Høyttalere Endelig!...Uff ikke nå igjen (Nye høyttalere....igjen....:))

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Til tross for at jeg skulle opp igjen kl. 07 neste morgen ble jeg sittende å spille frem til kl. 04;)
    DaVinciene var ikke til å kjenne igjen. Alt falt på plass:
    - dyp, tørr og presis bass (det beste jeg har hørt fra en stativhøyttaler)
    - stort lydbilde med meget god holografi (nesten på høyde med Mementoene)
    - ekstremt oppløst i toppen (beste jeg har hatt her hjemme og i mine ører mye bedre enn Mementoene)
    - mellomtonen så og si nesten like god som Mementoene
    - Første kommentaren fra kjæresten min: "DaVinciene fyller rommet med musikk på en helt annen måte".
    - Samme observasjonen har både jeg og andre hifikompiser som har vært innom her de siste to dagene gjort oss. DaVinciene spiller faktisk meget bra uansett hvor man sitter i rommet. Har ikke opplevd dette tidligere med mine andre høyttalere :) En meget sosial høyttaler :)

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Ikke siden jeg på midten av 80-tallet tok steget fra Sony SS G7 over til Infinity IRS 3b og begynte med litt mer "ekte" hifi, så har jeg atter en gang fått den følelsen av at jeg kommer til å oppdage en god del av min musikk på nytt. Gleder meg til fortsettelsen.....:)

PS. Kanskje unødvendig å si at jeg ringte Hagto på fredags kvelden og ga beskjed om at DaVinciene blir værende her i hula mi;)

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nytt, veldig spenstig valg!
    Lekker lyttehule!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.857
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Toe in med aksis foran lytteposisjon funker ofte veldig bra spesielt når annet ikke fungerer så veldig godt :) Til lykke med gode HT

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Tusen takk bambadoo :) PS. Når man har skråtak både på høyttalersiden og lytteposisjonsiden så er det kun en ting som er sikkert: Det finnes ingen fasit på høyttalerplassering:)

C

Cyber

Gjest
    Grattis, lekre høyttalere - og ikke feil å handle med en så trivelig kar som Hagto.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk takk cybervision :) Helt klart ikke feil å handle med Hagto :) En jordnær gentlemann innen norsk hifi:) Når han i tillegg har fått agenturet på en god del særs interessante produkter, så blir det bare enda mer rett;) Anbefales på det varmeste:)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer! Synes også DaVinci er en fnatastisk morsom høytaler da den balanserer på knivseggen uten og vippe for mye over i noen leirer. Ekstremt presis og gjennomsiktig :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Flotte høyttalere, de må virkelig låte bra om dine Sonus Faber må vike plasssen for dem for de er utrolige både angående utseende og lyd :).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Tøffe saker!

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer! Synes også DaVinci er en fnatastisk morsom høytaler da den balanserer på knivseggen uten og vippe for mye over i noen leirer. Ekstremt presis og gjennomsiktig :)
    Takk Vermin :) Enig med deg....har aldri hatt noen høyttalere som har vært mer presis og gjennomsiktig! Har sagt det før (mange ganger), men dette er høyttalere jeg kan leve lenge med (forhåpentligvis;))
    OhYeah

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk Heimdall :) Jeg er utrolig fonøyd med disse nye kreasjonene :)

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    492
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Rundt midnatt onsdags kveld ble DaVinciene pakket opp og atter en gang koplet opp.
    Det første jeg oppdaget var at flere av de dreide føttene ikke var skikkelig tilskrudd. Deretter ble det montert filtunderlag mellom stativene og golvet og så var det på an igjen.... Vis vedlegget 243660
    Og det må jo hjelpe bra med den sub'en...:p

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har nå hatt Davinciene oppkoplet i anlegget i drøye 14 dager. Blir bare mer og mer fornøyd. Davinciene har fått kjørt seg på all slags musikk og på svært varierende volum og de leverer virkelig sakene!! Tror ikke ørene det er noe galt med, men jeg synes helt klart de spiller bedre nå enn da jeg koplet de til anlegget for et par uker siden. Kontaktet Hagto i går og han kunne bekrefte at Davinciene nok ikke var ferdig innspilt når jeg overtok dem og det gjenstår sikkert noen timer til før de er ferdig innspilt. Gleder meg til hver time jeg kan tilbringe sammen med Davinciene ;)

Sitat fra Hagto

Hei
    Så hyggelig! Jeg er usikker på hvor mange timer de har hatt, men tviler på at de er helt ferdig enda. Jeg har nok spillt for lite med litt trøkk.

oyvharal

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2005
    Antall liker
    19
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med nye høyttalere Nils!

Var jo med deg til Lyngdal og besøk hos Hagto, da vi hørte Davinciene for første gang. Selv om Hagto hadde litt utfordringer med forskjellige ting i anlegget den kvelden. Hørte vi helt klart at disse høyttalerene hadde et stort potensial. Du var helt klar på at Davinciene måtte ha en tur til Kristiansand og til ditt eget lytterom. Og det var selvfølgelig ikke noe problem for Hagto at du fikk høyttalerene på hjemlån.

