Er det dette som er DC trafo støy i forsterker?

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hei.

Har en irriterende trafolyd i forsterkeren som kommer ca en gang i minuttet som varer i ca 5 sekund. Dette Inntreffer 25 sec uti videoen her:
.

Jeg har ingenting annet tilkoblet og jeg har også prøvd den på andre kurser i huset. Grunnen til jeg legger dette ut er at jeg vurderer å skaffe meg en såkalt "DC blocker" for å se om det fikser problemet, men vil nødig legge ut for mye om dette faktisk kan være andre ting.

Noen erfaringer?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Vanskelig å si. Trafobrum er vel mer konstant. Regner med du har prøvd å snu stikkontakten. Mye rart på det Norske strømnettet. Kan det være noe industri i nærheten? Er det en Hegel kan du ta en telefon til dem. Du kan jo prøve et DC filter, men virker litt rart om det er feilen.
VH. Bernt

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Vanskelig å si. Trafobrum er vel mer konstant. Regner med du har prøvd å snu stikkontakten. Mye rart på det Norske strømnettet. Kan det være noe industri i nærheten? Er det en Hegel kan du ta en telefon til dem. Du kan jo prøve et DC filter, men virker litt rart om det er feilen.
VH. Bernt
Ja det var nettopp det jeg var litt usikker på, altså om DC støy er mer konstant. At det er trafobrum er det ingen som helst tvil om, det er den som brummer :). Mulig jeg bør spørr Hegel direkte ja, men kommer neppe til å sende den inn for reparasjon, det blir fort dyrere enn den er verdt.

Kan jo nevne Regaen som er i signatur ikke brummer, men har vel med størrelse på trafo å gjøre også dette. Har også fått med meg att dette er ett kjent problem med støy fra den type trafo som er i Hegel H200 da den vistnok er følsom for DC (lett å finne flere tråder om man googler litt).

Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Trafoen er en ringkjernetrafo og er mye brukt i Hifi. Det beste er å kople et oscilloskop på utgangen og se hva som skjer. Om det er ustabilitet over 20 Kilohertz høres ikke dette, men et skop vil vise hva som kommer ut. Jeg bygde et DC filter som var inkludert i et byggesett på 90 tallet, men jeg har sjelden vært plaget av dette. Jeg har jobbet med data og vi kjøpte en strømtester med printer. Vi koplet den opp på Majorstua hos et firma på en fredag ettermiddag. Da vi kom Mandag var det mange meter med feilmeldinger. Trikken gikk forbi bare noen meter unna....VH. Bernt

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.518
Torget vurderinger
4
Hvorfor skal man koble et oscilloskop på utgangen?
Støy på nettet kommer og går. Av og til er det mye, av og til lite. Da varierer også brummet fra trafoer som er sensitive for sånt.
Og Hegel sine trafoer ER sensitive for støy.
Noen Hegel kunder jeg kjenner har kjøpt SUPRA sitt nettfilter og dermed langt på vei blitt kvitt problemet.
Sier de nu selv da. Har ikke vært der selv......

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Jeg foretrekker skop. BJ.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ja det var nettopp det jeg var litt usikker på, altså om DC støy er mer konstant. At det er trafobrum er det ingen som helst tvil om, det er den som brummer :). Mulig jeg bør spørr Hegel direkte ja, men kommer neppe til å sende den inn for reparasjon, det blir fort dyrere enn den er verdt.

Kan jo nevne Regaen som er i signatur ikke brummer, men har vel med størrelse på trafo å gjøre også dette. Har også fått med meg att dette er ett kjent problem med støy fra den type trafo som er i Hegel H200 da den vistnok er følsom for DC (lett å finne flere tråder om man googler litt).
@GisleB
DC støj er ikke konstant. Afhenger af så meget. Kona inne ved siden av bruker hårtørrer.
Tyder på, at der er en eller anden automatikkfunktion på strømnettet dit (ikke nødvendigvis hos deg).
Test ut RJEL OG skinnyboy´s forslag. Nogle ringkerner ER bare viklet løsere end andre eller kernen er dårligt limet i lameller,
og disse er mere følsomme for DC på nettet end andre. :)
Et fornuftigt DC-filter gør ingen skade og koster ikke alverden :)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Takker for input, høres ut som det kan være noe DC styr ja.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.559
Rimeligt sikker på det er DC. Det degraderer også lyden.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har ingen betydning, om det er Hegel eller annet.
Det som har betydning er, hvor mye DC du da har på strømnettet.
Om prisen er den samme, da likegodt gå for 2 volt.
Som @Drossel også skriver, det degraderer dynamikken med DC, da din trafo nemmere går i metning
med degradert dynamikk til følge :)
På "Sjöström" kan man bruke 1. 2 eller 3 dioder, som så hhv. kan fjerne 0,7 - 1,4 eller 2,1 volt DC :)

EDIT: Så på linken din..... Helt klart gå for 2 volt versionen (6 discreet diodes) :)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Har ingen betydning, om det er Hegel eller annet.
Det som har betydning er, hvor mye DC du da har på strømnettet.
Om prisen er den samme, da likegodt gå for 2 volt.
Som @Drossel også skriver, det degraderer dynamikken med DC, da din trafo nemmere går i metning
med degradert dynamikk til følge :)
På "Sjöström" kan man bruke 1. 2 eller 3 dioder, som så hhv. kan fjerne 0,7 - 1,4 eller 2,1 volt DC :)

EDIT: Så på linken din..... Helt klart gå for 2 volt versionen (6 discreet diodes) :)
Takk,
går for 2V versjonen :). Angående Sjøstrøm sin ser det ut som det kunne tatt litt tid da det er slik gruppekjøp om jeg har forstått det rett. Synes dog ikke den jeg linket til var så galt priset om man tenker timelønn osv for å sette disse billige komponentene sammen.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Da har jeg bestillt den jeg har linket til. Går sikkert fort noen uker tenker jeg, men skal prøve å huske å komme med tilbakemelding om det fungerer i tråden her i tilfelle flere sitter med samme problem.

Sist redigert:
Topp Bunn