EQ-tråden for hodetelefoner

• Trådstarter Nyttbrukernavn555
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Tittentei

Gjest
    Ja, og det som er så slående er at det ofte skal veldig lite til for å renske vekk problemer. Et problem er nok at mange går bananas med EQ og det gir ikke godt resultat. Det er ofte bare småjusteringer som skal til for å få maksimalt ut av det man har, så lenge kapasiteten ligger i konstruksjonen i utgangspunktet.

Er enig i at mange hodetelefoner har for skarp treble, og jeg tror grunnen er at de som konstruerer og voicer hodetelefonene er eldre ingeniører med nedsatt hørsel i de øvre oktavene. De bruker garantert hørselen de også, akkurat som recording engineers. En annen ting er at distansen lyden må vandre i hodetelefonen er kortere enn fra en høyttaler, så diskanten rekker ikke å miste like mye energi før den når tromhinna, så å voice en hodetelefon etter samme prinsipper som en høyttaler vil gi en sibilant hodetelefon. I tillegg har vi sensitiviteten øvre mellomtone/low treble, og denne må kompenseres for om det skal låte naturlig imo.

Alle som driver med headfi bør ordne med DSP løsning.

Skal sjekke crossfeed og 3D fra Neuron. Har noen slike innstillinger via Asus kontrollpanelet til den coaxiale utgangen også, og det låter sykt romslig.

2yLOjvj.png

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Det kan hende. Høyttalere har i tillegg kanselleringer som svekker detaljnivået i hele frekvensbåndet. Kanselleringene omtales som "grass" eller comb-filter effect, hodetelefoner har heller ikke stereo crosstalk kansellering som følge av at de to kanalene er adskilt. Jeg tror dette kan være en medvirkende årsak til at hodetelefoner låter kunstig detaljert. For detaljert for min smak spesielt i høye mids og treble.

Flattmålende er kanskje nøytralt treblenivå for høyttalere, men jeg er ikke så sikker på at det samme er gjeldende med hodetelefoner. Jeg har i hvert fall for vane å nedjustere 5khz med noen dB, i tillegg til en svak nivåreduksjon fra 10 til 20khz. Dette gjør jeg på nesten alle mine hodetelefoner og dette fungerer for meg, men der finnes helt sikkert individuelle forskjeller.

Økt romfølelse, dybde, m.m fra 3D aktivert tror jeg er allment ønskelig. I hovedsak fordi hodetelefoner generelt mangler rom-informasjon. Musikk er mikset på høyttalere for høyttaler lytting i rom, og da blir opptaket ofte tørt når rom-informasjonen mangler. Dette er spesielt merkbart når reverb-tiden er lang, som ved orkestermusikk i store konsertsaler.

Der finnes sikkert andre gode 3D apps m.m. Neutron er en jeg har kommet fram til fungerer bra, men det er langt ifra normen. Har også vært borte i en del som ikke har gjort lytteopplevelsen bedre, og da er det bedre uten.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Å finne en god balanse mellom free og diffuse Field slik at der er rom-informasjon, uten at dynamikken blir for kraftig eller for svak er utfordringen.

Sist redigert:
    N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Hvordan i alle dager kan dette låte bra? Jeg vet ikke, men det gjør vitterlig det.

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    EQ er et must imo. Eksperimenterer for tiden med EQ på HifiMan HE-6, og postet noen inntrykk i HifiMan tråden for noen dager siden. Kort oppsummert; disse trenger definitvt noen justeringer her og der. Med EQ deaktivert, låter det litt innelukket og unaturlig på feks. piano og gitar. Med EQ (PlParEQ i mitt tilfelle) blir dette rettet opp så til de grader, og det låter svært bra. Justeringene jeg har foretatt er basert på egne målinger av frekvensresponsen på HE-6, og deretter justering av nivå der hvor ulinearitetene er størst. Akkurat nå spiller jeg med filterne vist under. Med unntak av hevingen av nivået i bassen (HE-6 er temmelig lineær langt ned i dypbassen) er korreksjonene et noenlunde speilbilde av målingen. Som dere ser er det ganske massive korrigeringer enkelte plasser.

EQ.jpg

T

Tittentei

Gjest
    ^ Hva driver du HE-6 med for å kunne kjøre såpass med boost i bunnen? Disse er jo krafthungrige i utgangspunktet, så med det boostet har du vel en veldig habil forsterker?

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    ^ Hva driver du HE-6 med for å kunne kjøre såpass med boost i bunnen? Disse er jo krafthungrige i utgangspunktet, så med det boostet har du vel en veldig habil forsterker?
    Benytter en First Watt F1J diy klone. Dette er en 2 x 10 W @ 8 ohm klasse A amp som er en god match med HE-6. Hva den gir med 50 ohm last som HE-6 innebærer, vet jeg ikke. Mer enn nok til å gi skadet hørsel i hvertfall. Nå skal det sies at nivået er nedjustert digitalt i EQn (-13.6 dB i dette tilfellet) for å ikke få digital klipping av signalet pga boostene.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Fin den GUIen. Bare pass på at du lagrer profilene du allerede har i "config" dokumentet slik at en ikke mister dem, FØR man installerer Peace.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn