Enkel innføring i DSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    875
    Finnes det noen gode apper for iPhone som måler disse kurvene med noen lunde presisjon, eller må man til med mikrofon og pc??
    Måten det virker på er at det sendes et kort lydsignal for en frekvens samtidig som det måles. Dette repteres i det som kalles et sweep hvor et antall ulike frekvenser sendes og måles.

Telefonen må derfor kobles til stereoen og mikrofonen være kalibrert. Nå finnes det mikrofonprofiler for de fleste telefonetypener som korrigerer de største feilene, men skal det gjøres ordentlig må det lages en profil for den enkelte mikrofon.

Så svaret er vel nei med vekt på gode. Trolig finnes det bundels med app og noe blåtann hardware som lar deg koble telefonen til stereoanlegget. Men gitt at dette er komprimert lyd med forsinkelse vet jeg ikke hvor bra resultater man kan hente med en slik løsning. Man kan sikkert klare lage en ren frekvenskurve ved overlapp og lenger sweeptid, men det er så mye mer man kan gjøre med måleutstyr i tidsdomenet som en slik investering neppe klarer.

Chila

Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Måten det virker på er at det sendes et kort lydsignal for en frekvens samtidig som det måles. Dette repteres i det som kalles et sweep hvor et antall ulike frekvenser sendes og måles.

Telefonen må derfor kobles til stereoen og mikrofonen være kalibrert. Nå finnes det mikrofonprofiler for de fleste telefonetypener som korrigerer de største feilene, men skal det gjøres ordentlig må det lages en profil for den enkelte mikrofon.

Så svaret er vel nei med vekt på gode. Trolig finnes det bundels med app og noe blåtann hardware som lar deg koble telefonen til stereoanlegget. Men gitt at dette er komprimert lyd med forsinkelse vet jeg ikke hvor bra resultater man kan hente med en slik løsning. Man kan sikkert klare lage en ren frekvenskurve ved overlapp og lenger sweeptid, men det er så mye mer man kan gjøre med måleutstyr i tidsdomenet som en slik investering neppe klarer.
    Takk for svar. Har nettopp brukt Dirac på Nad m33. Skulle vært artig og målt resultatet i lytteposisjon. Hvilken software må jeg i så fall ha på min laptop for å gjøre dette? Kan jeg bruke den medfølgende mikrofonen?

Chila

Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    REW er populær. Forvent en lærekurve. Youtube kan bli din venn :)
    Dette skal sjekkes ut. Takk! Moro å knote litt. Dette er helt upløyd mark. Lyden kommer fra Ø. Synes d låter bra uansett. Men artig hvis man kan få samspill amp, ht og rom til å gi ytterligere en dimensjon til lytteopplevelsen.

Kjetil-A

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    278
    Torget vurderinger
    4
    Har lekt meg litt videre med voicinger i lyngdorfen, og selv om det kanskje ikke er etter alles preferanser så synes jeg dette fungerer bra hos meg (kan sikkert bli enda bedre):

1607634751199.png

Det skal nevnes at jeg har kjørt RoomPerfect i forkant av justeringen, så her er det snakk om å justere litt på det som kommer ut fra korrigeringen. Litt mer bass, en slak nedadgående linje til ca. 10khz som får et lite løft (grønn linje er min justering).

Sist redigert:

Knubie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    374
    Sted
    Birkeland
    Sett aktørene i markedet, burde ikke dette vært en PM til Bernt?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    7.056
    Er redd det er en dead end, i likhet med andre aktører. Tro meg, jeg har prøvd i 15 år.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen gode apper for iPhone som måler disse kurvene med noen lunde presisjon, eller må man til med mikrofon og pc??
    Audiotools, du kan strømme pink noise fra Tidal og måle som dette fra telefon. Audiotools konverterer pink noise til en «horisontal kurve». Man ser lett de groveste feilene,, nøyaktig korrigering er litt mer krevende
    BFFED8E7-AEAE-4978-8908-E7B111D8A16D.png

Man kan prøv å korriger i feks Roon, da kan de bli slik , dette er min hotetelefonkorreksjon DSP målt i REW
    1623081118175.png

Prøve på min høyttaler et kort forsøk men bommet en del, så jeg gadd ikke mer da jeg har en bedre DSP maskin enn Roon

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var helt imot dsp, helt til jeg prøvde det selv...:D
    Jeg var for SDP helt til jeg prøvde det, og så måtte jeg lære meg det før det ble OK, utlært blir man aldri, men flere ting stemmer etterhvert

• Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn