Enig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Jeg lurer på om det finnes noen ting overhodet som alle her faktisk er enige om..?? :D
    Er jorden egentlig rund? Er det helt sikkert at ikke månen er en ost? Er egentlig havet vått? Nissen og tannfeen, greit nok ingen har sett de, men er det helt sikkert at de ikke finnes? Er hifi en kjekk hobby?
    Noen som kan komme på en ting som det er trolig at ALLE her kan være enige om..? Ikke jeg... ;D
    Forslag mottaes med takk...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Jeg lurer på om det finnes noen ting overhodet som alle her faktisk er enige om..??  :D
    Er jorden egentlig rund? Er det helt sikkert at ikke månen er en ost? Er egentlig havet vått? Nissen og tannfeen, greit nok ingen har sett de, men er det helt sikkert at de ikke finnes? Er hifi en kjekk hobby?
    Noen som kan komme på en ting som det er trolig at ALLE her kan være enige om..? Ikke jeg...   ;D
    Forslag mottaes med takk...
    Ville finne det besynderlig hvis ikke alle mener at hifi er en kjekk hobby
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det er enighet om at det er uenighet ?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det man kan være enig om er at mange er uenige, når det kommer til kabler feks...

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det så viktig å være enig? -det er snarere viktigere å være enig i hvordan vi kan være uenig. F.eks. under hvilke former uenigheten kan yttres, og hvordan.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eller: "Der alle tenker likt, er det ingen som tenker".
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.608
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke rart at uenigheter oppstår på et forum som dette, der alle slags mennesker, fra den høflig reflekterte til den riv rablende galningen, møtes.
    Her diskuterer man med mennesker man ikke omgår ellers, og som gjerne har en totalt forskjellig virkelighetsoppfatning fra en selv.
    Det er jo fascinerende, selv om man godt kan bli provosert, og helt jævlig paff, over andres ekstreme meninger. Men slik er det.
    Synes stort sett det går fint, så lenge man ikke blir ufin mot person.

    Noen som er enig...? Ikke det nei...
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Ville finne det besynderlig hvis ikke alle mener at hifi er en kjekk hobby

    Eh... jeg synes i grunn ikke hifi er en spesielt kjekk hobby, for min egen del, men jeg vet jo at ikke alle er enig... ;D

    Det er ikke sånn sett noe poeng i seg selv at alle er enig, det hadde vel fort blitt slutt på alle debattene da, men jeg lurte på om det faktisk fantes noe...

    Men det er nok riktig at alle kan være enige om at vi er uenige. Så det er jo en ting.

    Ja man kan ofte bli litt paff over at andre kan oppfatte det som for en selv er en gigantisk selvfølge på en helt annen måte. Men det får en jo til å tenke litt da, og det er jo sånn sett ikke så dumt...
     

    Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    men jeg lurte på om det faktisk fantes noe...
    Jeg tror alle er enig om at alle mennesker trenger luft for å stå oppreist uten støtte eller hjelp......og hvis de ikke tror det vil de fort finne det ut!! Eneste jeg kan komme på!
     

    Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    men jeg lurte på om det faktisk fantes noe...
    Jeg tror alle er enig om at alle mennesker trenger luft for å stå oppreist uten støtte eller hjelp......og hvis de ikke tror det vil de fort finne det ut!! Eneste jeg kan komme på!
     

    Vedlegg

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jeg lurer på om det finnes noen ting overhodet som alle her faktisk er enige om..??  :D
    Er jorden egentlig rund? Er det helt sikkert at ikke månen er en ost? Er egentlig havet vått? Nissen og tannfeen, greit nok ingen har sett de, men er det helt sikkert at de ikke finnes? Er hifi en kjekk hobby?
    Noen som kan komme på en ting som det er trolig at ALLE her kan være enige om..? Ikke jeg...   ;D
    Forslag mottaes med takk...
    Jeg er ihvertfall enig i sistnevne, dette er en utrolig fin hobby ;D

    A
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Uavhengig av alle disuksjoner her, så tror jeg alle er enige om at Norge er blant de beste landene å leve i, i dagens verden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Jeg lurer på om det finnes noen ting overhodet som alle her faktisk er enige om..??  :D
    Er jorden egentlig rund? Er det helt sikkert at ikke månen er en ost? Er egentlig havet vått? Nissen og tannfeen, greit nok ingen har sett de, men er det helt sikkert at de ikke finnes? Er hifi en kjekk hobby?
    Noen som kan komme på en ting som det er trolig at ALLE her kan være enige om..? Ikke jeg...   ;D
    Forslag mottaes med takk...
    Du er nok inne på det vesentligste fundamentet for å kunne filosofere her.

    Det å filosofere dreier seg jo om å besvare sine egne spørsmål med hypoteser. Dermed blir det ikke filosofering om man ikke har spørsmål. Det er når man stiller spørsmål ved etablert kunnskap at man kan ende opp med de interessante hypotesene.

    For eksempel:
    Folk trodde en gang at jorda var flat. Man hadde da et linjært landskap å forholde seg til, og man hadde en oppfatning av at dette landskapet hadde en begrensning og derfor ikke var uendelig. Dette skyldes trolig at man mente at uendelig ikke er mulig, eller at man simpelt hen er ute av stand til å forestille seg det.

    Så oppdaget man at jorden så ut til å være rund, altså syklisk. Dette har vi lett for å forholde oss til i dag.

    I dag tror vi også at vi befinner oss i et uendelig stort univers med konstant tid og sted. Imidlertid har vi sett tendenser til at disse parametrene lar seg utfordre gjennom relativitetsteorien. Vi har avdekket relativ samtidighet, relativ tid, relativ masse, relativ energi osv, og kommet frem til at våre enkle matematiske modeller slår feil når størrelser går mot uendelig, mot lysets hastighet osv.

    Da kan fort nye spørsmål dukke opp: Er tiden linjær eller syklisk? Er universet linjært eller syklisk? Er jeg alene i verden? Hva er verden? Hvem er jeg? Er jeg og du samme person? Ja, det er vel like greit å stoppe der?

    I hifi-sammenheng jobber vi stort sett med kjennte faktorer i en størrelse der disse faktorene er lette å forholde seg til. Man har til gode å avdekke reelle untak fra det, men det betyr ikke at den etablerte vitenskapen er god nok.

    For eksempel har alment aksepterte parametre hos en høyttalerkonstruksjon lenge vært at flat respons på aksen i ekkofritt rom fra 20-20 000 Hz vært perfekt uansett spredningsmønster. En forsterker med nok effekt og under 0,01% THD vil alltid være god nok for våre ører osv. Vi forholder oss til "kunnskap" som vi i stor grad får gjennom forhandlere. Ikke minst fordi fagpressen også får sin informasjon fra distributører og forhandlere.

    Hvor blir det da av den reelle kunnskapen? La oss anta at en forhandler får sin kunnskap fra distributøren. Denne i sin tur får sin kunnskap fra produsenten. Hos produsenten er det konstruktøren som bidrar med den tekniske kunnskapen. Dette er da "kunnskap" som skapes parallellt med produktet, og i realiteten er det forsvar av produktets egenskaper fordi konstruktøren forholder seg til sine bevisste valg og ikke nyanserer situasjonen ved å stille sine egne valg i tvil.

    Fagpressen får jo også sin kunnskap fra samme hold, men den etablerte delen av fagpressen har som regel såpass lang erfaring at det i blant faller unaturlig å i like stor grad ta i mot råd fra forhandlere, distributører, og produsenter. Dette i sin tur kan medføre at man heller ikke kommer så veldig mye videre og derfor blir mer fokusert på sine egne oppfatninger og preferanser.

    I de tilfellene en referanseperson med stor kunnskap og gode komuniserende evner møter en som i forhold er grønn innen hifi klarer han ofte å gi vedkommende en ikke ubetydelig a-ha opplevelse. Jeg tror spennvidden kunnskapsmessig og den respekten for et fag som det medfører er med på å åpne sansene og forlate til dels utdaterte preferanser. Dette er ganske grunnleggende for å få nye opplevelser og tilegne seg ny vesentlig kunnskap.

