Er Apple blitt litt vel frekke?

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Les denne:
http://www.idg.no/pcworld/article112434.ece

De klager fælt på MS, men som tidligere, viser de rimelig stor arroganse mot andres hardware. Nå er det slik at hvis man bare kjøper det fra Apple så virker det uten problemer selvfølgelig.

Dette var et gufs fra midten av 90-tallet Apple!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.478
Antall liker
1.000
Spørsmålet er vel heller hvem som har satt seg på bakbeina for å få igjennom denne løsningen. Med tanke på Apples uttalelser rundt DRM i iTunes Store tror jeg heller man skal være sint på filmselskapene enn på Apple. Men grusomt irriterende er det jo uansett hvem som står bak :mad:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det viser veldig tydelig hvorfor man aldri bør kjøpe et eneste produkt laget av Apple!

For hver ipod eller mac som selges så øken man innflytelsen til dette forbrukefiendtlige selskapet.

Apple er verstinger når det gjelder å umyndiggjøre sine kunder. De satser på kunder som er for uinformert til å velge noe bedre og ikke ser hve som holder på å skje.

Styr unna Apple før det er for sent. :mad:
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Bare et lite spørsmål før vi tar diskusjonen videre: Denne kopisperren mellom HD digitale signaler (HDCP) ble vel standardisert for å hindre potensielle fildelere enkel tilgang til råmateriale for kopiering. Er det ikke slik at protokollen for denne kopisperren krever at alle tilkoblede enheter støtter denne standarden slik at man hindrer folk i å koble opp høykvalitets opptaksutstyr? Og vil ikke det igjen si at feilmeldingen på skjermen skyldes at en av enhetene i denne kjeden ikke støtter HDCP? Og igjen at det samme resultat (filmen vil ikke vises) ville skjedd om man hadde koblet opp hvilken som helst Blue Ray spiller og forsøkt å spille av en film? Ergo denne artikelen har ingen ting med Apple eller iTunes å gjøre, men en bekreftelse på at om man forsøker å koble opp utstyr som ikke tilfredstiller HDCP-standarden vil det ikke fungere.

Om jeg har missforstått og at Apple av en eller annen grunn legger sperrer på filmer fra iTunes slik at de bare skal spilles av på PC-skjermer, synes jeg det høres merkelig ut. Hva skulle Apple tjene på det? Uaktuelt for meg å kjøpe en film som jeg ikke kan spille av der jeg ønsker. De skal selvfølgelig få lov til å tilby slike produkter, men dem kommer aldri jeg til å kjøpe.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Når jeg ser sånt, angrer jeg sykt på at jeg kjøpte ipod.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kommer neppe til å kjøpe noe via iTunes, være seg film eller musikk.
Appleprodukter forøvrig kommer det nok en del av til mitt hjem fremover i tiden.

Det er vel ikke verre enn at en bare kjøper film og musikk på cd,dvd eller blue ray, rent fysisk på de blanke skivene.

Mvh.KW
 
V

vredensgnag

Gjest
Sitat:

Apple bruker systemet DisplayPort Content Protection (DPCP) til å hindre avspilling med HDCP-frie enheter. Windows Vista har også innebygd støtte for HDCP.

Sitat:

Til nå har vi ikke merket denne siden ved for eksempel HDMI-kabler, men det har Apple endret på. Nå rapporteres det nemlig at visse filmer kjøpt i iTunes Store, slik som nye filmer som Iron Man og Clone Wars, samt også gamle filmer som Shawshank Redemption, nekter å spilles av fra de nyeste MacBookene om du ikke bare bruker kabler og skjermer eller prosjektorer med HDCP.

Dette gjelder kun innhold i så høy oppløsning at det er HDCP-beskyttet av eier av opphavsrettigheten, som regel filmstudioet. Beskyttelsen trigges kun ved HD-oppløsning på multi-kanalfilmer.

