Er brukerne på Hifisentralen og bransjen ærlige?

T

Tittentei

Gjest
Dette gjelder ikke bare Hifisentralen, men stort sett alle steder hvor folk med en hobby der bruktbørs er en integrert del henger.

La oss si man kjøper et noe man ikke liker. Er man da ærlig og forteller om de negative tingene? All den tid markedet er snevert, så vil jo dette gjøre produktet vanskeligere å omsette, samt at prisen muligens faller.

En parallell kan trekkes til bransjemagasiner. For at disse skal ha noe å skrive om, så er de avhengige av å få en flyt av informasjon og produkter fra produsenter og importører. Om et slikt magasin stadig kommer med negative omtaler, så selges det færre enheter og produsenter og impørtører trekker seg fra samarbeidet. Konsekvensen for magasinet er at de får lite å skrive om.

Det ligger med andre ord et bias mellom brukere og bruktbørs, samt presse og produsent/importør.

Har folk her noen tanker om dette, og finnes det i såfall måter å promotere ærlighet på?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.804
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er ikke den enes død den andres brød?
Jeg tar forbehold i at du mener produkter som ikke er fysisk defekte.
At man har mismatch mellom komponeneter betyr vel ikke at det automatisk er et dårlig produkt?

T

Tittentei

Gjest
H.R skrev:
At man har mismatch mellom komponeneter betyr vel ikke at det automatisk er et dårlig produkt?
Du har helt rett; jeg snakker om produkter som ikke er fysisk defekte.

At det er mismatch mellom komponenter trenger ikke bety noe, nei, men med henvisning til parallellen om bransjemagasiner, så er det sjelden at de hevder dårlige resultater på et slikt grunnlag. Med alle toppkarakterene disse magasinene deler ut, så er det lett å få inntrykk av at de vet noe om å matche komponenter som vi ikke vet. Alternativt så er alt fra bransjen bra. Jeg vet ikke, men på mange måter så synes jeg det virker som om man unngår å ta opp ting som er negativt, eller i det minste toner ned negative faktorer og fokuserer på de positive.

Jeg skal ikke påberope meg noen form for ekspertstatus. Per i dag så holder jeg ikke på med annet enn hodetelefoner, men for noen år siden så hadde jeg et meget anstendig anlegg og leste mye her og på avforum, samt Lyd og bilde og bransjemagasinene for øvrig.

Jeg har fått demoer på høyttalere til 100k med bra elektronikk som har hørtes dårlig ut, og jeg har hørt andre oppsett i samme prisklasse som låt veldig bra. Jeg er klar over at det er mange variabler som spiller inn og at det er vanskelig å slå fast noen objektiv sannhet. Likevel bør det vel være slik at noe skiller seg klart ut som bra?

Om man leser av foraet og magasinene, så ser det tilsynelatende ut til at folk synes det meste er bra. Samtidig florerer det av produkter på bruktbørsen til enhver tid. Mye av dette kommer vel av oppgraderinger, komponenttesting og at jakten på den ultimate lyden legger stien. Det er kanskje ikke slik at det som selges ikke svarte til forventningene. På den andre siden, så må det nevnes at man ofte ser relativt nyinnkjøpte komponenter som legges ut for salg. Man må jo få lov til å spørre seg om hvorfor, når kritikkene av disse ofte er dreid i positiv favør.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Nettet er fullt av hifihistorer om folk som har solgt gjenstander de senere angret sterkt på at de solgte. Jeg har solgt en NAD 3020i, det er lenge siden, men jeg angrer hver gang jeg tenker på det.

.. Er man egentlig mer ærlig om man forteller om de negative sidene ved et produkt? Mer ærlig enn om man forteller om de positive? De fleste gjenstander som blir solgt på bruktbørsen finner man en test på et eller annet sted. Det fleste stoler nok mer på en litt mer objektiv omtale enn selgers beskrivelse uansett. En selgers jobb er å selge..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Forsterker av merke X selges grunnet bomkjøp!

Selger denne forsterkeren som jeg kjøpte grunnet glimrende omtale i hurrahifi. Jeg ble grundig lurt! Den låter spisst og tynt på de fleste høytalere. I hverfall de jeg har prøvd. Kun 7 forskjellige så det kan være den passer til et eller annet. Bassen er plump og type en tone dur. nypris 30.000.- jeg selger den for 25.000

Send PM eller ring

Smaken er som baken

Det verste er at det kan funke :)

T

Tittentei

Gjest
toriamos skrev:
.. Er man egentlig mer ærlig om man forteller om de negative sidene ved et produkt? Mer ærlig enn om man forteller om de positive? De fleste gjenstander som blir solgt på bruktbørsen finner man en test på et eller annet sted. Det fleste stoler nok mer på en litt mer objektiv omtale enn selgers beskrivelse uansett. En selgers jobb er å selge..
En omtale er ikke uærlig om den kun bringer opp det positive, men den er biased.

Jeg mener selvfølgelig ikke at annonsene skal beskrive tilkortkommenheter og egne inntrykk. Min antagelse er at biaset kan gjøre at folk ikke er ærlige i foraet, fordi de muligens skal selge produkter på et senere tidspunkt.

Hvis jeg kjøper et produkt og snakker mye negativt om det i foraet, så vil disse trådene ligge tilgjengelig. Det er enkelt for en potensiell kjøper å finne ut hva en selger har sagt tidligere. I tillegg vil negativ omtale av produktet gi de som leser dette mindre lyst til å prøve det. Det vil gjøre antall interessenter færre, etterspørselen mindre og tapet for selger potensielt større.

Man har altså få eller ingen gode grunner til å være 100 % oppriktig om produktene man eier i foraet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
tittentei1000 skrev:
toriamos skrev:
En omtale er ikke uærlig om den kun bringer opp det positive, men den er biased.

Jeg mener selvfølgelig ikke at annonsene skal beskrive tilkortkommenheter og egne inntrykk. Min antagelse er at biaset kan gjøre at folk ikke er ærlige i foraet, fordi de muligens skal selge produkter på et senere tidspunkt.

Hvis jeg kjøper et produkt og snakker mye negativt om det i foraet, så vil disse trådene ligge tilgjengelig. Det er enkelt for en potensiell kjøper å finne ut hva en selger har sagt tidligere. I tillegg vil negativ omtale av produktet gi de som leser dette mindre lyst til å prøve det. Det vil gjøre antall interessenter færre, etterspørselen mindre og tapet for selger potensielt større.

Man har altså få eller ingen gode grunner til å være 100 % oppriktig om produktene man eier i foraet.
det er sikkert riktig.

T

Tittentei

Gjest
^^

Ja, og hvis dette er tilfellet så er det noe alle taper på. For det første forringer det kvaliteten på foraet. For det andre skaper det fort konflikter når A snakker negativt om et produkt B eier (men planlegger å selge). For det tredje må vi bruke mye tid på å skille biased fra oppriktig info. For det fjerde vil mange av oss gjøre bomkjøp og forsøke å lempe bomkjøpene over på andre.

I det lange løp vil alle være tjent med ærlighet. Vi får høyere kvalitet på foraet, færre konflikter, bruker mindre tid på informasjonsvalidering og gjør færre bomkjøp. Det er også grunnen til at jeg etterspør idéer til hvordan man kan gjøre ting mindre biased. Dette er nok utrolig vanskelig, fordi man ofte snakker om store summer her.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En får gjerne ikke vite hvor bra et produkt er før etter det er solgt... Ref omtaler.

Tror ikke folk lyver noe særlig. Smaken endrer seg, en ønsker andre ting av oppsettet sitt og hva som er hype forandrer seg også..Særlig det siste... En får ta seg god tid og nyte reisen :)

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Heisann. Ser det omtales gjenstander som er fysisk defekte og.

Hører stadige historier om folk som blir levert defekte saker...

Senest en kompis jeg anbefalte et par franske effektrinn, som skulle være strøkne og fra 2009. De kom godt innpakket og pene, men defekte begge 2.....
Er det sånn at ting tåler transport internasjonalt, men ikke nasjonalt ?

Selv har jeg stort sett vært heldig, men i fjor juni fikk jeg levert en Oracle Delphi. Til en betydelig bunke k.
Pr mail ble det skrevet at den var strøken, fra slutten av nittitallet, overhalt m bl a ny motor og strømforsyning fra kjent reparatør. Mine spørsmål ble besvart med at her var det ingen grunn til bekymring. Mine sparepenger gikk til denne og en Lyra PU, som siden har vært arbeidsledig.....
Den ble levert på døra i " en haug" med ene opphengsfjær/bærepinne i smådeler. Pakninger var morkne, og 2 reimer var sprukne og alt for lange og innsmurt av olje fra spilleren. De var var nok fra 80 tallet, som og spilleren viste seg å være.

Når jeg i dag ser tilbake på mailene, lurer jeg på om det var HC Andersen, som skrev de ....

Etter utallige timer m justeringer, kjøp av ny reim etc. ga jeg den opp og ba om å få hevet kjøpet. Dette ble avvist m at den hyggelige selgeren ikke drev noen brukthandel m garanti. Han ville heller ikke levere den til reparasjon. Men dette ble ordnet etter ca 3 mnd, slik at vi selv leverte den ca 10 mil unna.

I september ble den levert til reparatøren, som hadde kjøpt den defekt, satt på ny Psu og solgt den til bekjent. Han ante ikke noe om at den skulle videreselges, og hadde tydeligvis forventa at kjøper kom tilbake om noe var feil.

For ca 10 dager siden kunne jeg omsider hente den hos reparatøren , med byttet senterleie, platetallerken og noen ekstra fjærer, som opprinnelig hører til. Alt dette er tatt fra enda eldre mk II modell. Og fjærene er av annen type.

Jeg driver nå og forsøker å justere den opp m de siste fjærene jeg fikk.

Finnes det noen m kunnskap om oppsett av Delphi III, event noen som har ekstra fjærer, pakninger der ute ?
Både Argo, og jeg, som har vært tidvis Arg oooo ;), håper å få spille vinyl snart.

Mvh Arild i Oslo

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
tittentei1000 skrev:
H.R skrev:
Om man leser av foraet og magasinene, så ser det tilsynelatende ut til at folk synes det meste er bra. Samtidig florerer det av produkter på bruktbørsen til enhver tid. Mye av dette kommer vel av oppgraderinger, komponenttesting og at jakten på den ultimate lyden legger stien. Det er kanskje ikke slik at det som selges ikke svarte til forventningene. På den andre siden, så må det nevnes at man ofte ser relativt nyinnkjøpte komponenter som legges ut for salg. Man må jo få lov til å spørre seg om hvorfor, når kritikkene av disse ofte er dreid i positiv favør.
Jeg har kjøpt og solgt en masse på bruktbørsen de seneste 2-3-4-5-6 årene. Dels for å dekke egne behov - dels på vegne av voksne barn og familie ellers. Man kjøper og selger av så mange grunner.

For barnas vedkommende henger det sammen med bl.a. flytting, ommøblering og en generell velstandsøkning som henger sammen med at de har begynt å jobbe og begynt å bevege seg oppover karrierestigen. For datteren min og mannen hennes har familieforøkelse også spilt inn - man må tenke annerledes med småtasser i huset.

Av og til ligger det fundamentale veivalg bak. Som da jeg solgte unna alt som heter CDspillere og tunere. Det skyldtes overgang til harddiskbasert og nettbasert avspilling. Vinyl forsvant i f.m. flyttingen fra hus til leilighet i fjor. En beslutning som kona og jeg var enige om - ingen problemer der. Av samme grunn solgte jeg unna en hel del surroundutstyr i fjor - ikke fordi det var dårlig, vi skulle bare ikke ha surround lenger - kun stereo.

Noen ganger bommer man. Jeg solgte et par hodetelefoner for et års tid siden - trodde ikke at jeg ville få behov for dem - men fant fort ut at jeg angret meg. Tilsvarende for en Squeezebox Radio - etter flyttingen var det en perioden hvor den nesten ikke ble brukt, så jeg solgte den. Men savnet ble for stort - ny Squeezebox Radio er på plass igjen. Et Krell effekttrinn jeg var godt fornøyd med, forsvant p.g.a. estetikken - rent subjektivt, naturligvis - sånn er det bare.

Jeg må også innrømme at hører til dem som av og til - vel: rett som det er - blir "rastløs". Får et uforklarlig sug etter noe nytt. Ikke fordi det utstyret jeg allerede har, er dårlig på noen måte - jeg er i alminnelighet godt fornøyd med det jeg kjøper, men samtidig får jeg altså disse raptusene fra tid til annen. Å følge med her på Hifisentralen er ingen god medisin mot slikt - ei heller å treffe hifivenner med masse godlyd på lur. I et slikt miljø er det lett å bli trukket med. Lett å få følelsen av at utviklingen går sin gang - at det utstyret man kjøpte for et par år siden, eller endog et par måneder siden, ikke er på høyden lenger. Man hører noe nytt - ikke nødvendigvis bedre, bare "noe annet" - og hifiviruset slår til.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Synes det er topp at man kan skaffe seg pent brukte ting på børsen. Jeg har selv kjøpt og solgt mye de siste årene. Dette fordi jeg ønsker å høre/finne ut av ting selv.

I denne perioden har jeg lært mye om matching og om en levrandør sin grunnlyd....

I de fleste hendlene så har ting gått fra gerit til meget bra. Jeg har hatt problemer med et par av kjøpene og desverre et salg og en komponent jeg byttet til meg. Dette her ført til at jeg nå ikke kjøper brukt hifi uten å møte selger. Og jeg drar gjerne hjem til selger og henter ting.

Desverre er det noen som ikke er ærlige nok, og jeg håper at HFS3 vil gi oss mulighet til å gi poeng til selger og kjøper slik som man gjør det på blant annet Ebay.

Heldigvis så er de fleste til å stole på, men i og med at jeg her blitt lurt noen ganger og uheldigvis solgt videre en eldre komponent som gikk dunken en uke etter nye eiger tok den i bruk. Hos meg virket den fint de få dagene jeg hadde den.

Jeg betalte ivertfall den del av summen det kosta å få rep den. Ved to av de handlene jeg har blitt lurt så har jeg bare blitt møtt enten med stillhet eller at "du må ha ødelagt den da den virka fin her hos meg (selger)" Eller det må ha blitt istykker under frakt med posten"

Nå, som jeg skriver over, møter jeg gjerne opp hos kjøper og ønsker at kjøper møter opp hos meg for å se/høre på det jeg skal selge.

Kjøper iggen ting som må bli sendt. Etter dette er alt gått som det skal.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Støtte og sympati til Retep !

Hifi skal være morro og lidenskap.

I tilfellet mitt ble krav om at selger leverte spiller til rep, helst ga meg pengene tilbake, møtt med ; kjøp deg en USB spiller på Elkjøp om du skal ha garanti !
Dette ble for sikkerhets skyld gjentatt etter innlegget mitt over.
Hyggelig kar !

Mvh Arild

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hvis man tar utgangspunkt i det å handle med hodet og ikke med en "må ha følelse" bør vel det meste gå greit. Litt grunnarbeid med hensyn til produkt og tester bør ligge i bunn før man handler. Med det som grunnlag har jeg handlet mye forskjellig her på sentralen, både av selgere lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Jeg har som kjøper aldri opplevd noe negativt ved kjøp fra medlemmer her på sentralen. På den annen side er det avgjørende at jeg som selger opptrer på samme måte. Det er vi som medlemmer på sentralen som avgjør verdien av en god og redelig bruktbørs. Ha det i minne!

Mvh Elektron

M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Tror ikke folk lyver noe særlig. Smaken endrer seg, en ønsker andre ting av oppsettet sitt og hva som er hype forandrer seg også..Særlig det siste... En får ta seg god tid og nyte reisen :)
Godt summert! :)

mvh

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Huldra57 skrev:
Støtte og sympati til Retep !

Hifi skal være morro og lidenskap.

I tilfellet mitt ble krav om at selger leverte spiller til rep, helst ga meg pengene tilbake, ble jeg møtt med ; kjøp deg en USB spiller på Elkjøp om du skal ha garanti !

Hyggelig kar !

Mvh Arild
Hehe...

Det finnes hyggelige folk og "hyggelige" folk overalt.

Jeg skuldar deg fortsatt en liste med "ny" musikk Huldra. Ble ikke noe av, og nå når jeg såg posten fra deg så kom jeg på det.

send meg en pm med musikk sjangre du liker, kanskje jeg kan utfordre din musikk smak littegrand.

Men nok OT.

Jeg er enig som det står litt lenger opp. Det er vi som selgere og kjøpere på sentralen som skal gjøre dette til et trygg plass å handle hifi. Desverre så er det noen som ødelegger, heldigvis så er det et fåtall. Det som er surt er at noen personer går igjen...

Så jeg har laget meg en liten svarteliste bok. Som jeg verken selger eller handler ifra. Flere av de annonserer veldig ofte..

Men nok om det.

Jeg føler meg i vertfall tryggere her enn om jeg skulle handlet på finn.no de har dog en betalingsgaranti som for meg virker spennende. Har handlet noen ganger med denne garantien, og den virker.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Stemmer det Retep ;)
Lista er kort ; electronica for oldies a la Bliss!

Elp. jethro , syngedamer og violiner har jeg nok av ;)

Og la meg bare tilføye; kjøp og salg, også internasjonalt har gått fint stort sett :)

Men postkjøp av dyre ting kjenner jeg de som har slutta med...

Og etter diverse nedturer kjenner jeg de som har slutta helt å kjøpe brukt på Hfs.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1) Når man selger et produkt selger man det.
2) Jeg har utelukkende gode salgs- og kjøpsopplevelser på Hifisentralens bruktbørs.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bare positive opplevelser av kjøp her inne, men noen ganger har ikke pakker blitt hentet ut hos posten ved salg. Etter dette kun forhåndsbetaling eller intet salg...

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Men hva rådes man til å gjøre når man har forhåndsbetalt men ikke får varen ?

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Men hva rådes man til å gjøre når man har forhåndsbetalt men ikke får varen ?
Ser at ingen gir noe råd.....

Jeg kjenner de som har kjørt hjem til folk, og de har kjørt langt, for å ordne opp. Ta med en kompis eller ni ;)

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Har tatt flere brukere i doble nickmames, så mitt svar er nei....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
hvis jeg ser bort fra at det går 10 pratere på 1 kjøper, er folk her inne stort sett ærlige, men fy så mange pratesjuke, vinglete og ubesluttsomme mennesker det finnes her inne.

Topp Bunn