    Selv merker jeg at noen dager føler jeg meg ganske kunnskapsrik mens andre dager føler jeg meg som et null. Det er imidlertid de dagene jeg føler meg mer som et null at jeg i størst grad kan få opplevelser som får meg til å heve øyenbrynene og innse at jeg har lært noe vesentlig nytt. De dagene jeg allerede føler meg flink er jeg ofte alt for lite åpen til å i like stor grad være mottakelig for nye ting, spesiellt om de utfordrer en tidligere oppfatning.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Du er nok inne på det vesentligste fundamentet for å kunne filosofere her.

    Det å filosofere dreier seg jo om å besvare sine egne spørsmål med hypoteser. Dermed blir det ikke filosofering om man ikke har spørsmål. Det er når man stiller spørsmål ved etablert kunnskap at man kan ende opp med de interessante hypotesene.

    For eksempel:
    Folk trodde en gang at jorda var flat. Man hadde da et linjært landskap å forholde seg til, og man hadde en oppfatning av at dette landskapet hadde en begrensning og derfor ikke var uendelig. Dette skyldes trolig at man mente at uendelig ikke er mulig, eller at man simpelt hen er ute av stand til å forestille seg det.

    Så oppdaget man at jorden så ut til å være rund, altså syklisk. Dette har vi lett for å forholde oss til i dag.

    I dag tror vi også at vi befinner oss i et uendelig stort univers med konstant tid og sted. Imidlertid har vi sett tendenser til at disse parametrene lar seg utfordre gjennom relativitetsteorien. Vi har avdekket relativ samtidighet, relativ tid, relativ masse, relativ energi osv, og kommet frem til at våre enkle matematiske modeller slår feil når størrelser går mot uendelig, mot lysets hastighet osv.

    Da kan fort nye spørsmål dukke opp: Er tiden linjær eller syklisk? Er universet linjært eller syklisk? Er jeg alene i verden? Hva er verden? Hvem er jeg? Er jeg og du samme person? Ja, det er vel like greit å stoppe der?

    I hifi-sammenheng jobber vi stort sett med kjennte faktorer i en størrelse der disse faktorene er lette å forholde seg til. Man har til gode å avdekke reelle untak fra det, men det betyr ikke at den etablerte vitenskapen er god nok.

    For eksempel har alment aksepterte parametre hos en høyttalerkonstruksjon lenge vært at flat respons på aksen i ekkofritt rom fra 20-20 000 Hz vært perfekt uansett spredningsmønster. En forsterker med nok effekt og under 0,01% THD vil alltid være god nok for våre ører osv. Vi forholder oss til "kunnskap" som vi i stor grad får gjennom forhandlere. Ikke minst fordi fagpressen også får sin informasjon fra distributører og forhandlere.

    Hvor blir det da av den reelle kunnskapen? La oss anta at en forhandler får sin kunnskap fra distributøren. Denne i sin tur får sin kunnskap fra produsenten. Hos produsenten er det konstruktøren som bidrar med den tekniske kunnskapen. Dette er da "kunnskap" som skapes parallellt med produktet, og i realiteten er det forsvar av produktets egenskaper fordi konstruktøren forholder seg til sine bevisste valg og ikke nyanserer situasjonen ved å stille sine egne valg i tvil.

    Fagpressen får jo også sin kunnskap fra samme hold, men den etablerte delen av fagpressen har som regel såpass lang erfaring at det i blant faller unaturlig å i like stor grad ta i mot råd fra forhandlere, distributører, og produsenter. Dette i sin tur kan medføre at man heller ikke kommer så veldig mye videre og derfor blir mer fokusert på sine egne oppfatninger og preferanser.

