Devialet-anlegget fungerer som et skudd når det settes strøm på en tidlig morgen, m.a.o. ved 12-tiden. Når det gjelder vinyl, grammofon, så alfabetiserer jeg det i hyllene. Niks i dataopplegg. Det er ikke så jævlig vanskelig å finne frem. Og SÅ mange skiver har jeg dog ikke.
Her noe heeeelt annet: Har alltid likt lyden fra gamle reiseradioer; minner meg om 60- og 70-tallet; Ni-timen, Sørlandet (Lillesand) og ikke minst: god lyd fra stasjoner som ble sugd inn sylskarpt. Idag har jeg fire som fungerer utmerket. Benytter dem om hverandre slkt at elektronene skal få utført det de er skapt for. Kobler til en Tandberg-HT for å få mere bass. Man får jo en utmerket TP 41 eller 43 e.l. for en snau tusenlapp.
Vis vedlegget 311085
Vinneren av disse er utvilsom Radionetten. Best bass og flott mellomtone. Dessuten mest guffe. Schaub-Lorenz-radioen (som STK importerte og hvor min far jobbet i nesten 50 år) er også suveren. Tandbergeren er nok finest å se på, men dårligst på bass. B & O-radioen forrest er tam, men plastkasse til tross, fin lyd og helt grei bass.
Skal ha meg noen litt fetere. Tips? Explorer i topp stand?
Bladet/heftet i front er siste utgave fra Norsk Radiohistorisk Forening (det bare er å melde seg inn!). Fredrik Hildisch (82 og tidl. eksportsjef i Radionette og bosatt på Ringerike) har der skrevet en usedvanlig flott artikkel om Radionette og Jan Wessel, Vebjørn Tandberg m.fl. og deres endelikt. Særlig sistnevnte. Hildisch er god til å skrive (skriver ganske så annerledes enn andre; veldig "rett fra leveren") og det er umulig å ikke få tak i budskapet.
Det hadde seg jo slik at Hildisch, da han skulle skrive om Radionette og Tandberg, IKKE fikk tilgang til Jens Chr. Hauges arkiver. Hildisch påbegynte boken i 2005 og har nå, endelig, kunnet gå igjennom Hauges dokumentasjon.
Jeg kan for ordens skyld nevne at min far var en bekjent av Hildisch og at min "nesten-svigerfar" (hans datter og jeg ble ikke gift), F. M. Bugge, var bobestyrer og gjorde opp boet med overskudd. Det sies at mye, hvis ikke alt, av lageret (spesielt komponenter) ble stjålet. Dette har jeg ikke dekning for å si, men ryktene går.
Ekporterte gjorde Wessel óg. I stor skala:
Vis vedlegget 311086
Boken til Hildisch utgis i år.