Er denne stiften fortsatt brukbar?

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,
Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg til å avgjøre om denne nålen/stiften er grei å bruke eller om den bør skiftes. Den står på en Pickering XEV/3001 pickup.
Jeg vet at jeg ideelt sett burde hatt et mye bedre bilde, men håper det er tilstrekkelig til at dere kan gi meg en viss pekepinn.

Jeg er veldig usikker på hvor lenge jeg har brukt den, det kan muligens dreier seg om rundt 500 timer (med enorm feilmargin begge veier)


20170602_114935.jpg
 
Sist redigert:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for linken!

En må ned på det detaljnivået ja, da blir det vanskelig å få det til med et mobilkamera :)

Sånn generelt da: hvordan skjønner dere at stiften må skiftes? Går dere kunne etter tid brukt eller hører man det på noe vis?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.729
Antall liker
58.858
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Generellt kan man si at nåla holder ca 1000 timer.
Man hører det på dårligere sporing. Forvrengning i toppen av frekvensområdet og øvre mellomtone.
F.eks gjengies ikke kvinnestemmer rent og klart lengre når slitasje gjør seg gjeldende.
Det første en hører er overdrevne eller ubehagelige Sss`er ,-såkalte sibilanter.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Tusen takk for svar!

Er det slik at en hører det umiddelbart og veldig tydelig at feks kvinnestemmer eller sss-ene ikke høres riktig ut eller er det snakk om små forskjeller en virkelig må lytte etter? (Altså, er det mest "her er det noe galt!" i det en setter på en plate eller er det sånn "Hm, hørtes ikke sss-ene litt mer behagelige ut før"-undring ved nilytting).


Og, viktigst antakelig for mitt vedkommende, vil en merke disse feilene eller ulydene før man begynner å skade platene?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.729
Antall liker
58.858
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Forutsetning nr 1 er at platespiller/pick-up er korrekt satt opp.
Nr 2 at plata er feilfri.

En ny fin pick up kan gi samme symptomer som slitasje hvis disse forutsetningene ikke er innfridd.

Typisk er at du hører ei plate du kjenner veldig godt, og den låter ikke som den skal/pleier.

Dette med skade på plater tør jeg ikke si noe om. Prøver å unngå det sjøl.

Dette er sjølregulerende her i huset, for jeg orker ikke høre på dårlig lyd på hovedanlegget.

Har et kjelleranlegg med en platespiller og plater det ikke er riktig så nøye med.
Der trenger det heller ikke låte feilfritt, men har likevel glede av musikken.
Alle vinylbruktkjøp blir vasket og spilt her før det evt slipper videre.
 
Sist redigert:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Oppsettet mitt tror jeg er riktig da det er utført av en svært kyndig kar, men platene er jo mer variable :)
De som jeg har kjøpt nye spiller stort sett feilfritt (selv om noen av dem også irriterende nok har litt knitring ny fra fabrikk mens andre velbrukte fra åttitallet høres perfekt ut).

Jeg tror jeg får prøve å skifte den ut for sikkerhets skyld, tusen takk for hjelpen!
 
Topp Bunn