Har dessverre bare vært en gang oppe i lytterommet ditt for å lytte til Davinciene. Men gleder meg allerede til en ny tur:D
    Må si at de timene jeg fikk med Davinciene var overbevisende, de spilte med trøkk og dynamikk, veldig levende i lyden, engasjerende å høre på. Flott fin detaljert og tørr bass. I mine ører og til mine referanser en klar oppgradering i forhold til Mementoene som jeg synes spiller udynamisk og litt "kjedelig" i lyden, men for all del de spiller fint.
    Er fullstendig enig med E.I.A Davinciene passer utrolig flott inn i lytterommet, fantastiske flotte lydskulpturer å se til, rett og slett et fryd for øyet.

Litt off-topic, regner med det er OK, Nils?

I innlegg #16 med den video snutten. Blir selvfølgelig Davinciene kommentert. Men de snakket også om den forsterkeren som Hagto hadde der. BMC CS2 integrert forsterker. Ble litt nysgjerrig på den, og som den positive personen Hagto er, var det ingen problem med hjemlån.
    En meget velbygt og tiltalene forsterker den oste av kvalitet og eier glede. Veldig funksjonell og fin å bruke, helt tyst med en flott trinnløs volumjustering med tydlige tall i displayet. Med et stort "bull eye" midt i forsterkeren var forsterkeren et skikkelig "eye candy" med sitt maskuline preg.
    Lyden var helt super, masse krefter, tight fin bass, flott klang i diskanten, kun i mellomtonen synes jeg min nåværende forsterker var bedre.
    Satt å tenkte på brother Jack McDuff når jeg spilte på forsterkeren. Fra en live plate fra 1963 spiller han ei helt ny låt som ikke hadde fått noe navn enda. Da låta var ferdig ropte en fra salen, that was "A real goodun" Det ble selvfølgelig navnet på låta.
    Det samme tenkte jeg når jeg spilte på BMC`en "A REAL GOODUN"

Takk til Hagto for hjemlån av forsterkeren. Dette kan meget godt bli min neste forsterker.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk takk Øyvind :))
    Enig med deg at Davinciene utkonkurrerer Mementoene - og det var også grunnen til at jeg kjøpte dem ;-) Davinciene er bare blitt enda bedre siden sist du var innom :) Men synes fortsatt Mementoene er noen fantastiske lydformidlere og helt klart ikke udynamiske og kjedelig, men sannsynligvis de mest nøytrale / korrekte høyttalerene jeg har hatt i mitt system. De står fortsatt "parkert" på sidelinjen i lytterommet mitt da jeg enda ikke har hatt hjerte til å legge dem ut for salg. Noen har kunst på veggene og jeg har et par Guarneri Mementoere til pynt.....:))

PS. Enig med deg at Hagtos BMC CS2 forsterker imponerte hos deg! Helt klart en forsterker jeg kunne hatt selv, men fortsatt er jeg så fornøyd med ASR´n at det blir ikke noe forsterkerbytte.....ihvertfall ikke på denne siden av påske :)))

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Et litt vemodig øyeblikk. Mementoene pakkes ned og gjøres klar for sin reise til neste eier. Hadde ikke hatt hjerte til å selge disse vakre kreasjonene videre, dersom det ikke hadde vært for disse litt futuristiske italienske kreasjoenene som har overtatt deres plass og fortsetter å imponere meg! DaVinciene kommer til å bli værende lenge her hos meg :)
    IMG_0635.jpg
    IMG_0638_2.jpg

M

musicus

Gjest
    Et litt vemodig øyeblikk. Mementoene pakkes ned og gjøres klar for sin reise til neste eier. Hadde ikke hatt hjerte til å selge disse vakre kreasjonene videre, dersom det ikke hadde vært for disse litt futuristiske italienske kreasjoenene som har overtatt deres plass og fortsetter å imponere meg! DaVinciene kommer til å bli værende lenge her hos meg :) Vis vedlegget 253597 Vis vedlegget 253598
    Hehe, the beauty is in the eye of the....osv.....de er jo litt kule de nye da, designmessig holder de en annen skole enn de Italienske, men lydmessig har jeg respekt for díne valg, det er ikke alltid det ytre gir en den beste opplevelsen :cool:...

mvh

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vakre på hver sin måte. Litt avhengig hvordan resten av stua/rommet er innredet.

