Epos ES14 - ødelagte høyttalerstativ

msess

Fersking
Ble medlem
06.01.2024
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Bergen
Jeg har arvet et par med Epos ES14-høyttalere med stativ, men det ene stativet er defekt. Det er snakk om en skrue som har knukket og sitter fast. Denne skruen er en av fire som fester den horisontale delen til den vertikale delen av stativet. Jeg har lagt ved et bilde for skruen det gjelder, men resultatet er at stativet ikke lar seg sette sammen. Spørsmålet er hva jeg kan gjøre med det. Plan A er vel å lodde det sammen der skruen knakk, og Plan B er å kjøpe et nytt stativ. Plan C er å kvitte meg med høyttalerne og bare finne noe som ikke er rammet av Materialtretthet (en subtil referanse til The Aller Værste!)

Som byråkrat lytter jeg gjerne til personer som har kunnskap om denne delen av universet.
 

Vedlegg

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det finnes flere videoer på YouTube angående dette temaet!
For meg er ihvertfall det mest naturlig å finne frem en drill med bor, og bruke et bor mindre enn indre diameter på skruen.
Om skruen er f.eks 8mm utvendig, så bruker du 6mm bor, siden gjengene sikker er 1mm tykk.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kjenner du ikke til et lite mekanisk verksted i nærheten. De fikser dette på et blunk
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Bruk en grisepikk😎

Hva er grisepikk verktøy?


Skrueuttrekker – Wikipedia


En skrueuttrekker (også kalt skrueutdrager og skrueekstraktor) er et redskap som brukes for å få ut skruer, dersom skruen er knekt eller skruehodet er ødelagt.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Som "buråkrat" ;) - ta den med a. til lokale "lille" verkstedet eller b. en i bygda som er litt kjendt for "fikse" småting. Er enkelt sak dette - men må ha pittelitt erfaring. Har du veldig stramt budgett - så kan du lime den med epoxy (aralditt), holder for denne saken like bra som lodding - og du kan gjere det selv. Men får den neppe demontert siden hen.
 

msess

Fersking
Ble medlem
06.01.2024
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Bergen
Takk for svar, alle sammen! Jeg tar til meg det med "lodding" vs. sveising, og lover å holde meg langt unna. Løsningen med å få noen til å gjøre det (permanent) er egentlig helt grei, så her skal jeg spørre litt rundt. Pri 1 er uansett at jeg ikke ku*er til noe som skader meg selv eller andre.
 
Topp Bunn