på innenriks, men stort sett synes jeg flyplassen fortjener "godkjent" slik den oppleves som pax. Utenriks er greit nok, ikke mye å klage på der. Utrolig bra utvalg av whisky!:rolleyes:

Jeg er nok noe preget av det enkle faktum at jeg hater å reise med fly!!! Det er utrolig kjedelig!!!!! Tog derimot, ordentlige tog med komfortable sovekupeer og 1te. klasse spisevogn, med bord, duk og porselensservise, ja da koser jeg meg. Det samme gjelder båtreiser, det går så sakte at man rekker å få med sjelen på turen!:)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Dette synes jeg virker litt merkelig. Frankfurts to parallellrullebaner ligger jo mye nærmere hverandre enn på Gardermoen, og der klarer man langt større trafikk.
Frankfurt er jo en stor flyplass, Gardermoen blir mindre i forhold, naturlig nok om man ser kundegrunnlaget. Gardermoen svelger vel unna mere trafikk enn Arlanda og er oppe og lukter på CPH. Mulig jeg ikke husker rett, men jeg mener å ha hørt at OSL faktisk svelger unna mere trafikk i "peak hour" enn CPH! Fortsetter utviklingen slik den har gått de siste årene er OSL den største i Skandinavia om ikke lenge!!
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
De av dere som har stillinger som betinger såpass mye flyreiser som man her får inntrykk av, har garantert råd til å betale for både øl og mat - også på Gardermoen! Jeg antar at dere reiser på diett eller regning, uansett -MED utenlandstillegg og bonuspoeng. Sytpeisa....:cool:
For min del er jeg glad for at jeg ikke reiser så mye for tiden men...

- Diett holder ikke lenge, hvis man skal spise en ordentlig middag så er mesteparten av dietten brukt opp.
- Ved fast pendling blir dietten redusert og da er det enda vanskeligere å holde seg innenfor dietten.

Jeg synes ikke det er attraktivt å pendle innenlands i Norge.
 
L

leser1

Gjest
Spiralis, kjenner du til det med avstanden mellom rullebanene på OSL. Jeg har min info fra rimelig sikre kilder (pilot).
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.371
Antall liker
6.766
Hvis tallene på wikipedia stemmer er det ikke rart SAS sliter.
SAS har 2,7 mill i omsetning per ansatt. Norwegian har 4.
SAS har 1600 passasjerer i året per ansatt. Norwegian har 6400.
SAS har 103 ansatte per fly, Norwegian har 38.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.502
Antall liker
11.463
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men "gratis" frokost da...

Eller som noen sier. "Den er betalt av staten og skattebetalerene for lenge siden... "
 
L

Lars.N

Gjest
SAS er å blir bare best enda de har en flåte utgått på dato .
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Men "gratis" frokost da...

Eller som noen sier. "Den er betalt av staten og skattebetalerene for lenge siden... "
Norge er generelt et svært uhøflig land. Når man er på besøk eller gjest en plass er det vanlig at man blir bydd på en kaffekopp. I mange land er dette sogar en selvfølge om du så bare er kunde i en butikk. Ikke at man skal prøve å innføre dette, men det å få en kaffetår eller et glass vann når sitter noen timer innesperret i en hermetikkboks oppe i luften er med på å gjøre det hele mer trivelig. Og trivsel og velvære hos passagerer skal man ikke undervurdere. Det at man føler seg velkommen er kanskje mer verdt enn de to kronene det koster selskapet å servere. Luftekspeditrisene må jo ha noe å gjøre på jobb mens de venter på nødsituasjoner uansett.
 
N

nb

Gjest
Hvis tallene på wikipedia stemmer er det ikke rart SAS sliter.
SAS har 2,7 mill i omsetning per ansatt. Norwegian har 4.
SAS har 1600 passasjerer i året per ansatt. Norwegian har 6400.
SAS har 103 ansatte per fly, Norwegian har 38.
Selv om ingen ansatte i SAS fikk lønn ville Norwegian sine kostnader pr pasasjer pr km vært mye lavere visstnok. Bjørn Kjos har vel sagt mange ganger i mange år at det ikke er mulig å drive lønnsomt med den flåten SAS har.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
La SAS gå konk. Bare tull å piske en død hest og dyrt
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Er det noen her som VET om flyene kanselleres fra neste uke av dersom avtalen ikke kommer på plass?
Jeg skal til New York med SAS i slutten av måneden (Keith Jarrett Trio - smilefjes), og vil være tidlig nok ute med å booke billetter med United om det blir nødvendig. Når nyheten slippes vil nok flere få samme ide.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Bjørn Kjos har vel sagt mange ganger i mange år at det ikke er mulig å drive lønnsomt med den flåten SAS har.
Her er det vel Kjos som er ute med en store kjeften sin. SAS har jo stort sett de samme 737NG-flyene som Norwegian har, samt endel nyere Airbuser, alle av nåværende generasjon. Norwegian sine fly er yngre, men teknisk tilhører de samme generasjon som SAS sine. Vi skal heller ikke glemme at Norwegian var konkurransedyktig også da de hovedsaklig benyttet gamle fly, og det er ikke så lenge siden jeg flydde med en gammel 737-300 hos Norwegian.

Det er selvfølgelig gunstig for Bjørn Kjos å skape et inntrykk av at SAS flyr rundt med gamle vrak, men det er ikke helt sannheten.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
SAS flyr også 400 og 500. Dessuten har de vel fortsatt et titalls MD82, som er et veldig tørst fly. At det er mye penere enn Boeing og Airbus hjelper lite på bunnlinjen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Norwegian har de 57 stk 737-800 og 11 stk 737-300. (kilde: norwegian.no)

SAS har 64 stk 737-6/7/800, 12 stk Airbus 319/321 og 12 stk Bombardier CRJ900, altså moderne fly av nyeste generasjon. Av eldre fly har de 10 stk 737-400/500 og 27 stk md 82/87. (kilde sasgroup.net).