Grattis....og kondolerer

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.715
    Sted
    Sætre
    burde kanskje invistere i jorda stikkontakter på veggen isteden ;) hehe

crimsonking

Medlem
    Ble medlem
    15.07.2006
    Antall liker
    5
    hei på deg,spennende høytalere du har fått deg der, ser du har prøvd deg på endel høytalere etter at jeg tok med meg ursa major høytalerne du hadde, har de foresten enda,er knall fornøyd med de,særlig etter at jeg skaffet meg meg en bra sub til de, ble et veldig løft
    Morten

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    hei på deg,spennende høytalere du har fått deg der, ser du har prøvd deg på endel høytalere etter at jeg tok med meg ursa major høytalerne du hadde, har de foresten enda,er knall fornøyd med de,særlig etter at jeg skaffet meg meg en bra sub til de, ble et veldig løft
    Morten
    Takk takk Morten :) Godt å høre at du fortsatt er fornøyd med de gamle høyttalerene mine :) PS. Gamle og gamle....når jeg tenker etter så var vel ikke høyttalerene mine rukket å bli ett år før du kjøpte de av meg;)

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    burde kanskje invistere i jorda stikkontakter på veggen isteden ;) hehe
    Har egen 16A jordet kurs til anlegget;)
    noen sier til meg at HIFI ikke skal kobles JORD. eller tar jeg feil
    Ikke det at jeg skal påstå å ha greie på hva som er best, men i og med at alle hifiprodukter mer eller mindre kommer med jordet apparatledning så velger jeg å tro at det ikke kan skade å kople anlegget til jordet kontakt.....

presten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    PS! Tittelen på tråden henviser litt til hva som sikkert er gjengs for de fleste av oss i forhold til våre damer.....men det gjelder ikke undertegnede;) Har vært gift 2 ganger (og disse konene har heller ikke lagt seg opp i mine utskiftninger...ihvertfall ikke når det har vært snakk om utskiftninger av hifiprodukter...:p) og har nå en fantastisk kjæreste som elsker å lytte til musikk samme med meg.....ville liksom bare ha sagt dette for å unngå missforståelser og en ny ex;) Vis vedlegget 243621
    Tar sjansen på å legge ut et bilde av min lidenskap nr. 1:):):)
    Fin tråd! MEN HALLO, jeg blir nødt til å dele ut noen røde kort her karer! Her har vi en trådstarter som for to måneder siden (beklager men jeg så tråden først i dag) krysset en barriere ikke mange har gjort før han i dette forumet, og faktisk presentert sin bedre halvdel for oss!

Og en virkelig søt og flott representant for arten også! :rolleyes:

Mange flotte kommentarer til lekre høyttalere, men ikke en eneste til "halvdelen". Fy skam og dask på lanken.
    Takk til trådstarter for at du delte henne med oss, flott gjort!

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    PS! Tittelen på tråden henviser litt til hva som sikkert er gjengs for de fleste av oss i forhold til våre damer.....men det gjelder ikke undertegnede;) Har vært gift 2 ganger (og disse konene har heller ikke lagt seg opp i mine utskiftninger...ihvertfall ikke når det har vært snakk om utskiftninger av hifiprodukter...:p) og har nå en fantastisk kjæreste som elsker å lytte til musikk samme med meg.....ville liksom bare ha sagt dette for å unngå missforståelser og en ny ex;) Vis vedlegget 243621
    Tar sjansen på å legge ut et bilde av min lidenskap nr. 1:):):)
    Fin tråd! MEN HALLO, jeg blir nødt til å dele ut noen røde kort her karer! Her har vi en trådstarter som for to måneder siden (beklager men jeg så tråden først i dag) krysset en barriere ikke mange har gjort før han i dette forumet, og faktisk presentert sin bedre halvdel for oss!

Og en virkelig søt og flott representant for arten også! :rolleyes:

Mange flotte kommentarer til lekre høyttalere, men ikke en eneste til "halvdelen". Fy skam og dask på lanken.
    Takk til trådstarter for at du delte henne med oss, flott gjort!
    Takk takk.....kan underskrive på at hun er en fantastisk representant for arten....skal overbringe komplimentet;D

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har nå hatt Davinciene i nesten 2 år i mitt oppsett, noe som er lenge for en godt voksen kar som lider av byttesyken - spesielt når det gjelder høyttalere. Fortsatt så er det maaaange høyttalere jeg gjerne skulle ha testet ut før hørselen tar helt kvelden.....
    Har bestemt meg for å søke etter nye gode høyttalere og kommer sannsynligvis til å selge videre disse disse råtøffe lydskulpturene.
    Har hatt en del høyttalere opp gjennom årene, men ingen har vakt så mye begeistring hos meg selv og besøkende - av begge kjønn - som disse Davinciene. Det gjelder både utseende og ikke minst at Davinciene er lydformidlere av verdensklasse!

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal selge eller om de skal pakkes ned og lagres for senere bruk, men disse fortjener ikke å ligge å støve ned i ei kasse!

Vedlegger noen bilder fra den nye lyttehula mi hvor Davinciene har gjort en utmerket jobb de siste 16 månedene :)
    PS. Potensielt interesserte kjøpere må gjerne ta kontakt direkte med meg her på Hifisentralen :)
    L1020847 (1).jpg

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det finnes to par Davinci i Norge. Mitt par ble kjøpt hos Hagto Audio februar 2014. Demobrukt bl.a. på Hifimessa i Horten høsten 2013. Det andre paret har Torry Hægeland (Hagto) selv.
    Ny pris pr. i dag: Kr. 135000,- (sølv utførelse) + kr. 24500,- for originale stativer. ( Samlet ny pris: 159500,-)

Prisliste: HagtoAudio

L1020849.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn