Takk for svarene, som med alt annet innen HiFi finnes det ingen fasit. Jeg skal prøve å konkretisere problemstillingen.
Jeg skal bygge en forforsterker, se annen tråd, og jeg har kretskort som tillater dual mono balansert drift. Dvs at jeg har dobbelt opp, en for hver kanal.
Signalkilden min er ikke balansert, og har kun RCA ut.
Jeg har noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på før jeg bruker masse penger på noe jeg kanskje ikke trenger, eller noe jeg må ha.
Vil jeg, selv om signalet er ubalansert inn i forforsterkeren (fra cd eller dac) få noen positive effekter av å bygge forforsterkeren balansert? Signalet skal omsider inn noen Aleph monoblokker (balanserte). Vil jeg få en kansellering av støyen, dersom oppbygningen blir "identisk", dvs tilnærmet? Hvis jeg beveger meg ut på tynn is, ville jeg tro at dersom signalet deles, og en får to motsatte signaler vil de kansellere hverandre. Altså at det hadde en effekt.
Hvis jeg nå skal bygge den balansert, trenger jeg å benytte meg av en balansert kanalvelger? Holder det ikke å benytte en stereoversjon. Det blir vel først når signalet går "hvert" til sitt at det har en betydning? Signalet går først gjennom kanalvelgeren før det når kretskortet. Blir ikke da kanalvelgeren "bare" en lenger (og sikkert ikke særlig god) leder? Jordsignalet splittes opp først etter dette.?
Håper noen kan gi meg konkrete råd til hva jeg burde gjøre!
takker og bukker....
Er det noen som kjenner til DACT attenuatorer, sikter meg inn på en balansert versjon - CT2. Noen med erfaringer?