Hvorfor gjør Apple dette? Fordi filmer i Blu-ray oppløsning snart kommer på Apple-TV, og vil snart kunne avspilles som disc i Mac. HDMI-kabler brukes for å kvittere mellom komponenter i henhold til HDCP-protokollen. Dette er hele poenget med HMDI - du får overføringsmulighetene dersom tilkoblede enheter er lisensiert for HDCP vha INTEL-chipsene som står for identifiseringen av material og protokoll.
Dersom Apple skal kunne tilby Blu-ray (inkl. musikk i ultraoppløsning), så er dette simpelthen en forutsetning, og ikke noe Apple kan gjøre noe med.

Som en bonus til Gjestemedlem, som elsker å spre edder og galle om Apple uten å vite hva han snakker om: Apple forhandler nå om ytterligere utvidelse av DRM-fritt innhold over iTunes. Men det er vel en sannhet som ikke passer med verdensbildet.
Og her er det altså SONY og andre Apple forsøker å få til å se lyset.
http://www.macrumors.com/2008/11/19/apple-negotiating-more-drm-free-music-for-iphones/

Men i mellomtiden må altså Apple forholde seg til beskyttelsen som innehaverne av opphavsrettighet pålegger produsenter av komponenter.
Selv gleder jeg meg til å kunne spille av Blu-ray innhold snart.

Fra Macrumors:

Apple's new unibody notebooks appear to incorporate a version of copy protection known as HDCP. HDCP is most well known for preventing unauthorized copying across HDMI but is also used for the DisplayPort which is found in Apple's new MacBooks, MacBook Pros and MacBook Airs.

High bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation to prevent copying of digital audio and video content as it travels across DisplayPort, Digital Visual Interface (DVI), High-Definition Multimedia Interface (HDMI), Gigabit Video Interface (GVIF), or Unified Display Interface (UDI) connections, even if such copying would be permitted by fair use laws.
HDCP tries to prevent unauthorized transmission of protected digital content by only requiring HDCP to HDCP connections. Ars Technica describes how one unibody MacBook owner ran into this copy protection:

When my friend John, a high school teacher, attempted to play Hellboy 2 on his classroom's projector with a new aluminum MacBook over lunch, he was denied by the error you see above. John's using a Mini DisplayPort-to-VGA adapter, plugged into a Sanyo projector that is part of his room's Promethean system.
In this case, the DisplayPort-to-VGA connection is not HDCP aware. As a result, the MacBook refused to play the video.


At this time, it appears only a portion of the iTunes movie content is HDCP encoded as some movies will playback without any issues. Apple has stated it plans on incorporating DisplayPort into all future Macs and Displays. The inclusion of HDCP/DisplayPort may shed some light onto Apple's comments about Blu-Ray licensing which was described as "a bag of hurt". Apple's inclusion of Blu-Ray playback into Macs could conceivably require support for HDCP.
http://www.macrumors.com/2008/11/18/apple-incorporates-hdcp-copy-protection-in-new-laptops/
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Liker egentlig Apple temmelig dårlig!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
svingen68 skrev:
Liker egentlig Apple temmelig dårlig!
De fleste som liker Apple "temmelig dårlig", har ofte aldri lagt sine hender på Apple produkter og vet som regel ikke hva produktene er istand til å gjøre.

Takk for ett oppklarende innlegg Vredensgnag....

MVH Johnny
 
V

vredensgnag

Gjest
Kobler du en Pioneer Blu-ray spiller til en Pioneer skjerm, men uten å bruke HDMI, f.eks. bruke component eller composite, og så forsøker å avspille en Blu-ray disk, så vil du få samme beskjed, fra Pioneer, helt uten at Apple har vært involvert.

Fy Apple!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Man må jo smile av dette om "forbrukerfiendtlige" Apple. Det er nesten så man skulle tro det var en spøk...med tanke på hvor mye Apple har gjort for å tilgjengeliggjøre teknologi for folk, eller "demokratisere" teknologi kan man gjerne si. For 20 år siden var det mye som skulle til for å lage et magasin, en film, komponere musikk(det var knapt noen som gjorde det digitalt), slik er det ikke lenger. På godt og vondt. Men mest godt. Jeg var innvolvert i diverse kunst og intellektuelle blekker på slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet, uten Mac hadde ikke noe av det vi gjorde vært mulig.

