T
Tittentei
Gjest
Ja, og det som er så slående er at det ofte skal veldig lite til for å renske vekk problemer. Et problem er nok at mange går bananas med EQ og det gir ikke godt resultat. Det er ofte bare småjusteringer som skal til for å få maksimalt ut av det man har, så lenge kapasiteten ligger i konstruksjonen i utgangspunktet.
Er enig i at mange hodetelefoner har for skarp treble, og jeg tror grunnen er at de som konstruerer og voicer hodetelefonene er eldre ingeniører med nedsatt hørsel i de øvre oktavene. De bruker garantert hørselen de også, akkurat som recording engineers. En annen ting er at distansen lyden må vandre i hodetelefonen er kortere enn fra en høyttaler, så diskanten rekker ikke å miste like mye energi før den når tromhinna, så å voice en hodetelefon etter samme prinsipper som en høyttaler vil gi en sibilant hodetelefon. I tillegg har vi sensitiviteten øvre mellomtone/low treble, og denne må kompenseres for om det skal låte naturlig imo.
Alle som driver med headfi bør ordne med DSP løsning.
Skal sjekke crossfeed og 3D fra Neuron. Har noen slike innstillinger via Asus kontrollpanelet til den coaxiale utgangen også, og det låter sykt romslig.
Er enig i at mange hodetelefoner har for skarp treble, og jeg tror grunnen er at de som konstruerer og voicer hodetelefonene er eldre ingeniører med nedsatt hørsel i de øvre oktavene. De bruker garantert hørselen de også, akkurat som recording engineers. En annen ting er at distansen lyden må vandre i hodetelefonen er kortere enn fra en høyttaler, så diskanten rekker ikke å miste like mye energi før den når tromhinna, så å voice en hodetelefon etter samme prinsipper som en høyttaler vil gi en sibilant hodetelefon. I tillegg har vi sensitiviteten øvre mellomtone/low treble, og denne må kompenseres for om det skal låte naturlig imo.
Alle som driver med headfi bør ordne med DSP løsning.
Skal sjekke crossfeed og 3D fra Neuron. Har noen slike innstillinger via Asus kontrollpanelet til den coaxiale utgangen også, og det låter sykt romslig.