SAS kan jo også kompensere litt for drivstoffforbruk ved å kjøre mindre fly på lavtrafikkerte ruter, mens Norwegian bare har to ganske store flytyper å velge mellom.

Synes ikke dette er så ille som Kjos skal ha det til, særlig når han lenge drev selskapet sitt med eldre fly enn SAS hadde på den tiden. Det er ingen tvil om at Norwegian har lavere kostnader, men dette med den aldrende flyflåten til SAS er opphauset og kommer av at Kjos vil skape blest om egne nyinnkjøp.
 
N

nb

Gjest
Er det noen her som VET om flyene kanselleres fra neste uke av dersom avtalen ikke kommer på plass?
Vet? Det gjør vel ingen. Da Swissair var på konkursens rand måtte de fly rundt i verden med cash i kofferter for å betale for landingsavgifter og drivstoff siden ingen ville gi de kreditt visstnok. I tilfellet SAS vil jeg tippe at skandinaviske myndigheter sørger for at de flyr en stund slik at folk kommer seg hjem, men det blir jo bare synsing.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Er det noen her som VET om flyene kanselleres fra neste uke av dersom avtalen ikke kommer på plass?
Vet? Det gjør vel ingen. Da Swissair var på konkursens rand måtte de fly rundt i verden med cash i kofferter for å betale for landingsavgifter og drivstoff siden ingen ville gi de kreditt visstnok. I tilfellet SAS vil jeg tippe at skandinaviske myndigheter sørger for at de flyr en stund slik at folk kommer seg hjem, men det blir jo bare synsing.
Jeg regner med at SAS vet om de må melde oppbud på mandag eller ikke dersom det ikke blir noen avtale. De vet hva de har av kontanter og hva de har av kreditter som ikke kan fryses, og de har nok kommet frem til om de uansett er nødt til å melde oppbud siden de vel vil drive for kreditors regning. Pressen kunne gjerne mast om et svar?
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Jeg er 100 % sikker på at avtalene vil være på plass innen søndag. Det vi nå ser er at de danske fagforeningene "bruser" litt med fjærene. En slik reaksjon var forventet, all den tid implementeringen av sparepakkene er diktert av eierne og bankene, iverksatt av ledelsen i SAS, og tvangsforet de ansatte.

Det er en meget bitter pille å svelge for de ansatte, men den vil bli svelget. At enkelte "griner" litt på nesen under seansen er helt naturlig.

Believe me, jeg spiser pillen selv.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er 100 % sikker på at avtalene vil være på plass innen søndag. Det vi nå ser er at de danske fagforeningene "bruser" litt med fjærene. En slik reaksjon var forventet, all den tid implementeringen av sparepakkene er diktert av eierne og bankene, iverksatt av ledelsen i SAS, og tvangsforet de ansatte.

Det er en meget bitter pille å svelge for de ansatte, men den vil bli svelget. At enkelte "griner" litt på nesen under seansen er helt naturlig.

Believe me, jeg spiser pillen selv.
Det har du nok rett i. Jeg ville i alle fall bli svært overrasket om det ikke ble en avtale, ingen av de involverte ønsker vel en konkurs, og da blir det ingen. Men så lenge det forhandles, så er det jo nødvendigvis noe å forhandle over. Det er jo ikke bare ja/nei men en ganske omfattende tautrekking vil jeg tro. Hvem skal kutte mest og ikke minst hvor?
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Forhandlingene er spill for galleriet. Det er ikke rom for endringer. Kravene er levert som et ultimatum til fagforeningene. Men de danske fagforeningene kan for "syns skyld" etter helgen si at det har vært forhandlinger.

Det vi ser nå er en fullstending knusing av fagforeningene, til glede for noen, til fortvilelse for andre. Det er ikke arbeidslivets parter som "forhandler". Det er de tre skandinaviske regjeringene, sammen med bankene og de største investorene som dikterer betingelsene. Dette blir gjort for å gjøre SAS salgbart i neste omgang. Man tar de ansatte som gisler, og tvinger gjennom dyptbringende endringer uten at de ansatte i det hele tatt blir hørt.

Det er åpenbart at SAS må kutte kostnader for å overleve. Metoden bør dog få noen og enhver til å bli skremt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Forhandlingene er spill for galleriet. Det er ikke rom for endringer. Kravene er levert som et ultimatum til fagforeningene. Men de danske fagforeningene kan for "syns skyld" etter helgen si at det har vært forhandlinger.

Det vi ser nå er en fullstending knusing av fagforeningene, til glede for noen, til fortvilelse for andre. Det er ikke arbeidslivets parter som "forhandler". Det er de tre skandinaviske regjeringene, sammen med bankene og de største investorene som dikterer betingelsene. Dette blir gjort for å gjøre SAS salgbart i neste omgang. Man tar de ansatte som gisler, og tvinger gjennom dyptbringende endringer uten at de ansatte i det hele tatt blir hørt.

Det er åpenbart at SAS må kutte kostnader for å overleve. Metoden bør dog få noen og enhver til å bli skremt.
At de store eierne ikke betingelsesløst deltar i en emisjon eller låner ut mer penger er vel en høyst ærlig sak, og ikke noe man kan være kritisk til, med mindre man faktisk mener at aksjonærer er forpliktet til å dekke de røde tallene i regnskapet til evig tid.
 
Topp Bunn