Men dette temaet handler om å skape markeder, og da må man spille etter reglene. Jeg er sikker på at strategene i Apple(som såvidt jeg vet er MOT all DRM) satser på å bygge markedet, få momentum, og tilslutt må innholdseierne(som det er viktig å få med på både musikk og film selvsagt, og derfor må man sikre innholdet på den måten de har definert i sine konsortier) gi slipp på den type DRM som ødelegger opplevelsen for forbrukeren. Men for å få dem med i disse nye kanalene må de bli bli overbevist. Det er så enkelt i mine øyne. Og vi som forbrukere får bedre tilgang på musikk(vel, ikke audiofile tullinger som oss, for det er for lav bitrate i iTunes), film og tv(for de som bryr seg om sånt), via iTunes primært, på en lovlig måte. Noen av oss syntes det er fint å faktisk betale for åndsverk, mens andre mener det er greit å stjele.

Men det er altfor lite altfor sent selvsagt. TV-bransjen spesielt kunne tjent masse penger hadde de fått fingern ut for noen år siden, og skjønt at det var et globalt marked der ute som hadde betalingsvillighet for å få siste episode av Lost, The Wire, Heroes, Dexter eller whatever the poison. Isteden ble vi henvist til Pirate Bay. Apple gjør noe med dette, og nå kommer en haug med aktører halsende etter. Som vanlig hadde jeg nær sagt ;)

Go Apple!

O.
Som i lang tid, pga jobb, ikke kunne bruke iPhone. Men derimot måtte bruke en HTC-toppmodell av noe slag...som jeg byttet minst 5 ganger pga feil, som brøt samtaler hvis det kom en melding, som rebootet
uten grunn på de mest kritiske tidspunkt på en flyplass, som ergonomisk var en stor vits. Men den var syncet med Outlook, så jeg måtte ha den. Not anymore...nå funker iPhone med jobbmail, kalender og kontakter - og jeg byttet tvert. Og har ikke hatt en eneste dårlig opplevelse siden. Go Apple!
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Nå skal det legges til, for de som tror at jeg er Apple-fiendtlig, jeg bruker til daglig en MBP i jobb og privat. Har brukt MAC'er siden Apple II kom og er slett ikke misfornøyd med Apple.

Nå er det slik at jeg ikke er spesiellt misfornøyd med MS heller :).

MEN, de ønsker bare å tjene penger på oss de og. Ikke noen forskjeller der fra f.eks. MS. Og de gjør de.


Og Apple liker godt å styre kundene sine dit de vil. Som de prøver på her, selv om det finnes omveier for å unngå dette.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Selvfølgelig vil et en bedrift forsøke å maksimere fortjenesten. Jeg vil tro at de fleste IT-bedrifter vurderer merinntekt ved å "tvinge" brukerne inn i deres system vs ulempen dette medfører pga at kundene ikke da lenger vil ha produktet og følgelig ikke lenger genererer inntekt. Helt logisk.

Det valgte eksempelet har derimot ingen ting med dette å gjøre. Feilmeldingen på skjermen kommer opp fordi ikke hele avspillingskjeden støtter HDCP. Dvs at den samme feilmeldingen vil komme opp uansett hvilket høykvalitetskomponenter man kobler opp, feks en Pioneer Blue Ray. Meldingen kommer sannsynligvis pga at skjermen ikke har HDCPsystemet (gjelder såvidt jeg forstår kun de aller første flatskjermene) og har følgelig ingen ting med filmene på iTunes Store bortsett fra at denne HDCP kun ligger i HD-filmene. Denne feilmeldingen ville med andre ord forsvunnet om man koblet opp en skjerm som støtter HDCP og filmen ville blitt spilt av. Som sagt blir da det valgte eksemplet helt feil for å illustrere innholdet i artikkelen , som jeg tror var at man ikke kan spille av iTunes Store-innholdet slik man vil som jo blir en helt annen diskusjon.

Denne diskusjonen er også interessant. Personlig har jeg aldri forstått hvorfor Apple skal få så mye pepper for at musikken kjøpt via iTunes Music Store kun kan spilles av på iPod (om jeg har forstått det rett - har aldri kjøpt innhold på iTMS). Det må jo selvfølgelig være opp til den enkelte bedrift å bestemme hvilke begrensninger som legges i den solgte vare, på samme måte som det er opp til kundene å avgjøre om det bestemte produktet er interesant å kjøpe.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Du har rett med hensyn til eksemplet med HDCP, og det er selvfølgelig opp til enhver bedrift å gjøre som de vil.

Men det er ikke dermed sagt at det er det beste/gunstigste/enkleste for kunden. Hadde vi latt Apple og MS styre rettigheter og systemer alene, tror jeg vi hadde hatt en situasjon de fleste hadde vært ukomfortable med.

Men, skitt au. Så lenge alle er fornøyde ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
Denne diskusjonen er også interessant. Personlig har jeg aldri forstått hvorfor Apple skal få så mye pepper for at musikken kjøpt via iTunes Music Store kun kan spilles av på iPod (om jeg har forstått det rett - har aldri kjøpt innhold på iTMS). Det må jo selvfølgelig være opp til den enkelte bedrift å bestemme hvilke begrensninger som legges i den solgte vare, på samme måte som det er opp til kundene å avgjøre om det bestemte produktet er interesant å kjøpe.
Hvis folk virkelig tror at de har "kjøpt" den musikken de har betalt penger for til Apple for å få høre litt på, så kan de forsøke å selge den videre når de er lei den. Da vil man fort oppdage at man overhodet ikke har kjøpt et produkt i det hele tatt, men kun betalt en masse penger til Apple for en verdiløs illusjon. Når man ikke en gang selv får lov til å bruke noe annet enn appleprodukter til å høre på musikken, så skjønner vel de fleste etterhvert at de har blitt svindlet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er kun 1 "feil" med dette nye opplegget til Apple. Det er at disse filmene som har kopisperre også må fungere på eldre MAC-hardware. Det betyr altså at man kan laste disse ned og avspille de på en førstegenerasjons Macbook uten HDCP, samt bruke dens DVI-utgang.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.744
Antall liker
9.395
Sted
Trondheim
Dene saken har absolutt ingen ting med Apple å gjøre i det hele tatt. Den prosjektoren/TVen man prøvde å spille dette på støtter ikke HDCP. Det samme hadde skjedd hvis man hadde prøvd å spille en film med HDCP via en annen avspiller på den samme TVen. Og hvorvidt Apple kan selge HD videofilm uten HDCP er fullstendig opp til innholdsleverandøren.
Når det gjelder lydfiler selger Apple musikk uten DRM fra de selskapene de får lov til å gjøre det (i praksis EMI). De forhandler for tiden med de 3 andre store selskapene om å få lov til å gjøre det samme.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Greven skrev:
Denne diskusjonen er også interessant. Personlig har jeg aldri forstått hvorfor Apple skal få så mye pepper for at musikken kjøpt via iTunes Music Store kun kan spilles av på iPod (om jeg har forstått det rett - har aldri kjøpt innhold på iTMS). Det må jo selvfølgelig være opp til den enkelte bedrift å bestemme hvilke begrensninger som legges i den solgte vare, på samme måte som det er opp til kundene å avgjøre om det bestemte produktet er interesant å kjøpe.
Hvis folk virkelig tror at de har "kjøpt" den musikken de har betalt penger for til Apple for å få høre litt på, så kan de forsøke å selge den videre når de er lei den. Da vil man fort oppdage at man overhodet ikke har kjøpt et produkt i det hele tatt, men kun betalt en masse penger til Apple for en verdiløs illusjon. Når man ikke en gang selv får lov til å bruke noe annet enn appleprodukter til å høre på musikken, så skjønner vel de fleste etterhvert at de har blitt svindlet.
Når man godtar kjøpsvilkårene i iTMS, aksepterer man samtidig premissene for kjøpet. Her står det at musikken kan spilles av på inntil 5 autoriserte maskiner. Da kan man ikke senere klage på at produktet kun kan avspilles på 5 maskiner? Om folk ikke er klar over dette bør det heller være en lærepenge om at det alltid er lurt å lese gjennom ting før man aksepterer slik at man kan ta et informert valg.