    I de tilfellene en referanseperson med stor kunnskap og gode komuniserende evner møter en som i forhold er grønn innen hifi klarer han ofte å gi vedkommende en ikke ubetydelig a-ha opplevelse. Jeg tror spennvidden kunnskapsmessig og den respekten for et fag som det medfører er med på å åpne sansene og forlate til dels utdaterte preferanser. Dette er ganske grunnleggende for å få nye opplevelser og tilegne seg ny vesentlig kunnskap.

    Selv merker jeg at noen dager føler jeg meg ganske kunnskapsrik mens andre dager føler jeg meg som et null. Det er imidlertid de dagene jeg føler meg mer som et null at jeg i størst grad kan få opplevelser som får meg til å heve øyenbrynene og innse at jeg har lært noe vesentlig nytt. De dagene jeg allerede føler meg flink er jeg ofte alt for lite åpen til å i like stor grad være mottakelig for nye ting, spesiellt om de utfordrer en tidligere oppfatning.

    Jeg datt litt av nedi der, men hentet meg inn på slutten... ;D
    Men det er jo interessant dette med at man ikke diskuterer de vedtatte sannheter. For meg ser jorden flat ut, men noen har fortalt meg at den er rund, såpass mange faktisk at jeg har valgt å tro de. Skjønner godt at for mange kom det som en bombe dette at den er rund, og det finnes så vidt jeg vet en organisasjon som kaller seg " Flat earth society" som fremdeles hevder at den er flat.
    Mange som våger å tro på noe annet en "sannheten" sees på som dumme. De som ser UFOer, ånder, og lignende f.eks, man tror jo egentlig ikke helt på disse, så lenge man bare har deres ord og ingen tekniske bevis, så er dette noe vi velger å se bort fra. Men hva om de har rett? Og når det gjelder universet, så er det vel ett og annet som ikke helt stemmer med det som i dag er "sannheten", husker ikke helt detaljene her, men noen fysiske lover er litt ute å kjøre eller hvordan det nå var.

    Det er ofte fra utenforstående og ikke fra de som er "inne" på et emne man kan få de gode ide'ene. "Vet" man for mye er det vanskelig å se og tenke nytt, og man tenker også sikkert hele tiden på begrensningene, men de som ser en ting mer utenfra kan nok også ofte se helt andre muligheter.
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    6.673
    Jeg tror ikke det ville tatt helt av på et forum hvor alle er enig, men det er det sikkert noen som er uenig i.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror ikke det ville tatt helt av på et forum hvor alle er enig, men det er det sikkert noen som er uenig i.
    Jeg er enig.

    Det er bortkastet tid å diskutere når man er enig, med mindre man har øl. (Da er det til gjengjeld ganske gøy)..

    Såh! Nok snakk, skål!
     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Jeg er enig.

    Det er bortkastet tid å diskutere når man er enig, med mindre man har øl. (Da er det til gjengjeld ganske gøy)..

    Såh! Nok snakk, skål!

    Her er jeg helt uenig... Øl er oppskrytt, fysj og fy så dårlig det er. ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pokker også Komponenten, da er vi ikke alle enige om dette heller.

    Men det var nære på!?
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Det er bortkastet tid å diskutere når man er enig [...]
    Ikke enig.

    Man kan være enige om en sak, men ha ulike grunner for å holde den for sann eller riktig. Og det er ikke sikkert at man er enige i den andres grunner.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Paal.

    Dette blir en vanskelig og litt teit setning, men, here goes:

    Jeg er ikke enig i at man er enig når man er enig om konklusjonen, men ikke premissene. Da er man uenige, og kan med god samvittighet diskutere, uten promille, og med læringsutbytte.
     

    Vedlegg

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Det går vel litt på hvordan vi er vant til å bruke ordet "enighet". Det er kanskje riktigere å kalle slike tilfeller for en slags "skinnenighet"?

    Men på den andre siden, uten å kunne begrense oss til å snakke om enighet om bestemte påstander vil det bli vanskelig å enes (!) om hva enighet skal omfatte, dvs hvor mye av ens holdninger og meninger som i praksis utgjør eksplisitte og implisitte premisser.

