Høyttalere Er aktive høyttalere i ferd med å tilby bedre value enn seperate komponenter?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
En ting som har slått meg hver gang jeg har hørt gode aktive høyttalere slik som KEF LSX, System Audio Legend, Canton GLE Smart osv er hvor godt lyden har blitt.
Her er det ingenting som stikker seg ut, aldri noe lyttetrettet grunnet høye frekvensnivåer her og der, låter like bra på lavt som på høyt volum, bass passive høyttalere kan drømme om osv.

Med dagens priser på enkeltkomponenter, den rimeligste Hegelen koster vel tett på 20k nå? Bluesound powernode koster 7k.
Så kommer høyttaler og evt. kilde i tillegg.. Er løsninger som KEF LSX, PSB Alpha IQ og lignende rett og slett ikke bare blitt mer convinient å bruke, men også nå tilbyr bedre lyd per krone?

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.134
ja? selv billige studiomonitorer har dsp for tiden.

mange high-end produkter holder fortsatt på med dette tullet som kan erstattes av noen små chipper + enorme kasser fordi ingen EQ etc

vivid.JPG

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.641
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det eneste jeg har å pukke på gode moderne strømmehifianlegg (eksempel KEF LS60) er at de ikke kan spille Mahler høyt nok, men det er jo fint at de har evne til å beskytte seg selv mot ungdommen da.
Veldig god lyd for kronasjen får man, det er helt sikkert.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
136
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ingen tvil om at aktive løsninger er blitt veldig gode, men samtidig tar det vekk litt av det morsomme med denne hobbyen. Bytte komponenter, prøve og feile etc. Har selv gått over til aktive høytalere for 10 år siden og vil trolig ikke endre på dette med det første.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.399
Torget vurderinger
8
Har selv hatt en par populære aktive høyttalere og de ble ikke værende!

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Noen årsak til hvorfor?

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.703
Sted
Sætre
De to siste høyttaler kjøp var og er aktive, har hatt omtrent 40 forskjellige par høyttalere og kommer aldri til å vurdere passive igjen. Kan fortsatt matche og tweake lyd med aktive høyttalere. Skal man gå for noe aktive så kjøp fra proffene , atc , genelec

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
For mange innen den tradisjonelle delen av haifai, så mobiliseres nok de samme følelsene når man sier <aktive høyttalere>, som om man sier tonekontroller, romkorreksjon og streaming. 🤭

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.918
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg liker å bytte komponenter bytte rør, prøve kabler osv så det er ikke noe for meg.
Jeg liker å bytte høyttalerelementer i diverse aktive DIY talere.
Og synes det er mye gøyere enn å bytte komponenter.

Har likt å tukle med hifi i over 40 år, men etter å ha begynt med DIY med aktiv/dsp drift,
så ga det lyd entusiasmen en skikkelig boost.

;)

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.054
Sted
Langesund
Hoppet fra "ferighøyttalere" med passive filtre, over til enkel diy på tidlig 90 tallet, og det har utviklet seg til aktiv deling og fordelene det har i forhold til leten etter egne preferanser.
Gode anlegg setter deg på forskjellige plasser i "salen" Forandrer seg nådeløst i forhold til hva en spiller. På det ene kuttet kan du omtrent føle pusten fra artisten og på neste sitter en langt bak i salen.
Aktiv deling blir min følgesvenn til jeg gir meg

Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
620
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Jeg liker å bytte komponenter bytte rør, prøve kabler osv så det er ikke noe for meg.
Det vil jo være mulig å endre lydsignatur, til dømes ved å bytte preamp - eller rør i preamp.. 😊

ROON Rock -> Topping D70S -> MI 23.5A -> Event Opal gav meg subjektivt bedre lyd (dynamikk mm) enn Eversolo A8 -> Event Opal. Men eg liker ‘enkeltheten’ på det siste, så det er det som er kobla opp…

Min neste oppgradering blir ein ny aktiv høgtaler!

Mvh Arild 😊

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.774
Torget vurderinger
9
Klarer aldri helt å fri meg fra demoen av aktive ATC. Engangssummen/prisen og gjør at jeg er nervøs for at det kunne blitt kjedelig i lengden har gjort at jeg har kunnet motstå fristelsen. Med kjedelig tenker jeg på å miste muligheten til å koble forsterkere med karakter 🙂

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.134
Føler at noe mangler, tross forskjellige innstillinger så blir de ofte litt for snille for meg! Blir sittende på 10 rad når jeg vil sitte på fremste rad
har ikke noe med aktiv vs passiv å gjøre da egentlig, men implementering. man kan lage dårlige og gode høyttalere med begge, men de fleste passive kan bli enda bedre konvertert med dsp.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
136
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Jeg er ganske fornøyd med enkelheten, litt mindre bokser ( mindre nevroser) men kan endre litt på lyden med preamp bytter. Dog har det blitt litt av hvert innom de siste årene.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.812
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
På diyaudio gjorde de en shootout/ blindtest på mellomtoner, fra rimelige til $$$, korrigert med dsp. Lytterne hadde reelt store problemer med å skille de fra hverandre. Kan tenkes at det hadde noe med lyttenivået ( volum) å gjøre idet oppbrytingen vil være ulik.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.918
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dette har jeg litt problemer med å tru på.
Er noe jeg virkelig har hørt store variasjoner i lydgjengivelse på, så er det da vitterlig på mellomtone nivå når det gjelder lydkvalitet... i kontrollerte omgivelser.

Generelt et det mellomtone gjengivelse som er den vanskeligste øvelsen å få til...når det gjelder å få "fot"
...eller "nerven" i det musikalske univers.

Meg om det...er litt usikker, egentlig.

🤭

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Antall liker
192
Sted
Trøndelag
Jeg for min del simpelthen elsker separate komponenter som er dedikert til en enkel oppgave både kvalitetsfølelse-messig og rent estetisk. Samme gjelder kabler og eventuelle strømskinner/filter av god kvalitet og estetisk tilfredsstillelse.
All ære til aktive høytalere med uttalige tilkoblingsmuligheter og lydkvalitet så det holder men jeg har nå en gang mine personlige preferanser.

Topp Bunn