Dette er jo en sak som nå blir tatt til markedsretten. Jeg kan ikke forstå bakgrunnen for kravet så det blir jo spennende å se utviklingen fremover. Hva så med programmene som selges til iPhone? Disse kan jo ikke installeres på mobiltelefoner med annet OS. Skal det så bli ulovlig å selge disse programmene eller må de også levere versjoner for andre OS?

Jeg mener at enhver produsent må ha mulighet til å levere den varen man ønsker med de begrensningene man bestemmer seg for, så må det selvfølgelig være opp til kunden å avgjøre om man er interessert i å kjøpe produktet.

Tilbake til topic:
Da ser det jo ut til at misforståelsen med artikkelen er oppklart og at dette ikke skyldes Apple. Jeg skulle selv ønske at DRM ol ikke var til stede på noe, men har samtidig full forståelse med innholdslevrandørene som ønsker dette. Har selv aldri benyttet iTMS, men er mye mer positiv til denne butikken når det gjelder film. Håper det snart blir mulighet for filmleie i Europa også. Man kan si mye rart om Apple, men de har forstått en del ting når det gjelder digitalt innhold. Feks tror jeg svært mange er villige til å betale for dette om det blir lett tilgjenglig og ikke krever spesiell datakunnskap for å spille av.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
Dette er jo en sak som nå blir tatt til markedsretten. Jeg kan ikke forstå bakgrunnen for kravet så det blir jo spennende å se utviklingen fremover. Hva så med programmene som selges til iPhone? Disse kan jo ikke installeres på mobiltelefoner med annet OS. Skal det så bli ulovlig å selge disse programmene eller må de også levere versjoner for andre OS?
Siden musikk ikke er spesielt laget for Apple så er denne sammeligningen tåpelig.

Hvis jeg hadde solgt deg en CD og sendt den til deg i posten, men samtidig sa til deg at du kun får lov til å spille den av hver gang det er fullmåne og da kun i kjellerstuen din, den resterende tiden må den ligge ubrukt i coveret sitt.

Tror du da jeg hadde hatt særlig grunnlag for å anmelde deg til politiet hvis du likevel spilte den i stuen og det til og med var nymåne?


Jeg mener at enhver produsent må ha mulighet til å levere den varen man ønsker med de begrensningene man bestemmer seg for, så må det selvfølgelig være opp til kunden å avgjøre om man er interessert i å kjøpe produktet.
Urimelige kjøpsvilkår er forbudt i følge norsk lov. Det er f.eks. ikke lov for kjøper og selger å avtale at kjøpsloven skal tilsidesettes og at man kan godte andre betingelser for reklamasjon.

Feks tror jeg svært mange er villige til å betale for dette om det blir lett tilgjenglig og ikke krever spesiell datakunnskap for å spille av.
Der er svindlere som Apple som prøver å gjøre musikk utilgjengelig fra andre maskiner enn de du har kjøpt av dem uten svært inngående datakunnskap.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.744
Antall liker
9.395
Sted
Trondheim
Er MS så mye bedre da? Deres DRM er jo mye strengere enn Apples. I tillegg finnes den bare for Windows. Apple lager i hvertfall sin for både Windows og Mac OS. Dessverre lager de den ikke for Linux - det hadde jeg gjerne sett at de hadde gjort. men da må de antagelig porte hele QuickTime til Linux, og det er antagelig en alt for stor jobb.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Dessverre så åpner alt dette tullet med DRM og HCDP og hva de nå måtte finne på å kalle det, for piratvirksomhet, som også er problemstillingen i artikkelen.

Likegyldig hvem som selger, om det er Epler eller Småbløte som har skylden for all ondskapen i verden, så er det jo fristende å bare laste ned den samme filen. Fiks ferdig til å kunne avspilles på hva som helst.

Ser ikke ut til at det er noen snarlig løsning i sikte heller.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.937
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Apple... -smart tenkning: slik at man må kjøpe flere av deres produkter :-\

Bjørn
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
bjornh skrev:
Apple... -smart tenkning: slik at man må kjøpe flere av deres produkter :-\

Bjørn
Nå er det vel heller slik at de som først begynner å kjøpe Apple's produkter, velger å kjøpe deres produkter også senere... Hvorfor skulle noen ønske å gå vekk fra det de opplever som et bedre produkt? Per dags dato, har jeg ikke opplevd noen som har gått fra Mac til en eller annen "pc", frivillig. En slående fellesnevner for de fleste som stadig "disser" Apple eller Mac synes å være at de har liten eller ingen erfaring fra eget bruk av produktene, har skumle konspirasjonsteorier, eller klager på et antatt missforhold mellom pris og ytelse på produktene. Når slike mennesker samtidig er villige til å bruke store summer på allt fra sirkuskabler til "Shakti-steiner", mener allt som lages av utstyr i Kina er "stjålet" design og derfor en uting, synes det hele noe absurd...

Selv betaler jeg gladelig for den kvaliteten jeg føler jeg får for pengene, og at jeg i tillegg får bra design og en programmvare jeg finner intuitiv, ser jeg som en flott bonus. at Apple forholder seg til copyright-standarder andre produsenter utvikler ser jeg som svært uproblematisk, da jeg til tross for en nokså "normal" inntekt, ikke har noe i mot å betale rettighetshavere for de produkter jeg akter å nyte. At noen så blir rike på det de leverer meg av gode varer, synes jeg faktisk at er helt ok.

Ære være den som skaper, i stedet for å stjele. Hva folk selv velger av løsninger får være opp til hver enkelt, men å "disse" den som er villig til å betale for at noen skal kunne lage film, musikk og annen underholdning synes nokså håpløst, i hvertfall på et forum som er bygd opp rundt musikk og lyd/bilde-reproduksjon.

At noen der ute i mediemarkedet skulle ha andre motivasjoner enn å tjene penger på sine tjenester blir rett og slett litt naivt. Er nok ikke ofte at det sitter folk hos Dell, Microsoft, HP, Siemens eller Sony og tenker: "Hva kan vi gjør for å gi kundene våre allt gratis?" "Hvordan kan vi unngå å holde på våre kunder?" "Hvordan skal vi unngå å tjene penger på mersalg?"

Bruk hue til litt mer, enn å lete etter konspiratører... så kan det jo tenkes at det finnes noen der ute, som er motivert av å forsøke å "fange" kunder gjennom å tilby det kunden etterspør, eller kanskje enda ikke vet at han vil ha...?

Jeg nyter i dette øyeblikk en fenomenal styreflate i heldekket glass på min nye MacBook pro, med en funksjonalitet det ville overraske meg stort, om ikke på sikt ville etterapes av andre aktører i markedet. Så får det heller være, at jeg ved å kjøpe en "allt for dyr" maskin, har vært med på å finnansiere denne nyskapingen for alle de som heller kjøper andre merker. At Apple ikke er større enn de er, gjør jo at alle utviklingskostnader fordeles på færre kjøpere, men det hindrer heldigvis ikke at de står for stadig ny inovasjon.

Likevel må de også nødvendigvis forholde seg til ulike standarder andre aktører har utviklet og har rettighetene på. At de ikke lager produkter som har til hensikt å omgå slike rettigheter mener jeg må oppfattes som et sunnhetstegn, og ikke på noen måte kritikkverdig.

At folk ønsker å ha gratis tilgang på musikk, film og annen kunst er vel egentlig ikke så rart, men at folk skulle tro at det da ville skapes noe som hellst, finner jeg ganske besynderlig ???
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Morsom statistikk, og gledelig for alle som ønsker at Apple skal fortsette å påvirke bransjen så mye som mulig med tanke på hardware-design. Tenk på hva som har skjedd med mobilmarkedet etter iPhone ble lansert...det er ganske utrolig. Men fortsatt er ingen i nærheten...alle som har jobbet med HTC e.l og så fått seg en iPhone vet hva jeg snakker om(selv om den ikke er perfekt på noen måte, så er det første gang jeg ikke river meg i håret flere ganger om dagen)

Hva er en mini-pc?

O.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
ASUS Cee 1000H er et godt eksempel på en virkelig BRA miniPC.

iPhone er og blir en MOBILTELEFON IMO. Har satt opp en del av disse for kunder.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
iPhone er ganske mye mer enn en mobiltelefon spør du meg(eller kan brukes til mye mer), men enig i at det ikke er en mini-pc!

O.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
iPhone er og blir en STOR MOBILTELEFON IMO.

;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Slik snakker folk som ikke har en ;)

O.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det tok en uke, og så fikset Apple en liten bug i QuickTime som gjorde at noen filmer i SD ble blokkert over HDCP. Nå skal alt SD innhold fra iTunes o.a. kilder kunne avspilles enkelt fra de nye MacBook, MacbBook Pro og MacBook Air på skjermer UTEN HDCP. Alt innhold kunne selvsagt avspilles i datamaskinene, uten problemer - det var kun overføringen til skjermer uten HDCP som skapte et problem. Dette er nå løst, Gjestemedlem, så du kan puste ut.

Høyoppløsningsinnhold som er hdcp beskyttet vil ikke kunne avspilles på skjermer uten hdcp, i tråd med alle andre komponenter som følger denne protokollen. (Hvilket betyr at nå er det ikke lenge før man vil kunne kjøpe materiale i høyoppløsning til annet enn AppleTV, regnes det med borte på Macrumors.)

Apple has issued a new QuickTime update for the new MacBook, MacBook Pro, and MacBook Air which come equipped with the mini DisplayPort. The update addresses the issue of standard definition playback through the DisplayPort:

This update is recommended for owners of MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro with Mini DisplayPort. The update addresses an issue where some standard definition purchases from the iTunes Store do not play on some external displays.
Based on early testing by MacRumors reader Ampidire, this update appears to allow standard definition (SD) content to play unhindered over the mini DisplayPort.

Just last week, it was revealed that Apple's new mini DisplayPort enforces HDCP protection. This prevents the playback of HDCP flagged content over non-secure video output. In the example given, one customer was unable to play back an SD iTunes movie over a mini DisplayPort <-> VGA connector. Several readers objected to this restriction as iTunes movies downloaded to your computer are only offered in standard definition, while the HDCP protection was intended to prevent digital copying of high definition content.

This latest update appears to remove the HDCP enforcement on standard definition content, which means that current movie content purchased or rented on a Mac should playback unrestricted. While Apple does offer high definition movies for rental through Apple TV, it's not clear when Apple will begin offering this to Mac users.
 
V

vredensgnag

Gjest
Å nei - Apple har hatt suksess med enda flere leverandører av musikk, som er villige til å selge den over iTunes Store uten DRM. Hvordan skal det gå med "store, stygge, slemme Apple-lobbyen?" Warner og SONY har sett lyset, nå som EMI melder godt salg pga fristillingen - og Apple arbeider hardt for å få Universal med på notene. McCartney er derimot fortsatt sur på Apple (les: vil ha enda mer penger på bordet.)

Fy Apple!

http://www.macrumors.com/2008/11/25/more-drm-free-music-and-itunes-beatles-update/

Several readers have noticed that music from different studios have started appearing in iTunes with a DRM free option. This would seem to confirm rumors that Apple is in late stage negotiations with studios about launching more DRM free music.

Forum user Doodledoo has been following it closely and found evidence of tracks from both Warner and Sony studios participating in iTunes Plus. Apple originally launched their DRM-Free iTunes Plus format with the support of only EMI but recent rumors have suggested Apple is working on winning over the other three majors studios (Warner, Sony, Universal).

Finally, the long rumored Beatles launch on iTunes may be a bit further off (if anyone still cares). Paul McCartney recently said that iTunes negotiations had stalled:

"The last word I got back was it's stalled at the whole moment, the whole process? I really hope it will happen because I think it should."
The Beatles/Apple Corps and Apple have had a long-running feud over usage of the name "Apple". This disagreement was finally settled in 2007 in which Apple, Inc. now owns all the trademarks related to "Apple".
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Dog skrev:
Slik snakker folk som ikke har en ;)

O.
En annen grunn til at jeg ikke har kjøpt iphone, er at jeg er svært lite interessert i å identifisere meg med de som har en.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Dog skrev:
Morsom statistikk, og gledelig for alle som ønsker at Apple skal fortsette å påvirke bransjen så mye som mulig med tanke på hardware-design. Tenk på hva som har skjedd med mobilmarkedet etter iPhone ble lansert...det er ganske utrolig. Men fortsatt er ingen i nærheten...alle som har jobbet med HTC e.l og så fått seg en iPhone vet hva jeg snakker om(selv om den ikke er perfekt på noen måte, så er det første gang jeg ikke river meg i håret flere ganger om dagen)
Vel, jeg hadde nylig en iPhone i en uke for å teste, men jeg gikk nå tilbake til min HTC. iPhone har mange spennende muligheter for leik og lått, men som proff jobbtelefon foretrekker jeg helt klart HTC.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det virker ikke som om det er mulig å diskutere Apples produkter uten at tråden blir usaklig. Et godt bevis er jo bakgrunnen for denne tråden som jo viste seg å være en missforståelse.

Når det gjelder Apples løsninger og iPhone spesielt, kan man jo ikke si at disse løsningene er best uansett. Jeg er helt enig i at iPhones hype har gjort den mindre eksklusiv. Om man i tillegg tar mobiltelefonvalg så seriøst at man ikke vil bli assosiert med gruppen "iPhone-brukere" er det nok tryggest å velge en annen telefon.

Det er jo heller ikke sikkert at trykkfølsom skjerm er det mest praktiske i alle situasjoner så å si at telefonen er så fantastisk er jo ikke en universell sannhet.. Det man derimot kan si er at Apple har utviklet den hittil beste teknologien for trykkfølsomme skjermer og implementert denne på en meget god måte. De har også innført et nytt konsept i mobilverdenen: enkel utvidelse av funksjonaliteten via programmene på iTunes AppStore. Og igjen viser konkurrentenes utvikling at dette ser ut til å bli fremtiden der både HTC, Nokia og Android utvikler lignende løsninger. Alle må jo være enige i at dette er jo en enorm fordel for oss forbrukere og at Apple igjen har vært innovatøren?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Har testet en Iphone og ble mektig imponert over grensesnittet i telefonen. Men fikk fikle med den i 30 sek. så jeg rakk ikke å kikke nærmere på softwaren.
Jeg er avkrevd i jobbsammenheng å være synket mot en exchangeserver for avtaler og mail, har Iphone noe slik funksjonalitet?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jepp, iPhone fikk denne støtten med versjon 2.0 som kom i sommer.

Jeg synes også GUIet på iPhone er helt enestående. Ser jo bra ut synes jeg, men det viktigste for meg er rask respons. Ingen ting ødelegger inntrykket fra en PC/elektronisk enhet som treghet fra man trykker til det skjer noe... Testet en HTC Diamond og her var denne virkelig håpløs i forhold til iPhone (mulig det var noe galt med den da jeg har sett at andre mener dette er en god telefon).
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
HTC Touch Pro er i det rask respons på, men disse kjører Windows Mobile i bunnen, med den funksjonaliteten og mulighetene det innebærer.
Har man første vendt seg til det, er det meget fleksibelt å bruke mot alt mulig slags tilkoblinger.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Greven skrev:
Det er jo heller ikke sikkert at trykkfølsom skjerm er det mest praktiske i alle situasjoner så å si at telefonen er så fantastisk er jo ikke en universell sannhet.. Det man derimot kan si er at Apple har utviklet den hittil beste teknologien for trykkfølsomme skjermer og implementert denne på en meget god måte. De har også innført et nytt konsept i mobilverdenen: enkel utvidelse av funksjonaliteten via programmene på iTunes AppStore. Og igjen viser konkurrentenes utvikling at dette ser ut til å bli fremtiden der både HTC, Nokia og Android utvikler lignende løsninger. Alle må jo være enige i at dette er jo en enorm fordel for oss forbrukere og at Apple igjen har vært innovatøren?
Har ingen problem med å slutte meg til dette. Men der Apple (alltid) er grensesprengende innovative på flere områder, så har de (alltid) hatt en like irriterende tendens til å sette begrensninger på andre. Men å diskutere disse begrensningene, som i siste instans får mange fristede sjeler, inklusive undertegnede, til å velge bort Apple, preller jo bare av som utdrag av The Origin of the Species på kreasjonister...
 
Topp Bunn