    Dvs i de mest ekstreme tilfellene kan vi ikke si at noen er enige med hverandre før deres bevisstheter er nøyaktige kopier av hverandre (og er de da to forskjellige mennesker?).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Se der ja.

    Nå har du laget en så snever definisjon av begrepet 'enighet' at du har fjernet en god unnskyldning for å drikke øl.

    Skamme seg, voksne mannen!

    Kanskje vi står igjen med mulig enighet innenfor matematikkens verden, med hvem pokker gidder å diskutere matte i fylla?

    ;D
     

    Vedlegg

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Se der ja.

    Nå har du laget en så snever definisjon av begrepet 'enighet' at du har fjernet en god unnskyldning for å drikke øl.
    Så lenge ens øldrikking ikke innebærer verre konsekvenser enn SMS man angrer og hodepine dagen derpå, trenger man ikke unnskylde den (det er vel dagen man unnskylder at man drikker øl, at man bør ta en lang og god kikk på seg selv).

    Kanskje vi står igjen med mulig enighet innenfor matematikkens verden, med hvem pokker gidder å diskutere matte i fylla?

    ;D
    Det måtte i såfall være matematikere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan jeg rette 'unnskyldning' til 'påskudd'? Det høres mindre AA ut..

    Du har nok rett om matematikerne, jeg for min del diskuterer sjelden matte i edru tilstand heller.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Kan jeg rette 'unnskyldning' til 'påskudd'? Det høres mindre AA ut..

    Du har nok rett om matematikerne, jeg for min del diskuterer sjelden matte i edru tilstand heller.
    Enig :)
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jesss!!!

    Da er vi to.

    Hvor mange brukere er det på sentralen?

    Edit: Fant det ut selv, 5458. Et stykke igjen med andre ord..
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Se der ja.

    Nå har du laget en så snever definisjon av begrepet 'enighet' at du har fjernet en god unnskyldning for å drikke øl.

    Skamme seg, voksne mannen!

    Kanskje vi står igjen med mulig enighet innenfor matematikkens verden, med hvem pokker gidder å diskutere matte i fylla?

    ;D
    Drikker du i dag igjen.. hva er dette..?? ;D

    Å diskutere matte i fylla er kanskje ikke så dumt, det er vel da man kan komme på de virkelig revolusjonerende ide'ene..? Eller... kanskje ikke? Vel, vel. Verdt et forsøk sikkert. ;)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Kom til å tenke på et litt interessant matteproblem man sikkert kan diskutere i både edru og andre tilstander...

    Det binære tallsystem baserer seg på tallet 2 opphøyd i 0,1,2,3,4 osv. Og gir så tallene 1,2,4,8,16 osv. (har ellers alltid lurt på om navnet to-tallsystemet kommer av dette med tallet 2 eller av at det er to tall:1 og 0..) Så ved hjelp av dette systemet kan man altså lage alle kombinasjoner av tall, ved å slå av eller på (1 elle 0) disse opphøyde 2-tallene.
    Men hvorfor i alle dager blir et tall opphøyd i 0 til 1?? Man kan ikke dele på 0, men om man ganger et tall med seg selv 0 ganger, da får man liksom 1. Noen som kan forklare det?

    Er en stund siden jeg hadde matte på skolen, så jeg har vel kanskje en gang visst det, men nå fremstår det i alle fall som noe ulogisk i mine (edru!!) øyne...


    Så vi kan vel kanskje være enig i at dette er litt rart?? :eek:
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer på om det finnes noen ting overhodet som alle her faktisk er enige om..??  :D
    Er jorden egentlig rund?
    Nå er vel ikke jorden HELT rund, vi har noe som heter tide-jord og.... ;D ;D
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    Men det er den rundeste jorda vi har.

    Får håpe at den fortsetter med det. Er nok av gærninger i verden som vil legge den flat.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Men hvorfor i alle dager blir et tall opphøyd i 0 til 1?? Man kan ikke dele på 0, men om man ganger et tall med seg selv 0 ganger, da får man liksom 1. Noen som kan forklare det?

    Er en stund siden jeg hadde matte på skolen, så jeg har vel kanskje en gang visst det, men nå fremstår det i alle fall som noe ulogisk i mine (edru!!) øyne...


    Så vi kan vel kanskje være enig i at dette er litt rart?? :eek:
    Fra wiki:

    "Exponents one and zero

    The meaning of 35 [dvs tre i femte] may also be viewed as 1 × 3 × 3 × 3 × 3 × 3: the starting value 1 (the identity element of multiplication) is multiplied by the base as many times as indicated by the exponent. With this definition in mind, it is easy to see how to generalize exponentiation to exponents one and zero:

    * Any number to the power 1 is itself.

    a1 = a

    * Any number to the power 0 is 1.

    a0 = 1 "

    Jeg er ikke sikker, men det ser ut som at det er identitetselementet som resulterer i det aktuelle ettallet når man opphøyer i null?
    Hva dette innebærer passerer like over hårfestet mitt, men det kan virke som at det er en eksplisering av mengden (dvs 1) man opererer med.

    Vet ikke om det er rart, men definitivt vanskelig.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Fra wiki:

    "Exponents one and zero

    The meaning of 35 [dvs tre i femte] may also be viewed as 1 × 3 × 3 × 3 × 3 × 3: the starting value 1 (the identity element of multiplication) is multiplied by the base as many times as indicated by the exponent. With this definition in mind, it is easy to see how to generalize exponentiation to exponents one and zero:

       * Any number to the power 1 is itself.

       a1 = a

       * Any number to the power 0 is 1.

       a0 = 1 "

    Jeg er ikke sikker, men det ser ut som at det er identitetselementet som resulterer i det aktuelle ettallet  når man opphøyer i null?
    Hva dette innebærer passerer like over hårfestet mitt, men det kan virke som at det er en eksplisering av mengden (dvs 1) man opererer med.

    Vet ikke om det er rart, men definitivt vanskelig.
    Hm..

    Man kan jo alltids gange med 1 så mange ganger man vil, men om man ganger 1 med 0 så får man nå bare 0 til svar. Identitetselement og eksplisering er visst ord som ikke befinner seg i mitt vokabular for tiden... ???
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Nå har dere hatt over en uke på dere til å komme opp med et godt svar her, er det ingen som kan forklare dette på en folkelig måte??

    Og hva om man opphøyer 0 i 0, blir det også 1? Det vil jo bli veldig rart, men på den annen side er det ganske urettferdig om 0 skal holdes utenfor her, når det gjelder alle andre tall... Om 1000 i 0 blir 1 så er jo det like ulogisk.... :-/
     
    A

    Affa

    Gjest
    Et eksempel:

    x^4/x^4=x^(4-4)=x^0
    Men: Deler du noe på seg selv blir det 1, så
    x^4/x^4=1.

    Siden x^4/x^4 er lik både 1 og x^0 må x^0=1
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Hm..

    Man kan jo alltids gange med 1 så mange ganger man vil, men om man ganger 1 med 0 så får man nå bare 0 til svar. Identitetselement og eksplisering er visst ord som ikke befinner seg i mitt vokabular for tiden...   ???
    Fra eksemplet over:
    3^5=1x3x3x3x3x3
    3^4=1x3x3x3x3
    3^3=1x3x3x3
    3^2=1x3x3
    3^1=1x3
    3^0=1

    Er vel ikke verre enn det?
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Et eksempel:

    x^4/x^4=x^(4-4)=x^0
    Men: Deler du noe på seg selv blir det 1, så
    x^4/x^4=1.

    Siden x^4/x^4 er lik både 1 og x^0 må x^0=1

    Jasså, så enkelt?? Men virker fremdeles aldeles ulogisk hvis man tenker på at det å gange et tall med seg selv 0 ganger skal bli 1..
    Og det gjelder vel da heller ikke for 0, siden man ikke kan dele på 0?

    Vel vel. Neste spørsmål er 1 i 7. Vi kjøpte en hamster, nå har vi 7. Enda mer forunderlig.... Kan du forklare det og...? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn